AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #1 Skrevet 21. september 2021 https://www.nrk.no/trondelag/livmorhalskreft-og-hpv_-flere-unge-kvinner-rammes_-kreftregisteret-er-bekymret-1.15322259 Livmorhalskreft øker pga mer sex, fler partnere og tidligere debut. Nederst i artikkel gir råd om hvordan unngå livmorhalskreft: sjekke seg og vaksineres. Men hva med å redusere antall partnere, og debutere senere? Er det helt tabu å anbefale? Anonymkode: 0dc27...96e 4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #2 Skrevet 21. september 2021 Merkelig at de ikke anbefaler det ja!!?? Skulle jo vært en selvfølge å råde om. De råder om å skjekke seg, men ikke det å unngå få det liksom. Kan alle vaksinere seg LK nå? Anonymkode: 4ff71...543 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #3 Skrevet 21. september 2021 Burde det ikke rettes litt oppmerksomhet mot at mannen også kan og bør vaksineres, og ikke bare kvinnen? Begge kjønn kan rammes av HPV, som er en stor syndebukk hva livmorhalskreft gjelder. Anonymkode: 8ec32...6a3 9
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #4 Skrevet 21. september 2021 Blir litt all denne "sjekk deg" mentaliteten for klamydia. Fordi det er enkelt å behandle og du unngår senskader. Men det å si "slutt å legg deg på rygg for alle du møter. Og slutt å droppe gummi av latskap og fordi det er flaut å dra frem en kondom". Det kan man ikke si. La oss kalle en spade for en spade sier nå jeg. Anonymkode: aa4ca...7e3 3
Gjest Saph Skrevet 21. september 2021 #5 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Burde det ikke rettes litt oppmerksomhet mot at mannen også kan og bør vaksineres, og ikke bare kvinnen? Begge kjønn kan rammes av HPV, som er en stor syndebukk hva livmorhalskreft gjelder. Anonymkode: 8ec32...6a3 Det er det samme som med brystkreft. Ikke ofte man hører at menn også får det og bør sjekke seg. Begge kjønn kan få kreft av HPV, i munn/hals, anal, og penis, vulva og livmorhals.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #6 Skrevet 21. september 2021 Saph skrev (1 minutt siden): Det er det samme som med brystkreft. Ikke ofte man hører at menn også får det og bør sjekke seg. Begge kjønn kan få kreft av HPV, i munn/hals, anal, og penis, vulva og livmorhals. Bør likestille sykdommer og vondter på lik linje med alskens goder man hører så mye om til vanlig Anonymkode: 8ec32...6a3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #7 Skrevet 21. september 2021 Ja, for det pleier å hjelpe med moralisering. USA er jo et godt eksempel - i stedet for å dele ut kondomer til ungdommer og lære dem om sex så ber de bare ungdommene om å la være å ha sex. Det hjelper jo masse. Anonymkode: 797e7...7c0 5
Michaelhe Skrevet 21. september 2021 #8 Skrevet 21. september 2021 Alle kvinner og unge homofile menn må ta hpv vaksine.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #9 Skrevet 21. september 2021 Michaelhe skrev (30 minutter siden): Alle kvinner og unge homofile menn må ta hpv vaksine. Alle barn vaksineres for hpv, alle kjønn. Anonymkode: 0dc27...96e 5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #10 Skrevet 21. september 2021 Flere av de er jo ikke vaksinerte. De som fikk tilbud om hpv vaksinen som barn i vaksinasjonsprogrammet er ikke en «tre barns mor på 35år». Så litt dårlig journalistikk. Vi ser kanskje ikke effekten enda, holder alle hpv vaksinerte seg friske men at det øker i aldersgruppen over (uvaksinerte)? Burde man ha kampanje om at de som er voksne og ikke unge voksne, men i 30-årene med barn også burde vaksinere seg? Ville den økt enda mer om det ikke var for vaksinen slik at den stoppes fra å spres i noen retninger. Anonymkode: 395b7...b1c 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #11 Skrevet 21. september 2021 Michaelhe skrev (42 minutter siden): Alle kvinner og unge homofile menn må ta hpv vaksine. Hvorfor homofile menn😅😂 rockestjernene som har fått hpv har fått det i munn og på penis. Heterofile menn har sex de også. Anonymkode: 395b7...b1c 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #12 Skrevet 21. september 2021 Michaelhe skrev (44 minutter siden): Alle kvinner og unge homofile menn må ta hpv vaksine. Tenker du på hiv? Hpv og hiv er ikke det samme. Homofile menn er ikke mer utsatt enn andre menn. Grunnen til fokus på kvinner er at hpv fører oftere til kreft på kvinner enn menn, så å vaksinere kvinner er lettvint lavthengende frukt. Men får kvinner celleforandring så er det også lettere å gjøre noe med, ofte holder dvs konisering som er å skjære av den syke delen av livmorstappen om det oppdages tidlig nok. Anonymkode: 395b7...b1c 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #13 Skrevet 21. september 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: https://www.nrk.no/trondelag/livmorhalskreft-og-hpv_-flere-unge-kvinner-rammes_-kreftregisteret-er-bekymret-1.15322259 Livmorhalskreft øker pga mer sex, fler partnere og tidligere debut. Nederst i artikkel gir råd om hvordan unngå livmorhalskreft: sjekke seg og vaksineres. Men hva med å redusere antall partnere, og debutere senere? Er det helt tabu å anbefale? Anonymkode: 0dc27...96e Ja, det er tabu. Det er også tabu å begrense det å få barn i verden. Anonymkode: 320f2...5cb 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #14 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Flere av de er jo ikke vaksinerte. De som fikk tilbud om hpv vaksinen som barn i vaksinasjonsprogrammet er ikke en «tre barns mor på 35år». Så litt dårlig journalistikk. Vi ser kanskje ikke effekten enda, holder alle hpv vaksinerte seg friske men at det øker i aldersgruppen over (uvaksinerte)? Burde man ha kampanje om at de som er voksne og ikke unge voksne, men i 30-årene med barn også burde vaksinere seg? Ville den økt enda mer om det ikke var for vaksinen slik at den stoppes fra å spres i noen retninger. Anonymkode: 395b7...b1c For et par år siden så ble vi født rundt 1991-1996 tilbudt gratis HPV vaksine. Er usikker på hvilket eksakt årstall det gjaldt. Men jeg var 1 år for gammel i alle fall og måtte betale for den selv. Jeg gikk ned en klasse på barneskolen (lang historie), så alle mine venninner er et år yngre enn meg. Så siden mine tre nærmeste tok vaksinen da de fikk den gratis, så bestemte jeg meg for å bare ta den jeg også og betalte for den selv. Vi er 30/31. Så de som er 31+ har ikke fått tilbud om gratis vaksine, verken på skolen eller i ettertid. Så det stemmer at tallene vi har nå, ikke reflekterer effekten av verken vaksinen eller sjekk deg kampanjen. Synes den artikkelen er litt mangelfull og misvisende. Så klart oppdager man flere tilfeller, når flere sjekker seg. "Tallene fra Kreftregisteret viser at masseundersøkelsen med celleprøver i liten grad har forebygd livmorhalskreft hos kvinner under 30 år, og at celleprøver er spesielt dårlig til å forebygge livmorhalskreft hos disse kvinnene" En sjekk er ikke med på å forebygge eller stoppe antall pasienter med livmorhalskreft. Eller har jeg misforstått helt? Ja, en sjekk kan oppdage forandringer tidligere, men det er mange som blir avvist fordi de er for unge. Og det er også veldig mange som blir rammet av menneskeligfeil på laboratoriet. Så man kan si det slik da at flere blir oppdaget, fordi flere sjekker seg. Noe som gir høyere tall. Det er ikke et problem sånn sett, det er sånn det er. Like mange hadde hatt livmorhalskreft, dersom halvparten ikke sjekket seg. Problemet og roten til all vondt er; For tidlig debut og for mange seksualpartnere og hyppig bytte av partner. Det er et problem som gjør at tallene stiger. Flere får kreft, fordi de puler rundt fra en tidlig alder. Enkelt å greit, det er lov å kalle en spade for en spade. Det er også tre store problemer med selve livmorhalsprogrammet; Alder. Alt for mange blir avvist med helseplager, fordi de er "for ung til å få livmorhalskreft". I ettertid så får de påvist celleforandring eller kreft. Alder bør senkes til 18-20 i den standard anbefalingen for sjekk og fjernes helt for de som selv oppsøker hjelp med symptomer/plager, det kan redde mange tror jeg. Menneskelig feil og feiltolkning av prøver. Har ingen svar på hvordan de kan forhindre dette, er ikke smart nok til det. Alternativer til de som sliter etter overgrep. Den store prosenten som ikke sjekker seg, på grunn av psykiske lidelser. De bør få til en hjemmetestordning så fort som overhode mulig. Det kan redde liv. Anonymkode: aa4ca...7e3 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #15 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): https://www.nrk.no/trondelag/livmorhalskreft-og-hpv_-flere-unge-kvinner-rammes_-kreftregisteret-er-bekymret-1.15322259 Livmorhalskreft øker pga mer sex, fler partnere og tidligere debut. Nederst i artikkel gir råd om hvordan unngå livmorhalskreft: sjekke seg og vaksineres. Men hva med å redusere antall partnere, og debutere senere? Er det helt tabu å anbefale? Anonymkode: 0dc27...96e Jeg synes det er trist vi ikke lærte mer om dette på barne ungdomsskolen. Hadde veldig mye ubeskyttet sex tidlig pga jeg ikke viste om dette viruset. Hadde ikke hatt det om jeg hadde fått denne kunnskapen litt tidligere. Anonymkode: 34be5...1e8 2
Gjest Saph Skrevet 21. september 2021 #16 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes det er trist vi ikke lærte mer om dette på barne ungdomsskolen. Hadde veldig mye ubeskyttet sex tidlig pga jeg ikke viste om dette viruset. Hadde ikke hatt det om jeg hadde fått denne kunnskapen litt tidligere. Anonymkode: 34be5...1e8 Alle de andre sykdommene, og sjansen for å lage en unge skremte deg ikke nok?
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #17 Skrevet 21. september 2021 2 minutter siden, Saph said: Alle de andre sykdommene, og sjansen for å lage en unge skremte deg ikke nok? Hun gikk vel på hormonell prevensjon, anså HIV som svært lite sannsynlig å få og resten som enkle å behandle. Og konsekvens tenkning er ikke ferdig utviklet før i ca 25 års alder. Kan ha hatt et tiår med sexliv før konsekvensforståelsen er helt på plass. Men et virus som "alle" har, som kan føre til kreft, det er kanskje litt skumlere enn disse andre tingene når man er 16. Anonymkode: 88032...884 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #18 Skrevet 21. september 2021 Kondom er tingen men man er ikke safe fra HPV uansett, for det kan jo smitte bare ved hud mot hud, ikke kan man gå tilbake i utvikling, at man ligger mer rundt i dag er helt naturlig . Så heldigvis så har man nå HPV vaksinen som selvsagt begge kjønn skal bli tilbudt i 8 klasse. Så for man være påpasselig med livmorhalsprøven og HPV prøven når man er seksuelt aktiv. Anonymkode: 0758d...3cf 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #19 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Burde det ikke rettes litt oppmerksomhet mot at mannen også kan og bør vaksineres, og ikke bare kvinnen? Begge kjønn kan rammes av HPV, som er en stor syndebukk hva livmorhalskreft gjelder. Anonymkode: 8ec32...6a3 HPV er også en stor syndebukk når det kommer til munn- og halskreft, men det er det tydeligvis få som vet virker det som. Anonymkode: 6c97a...233
Suss80 Skrevet 21. september 2021 #20 Skrevet 21. september 2021 (endret) Flere seksualpartnere øker sjansen for hpv-viruset som kan føre til kreft, og siden vi i dag har flere partnere enn for noen tiår siden vil forekomsten av hpv også stige - naturlig nok. Samtidig er det viktig å påpeke at man kan få hpv om man bare har hatt en partner også - om denne har hatt sex før. Så det er ikke slik at man er trygg selv med få partnere. Selv debuterte jeg da jeg var 20, hatt få partnere og alle i forhold. Testet meg også for seksuelt overførbare sykdommer mellom forholdene. Jeg fikk hpv, og har blitt konisert, selv om jeg gjorde mye i henhold til læreboka. Så eneste måten å være safe på er at begge er jomfru, eller at man er vaksinert. Og et tips. Mine høygradige celleforandringer ble ikke oppdaget med vanlig celleprøve, men gjennom at jeg var med i et forskningsprosjekt som også testet for hpv. Jeg hadde hpv16 viste det seg, som hadde overlevd i kroppen min i over 10 år. På grunn av positiv hpv16 ble det tatt biopsi av meg som viste celleforandringer og behov for konisering. Jeg hadde ingen symptomer på hpv/celleforandringer, men er man veldig usikker, har blødninger, smerter, forandringer av noe slag, krev hpv-test eller time til gynekolog! Celleprøve er cirka 50 prosent sikker, men gjennom testing over mange år, vil sjansen for å oppdage eventuelle forandringer være stor før det utvikler seg til kreft (tar rundt 10- 15 år fra man blir smittet). Celleprøve er imidlertid ikke 100 prosent sikker selv om man følger livmorhalsprogrammet og kan i enkelte tilfeller gi falsk trygghet. Slik tilfellet var med meg - iallefall om du ikke blir testet for hpv samtidig. Til de fleste vil kroppen selv bekjempe hpv, men ikke hos alle. Ta ansvar for din egen kropp, sjekk deg og krev videre testing om du har symptom på at noe kan være galt. Endret 21. september 2021 av Suss80
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå