Gå til innhold

Kontorjobb!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har tenkt litt i det siste på å skaffe meg en kontorjobb, men jeg vet ikke så mye om kontorjobber så tenkte å høre litt med dere. Er litt usikker på hvilke type kontorjobber det finnes og hvilken utdanning jeg bør ta. Jeg bor på en liten plass, er det i det heletatt mulighet for meg å få en slik jobb her dersom jeg skaffer meg en relevant utdannelse - eller er det bortkastet tid?

Jobber du på kontor? I såfall hvor og hvilken utdannelse har du?

Anonymkode: f8d9f...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, veldig, veldig, veldig mange jobber foregår på kontor. 😅 Du må nesten finne ut HVA du vil jobbe med, og eventuelt bransje (men det er det jo, avhengig av utdannelse, mulighet for å skifte bransje).

I det offentlige har du jo saksbehandlere, rådgivere og seniorrådgivere, blant annet. Dette kan være ingeniører, jurister, sykepleiere, økonomer, sosionomer, barnevernsutdannede, lærere, regnskapsførere, kommunikasjonsutdannede, folk med utdannelse innen miljø/klima/landbruk - og dette er bare et lite utvalg. 

I det private varierer stillingsstittel mye mer, men også her er de ovennevnte utdannelsene relevante. I tillegg har du markedsføring, salg... 

Kontorjobb kan jo være så mangt. Skal du jobbe i et selskap som produserer legemidler kan farmasi være en relevant bakgrunn. Skal du jobbe i et energiselskap er ikke bakgrunnen din som farmasøyt like relevant... 

Økonomi og juss er jo generelle studier som passer over alt. Men du må jo like fagområdet. 

Anonymkode: 24d01...27a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, kontorjobb er ekstremt mye. Jeg jobber på kontor som webansvarlig/markedsføringsansvarlig. Kan også jobbe hjemmefra eller hvor jeg ønsker. 

Anonymkode: bc0e8...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på kontor som rådgiver, veien dit var en mastergrad i biologi. 

Kontorjobber er så mangt, men om du starter fra scratch ville jeg nok godt for en bachelor i økonomi eller arkivvitenskap. Med mindre du synes det er greit å jobbe med telefonsalg, slike jobber kan alle få uten utdannelse, så lenge du har rett personlighet. 

Anonymkode: 6f08a...0d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ett år av bachelor i IT. Hadde kun grunnleggende IT-fag. Fikk kontorjobb. 

Anonymkode: d7934...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på legekontor. Er sykepleier, men heldesekretærer og bioingeniører jobber der også. Her i området er det mangel på helsesekretærer vertfall.

Anonymkode: 8c715...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS: Hva gjør/jobber du med idag? Hva slags erfaring og bakgrunn har du?

Anonymkode: 01abc...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS: Hva gjør/jobber du med idag? Hva slags erfaring og bakgrunn har du?

Anonymkode: 01abc...

 

Har fullført videregående, så jeg har studiespesialisering. Har jobbet litt med eldre, og med barn med nedsatt funksjonsevne. Har også jobbet i butikk i flere år mens jeg gikk på vgs. Trivdes ikke noe særlig godt på noen av arbeidsplassene, endte opp med å bli sykemeldt og måtte etterhvert over på NAV og AAP etter dårlige opplevelser på den ene arbeidsplassen. Jeg er i dag helt frisk og nå har jeg kommet til et punkt hvor jeg er gravid og arbeidsledig . Følelsen av å ikke ha en stabil inntekt mens jeg skal ha barn er kjempeskummel. Har heldigvis en samboer som er i full jobb, men har likevell veldig lyst til å finne en jobb som passer meg - og det eneste jeg kan tenke meg er en type kontorjobb! Jeg syns for eksempel det virker veldig kjekt å jobbe på NAV  eller lignende, men er som sagt begrenset med hvor jeg kan jobbe da jeg bor på en veldig liten plass.

Anonymkode: f8d9f...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du finne ut hva du er interessert i, å jobbe dag etter dag på kontor med noe man ikke liker er slitsomt.

Jeg jobber med digital markedsføring og webansvarlig i et IT-konsern.

Anonymkode: 9a0c1...e2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Anonymkode: f8d9f...4f0

Det du sier er rett og slett at du må ta deg en utdannelse. Ingen på kontor idag får jobb uten minst en bachelorgrad. Så det blir første pri. Kanskje en bachelor i økonomi og administrasjon er noe for deg? Vil tro det vil være mulig å ta den på nett/samlingsbasert også.

.. Men er du klar for en bachelor nå egentlig?

Med kun vgs, blir det typiske jobber som assistent i barnehage og skole, butikk, restaurant etc..

Anonymkode: 01abc...9a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det du sier er rett og slett at du må ta deg en utdannelse. Ingen på kontor idag får jobb uten minst en bachelorgrad. Så det blir første pri. Kanskje en bachelor i økonomi og administrasjon er noe for deg? Vil tro det vil være mulig å ta den på nett/samlingsbasert også.

.. Men er du klar for en bachelor nå egentlig?

Med kun vgs, blir det typiske jobber som assistent i barnehage og skole, butikk, restaurant etc..

Anonymkode: 01abc...9a1

Føler jeg er nødt til å få meg en bachelor, uansett om jeg er klar eller ikke. Har i det siste fått skikkelig panikk for fremtiden.

Nettbasert utdanning ville nok vært lurt, og hadde studert det uten problem dersom jeg var garantert jobb etter studietiden. Er så redd for å studere noe jeg ikke kommer til å få bruk for i den lille bygda jeg bor i. Jeg finner også lite informasjon på hvilke utdanninger som er relevant her da det er lite ledige stillinger.

Tusen takk for tips!

Anonymkode: f8d9f...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å studere geomatikk/geografiske informasjonssystemer. Fikk kontorjobb i kommunen som saksbehandler innen byggesak og trives veldig godt :)

Anonymkode: 42dd0...fcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, kontorjobb får man av to grunner:

-Du har fagkompetanse på et område, og man trenger det for eksempel for å behandle søknader i kommunen innenfor helsetjenester og bygg.

-Du utdanner deg til kontorarbeider/konsulent/saksbehandler, og får jobb som det. 

Anonymkode: 3eaa2...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorjobb er vel omtrent et av de videste begrepene som finnes. Det inkluderer vel ALLE jobber du ikke automatisk vet er fysiske. (Type: Sykepleier, mekaniker, gravemaskinfører) 

Hva slags jobber er det som finnes der du bor da? Er det noen typer jobber det søkes etter folk til ganske ofte? 
Hvis målet ditt er å få deg en jobb der du bor, kan det være greit å se hva slags yrker som trengs der. Og så finne hva du kan tenke deg av det. 

Det kan jo være mulig å få en form for kontoransvarlig/sekretær/resepsjonist/assistent jobb på skole/i kommunen eller i en bedrift rundt der du bor? Det er ikke sikkert du må være ferdigutdannet bachelor for å få en sånn jobb. 

Anonymkode: 90e4d...f0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På kontor kan du omtrent jobbe med alt mellom himmel og jord, men med riktig erfaring og/eller interesse, er det ikke nødvendigvis sånn at utdanning er nødvendig. Når det er sagt er nok utdanning den tryggeste veien å gå, og vil gi deg en fordel ved konkurranse om en stilling.

Jeg er utdannet vernepleier, men pga. store nedskjæringer klarte jeg ikke å fortsette. Jeg ville ikke være med å behandle sårbare mennesker så dårlig:\ Uansett; jeg er en ganske stor datanerd på fritiden, og det er den kombinasjonen av helse og IT som har landet meg jobb. Så jeg jobber innen helseteknologi/velferdsteknologi, primært hjemmekontor. Jeg har en midlertidig prosjektstilling nå, men om et år så er det snakk om noe fast:) Trives uendelig mye bedre med dette.

Anonymkode: 94284...a5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på kontor, har ingen utdannelse. Jobber med salg og kundeservice, tjener meget godt :) så det er mulig å jobbe på kontor uten utdannelse, men det kommer an på hva du vil jobbe med. 

Anonymkode: 439b5...4f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort sagt: Kontor er et arbeidslokale, ikke et yrke. De som jobber i kontorarbeidslokaler har alle mulige bakgrunner. 

 

Anonymkode: ccff9...ae1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planfagelig utdannelse er etterspurt, da kan du få jobb som saksbehandler, konsulent, rådgiver (kontorjobber) både privat og offentlig: https://www.planutdanning.no/

Jeg er selv arealplanlegger men jobber innen byggesak i kommune. 

Anonymkode: e0bc3...8b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...