Gå til innhold

Jobb i barnehage - lønn som assistent eller som det man er utdannet til? Og om pedagogikkutdannelsen.


Mariell1995

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvilke utdanningsgrupper/profesjoner blir lønnet etter hva dem er utdannet som i barnehage? Jeg mener å ha lest litt forskjellig? Er kanskje lettere å heller få en oversikt over hvilke utdanninger det er mulig å ta for å ikke bli lønnet som assistent i barnehage? :P Tenker spesielt på om barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleier kan bli lønnet som det dem er utdannet til, eller som miljøterapeuter, slik dem kan bli i skolen? Eller blir dem lønnet som assistenter?

Mener å ha lest at en vernepleier ble lønnet som en vernepleier i en barnehage, da vedkommende fulgte opp et barn med særskilte behov, men hva med sosionomer og barnevernspedagoger?

Og hvis man studerer pedagogikk, da er det vel ikke slik at man må bli leder i en barnehage, men man har mulighet til det? Virket som om hun tolket det som om at da måtte hun bli leder, men det kan vel ikke være tilfellet? Har en venninne som har sett på dette studiet, men hun ville ikke jobbe som leder. Hun skal på karriereveiledning i morgen for å finne litt ut av hva hun vil til høsten neste år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det avhenger fra barnehage til barnehage. Hva de har økonomi til og hvor strikse de er. 

Anonymkode: fb7f4...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariell1995 skrev (1 time siden):

Hei!

Hvilke utdanningsgrupper/profesjoner blir lønnet etter hva dem er utdannet som i barnehage? Jeg mener å ha lest litt forskjellig? Er kanskje lettere å heller få en oversikt over hvilke utdanninger det er mulig å ta for å ikke bli lønnet som assistent i barnehage? :P Tenker spesielt på om barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleier kan bli lønnet som det dem er utdannet til, eller som miljøterapeuter, slik dem kan bli i skolen? Eller blir dem lønnet som assistenter?

Mener å ha lest at en vernepleier ble lønnet som en vernepleier i en barnehage, da vedkommende fulgte opp et barn med særskilte behov, men hva med sosionomer og barnevernspedagoger?

Og hvis man studerer pedagogikk, da er det vel ikke slik at man må bli leder i en barnehage, men man har mulighet til det? Virket som om hun tolket det som om at da måtte hun bli leder, men det kan vel ikke være tilfellet? Har en venninne som har sett på dette studiet, men hun ville ikke jobbe som leder. Hun skal på karriereveiledning i morgen for å finne litt ut av hva hun vil til høsten neste år :)

Du får lønn etter hvilken stilling du har. Hvis du ikke er barnehagelærer kan du jobbe på disp, og vil da få lønn noe lavere enn de som har utdannelsen. Kan bare snakke for min kommune men generelt er det blitt strengere på at andre yrkesgrupper ikke får fast jobb. De har jo ikke relevant utdanning selv om den er noe i samme retning. Noen barnehager utlyser stilling som «pedagog». Da kan man få jobb med annen pedagogisk bakgrunn. (Idrettspedagog, musikkpedagog, lærer) Dette er da ofte i stedet for barnehagelærer 2. Sikkert på samme måte som du nevnte athvis det dukker opp en jobb med å følge opp et barn med spesielt vedtak vil det være mer relevant med vernepleier og man kan da lønne vedkommende for kompetansen. 

Anonymkode: e0408...370

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor noen med utdannelse innen barnevern, sosionom, vernepleier etc vil inn i dette yrket. Hilsen en utdannet førskolelærer som vil ut...

Anonymkode: 24bed...a20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal hun måtte bli leder i en bhg med generell pedagogikk? Det finnes da 1000 andre jobber i både stat og kommune. De fleste med ped. jobber ikke i bhg - da tar man heller bhglærer.  

Anonymkode: 7906b...9d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor noen med utdannelse innen barnevern, sosionom, vernepleier etc vil inn i dette yrket. Hilsen en utdannet førskolelærer som vil ut...

Anonymkode: 24bed...a20

De vet ikke hva det innebærer.

Anonymkode: e0408...370

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor noen med utdannelse innen barnevern, sosionom, vernepleier etc vil inn i dette yrket. Hilsen en utdannet førskolelærer som vil ut...

Anonymkode: 24bed...a20

Man aner ikke hva man går til. Barnehagelærer er et yrke man ikke aner omfanget av når man ser det utenfra. 
Jeg jobber ikke lenger som barnehagelærer og må innrømme at jo mer jeg ser tilbake på årene i bhg jo mer håpløst ser jeg at arbeidsforholdene og rammene rundt ofte er (har jobbet i ganske mange bhg oppgjennom livet og svært få av de har vært skikkelig bra). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste i barnehage har barnehagelærer utdanning. Bachelor i pedagogikk er ikke ''sikret'' jobb i barnehage. Du får noen ganger lønn for bachelor i pedagogikk i barnehage, men de foretrekker ansette barnehagelærere. Dersom stillingen de lyser ut er pedagog, så står det ofte i annonsen hvilke utdanning du kan søke med. 

Ofte står det de fortrinnsvis søkes barnehagelærere, men at andre relevante utdanninger kan også kvalifisere for stillingen.

 

Anonymkode: 23c03...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere vernepleiere som blir lønnet som fagarbeider i barnehage. 

Anonymkode: 75285...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du ønsker å jobbe i bhg er det beste valget barnehagelærer. du kan da også bygge på med spes. ped (halvår/årsenheter) for å arbeide som spesialpedagog for barn i barnehagealder. 

I barnehage blir du som regel lønnet ut fra hva du er ansatt for. det er litt ulik privat/offentlig og kommune til kommune. en barnehagelærer selv i en assistent/fagarbeiderstilling kan til og med bli lønnet som assistent. 

du får ikke fast stilling som pedagogisk leder eller styrer uten barnehagelærerutdanning, men kan få stilling på dispensasjon - det er lettere I små bhg eller I småkomminer hvor det mangler kvalifisert personale

Hvis du har tatt pedagogikk bachelor anbefales det heller å søke på miljøterapeut og miljøarbeiderstilling I skole - og kanskje du får tittel miljøterapeut og lønnes som bachelor. det kan du også med de andre utdanningene du beskriver. med pedagogikk bachelor kan du også søke stillinger bla i bolig, kommunale tjenester som psykisk helse/rus (voksne) osv. 

Anonymkode: df585...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet sosionom, men er ansatt som assistent i barnehage, og lønnet deretter. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor noen med utdannelse innen barnevern, sosionom, vernepleier etc vil inn i dette yrket. Hilsen en utdannet førskolelærer som vil ut...

Anonymkode: 24bed...a20

For min del er det hovedsaklig på grunn av arbeidstidene, i kombinasjon med egen livssituasjon. I tillegg til at jeg er veldig glad i å jobbe med barn, og har en tilleggsutdanning rettet mot arbeid med barn og unge (men ikke noe pedagogikk). Jeg skjønner godt hvorfor førskolelærere vil ut, og syns det er utrolig trist. Det er ikke greit at arbeidskårene er som de er, det handler om barna våre. Og det var dessverre på samme måte for meg i barneverntjenesten, som er det mest naturlige alternativet for min del. Jeg klarte ikke mer. Så jeg kommer til å fortsette som assistent den tiden mine egen barn er små, for å ha overskudd til dem. Det er også til tider tøft, jeg er sliten etter en arbeidsdag. Jeg vet godt at det er hardere å være pedleder/førskolelærer pga. ansvaret det innebærer. 

Anonymkode: 6f3d1...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er utdannet sosionom, men er ansatt som assistent i barnehage, og lønnet deretter. 

For min del er det hovedsaklig på grunn av arbeidstidene, i kombinasjon med egen livssituasjon. I tillegg til at jeg er veldig glad i å jobbe med barn, og har en tilleggsutdanning rettet mot arbeid med barn og unge (men ikke noe pedagogikk). Jeg skjønner godt hvorfor førskolelærere vil ut, og syns det er utrolig trist. Det er ikke greit at arbeidskårene er som de er, det handler om barna våre. Og det var dessverre på samme måte for meg i barneverntjenesten, som er det mest naturlige alternativet for min del. Jeg klarte ikke mer. Så jeg kommer til å fortsette som assistent den tiden mine egen barn er små, for å ha overskudd til dem. Det er også til tider tøft, jeg er sliten etter en arbeidsdag. Jeg vet godt at det er hardere å være pedleder/førskolelærer pga. ansvaret det innebærer. 

Anonymkode: 6f3d1...ca9

I min kommune er din kompetanse veldig etterspurt i skole. de får også lønn som. miljøterapeut. ofte inngår man i et miljøteam og kan også gjøre med praktisk og sosialt i mindre grupper (ikke bare følge I undervisning). gjerne følge opp litt elever med psykiske, sosiale og emosjonelle vansker, men også samtaler og større i større barnegrupper. 

Anonymkode: df585...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...