Gå til innhold

Å prøve å bli gravid med lavt stoffskifte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har TSH på 2.0. Skal igang med prøverørsbehandling snart. Trodde dette var en helt fin verdi, men ser at det i tråden sier at TSH bør maks være 1,5?? :( 

Anonymkode: 7bef1...e3b

Ved IVF-behandling må TSH være under 2,5 - i alle fall i det offentlige 😊 Det er forskjell på den grensen de mener har noe å si mtp graviditet og grensen på 1,5 (som de mener at de med faktisk lavt stoffskifte bør komme seg innenfor). Alt under 4 er egentlig i normalområdet, og trenger ikke medisinering, med mindre man prøver å bli gravid. 

Anonymkode: 404b2...e06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ved IVF-behandling må TSH være under 2,5 - i alle fall i det offentlige 😊 Det er forskjell på den grensen de mener har noe å si mtp graviditet og grensen på 1,5 (som de mener at de med faktisk lavt stoffskifte bør komme seg innenfor). Alt under 4 er egentlig i normalområdet, og trenger ikke medisinering, med mindre man prøver å bli gravid. 

Takk for info :) 

Lurer på om jeg kan ha lavt stoffskifte, jeg... Er redd for å gå igang med IVF uten å være sikker på dette.

Mine prøver viser

TSH 2.0

Fritt T4 12,9 (referanseverdier er 11,0 - 23,0)

P-TPO as <34 (referanse <100)  (regner med at dette er anti-TPO?)

Hvis noen har peiling på hva dette kan bety så hadde jeg satt pris på innspill 🌹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lavt stoffskifte og venter barn nummer to. Velregulert med Levaxin, økt Levaxindosen tre ganger siden gravidteten startet. Blir fulgt opp med blodprøve av TSH og T4 hver fjerde uke. Før positiv test sørget jeg for at TSH lå på rundt 1, og ved positiv test økte jeg dosen med 30%.

Før jeg startet på levaxin hadde jeg aldri eggløsning.

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/svangerskap-og-sykdom/lavt-stoffskifte-ved-graviditet/

Anonymkode: 76001...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har TSH på 2.0. Skal igang med prøverørsbehandling snart. Trodde dette var en helt fin verdi, men ser at det i tråden sier at TSH bør maks være 1,5?? :( 

2.0 er nedre verdi for en graviditet i 1 trimester. Når du blir gravid må du uansett øke dosen din med 30% og ta en kontroll 4 uker etter. 
Jeg har ikke lest noe om det, men min kropp får enda lavere stoffskifte når jeg blir gravid. Er helt i slutten av svangerskap nå og har økt dose med totalt 80%. Når man blir gravid så skal jo kroppen egentlig øke produksjonen med opptil 50%. Det skjer nok ikke hvis man har lavt stoffskifte.

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/svangerskap-og-sykdom/lavt-stoffskifte-ved-graviditet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Lurer på om jeg kan ha lavt stoffskifte, jeg... Er redd for å gå igang med IVF uten å være sikker på dette.

Mine prøver viser

TSH 2.0

Hvis noen har peiling på hva dette kan bety så hadde jeg satt pris på innspill 🌹

Verdiene dine er fine. Har selv Hashimotos

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

2.0 er nedre verdi for en graviditet i 1 trimester. Når du blir gravid må du uansett øke dosen din med 30% og ta en kontroll 4 uker etter. 
Jeg har ikke lest noe om det, men min kropp får enda lavere stoffskifte når jeg blir gravid. Er helt i slutten av svangerskap nå og har økt dose med totalt 80%. Når man blir gravid så skal jo kroppen egentlig øke produksjonen med opptil 50%. Det skjer nok ikke hvis man har lavt stoffskifte.

Men jeg har ikke diagnostisert lavt stoffskifte.. jeg bruker ikke medisiner. Forstår det sånn at TSH på 2.0 er helt normalt, så lenge de øvrige relevante verdiene også er innenfor referanseverdier :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Men jeg har ikke diagnostisert lavt stoffskifte.. jeg bruker ikke medisiner. Forstår det sånn at TSH på 2.0 er helt normalt, så lenge de øvrige relevante verdiene også er innenfor referanseverdier :) 

Som ikke diagnosert uten medisiner er TSH fine verdier, hadde du derimot vært medisinert og fått påvist lavt stoffskifte så hadde det vært en annen sak. Men nå streifer en vekk fra TS sitt hovedinnlegg.

TS jeg ville begynt på medisiner og latt kroppen komme i rytme igjen. Lavt stoffskifte er en påkjenning for mange, og det kan ta litt tid før kroppen er tilbake "til seg selv" igjen etter oppstart av medisiner. Lavt stoffskifte i seg selv har ikke så mye med om du kan bli gravid eller ei, men som ikke-medisinert kan en ha høyere risiko for feks spontanabort. Finn medisindosen som passer for deg først og husk at dosen må økes ved en evnt graviditet. Ikke minst ha en god dialog med lege. Mye lykke til

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lavt stoffskifte ifjor, etter en spontanabort. Legen ville ha meg på under 1 TSH, og ble gravid med en gang etter jeg var under 1. Sikkert tilfeldig. Ble spontanabort igjen, forhåpentligvis tilfeldig. 

Så lenge man blir medisinert skal det ikke ha noe å si. Gikk opp 25 % av dosen med en gang jeg fikk positiv test.

Anonymkode: 8e881...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mine prøver viser

TSH 2.0

Ingenting å bekymre seg for med de verdiene 😊 Men om du blir gravid kan du jo be fastlegen sjekke TSH på første svangerskapskontroll. Kanskje det gjør at du stresser mindre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...