AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #21 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): https://www.nrk.no/trondelag/livmorhalskreft-og-hpv_-flere-unge-kvinner-rammes_-kreftregisteret-er-bekymret-1.15322259 Livmorhalskreft øker pga mer sex, fler partnere og tidligere debut. Nederst i artikkel gir råd om hvordan unngå livmorhalskreft: sjekke seg og vaksineres. Men hva med å redusere antall partnere, og debutere senere? Er det helt tabu å anbefale? Anonymkode: 0dc27...96e Folk må slutte og ha så mange partnere (seksuelt) så kanskje verden kan bli et bedre sted helsemessig også? Anonymkode: 2bf11...33d
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #22 Skrevet 21. september 2021 Suss80 skrev (2 minutter siden): Flere seksualpartnere øker sjansen for hpv-viruset som kan føre til kreft, og siden vi i dag har flere partnere enn for noen tiår siden vil forekomsten av hpv også stige - naturlig nok. Samtidig er det viktig å påpeke at man kan få hpv om man bare har hatt en partner også - om denne har hatt sex før. Så det er ikke slik at man er trygg selv med få partnere. Selv debuterte jeg da jeg var 20, hatt få partnere og alle i forhold. Testet meg også for seksuelt overførbare sykdommer mellom forholdene. Jeg fikk hpv, og har blitt konisert, selv om jeg gjorde mye i henhold til læreboka. Så eneste måten å være safe på er at begge er jomfru, eller at man er vaksinert. Og et tips. Mine høygradige celleforandringer ble ikke oppdaget med vanlig celleprøve, men gjennom at jeg var med i et forskningsprosjekt som også testet for hpv. Jeg hadde hpv16 viste det seg, som hadde overlevd i kroppen min i over 10 år. På grunn av positiv hpv16 ble det tatt biopsi av meg som viste celleforandringer og behov for konisering. Jeg hadde ingen symptomer på hpv/celleforandringer, men er man veldig usikker, har blødninger, smerter, forandringer av noe slag, krev hpv-test eller time til gynekolog! Celleprøve er cirka 50 prosent sikker, men gjennom testing over mange år, vil sjansen for å oppdage eventuelle forandringer være stor før det utvikler seg til kreft (tar rundt 10- 15 år fra man blir smittet). Celleprøve er imidlertid ikke 100 prosent sikker selv om man følger livmorhalsprogrammet og kan i enkelte tilfeller gi falsk trygghet. Slik tilfellet var med meg. Til de fleste vil kroppen selv bekjempe hpv- men ikke alle. Ta ansvar for din egen kropp, sjekk deg og krev videre testing om du har symptom på at noe kan være galt. Bra innlegg! Vil bare si at nå testes det for HPV samtidig som det taes celleprøve, så det er større sjanse for at det oppdages nå enn for bare noen år siden. Anonymkode: 6c97a...233 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #23 Skrevet 21. september 2021 Jeg sa det samme til helsesøster i hjemlandet mitt da de skulle vaksinere babyen mot Hepatitt - i tilfelle ungen blir sprøytenarkoman. Vil kanskje heller satse på forebygging mot narkobruk. Og lære dem å bruke kondom fra første ligg. Anonymkode: 571a8...3f8
Gjest Trøst Skrevet 21. september 2021 #24 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): https://www.nrk.no/trondelag/livmorhalskreft-og-hpv_-flere-unge-kvinner-rammes_-kreftregisteret-er-bekymret-1.15322259 Livmorhalskreft øker pga mer sex, fler partnere og tidligere debut. Nederst i artikkel gir råd om hvordan unngå livmorhalskreft: sjekke seg og vaksineres. Men hva med å redusere antall partnere, og debutere senere? Er det helt tabu å anbefale? Anonymkode: 0dc27...96e Det er ikke tabu, men det er urimelig. Det blir som å be folk la bilen stå fordi det kan føre til ulykke om de kjører for mye.
Gjest Trøst Skrevet 21. september 2021 #25 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Folk må slutte og ha så mange partnere (seksuelt) så kanskje verden kan bli et bedre sted helsemessig også? Anonymkode: 2bf11...33d Folk må slutte å ha meninger om hvordan andre velger å leve livet sitt. Da tror jeg absolutt at verden hadde blitt et bedre sted.
Suss80 Skrevet 21. september 2021 #26 Skrevet 21. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Bra innlegg! Vil bare si at nå testes det for HPV samtidig som det taes celleprøve, så det er større sjanse for at det oppdages nå enn for bare noen år siden. Anonymkode: 6c97a...233 Jeg trodde det bare var fra rundt 35 man fikk hpvtest og kun i enklere fylker. Dette er det jeg kan lese fra lenke iallefall. Men tar høyde for at dette er endret altså 😊 https://www.kreftregisteret.no/screening/livmorhalsprogrammet/hpv/status-for-implementeringen/ Endret 21. september 2021 av Suss80
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #27 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men det å si "slutt å legg deg på rygg for alle du møter. Og slutt å droppe gummi av latskap og fordi det er flaut å dra frem en kondom". Det kan man ikke si. Anonymkode: aa4ca...7e3 Det er ikke nødvendig å si heller, det er bare generaliserende og slemt. Da jeg fikk påvist hpv og celleforandringer var jeg 25 år gammel og hadde ligget med bare to stykker. Han ene hadde bare hatt sex én eneste gang før meg. Anonymkode: a9785...6e6
Druid Skrevet 21. september 2021 #28 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Alle barn vaksineres for hpv, alle kjønn. Anonymkode: 0dc27...96e Sånn jeg forstår det gjøres ikke det. Det er visst et tilbud, men det virker ikke som det er fullt utnyttet. Og jeg får inntrykket av denne artikkelen at det ikke virker.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #29 Skrevet 21. september 2021 Lykke til alle som har holdt på med Tinder og Happn. Anonymkode: bcf7b...085
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #30 Skrevet 21. september 2021 Suss80 skrev (8 minutter siden): Jeg trodde det bare var fra rundt 35 man fikk hpvtest, men mulig jeg tar feil altså 😊I så fall skal jeg redigere innlegget mitt - viktig med riktig info. Du har rett, fra 34 får man HPV test. Veldig fornøyd med å få et godt resultat der for jeg var nærmest sikker på at jeg hadde det i meg for jeg ble smittet med kjønnsvorter med min første partner. Men alt var fint og ingen HPV kunne påvises. Anonymkode: 0758d...3cf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå