Gå til innhold

Utredning av fertilitet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har prøvd å bli gravide en stund uten hell… hvor lang tid tar det å få starte med utredning? Regner med det er noe ventetid her og at veien er henvisning til gynekolog via fastlege? Eller kan fastlegen gjøre deler av utredningen?

Noen som bare har gått rett til det private? Hvor dyrt er dette? Jeg tenker nå primært på de tidlige fasene av en utredning. Ikke når man er der at man vet at man trenger prøverrørsforsøk etc. 

Anonymkode: 1d68d...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sett i etterpåklokskap osv hadde jeg nå gått privat.

Kastet bort myyyyye tid i det offentlige.

Og når det resulterte i ikke hell med IVF når vi først kom dit var det kjipt. 

Anonymkode: 3d521...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er dere? Hvis dere er over 33år hadde jeg gått privat.

Jeg er 35 og gikk offentlig, har kastet bort MYE tid! Jeg hadde aldri gått offentlig hvis jeg visste det jeg vet nå. Bedre å "kaste bort" penger privat enn å kaste bort tid offentlig.

Jo eldre man blir jo dårligere tåler kroppen graviditet og jo eldre man er jo større er sannsynligheten for misdannelser.

Anonymkode: b39b1...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dere som har prøvd å bli gravide en stund uten hell… hvor lang tid tar det å få starte med utredning? Regner med det er noe ventetid her og at veien er henvisning til gynekolog via fastlege? Eller kan fastlegen gjøre deler av utredningen?

Noen som bare har gått rett til det private? Hvor dyrt er dette? Jeg tenker nå primært på de tidlige fasene av en utredning. Ikke når man er der at man vet at man trenger prøverrørsforsøk etc. 

Begynner forresten hos fastlegen eller privat gynekolog ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Jeg fylte 35 i sommer og samboer er 38. Har nå 7-8 prøveperioder bak oss uten hell. Jeg har regelmessig syklus på 25 dager. Det siste året er syklusen min blitt 2 dager kortere.. jeg tenker dette har sammenheng med at jeg er blitt eldre og at jeg begynner å bevege meg over i siste fase som fertil kvinne. Vurderer å bare gå rett til det private. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvor gamle er dere? Hvis dere er over 33år hadde jeg gått privat.

Jeg er 35 og gikk offentlig, har kastet bort MYE tid! Jeg hadde aldri gått offentlig hvis jeg visste det jeg vet nå. Bedre å "kaste bort" penger privat enn å kaste bort tid offentlig.

Jo eldre man blir jo dårligere tåler kroppen graviditet og jo eldre man er jo større er sannsynligheten for misdannelser.

Såpass ja! Takk for tips!

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sett i etterpåklokskap osv hadde jeg nå gått privat.

Kastet bort myyyyye tid i det offentlige.

Og når det resulterte i ikke hell med IVF når vi først kom dit var det kjipt. 

Anonymkode: 3d521...ebd

Leit å høre :(

hvor mye tid er myye? Snakker vi et halvt år i kø for å få komme inn til første konsultasjon hos gyn?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student og «fattig» og sjeleglad for at jeg gikk privat før vi prøvde. Flere rundt meg som er mye eldre, som har slitt og brukt mange år på prøving og venting i det offentlige, mens jeg fant ut 1 år før vi begynte at jeg hadde pcos. Når jeg fortalte dette til legen når vi begynte å prøve avtalte vi at jeg skulle begynne på metformin etter 3 måneder, og henvisning videre til offentlig gynekolog til mer eggløsningsstimulerende medisiner 3 måneder etter metformin, så har berget meg, før vi i det hele tatt begynte å støte på problemer rundt prøving, fra masse ventetid, og det bare av å gå den ene gangen privat og betale de 1800,- det kostet. 

Anonymkode: 25975...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler og gå privat. Vi tok utredningen privat, fikk alt vi trengte i løpet av 1 uke fra vi bestilte time, begge parter.  

Ventet så på henvisningen / introsamtale med offentlige i 4 mnd. Første samtale. Nå er det 4-6 mnd ventetid på første stimulering. Ettersom vi ventet så lenge, er jeg så glad vi har gått privat også, fikk starte på første syklus med en gang etter samtalen, 4 dager senere :)

Anonymkode: d1b51...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk også rett på privat utredning og var glad for det, til tross for at vi var unge. Brukte kanskje 3000 og ingen ventetid (Fertilitetssenteret). De ordnet da henvisning til offentlig IVF i etterkant av utredning, da det viste seg at det var veien å gå, selv om de tilbyr IVF selv.  

Endret av DNX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I din alder ville jeg gått privat. 

Start med å sjekke ut mannen. Er feilen der sparer dere mye på å ikke utrede deg. Og legen kan henvise dere direkte til prøverør.

Anonymkode: a67cf...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I din alder ville jeg gått privat. 

Start med å sjekke ut mannen. Er feilen der sparer dere mye på å ikke utrede deg. Og legen kan henvise dere direkte til prøverør.

Man blir ikke henvist til prøverør uten at begge er sjekket. 

Anonymkode: d973c...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man blir ikke henvist til prøverør uten at begge er sjekket. 

Jeg har vært gjennom dette. Riktignok offentlig. Man må ikke gjennom full utredning om man uansett må benytte prøverør på grunn av mannen. Da har det jo ingen betydning om hun har tette eggledere, manglende eggløsning, PCOS, etc. Da man uansett må stimulere og hente ut egg direkte fra eggstokker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har vært gjennom dette. Riktignok offentlig. Man må ikke gjennom full utredning om man uansett må benytte prøverør på grunn av mannen. Da har det jo ingen betydning om hun har tette eggledere, manglende eggløsning, PCOS, etc. Da man uansett må stimulere og hente ut egg direkte fra eggstokker. 

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok fertilitetssjekk privat hos Medicus. Kostet maks 2000 og fikk fort og greit.

Anonymkode: 5324b...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til fastlege i august i fjor, fikk time til utredning sykehuset i beg november og var ferdig utredet i desember. Ble henvist IVF og fikk time til utredning i februar. Oppstart IVF ble ikke før i august pga lange ventelister pga korona + ferie osv. Så for meg tok det faktisk et år fra jeg ble henvist av fastlege til alle utredninger var gjort og jeg var i gang med IVF. Det kan nok ta kortere tid om man slipper så mye venting, vil sikkert avhenge av sykehus og kapasitet. 

Anonymkode: 6c640...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gikk til fastlege i august i fjor, fikk time til utredning sykehuset i beg november og var ferdig utredet i desember. Ble henvist IVF og fikk time til utredning i februar. Oppstart IVF ble ikke før i august pga lange ventelister pga korona + ferie osv. Så for meg tok det faktisk et år fra jeg ble henvist av fastlege til alle utredninger var gjort og jeg var i gang med IVF. Det kan nok ta kortere tid om man slipper så mye venting, vil sikkert avhenge av sykehus og kapasitet. 

Dette var altså alt gjennom det offentlige. Hadde jeg gått privat hadde jeg nok fått IVF allerede i januar/februar (ringte og forhørte meg da og når all utredning var gjort kunne de sette i gang med en gang), så hadde nok gjort det om jeg hadde visst at det tok så lang tid i det offentlige. Men samtidig, privat er veldig dyrt, derfor jeg kviet meg for det.....

Hvor lang utredning tar ellers vil jo også sikkert variere. For meg fant de fort ut at alt var normalt, dermed tok de egentlig få tester (GU og blodprøver ila en syklus, så 1-2 mnd). Vil tro at om man finner noen avvik så vil utredningen ta lenger tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en ekstrem rask utredning, for personen over her. Som oftest må Du igjennom flere ulike behandlinger og prøvinger som tar lang tid. Mange venter som regel ganske myyye lengre enn den over, så den personen har vært ekstremt heldig. Jeg sier ikke at jeg heier på det private, men anbefaler deg å ta den ENE sjekken den ENE gangen, sånn at du kan si fra med engang om hva som er galt med deg, da slipper du unødig venting og sparer fort 4-7 måneder bare der. 4-7 måneder ekstra prøvetid er langt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til Medicus i Oslo. Siden jeg er fylt 35 år og begynte å bli bekymret fordi jeg ikke har blitt gravid på nytt etter SA i fjor. Jeg fikk vite alt var ok, men synes det var greit å ha en full sjekk av både meg og mannen for å bare vite at vi ikke kastet bort tiden med å forsøke selv. Lett å bli bekymret i denne alderen når tiden trekker ut.. Absolutt verdt å betale de pengene også i stedet for å vente på henvisning i det offentlige. 

Anonymkode: 20d78...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var en ekstrem rask utredning, for personen over her. Som oftest må Du igjennom flere ulike behandlinger og prøvinger som tar lang tid. Mange venter som regel ganske myyye lengre enn den over, så den personen har vært ekstremt heldig. Jeg sier ikke at jeg heier på det private, men anbefaler deg å ta den ENE sjekken den ENE gangen, sånn at du kan si fra med engang om hva som er galt med deg, da slipper du unødig venting og sparer fort 4-7 måneder bare der. 4-7 måneder ekstra prøvetid er langt og vondt.

Jeg hadde tilsvarende kort utredning. Og gjorde det privat fordi jeg hadde lest at OUS oppfordrer folk til å være ferdig med utredning når de henvises til offentlig IVF, fremfor å utredes på sykehuset, fordi man da korter ned tiden en god del måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...