Gå til innhold

Kort mens, har det betydning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sluttet på p-piller i februar, og har siden mars hatt ganske regelmessige sykluser på 23-24 dager. Mensen er alltid veldig kort, og forløper seg som regel på følgende vis: Jeg begynner å spotte ca 9-10 dager etter EL (tar både tester og templer, og tror ut fra disse at jeg har EL), blør friskt i to dager i moderate mengder, og så spotter jeg litt igjen den tredje dagen. Spørsmålet er om lengden/mengden på mensen har noe å si? Har man alltid hatt eggløsning dersom man får mensen? Eller kommer den blødningen uansett? Har lurt litt på om jeg kanskje ikke har EL, siden jeg blør så kort og lite..

Anonymkode: 6e011...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9-10 dager lutealfase er litt kort, men det er ikke "umulig" å bli gravid selv om den er under 14 dager - men hvis du også har veldig lett/kort mens kan det være verdt å ta noen blodprøver for å sjekke hvordan progesteron ligger an, eller kanskje om du har høyt testosteronnivå. Hvis mens ikke er smertefullt har du sikkert ikke PCOS, men hvis du føler noe er feil eller du har prøvd å bli gravid i over ett år (ser du sluttet på p-piller i februar så det kan ta tid før ting er helt normalisert avhengig av hvor lenge du tok dem) så er det fint å sjekke.

Kan anbefale å f.eks ta progesteron i lutealfasen, men dette får du kun kjøpt i bioidentisk form fra nettet (kenogen progest e) eller utskrevet fra lege og de er av en eller annen merkelig grunn sykt kjipe med å gi dette til kvinner selv om det faktisk er utrolig gunstig for de aller fleste kvinner uavhengig av fertilitetsstatus:) Disse "wild yams"-tablettene for overgangsplager etc fra helsekost, progesterongel fra diverse nettsider som folk pusher til desperate barnløse etc har ingen reell dokumentert effekt.

Om du alltid har hatt kort mens er det ikke nødvendigvis noen indikasjon på lav fertilitet, men jeg nevner disse tingene her for deg så kan du jo teste deg frem litt. Men du har trolig eggløsning når både temp og test viser dette. Det "dårligste" tegnet på å unnfange som du nevner her er ikke blødningsperioden eller mangel på EL men den korte lutealfasen du nevner så jeg ville fokusert på å prøve å sjekke ut der først:) Lykke til

Anonymkode: a28bf...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har 12-14 dager LF og alltid hatt kort menstruasjon. Den er på 3 dager - 2 dager med ganske mye blod, en dag med veldig lite blod og kanskje en, maks 2 dager med spotting (altså at det kanskje kommer bittelitt brunt på toalettpapiret etter dobesøk, eller i forbindelse med sex - ikke sånn jeg må ha innlegg).

For meg har det ikke vært problematisk å ha kort mens i alle fall, har blitt gravid på første og tredje forsøk. Spurte en gynekolog om det kunne være negativt før vi startet prøvingen, og fikk da til svar at det kun var positivt for meg at jeg blødde lite, mange sliter jo med det motsatte.

Når det gjelder det andre du spør om er det slik, som jeg har skjønt det, aller mest vanlig å ha eggløsning dersom du har regelmessig menstruasjon. Så klart finnes det unntak, men kun basert på det du skriver er det ingenting som tyder på at du ikke har eggløsning! Som brukeren over meg nevner, en LF på 9-10 dager kaan kanskje være litt for kort til at det befruktede egget får festet seg ordentlig (men det trenger ikke å være det), men det har jeg hørt ofte kan løses lett ved å få progesterontilskudd av legen dersom det er behov for det :)  Så jeg anbefaler at du snakker med lege/gynekolog, så det hende det er veldig lite som skal til før spiren sitter (eller at det ikke er noe gale i det hele tatt!) 😄 

Anonymkode: 7d680...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

9-10 dager lutealfase er litt kort, men det er ikke "umulig" å bli gravid selv om den er under 14 dager - men hvis du også har veldig lett/kort mens kan det være verdt å ta noen blodprøver for å sjekke hvordan progesteron ligger an, eller kanskje om du har høyt testosteronnivå. Hvis mens ikke er smertefullt har du sikkert ikke PCOS, men hvis du føler noe er feil eller du har prøvd å bli gravid i over ett år (ser du sluttet på p-piller i februar så det kan ta tid før ting er helt normalisert avhengig av hvor lenge du tok dem) så er det fint å sjekke.

Kan anbefale å f.eks ta progesteron i lutealfasen, men dette får du kun kjøpt i bioidentisk form fra nettet (kenogen progest e) eller utskrevet fra lege og de er av en eller annen merkelig grunn sykt kjipe med å gi dette til kvinner selv om det faktisk er utrolig gunstig for de aller fleste kvinner uavhengig av fertilitetsstatus:) Disse "wild yams"-tablettene for overgangsplager etc fra helsekost, progesterongel fra diverse nettsider som folk pusher til desperate barnløse etc har ingen reell dokumentert effekt.

Om du alltid har hatt kort mens er det ikke nødvendigvis noen indikasjon på lav fertilitet, men jeg nevner disse tingene her for deg så kan du jo teste deg frem litt. Men du har trolig eggløsning når både temp og test viser dette. Det "dårligste" tegnet på å unnfange som du nevner her er ikke blødningsperioden eller mangel på EL men den korte lutealfasen du nevner så jeg ville fokusert på å prøve å sjekke ut der først:) Lykke til

Anonymkode: a28bf...9ec

Takk for langt og fyldig svar! Jeg har mistenkt at det er noe galt med lutealfasen, og har prøvd Wild Yam🙈 Har lest andre her inne har skrevet om samme problemet, og at legene er restriktive med å skrive ut progesteron. Hvorfor er det sånn, egentlig? Hvis det kan hjelpe? Det skjønner jeg ikke helt. Jeg har tatt blodprøver, og verdiene var i utgangspunktet fine, men jeg var litt lav på progesteron, faktisk. Men gynekologen jeg går til mente at det ikke var noe problem, så jeg har ikke nevnt progesteron til han. Kanskje jeg må ta en telefon og spørre, det kan vel ikke skade😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei!

Jeg har 12-14 dager LF og alltid hatt kort menstruasjon. Den er på 3 dager - 2 dager med ganske mye blod, en dag med veldig lite blod og kanskje en, maks 2 dager med spotting (altså at det kanskje kommer bittelitt brunt på toalettpapiret etter dobesøk, eller i forbindelse med sex - ikke sånn jeg må ha innlegg).

For meg har det ikke vært problematisk å ha kort mens i alle fall, har blitt gravid på første og tredje forsøk. Spurte en gynekolog om det kunne være negativt før vi startet prøvingen, og fikk da til svar at det kun var positivt for meg at jeg blødde lite, mange sliter jo med det motsatte.

Når det gjelder det andre du spør om er det slik, som jeg har skjønt det, aller mest vanlig å ha eggløsning dersom du har regelmessig menstruasjon. Så klart finnes det unntak, men kun basert på det du skriver er det ingenting som tyder på at du ikke har eggløsning! Som brukeren over meg nevner, en LF på 9-10 dager kaan kanskje være litt for kort til at det befruktede egget får festet seg ordentlig (men det trenger ikke å være det), men det har jeg hørt ofte kan løses lett ved å få progesterontilskudd av legen dersom det er behov for det :)  Så jeg anbefaler at du snakker med lege/gynekolog, så det hende det er veldig lite som skal til før spiren sitter (eller at det ikke er noe gale i det hele tatt!) 😄 

Anonymkode: 7d680...664

Takk for fint svar☺️ Jeg tok kontakt med gynekologen igjen i dag, og etter litt om og men gikk han med på at jeg tar en ny blodprøve for å sjekke progesteron, og dersom den viser samme som forrige gang så skal jeg få progesterontilskudd.😃

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sommerfugl154 skrev (18 timer siden):

Jeg fikk resept nå på lutinus etter å ha mast, så spør en gang til du! 

Er Lutinus noe i samme gate som Crinone?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Er Lutinus noe i samme gate som Crinone?😊

Ja ☺️ progesterontilskudd som støtter i den fasen etter eggløsningen 🐝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerfugl154 skrev (2 timer siden):

Ja ☺️ progesterontilskudd som støtter i den fasen etter eggløsningen 🐝

Da blir det spennende å se hva jeg får☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...