Gå til innhold

Vasking og tromling av dunjakke.


Gjest Husmusa

Anbefalte innlegg

Jeg skal vaske dunjakka mi i vaskemaskin og kjøre den i tørketrommelen etterpå. Er det noe jeg på passe på? Bør jeg bruke Milo? Har hørt at man skal bruke tennisballer i tørketrommelen når man tørker dunduner, dunjakker etc. Hvor mange tennisballer trenger jeg da til dunjakka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke prøvd å vaske dunjakke, men jeg har vasket våre dunputer (en om gangen). Det gikk bra!

Husker ikke hvilket vaskemiddel jeg brukte, men jeg tror det er å anbefale å bruke et flytende ett. Skyllemiddel bør du nok ikke bruke, i hvert fall ikke så mye, siden det ikke skylles ordentlig ut.

Jeg fikk anbefalt å bruke 2 tennisballer, for da ble det mer slag enn med en. Brukte et standardprogram på tørketrommelen, men putene var ikke tørre når maskinen mente de var det. Så jeg tok 30-40 minutter ekstra på et varmeprogram og til slutt 10 min til på et kaldt program for å "fluffe" opp putene og få ut den varme dampen.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid 3 tennisballer når barnas duntøy skal i tørketrommelen. Da kommer det ut luftig og fint. Forøvrig vasker jeg med Milo - og bruker ikke skyllemiddel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du skal bruke tennisballer i tørketrommelen er rett og slett for å få "slått opp" duna samtidig som den tørker. Hvis ikke du bruker tennisballer, kan du risikere at all duna samler seg i en klump.

Jeg har ikke vasket dunjakker, kun dunputer og ei dyne, men har kjøpt et flytende vaskemiddel beregnet på vask av slike ting hos butikker som selger puter og dyner. Det må jo kunne brukes på ei dunjakke også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...