Gå til innhold

Når man har ventet ett år og skal starte i det offentlige.. Går man til hver sin fastlege?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller går vi til én av fastlegene våre sammen? Virker jo litt rart å skulle gå til hver vår lege med et problem som er høyst felles.

Hva er det første som skjer?

At han blir henvist til sædkvalitetstest og jeg til gynekolog? Begge til gynekologisk samtale sammen?

Skjer dette på offentlig sykehus eller privat klinikk? Kan vi velge?

Vi nærmer oss 9 måneder nå, og jeg vil gjerne være forberedt på hva som burde skje, da jeg vet at ikke alle leger er like kunnskapsrike og proaktive akkurat.

Jeg har også hørt at det er lange ventetider, så at det kan være lurt å bli plassert i kø før ett år er gått. 

Anonymkode: b2c44...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig vi går privat før dette altså, men vil gjerne også vite hvordan det fungerer i det offentlige. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler din fastlege ønsker å skrive henvisning til en som ikke er sin pasient, men heller råde å gå til sin egen fastlege. Men du kan selvfølgelig ha med mannen til legen din.  Vi har gjort det lett her i hus, alle sammen har en lege.

Anonymkode: 04a90...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk til hver vår for å starte utredningen. Privat så fikser de det sammen, for der spurte de om sædprøve og ville henvist til det hvis det ikke allerede var tatt.

Anonymkode: 6c47d...d33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mye som er felles i starten? Sædprøve tar mannen for seg selv, det bør hans fastlege kunne henvise til (ellers så er akkurat dette ikke så dyrt privat så jeg ville bare tatt det privat, får raskt time og koster 1000-1600 og er mye mindre invaderende enn dine undersøkelser så greit å gjøre dette først). Du blir henvist til gynekolog, der trenger ikke din samboer være med på de første undersøkelsene, det er ultralyd, blodprøver osv. Videre prosess vet jeg ikke da. 

Anonymkode: f32e8...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man går til hver sin. Er jo to vidt forskjellige utredninger. Be imidlertid om telefonkonsultasjon eller direkte henvisning, null vits i oppmøte for dette. 

Samtidig - ville bare tatt en test av mannen privat. Det koster ikke mye. Og ligger problemet der (50% sannsynlighet) er veien videre mye raskere. 

Anonymkode: 97d3c...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar!

Men dere som sier at vi bare burde ta en test av mannen privat, kan ikke bare mannen gjøre dette offentlig? Jeg kan jo eventuelt vente med mine utredninger til vi ser om det er sædkvaliteten som er problemet. 

Om man allikevel går til separate leger, kan ikke mannen da bare gå først og få henvisning til offentlig sædprøve?

Vi bor i Oslo. 

Vil det da bli tatt på sykehus, eller kan man velge å levere på privat klinikk?

Er det noen grunn til å tenke at en sædprøve gjennom det offentlige bør ta lang tid? Har forstått at det er en ganske enkel prøve som må analyseres fort uansett. 

Kan jo godt betale 1500, men om det bare er fastlegen og det skjer på ca samme måte, så er det jo penger vi gjerne bruker på andre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, takk for svar!

Men dere som sier at vi bare burde ta en test av mannen privat, kan ikke bare mannen gjøre dette offentlig? Jeg kan jo eventuelt vente med mine utredninger til vi ser om det er sædkvaliteten som er problemet. 

Om man allikevel går til separate leger, kan ikke mannen da bare gå først og få henvisning til offentlig sædprøve?

Vi bor i Oslo. 

Er det noen grunn til å tenke at en sædprøve gjennom det offentlige bør ta lang tid? Har forstått at det er en ganske enkel prøve som må analyseres fort uansett. 

Kan jo godt betale 1500, men om det bare er fastlegen og det skjer på ca samme måte, så er det jo penger vi gjerne bruker på andre ting. 

*om det bare er å ringe fastlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok, takk for svar!

Vi bor i Oslo. 

Vi ventet to måneder å time hos fastlegen (ikke akutt problemstilling). Så to måneder på innkalling klinikk en måned frem. Totalt fem måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (kvinne) var hos min fastlege. Ble henvist til utredning, der ble begge sjekket. 

Endret av Radiohuspendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi ventet to måneder å time hos fastlegen (ikke akutt problemstilling). Så to måneder på innkalling klinikk en måned frem. Totalt fem måneder. 

Aha, ok. Her er ikke ventetid hos fastlegen et problem, får vanligvis time samme dag eller neste. Men om man må "innkalles til klinikk" blir det jo vanskeligere. Var dette kun for sædprøve altså? Rart det skulle kreve noen innkallelse egentlig. Trodde det bare var for mannen å komme i en kopp, lever inn, og så få lab-svar? Men kanskje det krever samtale med gynekolog etc.? 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Radiohuspendel skrev (6 minutter siden):

Jeg (kvinne) var hos min fastlege. Ble henvist til utredning, der ble begge sjekket. 

ok, takk! :) Tenkte kanskje det kan være greit for mannen å komme i gang med sædprøve først, siden dette er rimelig lett å sjekke ut, og det er dumt å tape tid på å vente på omfattende undersøkelser av meg, om det er sæden som er problemet 🤔 Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Aha, ok. Her er ikke ventetid hos fastlegen et problem, får vanligvis time samme dag eller neste. Men om man må "innkalles til klinikk" blir det jo vanskeligere. Var dette kun for sædprøve altså? Rart det skulle kreve noen innkallelse egentlig. Trodde det bare var for mannen å komme i en kopp, lever inn, og så få lab-svar? Men kanskje det krever samtale med gynekolog etc.? 

Ts

Gynekologer har ikke noe med sædprøver å gjøre, eller penis i det hele tatt, egentlig ;)

Man tar som regel prøve på klinikken. Det krever timeavtale, rom, og alt det der. Spermen dør relativt rask i en kopp. 

Kan sikkert gå raskere. Men det er det offentlige vi prater om. For vår del tok det i alle fall ca 2 år fra første henvisning til utredning, til vi var i gang med prøverør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...