Gå til innhold

Lånte bil min til en venn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vedkommende klarte å påføre lakkskade på bilen. Hvordan burde jeg ta opp saken hvis personen ikke vil gjøre opp for seg? Holder det bare å anmelde skaden til politiet? mtp erstatning  

Anonymkode: f868a...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anmelde hva? Derfor man har forsikring, ev. ikke låner bort slike ting. Har du en skriftlig avtale med vedkommende? 

Anonymkode: 949e8...04d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Anmelde hva? Derfor man har forsikring, ev. ikke låner bort slike ting. Har du en skriftlig avtale med vedkommende? 

Anmelde skaden vel? Har skritlig avtale om at vedkommende lånte bilen ja, samt bilde av skaden osv

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Anmelde skaden vel? Har skritlig avtale om at vedkommende lånte bilen ja, samt bilde av skaden osv

Men har han skadet bilen med vilje da? For ellers vet jeg ikke hva du tenker å anmelde. 

Hva hadde dere avtalt om ev. skade på bilen? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men har han skadet bilen med vilje da? For ellers vet jeg ikke hva du tenker å anmelde. 

Hva hadde dere avtalt om ev. skade på bilen? 

Nei, han har ikke skadet den med vilje, spørsmålet er om det lønner seg å anmelde for skade på bilen hvis personen ikke vil betale for skaden

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, han har ikke skadet den med vilje, spørsmålet er om det lønner seg å anmelde for skade på bilen hvis personen ikke vil betale for skaden

Hva slags avtale hadde dere? Dette høres ut som et privatrettslig forhold, og noe som kanskje bør gå via forliksrådet? Hva tenker du at politiet skal gjøre? Politiet er vel ikke pengeinnkrevere. 

Anonymkode: ed610...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonora99 skrev (45 minutter siden):

Anmelde en venn?? Du er nok ikke en venn 

riktignok, hadde vært mer vennlig hvis jeg tok all kostnad, som en idiot. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hva slags avtale hadde dere? Dette høres ut som et privatrettslig forhold, og noe som kanskje bør gå via forliksrådet? Hva tenker du at politiet skal gjøre? Politiet er vel ikke pengeinnkrevere. 

Altså, avtalen er at hun skal betale for skaden, men spørsmålet er hva skjer hvis hun ikke gjør det? Hva kan jeg gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

riktignok, hadde vært mer vennlig hvis jeg tok all kostnad, som en idiot. 

Ta det på forsikringen, du har vel kasko? Så ber du bare vennen å betale det det koster uten å politianmelde han

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså, avtalen er at hun skal betale for skaden, men spørsmålet er hva skjer hvis hun ikke gjør det? Hva kan jeg gjøre? 

Djeezes, ho har sakt ho skal betale så skal du politianmelde???? Håper virkelig ho ikke betaler og forlater deg, du er beviselig ingen venn!

politianmeld, men saken blir henlagt! Makan!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan jo alltids prøve å ta det til forliksrådet. Men hvorfor hisser du deg opp før dette er en realitet? Å først er det han, nå er det hun? Litt vanskelig å holde orden på kjønnet til vennen din? 

Anonymkode: ee86b...e1f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du må gi henne en sjanse til å betale iallefall. Om du vet hvor mye det koster å utbedre skaden så må du informere henne. Les det forrige innlegget mitt for et hint om hva du kan gjøre... det står der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leonora99 skrev (5 minutter siden):

Djeezes, ho har sakt ho skal betale så skal du politianmelde???? Håper virkelig ho ikke betaler og forlater deg, du er beviselig ingen venn!

politianmeld, men saken blir henlagt! Makan!

😄illiterate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du må gi henne en sjanse til å betale iallefall. Om du vet hvor mye det koster å utbedre skaden så må du informere henne. Les det forrige innlegget mitt for et hint om hva du kan gjøre... det står der. 

skjønner, takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonora99 skrev (På 18.9.2021 den 16.18):

Sorry, om en venn av meg påfører en skade på min bil som koster flere 10 000 og fikse, så jo.. da skal jeg ha det fikset eller dekket..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ryzorwarlock skrev (På 22.9.2021 den 20.33):

Sorry, om en venn av meg påfører en skade på min bil som koster flere 10 000 og fikse, så jo.. da skal jeg ha det fikset eller dekket..

Har du ikke forsikring på bilen? Da kan vel hun betale for egenandelen og bonustap?

Anonymkode: 472fe...f62

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Alterego666
Leonora99 skrev (På 18.9.2021 den 16.18):

Ikke betale for skade på bil som en venn er snill nok til å låne bort. Er dette en venn?

Til TS:

Skaff et prisoverslag og be h*n betale om h*n fremdeles ønsker deg som venn. Vær klar på at dine dager som raus bilbank er for snyltere er over.

Om h*n ikke punger ut går du til Forliksrådet, som er adressen for småsaker som løses ved mekling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (3 minutter siden):

Ikke betale for skade på bil som en venn er snill nok til å låne bort. Er dette en venn?

Til TS:

Skaff et prisoverslag og be h*n betale om h*n fremdeles ønsker deg som venn. Vær klar på at dine dager som raus bilbank er for snyltere er over.

Om h*n ikke punger ut går du til Forliksrådet, som er adressen for småsaker som løses ved mekling.

Forliksrådets minstekrav for mekling krever at det skal foreligge en muntlig avtale.

Anonymkode: 39718...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...