Gå til innhold

Billige middagstips


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Med økende boliglånsrenter og skyhøye strømpriser blir jeg nødt til å redusere matbudsjettet til familien vår på 4. Jeg hadde satt stor pris på tips til sunne og billige middager. Har som mål at vi ikke skal bruke så veldig mye over 100kr pr. middag (I allefall på ukedagene)  ☺️

Anonymkode: 5cafd...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pasta med kyllingkjøttdeig og hvitløksbrød feks? Pasta skruer 7 kr på Rema 1000, first price pastasaus 10kr, kyllingkjøttdeig 30kr og first price hvitløksbrød ca 10 kr. Så kan du ha i litt ekstra grønnsaker og stavmikse sammen med pastasausen før du har i kjøttdeigen 😊 da kommer middagen på ca 70-80 kr

Anonymkode: 64ec2...450

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag har vi suppe-dag. Tomatsuppe, potet- og purreløksuppe, brokkolisuppe, gresskarsuppe, søtpotet- og kokossuppe, multigatwny suppe, champiniongsuppe, pho.... Du kan toppe med krutonger laget på gammelt brød, ett kokt egg, kjerner/frø, eller restekjøtt. Her har du en middag til hele familien for under 50 kroner. 

Fritatta. Kjøper egg på brett fra bonde. Hiver oppi det jeg har av grønnsaker, og potetrester. Kan toppes med litt ost for smaken. Lager gjerne en stor form slik at vi også har til lunsj. 

Billige stykker av kjøtt er supergode om de tilberedes på lav varme over tid. Denne fredagen skal vi for eksempel ha taco med pulled pork. Kjøttet marineres og stekes i ovnen i 4 timer, og serveres med hjemmelagde lefser, hjemmelaget saus og diverse grønnsaker. 

Følg sesong. Nå om dagen har vi mange retter basert på rotgrønnsaker. Både gryter, gratenger, stapper, lapskaus, supper... Det er billig og supergod mat. Og litt saltkjøtt eller middagspølse er også rimelig. Snart kommer lammekjøttet til gode priser. Tirsdag har meny fiske-tirsdag med 30%. I desember kjøper jeg inn en del ribbe og kalkun som brukes til middag gjennom året. Ribbe er blant annet veldig godt som pålegg, eller i asiatiske retter. 

Ellers er mitt beste sparetips å lage lunskjøtt og pålegg selv. Jeg kjøper store svinekammer, kalkunfileter, oksekjøtt, med mer. Tilbereder, skiver opp, vakumpakker, fryser. Da har du godt pålegg og lunsjkøtt for ned mot 30 kr/kg, i stedet for 300 kr/kg som selv den rimeligste suppa koster. 

Anonymkode: 81f46...c28

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange gode, sunne og billige grønnssksretter der ute.

Linsegryte/daal, stekte/kokte/bakte grønnsaker med ønsket saus, supper med brød eller annet tilbehør, gryteretter, grønnsakspai...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølsegryte

Ha ca 3 spiseskjeer tomatpure i en gryte. Ha deretter i ca 3 spiseskjeer mel og bland på ganske lav varme. Bland i en pakke kremfløte og ca 7 dl grønnsaksbuljong. Hakk opp gulrot i skiver, purreløk og pølse. Ha i gulrot og kok i ca ti minutter før du har i pølsene og purreløken. Ha i salt, pepper, litt sukker og evt annet du ønsker. Når pølsebitene er varme er gryta klar. Syns denne er god servert med ris.

Jeg lager denne uten oppskrift, så usikker på akkurat mengder, men er jo bare å prøve seg frem.

Anonymkode: 27e7e...823

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linsebolognese 
Gulrotsuppe med rundstykker 
Tomatsuppe med makaroni 

Anonymkode: 61ff1...5c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du liker indisk vil jeg anbefale Dal Tadka, lages med linser og en del krydder, serveres gjerne med ris og kokt egg eller nanbrød.

Kjempegodt, billig og sunt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wok av fiskekaker og de grønnsakene man selv måtte foretrekke. Kan jo for billigst mulig utfall kjøpe en pakke fiskekaker til ca 11 kroner, eller velge litt dyrere med mer fisk i. Fiskekaker i brun saus med poteter til funker også 😊

Anonymkode: 574ff...28c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2021 den 10.37):

Med økende boliglånsrenter og skyhøye strømpriser blir jeg nødt til å redusere matbudsjettet til familien vår på 4. Jeg hadde satt stor pris på tips til sunne og billige middager. Har som mål at vi ikke skal bruke så veldig mye over 100kr pr. middag (I allefall på ukedagene)  ☺️

Anonymkode: 5cafd...36e

Tomatsuppe eller annen suppe med linsepannekaker (linser er sunt og gir næring )

ca 2 dl linser
6 dl vann (til røra)
2 ss sukker(kan reduseres eller droppes)
2 ts bakepulver
1/2 ts salt
300 g hvetemel

 Ha linsene i en stor bolle
Tilsett de 6 desiliterne med vann. Kjør blandingen kjapt med stavmikser, til linsene er most og det er en jevn blanding. Dette gjør at linsene blir helt kamuflert i røra. (Ev. bruk en blender til dette).
 Visp inn sukker, bakepulver, salt og hvetemel. Kanskje det trengs bittelitt mer vann i røra.
 Stek pannekaker i bittelitt olje i panna til de er gylne og lekre på begge sider.

 

Anonymkode: 61ff1...5c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humus. Det metter. Kikerter er billig! En boks tahini koster vel rundt 50-60kr, men den varer jo til noen ganger da. Man kan variere med stekte grønnsaker (f.eks paprika, aubergine, squasj) eller ovnsbakte (sellerirot, søtpotet, gulrot). Kanskje kjekt for barna å "dyppe" grønnsakene oppi. Kan også serveres med ferdigkjøpte eller hjemmelaget falafel. 

Bytt ut halve kjøttdeigen med kikerter, linser eller bønner. F.eks i gryteretter, pasta bolognese, taco. 

Pizza eller omelett med rester av kjøtt og grønnsaker, f.eks en dag i uken. 

Supper er ofte veldig billig og kan gjøres mer mettende. Helst hjemmelaget. Tomatsuppe med egg og makaroni. Potet- og purreløksuppe med røkelaks, fiskesuppe med fisk som er på tilbud. Brød/rundstykker til. Kan også bruke tørt brød og lage krutonger av. 

Høyrygg, oksehale og bibringe kan man ofte få kjøpt billig på denne tiden. Da kan man lage opp til et par gryter og fryse. 

Fårikål - kjøtt er billig nå! 

Potetmos/sellerirotmos/søtpotetmos med amerikansk blanding (kan blande i mosen også) som tilbehør til seibiff, fiskepinner, fiskekaker. 

Stekt ris med amerikansk blanding, egg og kjøtt/reker. Kok gjerne dobbel porsjon ris om dere har som tilbehør en dag, så kan dere bruke andre halvpart til stekt ris. 

Pastaretter, spesielt med en variant av tomatsaus. 

Ostesmørbrød og kakao på kaldere og våte dager. 

Anonymkode: ba8ca...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...