Gå til innhold

Bedt i to bursdager


En vanlig jente

Anbefalte innlegg

Jeg har et dilemma. Jeg og samboeren er bedt i to forskjellige bursdagsfeiringer på samme tidspunkt.. begge invitasjonene kom samme dag.

Den ene bursdagen er en feiring av en forholdsvis god venninne og hennes samboer. Jeg og venninnen har kjent hverandre lenge, men hvor mye kontakt vi har går litt opp og ned. De andre gjestene i denne bursdagen er for det meste venner av dem, som jeg og min samboer ikke har veldig sansen for eller kjenner spesielt godt.

Den andre bursdagen er til en god kompis av oss, spesielt samboeren min. De andre gjestene i denne bursdagen er folk vi har det kjempemorsomt med og liker veldig godt. Den siste tiden, spesielt i sommer, har vi også hengt mye mer med disse folkene enn de på den andre festen, så derfor føles det naturlig å dra hit. 

Vet dette kanskje ikke høres ut som et stort problem, men jeg er veldig redd for å skuffe noen. Som dere har skjønt, så har jeg mye heller lyst til å dra på bursdagen til kompisen vår, men jeg vet med sikkerhet at venninnen min blir skuffet og sur for dette. 

Invitasjonene kom som sagt på samme dag, men med noen timers mellomrom, som arrangement på Facebook. Venninnen min endret mitt svar umiddelbart til «Skal» etter arrangementet ble opprettet, uten at jeg fikk tenkt meg om, som vil si at hun forventer at jeg kommer. 
 

Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tidligere dratt først noen timer i én bursdag og så dratt videre til en annen bursdag etter det. Start med festen til venninna di og avslutt med de du har lyst til å feste med.

Anonymkode: 3c8c0...c59

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har tidligere dratt først noen timer i én bursdag og så dratt videre til en annen bursdag etter det. Start med festen til venninna di og avslutt med de du har lyst til å feste med.

Anonymkode: 3c8c0...c59

Enten dette, eller du drar til venninna mens han drar til kompisen. Dere er jo ikke limt sammen heller.

Anonymkode: 510ef...4d6

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i grunn blitt litt irritert dersom arrangøren svarte på mine vegne.

Anonymkode: da653...27b

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt at her må vi dra i hver vår bursdag. Du får jo flere anledninger til å treffe/ha en fest sammen med den andre gjengen uansett?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde i grunn blitt litt irritert dersom arrangøren svarte på mine vegne.

Anonymkode: da653...27b

Enig. Det hadde vært tungen på vektskålen for å velge det andre arrangement. 

Anonymkode: 279ad...5d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere kan dra i hver deres bursdag.
 

Dere kan også dra i begge? Starte på det ene, også dra til den andre senere? 
 

Evt kun dra på det dere tror blir artigst å være i. 

Anonymkode: 03ab5...0ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skiller lag, selvfølgelig. Du deltar i din venninnes fest, han i kompisens.

Synes det er rart at dere vurderer det annerledes, for å være ærlig.

Anonymkode: c7c16...086

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk litt langsiktig.
 

Vil du ha venninnen din i livet ditt, eller ikke? Hun høres ut som en som kommer til å bli veldig lei seg om du ikke kommer, kanskje har hun savnet deg veldig siden dere ikke har hatt så mye kontakt. 

Som du skriver selv, dere ser jo kompisen hele tiden uansett. 

Anonymkode: d67d9...0b2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, gjør det dere føler dere har aller mest lyst til. Ikke hva alle andre forventer eller ønsker. Både venninnen og kompisen har jo invitert flere på bursdagen sin, så feiring blir det for begge uansett. 
 

Om det blir for vanskelig å ta et valg, så kan dere dele dere opp, som andre har skrevet her. Men etter noen timer så kan enten du dra til bursdagen han er i, eller vice versa. Alt ettersom hvilken bursdag dere egentlig har lyst å dra i (når jeg leser innlegget ditt får jeg inntrykk av at du egentlig vil i kompisen sin bursdag). Da har du deltatt i begge. 
 

Men aller mest heier jeg på at du tar det valget du har mest lyst til. Vi mennesker er alt for redde for å såre andre, og ofte lar vi valgene vi tar gå på bekostning av hva vi faktisk ønsker, bare for å please andre. 
 

Anonymkode: 6904f...9b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere skriver: Reis i hver deres bursdag, del opp dagen, ellers hadde jeg tatt en hvit løgn å sagt at vi ble invitert i den andre bursdagen først. 

Anonymkode: dea92...bdc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det jo selvsagt litt forskjell dersom den ene blir 27, og den andre 30 feks. 

Runde bursdager er vel oftest litt større grunn til å feire. 

Anonymkode: dea92...bdc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Først og fremst, gjør det dere føler dere har aller mest lyst til. Ikke hva alle andre forventer eller ønsker. Både venninnen og kompisen har jo invitert flere på bursdagen sin, så feiring blir det for begge uansett. 
 

Om det blir for vanskelig å ta et valg, så kan dere dele dere opp, som andre har skrevet her. Men etter noen timer så kan enten du dra til bursdagen han er i, eller vice versa. Alt ettersom hvilken bursdag dere egentlig har lyst å dra i (når jeg leser innlegget ditt får jeg inntrykk av at du egentlig vil i kompisen sin bursdag). Da har du deltatt i begge. 
 

Men aller mest heier jeg på at du tar det valget du har mest lyst til. Vi mennesker er alt for redde for å såre andre, og ofte lar vi valgene vi tar gå på bekostning av hva vi faktisk ønsker, bare for å please andre. 
 

Anonymkode: 6904f...9b1

Ja, dette stemmer nok. Og det er jo fordi vi er voksne mennesker, som evner å se konsekvensene av våre valg. 

Ts må gjøre det hun har mest lyst til, men hun må også vurdere konsekvensene av det valget hun gjør. Hun vil helst gå i kompisen sin bursdag, det vil mest sannsynlig gjøre noe med vennskapet hun har til venninnen sin. Hvis det er greit for ts, og hun orker å stå for det så er dette ikke noe problem. Men om hun ønsker å beholde vennskapet bør hun ikke bare gjøre det hun selv ønsker, men prøve å finne en mellomløsning.

Sånn er det å være et funksjonelt menneske i et sosialt samfunn. 

Anonymkode: 88743...33a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Først og fremst, gjør det dere føler dere har aller mest lyst til. Ikke hva alle andre forventer eller ønsker. (. ..)

Men aller mest heier jeg på at du tar det valget du har mest lyst til. Vi mennesker er alt for redde for å såre andre, og ofte lar vi valgene vi tar gå på bekostning av hva vi faktisk ønsker, bare for å please andre. 
 

Anonymkode: 6904f...9b1

Dette er jeg ekstremt uenig i. Her snakker vi ikke om å bli i et voldelig ekteskap for å redde fasaden, eller utdanne seg til et statusyrke for å please mor og far, eller gi etter for drikkepress på russebussen.

Her handler det om å glede vennene sine, vise at de betyr noe. Være en god, trygg og varm venn, som ikke alltid lar seg styre av egoistiske behov, men som tar hensyn og har folkeskikk. 

Noen ganger er det en dårlig idé å gjøre det man har aller mest lyst til og drite i om andre blir såret.

Anonymkode: 510ef...4d6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare sagt til venninna at det ikke passet fordi jeg allerede hadde en avtale den dagen. Mine venninner hadde kanskje blitt litt skuffet, men de er såpass oppegående at de vet at det ikke alltid passer for alle og ikke latt det gå utover vennskapet på noen måte. Det høres ikke ut som hun egentlig er noen god venninne dersom hun lar fravær på en bursdag gå utover vennskapet. Hadde det vært så viktig for henne at du deltok burde hun involvert deg i planleggingen av dato. 

Anonymkode: 6aad9...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen endret til "skal" på mine vegne uten at det var avtalt, så hadde jeg blitt passe irritert, selv om jeg i utgangspunktet hadde tenkt meg dit....

Her ville jeg kanskje bare sagt det som det var, at dere var invitert to steder - så enten drar dere til din venninne først, så kan dere avslutte hos den andre, eller så må dere splitte dere.... Eller så drar du til din venninne mens din samboer drar til kompisen, også kommer han og henter deg etter et par timer (da kan hun ikke overtale deg til å bli). Hvis kompisens invitasjon kom først, og dere allerede hadde takket ja til den, så er du jo "raus" som kommer til henne først....

Evt drar dere til kompisen, men du avtaler at du og din venninne tar en feiring dere to sammen, og at du feks spanderer middag ute på henne eller noe. 

Mange måter å løse det på, så må du kjenne på hva som føles "minst ille". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har tidligere dratt først noen timer i én bursdag og så dratt videre til en annen bursdag etter det. Start med festen til venninna di og avslutt med de du har lyst til å feste med.

Anonymkode: 3c8c0...c59

Uff, dette synes jeg er en dårlig løsning. Om en venninne kommer noen timer på min fest og drar tidlig på en annen fest så føles det stusselig for den første festen. Jeg hadde faktisk foretrukket at de ikke hadde kommet, enn å dra fra festen kl 22. 

Anonymkode: bc6a3...381

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen.

For å oppklare et par ting; Den største grunnen for at jeg ikke ønsker å dra i min venninnes bursdag er de andre gjestene, som jeg rett og slett misliker. De er også en gjeng som ofte fester og henger sammen sammen, og jeg og min samboer er liksom utenfor dette. Føler derfor at vi ikke passer helt inn her heller.

Bursdagsfesten til venninnen min er også en feiring av både henne og samboeren hennes, som er kompis med min samboer, så det blir rart om bare jeg kommer. Jeg vet vi ikke er limt sammen og MÅ dra begge to over alt, men i dette tilfelle er alle våre felles venner. 
Kompisens bursdag er også en kompis av meg, og alle gjestene på denne festen er folk vi virkelig digger og har det gøy med hver gang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg hadde bare sagt til venninna at det ikke passet fordi jeg allerede hadde en avtale den dagen. Mine venninner hadde kanskje blitt litt skuffet, men de er såpass oppegående at de vet at det ikke alltid passer for alle og ikke latt det gå utover vennskapet på noen måte. Det høres ikke ut som hun egentlig er noen god venninne dersom hun lar fravær på en bursdag gå utover vennskapet. Hadde det vært så viktig for henne at du deltok burde hun involvert deg i planleggingen av dato. 

Anonymkode: 6aad9...9da

Dette

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten vurdere hennes reaksjon på hvis du ikke kommer, kontra hvor lyst du har på den andre festen.

Hvis du sier dere allerede hadde fått invitasjon og takket ja til kompisens fest, blir hun sur/fornærmet da? Jeg forstår at man blir skuffet for at noen ikke kommer, men sur..? Hva slags venninne er hun da egentlig? Som du selv sier, det er ikke henne du er nærmest eller?

Anonymkode: 7ae12...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...