Gå til innhold

Gir noen leger for lett sykmelding?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja. Noen leger gir sykemeldinger på ønske/press fra pasient. Dette er udiskutabelt.

Har selv, som arbeidsgiver vært med og omgjort sykemeldinger. Bestridt flere sykemeldinger hvor lege, enten til meg og/eller NAV-lege innrømmer at sykemelding er skrevet etter press fra pasient.

Sier ikke at det er vanlig eller skjer ofte, men at det skjer er udiskutabelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det føres tydeligvis statistikk på dette, som dog kun er tilgjengelig for helsefagarbeidere: https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/sykefravar-statistikk/relatert-informasjon/statistikkverktoy-for-sykmeldere Jeg vil tippe at legenes terskel for å sykemelde varierer enormt. Legelisten og folks mulighet til å gi "rating" på leger  har nok ført til økt press om å skrive ut sykemeldinger. Jeg syns det burde vært innført en eller annen restriksjon her; f.eks. at leger som f.eks. ga ut 25 % eller mer sykemeldinger over gjennomsnittet av leger i Norge, måtte fått en second opinion, krav om ekstra begrunnelse eller tilsvarende for å sikre at behovet var reelt.

Det burde åpenbart også vært gjort noe med det som ble nevnt i det intervjuet det linkes til over; at legene i praksis har et personlig økonomisk incentiv til å gi ut sykemeldinger for å få pasienten raskt ut av kontoret sånn at man kan få mer tilskudd i løpet av arbeidsdagen.

Anonymkode: 0f1ab...425

Det spørs hva som er årsaken til sykemeldingen? Er det en influensa epidemi? Hva kan man gjøre med det?

Eller er det psyko-sosiale konflikter på arbeidsplassen. Da er vi en situasjon hvor en gruppe kanskje benekter at dette er et problem, og beskylder den som sykemelder seg for "å fake det". Den som eventuelt går inn for å sjekke slike ting kan ikke selv være part i saken. Og det kan jo ikke være en slags "nysgjerrig nabo"? En arbeidsgiver som misliker sin arbeidstaker kan heller ikke overprøve arbeidstakerens lege?

Min erfaring er at en del som sykemelder seg er litt slitne eldre arbeidstakere. De har kanskje ikke mer å gi, og pusler rundt og venter på pensjonstilværelsen. Noen snakker kanskje litt nosjalant om dette på facebook og slike steder. Men det betyr ikke at helsa er god. Det betyr bare at de tar ordningen for gitt.

Hvis problemet skal undersøkes, så må det tas tak i fra toppen, og reglene må være rimelige. Jeg hadde heller sett det slik at det var lettere og både gå inn og ut av arbeidslivet. Hvis du i dag havner på yttersiden, så er det etter en årelang prosess. Du tør egentlig aldri vende tilbake fordi du vet at du må gjennom denne voldsomme kverna i mange år enda en gang, om situasjonen skulle gjenta seg.

I forkant av mine egen trygd var jeg på så mange ulike tiltak over så lang tid at jeg mistet tellingen. Da saksbehandler en dag sa stopp, så var jeg lettet. Jeg var utslitt. Jeg hadde egentlig indirekte bedt om trygd på slutten fordi jeg trengte et sikkert livsopphold, som ikke kunne tas fra meg. Derfor var jeg glad den dagen jeg ble trygdet. Og særlig lukrativt er det jo ikke? Det vet jo alle.

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

100% 

Årlig mister flere leger i Norge løyvet sitt pga det. 

Anonymkode: bdf22...daa

Nei, det skjer ikke. For å miste lisensen må man gjøre grovere feil enn det. Noen leger er nok litt mer slepphendte fordi de ikke orker å ta kampen med pasienten. Folk har generelt lite kunnskap om når sykemelding er fornuftig, det kan være ganske helseskadelig å ikke være i arbeid, men folk kan også bli syke av jobben. Da bør de heller se seg etter ny jobb enn å springe til fastlegen og kreve sykemelding.

Anonymkode: d3aaa...a04

Skrevet
Michaelhe skrev (7 timer siden):

Det spørs hva som er årsaken til sykemeldingen? Er det en influensa epidemi? Hva kan man gjøre med det?

Eller er det psyko-sosiale konflikter på arbeidsplassen. Da er vi en situasjon hvor en gruppe kanskje benekter at dette er et problem, og beskylder den som sykemelder seg for "å fake det". Den som eventuelt går inn for å sjekke slike ting kan ikke selv være part i saken. Og det kan jo ikke være en slags "nysgjerrig nabo"? En arbeidsgiver som misliker sin arbeidstaker kan heller ikke overprøve arbeidstakerens lege?

Min erfaring er at en del som sykemelder seg er litt slitne eldre arbeidstakere. De har kanskje ikke mer å gi, og pusler rundt og venter på pensjonstilværelsen. Noen snakker kanskje litt nosjalant om dette på facebook og slike steder. Men det betyr ikke at helsa er god. Det betyr bare at de tar ordningen for gitt.

Hvis problemet skal undersøkes, så må det tas tak i fra toppen, og reglene må være rimelige. Jeg hadde heller sett det slik at det var lettere og både gå inn og ut av arbeidslivet. Hvis du i dag havner på yttersiden, så er det etter en årelang prosess. Du tør egentlig aldri vende tilbake fordi du vet at du må gjennom denne voldsomme kverna i mange år enda en gang, om situasjonen skulle gjenta seg.

I forkant av mine egen trygd var jeg på så mange ulike tiltak over så lang tid at jeg mistet tellingen. Da saksbehandler en dag sa stopp, så var jeg lettet. Jeg var utslitt. Jeg hadde egentlig indirekte bedt om trygd på slutten fordi jeg trengte et sikkert livsopphold, som ikke kunne tas fra meg. Derfor var jeg glad den dagen jeg ble trygdet. Og særlig lukrativt er det jo ikke? Det vet jo alle.

For noen kan det være lukrativt. Det spørs hvilken trygd man har, hvilke utgifter man har og hvordan man lever.

Anonymkode: 99468...f1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For noen kan det være lukrativt. Det spørs hvilken trygd man har, hvilke utgifter man har og hvordan man lever.

Anonymkode: 99468...f1b

Jeg har i mange år fått økonomisk bistand fra mine foreldre for å betjene husleia. Disse Mercedes trygdede folkene har jeg aldri sett.

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke. Jeg vet ikke hva andre folk snakker med legen sin om, og hva de sammen kommer frem til. Ønsker heller ikke å spekulere i andres helse. Det er en privatsak mellom lege og pasient. Jeg er ikke flue på veggen og er heller ikke lege og kan bestemme hva folk skal sykemeldes for eller ei 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...