AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #1 Skrevet 19. september 2021 På legesenteret her er det en lege som alle med vage sykdommer går til. Og jeg tror han må ha nesten 3-5 ganger så mange sykmeldinger som alle andre leger på senteret. Vel og bra at han tar pasientene på alvor, men av og til opplever jeg at folk får sykmeldinger for ting jeg aldri ville sykmeldt meg for. -Vond nakke, men kan spille fotball og dressere hest. -Migrene, men drar på shopping og konsert. Jeg har nok litt vel høy arbeidsmoral, og vært veldig heldig. Har med 3 barn/ svangerskap kun vært sykmeldt en uke. Liker jobben min, og går på jobb med både vonde skuldre, lite søvn og hodepine. Anonymkode: e1996...f6e 2
Michaelhe Skrevet 19. september 2021 #2 Skrevet 19. september 2021 (endret) Vi kan ikke overprøve legenes vurderinger, og legge oss borti andres sykemeldinger. Det ser ikke bra ut, og vil slå tilbake på deg selv. Men om statistikken er slik du sier, så vil informasjonen trolig til slutt nå tilsynsmyndighetene. Endret 19. september 2021 av Michaelhe 3
Lord Friendzone Skrevet 19. september 2021 #3 Skrevet 19. september 2021 Jeg vet av erfaring at det er veldig stor forskjell på leger. To av mine tidligere fastleger var altfor strenge, og klarte ikke å sette seg inn i min situasjon eller tilpasse vurderingen etter type arbeidsoppgaver. Det er jo for eksempel stor forskjell på en kontorjobb og grøftegraver eller dørvakt... Noen ganger kunne de slenge ut veldig bastante påstander, og jeg lurte på om de virkelig var seriøse, eller om det bare var et forsøk på å «teste» min reaksjon. Statistikk viser visstnok at leger som strever med å fylle pasientlistene sine jevnt over har lavere terskel for å skrive sykemelding, fordi de ikke vil risikere å miste pasienter. Mange leger føler nok at pasienter er for kravstore, og skaper mye styr dersom de ikke får sykemelding. Intervju med lege: Jeg opplever at pasienter «bestiller» sykemeldinger. Systemet blir utnyttet 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #4 Skrevet 19. september 2021 Sykemelding er i praksis selvbetjening. Anonymkode: 99468...f1b 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #5 Skrevet 19. september 2021 Ja eller utbrent, men skaffer seg likevel 4 barn og er på farten hele tiden.. Anonymkode: 0642b...f73
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #6 Skrevet 19. september 2021 Ja, leste nylig om en fortvilet fersk fastlege som slet med å bli presset og truet av pasientene sine da hun ønsket å finne andre løsninger enn sykemelding. Men siden pasientene hadde fått viljen sin med andre fastleger og så klart hadde forventninger til legen og sykemelding så var det neimen ikke lett. Det er i bunn og grunn lege som vurderer sykemelding, pasienten skal bare oppgi symptomer og hva de sliter med, de skal ikke legge seg opp i om det er nødvendig med sykemelding. Denne legen lurte på om det nok hadde bedret seg dersom det ble som Sverige, Karenspenger. Ganske redusert utbetaling hvis sykemeldt. Anonymkode: d37c5...733 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #7 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja eller utbrent, men skaffer seg likevel 4 barn og er på farten hele tiden.. Anonymkode: 0642b...f73 Eh å så? Anonymkode: 5995c...ee5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #8 Skrevet 19. september 2021 Hvordan vet du hvem som går dit hvorfor de går dit? Anonymkode: 5995c...ee5 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #9 Skrevet 19. september 2021 Du vet vel neppe hvorfor folk er sykemeldt. Migrene kan fint gjøre noen arbeidsufør i perioder selv om de i blant kan gjøre mye. Men ja - selvfølgelig finnes det enkeltleger som ikke gjør gode vurderinger. Anonymkode: 42026...1ec 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #10 Skrevet 19. september 2021 100% Årlig mister flere leger i Norge løyvet sitt pga det. Anonymkode: bdf22...daa
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #11 Skrevet 19. september 2021 Det føres tydeligvis statistikk på dette, som dog kun er tilgjengelig for helsefagarbeidere: https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/sykefravar-statistikk/relatert-informasjon/statistikkverktoy-for-sykmeldere Jeg vil tippe at legenes terskel for å sykemelde varierer enormt. Legelisten og folks mulighet til å gi "rating" på leger har nok ført til økt press om å skrive ut sykemeldinger. Jeg syns det burde vært innført en eller annen restriksjon her; f.eks. at leger som f.eks. ga ut 25 % eller mer sykemeldinger over gjennomsnittet av leger i Norge, måtte fått en second opinion, krav om ekstra begrunnelse eller tilsvarende for å sikre at behovet var reelt. Det burde åpenbart også vært gjort noe med det som ble nevnt i det intervjuet det linkes til over; at legene i praksis har et personlig økonomisk incentiv til å gi ut sykemeldinger for å få pasienten raskt ut av kontoret sånn at man kan få mer tilskudd i løpet av arbeidsdagen. Anonymkode: 0f1ab...425
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #12 Skrevet 19. september 2021 På generelt basis, ja leger gir for lett sykemelding. Det er KG egentlig ett veldig godt bevis på. I hvor mange tråder står det ikke ting som: "vurderer om jeg skal sykemelde meg", "sykemeld deg", "bytt lege hvis du ikke får sykemelding" o.l.? Det er forøvrig ikke kun på KG men de fleste steder snakker folk som at det er JEG som kan sykemelde MEG, ikke at det er lege som skal ta den vurderingen. Anonymkode: 77230...ab6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #13 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): På generelt basis, ja leger gir for lett sykemelding. Det er KG egentlig ett veldig godt bevis på. I hvor mange tråder står det ikke ting som: "vurderer om jeg skal sykemelde meg", "sykemeld deg", "bytt lege hvis du ikke får sykemelding" o.l.? Det er forøvrig ikke kun på KG men de fleste steder snakker folk som at det er JEG som kan sykemelde MEG, ikke at det er lege som skal ta den vurderingen. Anonymkode: 77230...ab6 Et lite tips: ta alt du leser på Kvinneguiden med en stor klype salt. Anonymkode: ef5b9...697 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #14 Skrevet 19. september 2021 Det finnes helt sikkert noen leger som sykemelder for lett. Men når det er sagt hvordan har du denne oversikten? Hvordan vet du hvor mange de ulike legene sykemelder? Og det kan jo like godt være at den legen du snakker om er en som lytter, tar seg tid og tar pasientene på alvor slik at mange vil gå til han. Jeg har også høy arbeidsmoral, men ikke vært så «heldig» her i livet som du kaller det. Vi er alle ulike og tåler ulikt, noen jobber fullt mens andre med likt utgangspunkt kanskje er delvis sykemeldt. Noen har fått god hjelp i helsevesenet, mens andre ikke har fått det. Det jeg har sett som er utrolig viktig er en fastlege som lytter, tar deg på alvor, står på for deg og stoler på deg. Jeg hadde nok ikke vært i full jobb de siste årene hvis det ikke hadde vært for det. Anonymkode: 216ee...7c7 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #15 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Et lite tips: ta alt du leser på Kvinneguiden med en stor klype salt. Anonymkode: ef5b9...697 Et bedre tips: Folk som kommenterer gjør det som regel på bakgrunn av egne opplevelser og erfaringer. Det er utopi å tro at alle som anbefaler dette ikke har befatning med temaet i det virkelige liv. Anonymkode: 99468...f1b
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #16 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det føres tydeligvis statistikk på dette, som dog kun er tilgjengelig for helsefagarbeidere: https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/sykefravar-statistikk/relatert-informasjon/statistikkverktoy-for-sykmeldere Jeg vil tippe at legenes terskel for å sykemelde varierer enormt. Legelisten og folks mulighet til å gi "rating" på leger har nok ført til økt press om å skrive ut sykemeldinger. Jeg syns det burde vært innført en eller annen restriksjon her; f.eks. at leger som f.eks. ga ut 25 % eller mer sykemeldinger over gjennomsnittet av leger i Norge, måtte fått en second opinion, krav om ekstra begrunnelse eller tilsvarende for å sikre at behovet var reelt. (…) Anonymkode: 0f1ab...425 25% eller mer over gjennomsnittet? Det tilsvarer 3 leger per 8, altså 37.5% av alle legene. Det blir vel litt i overkant? Det er jo naturlige grunner til at man havner over gjennomsnittet. Kan være like lett og tilfeldig å havne 25% under gjennomsnittet som 25% over. Trenger ikke å ha med legens tilbøyelighet å gjøre, men rett og slett andelen av pasienter med faktiske behov til sykemelding. Anonymkode: 779fd...d4a 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #17 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja eller utbrent, men skaffer seg likevel 4 barn og er på farten hele tiden.. Anonymkode: 0642b...f73 Du mener at folk som har jobb ikke skal ha barn? «På farten hele tiden»? Kanskje legen har anbefalt aktivitet fremfor å ligge hjemme på sofaen? Når man ikke har innsikt i andres sykehistorie og diagnoser, skal man være svært forsiktig med å uttale seg ang andres sykmeldinger og legers vurderinger. Anonymkode: a7d1d...178 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #18 Skrevet 19. september 2021 Jeg skulle ønske leger i større grad oppfordret til velferdspermisjoner når det ville vært det riktige. Og ja, mange leger gir sykemeldinger for lett og for lenge, og alt for få starter gradert på jobb med tilrettelegging. Med det sykefraværet vi har i Norge, så er det vel ikke tvil om at det finnes potensiale for å få dette ned? Når jeg snakker med enkelte, så skulle man tro at maksimal tid med sykepenger er en rett de har, i form av at de ikke tenker at man skal prøve å komme tilbake før det begynner å haste med tanke på sykepengeretten. Anonymkode: a526a...894
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #19 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du mener at folk som har jobb ikke skal ha barn? «På farten hele tiden»? Kanskje legen har anbefalt aktivitet fremfor å ligge hjemme på sofaen? Når man er utbrent som i eksemplet du svarer på så er man ikke i stand til å være på farten hele tiden... For å svare på hovedspørsmålet - ja, jeg tror nok noen leger gjør det. Har sett tilfeller der folk er blitt sykemeldt pga. dødsfall i familien, men har vært helt friske selv. Sykemeldingen har vært et "triks" for å fikse begravelse og slike ting siden familiemedlemmet bodde langt unna og det ville vært vanskelig med bare de tre dagene lønnet permisjon som bedriften gir for slike tilfeller. Anonymkode: e8316...6c0
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #20 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når man er utbrent som i eksemplet du svarer på så er man ikke i stand til å være på farten hele tiden... For å svare på hovedspørsmålet - ja, jeg tror nok noen leger gjør det. Har sett tilfeller der folk er blitt sykemeldt pga. dødsfall i familien, men har vært helt friske selv. Sykemeldingen har vært et "triks" for å fikse begravelse og slike ting siden familiemedlemmet bodde langt unna og det ville vært vanskelig med bare de tre dagene lønnet permisjon som bedriften gir for slike tilfeller. Anonymkode: e8316...6c0 Ikke enig med deg. Man kan være utbrent i jobben og ikke klare arbeidsoppgavene sine. Man kan fortsatt bli anbefalt å være i fysisk aktivitet så mye man klarer, innenfor sin tålegrense. Hvordan vet du forresten at den personen er på farten hele tiden? Ser du personen hele døgnet? Anonymkode: a7d1d...178 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå