Gjest Lille Du Skrevet 27. september 2005 #1 Del Skrevet 27. september 2005 Hei; Fant ut at dette er rette plassen for å skrive om det eg nå vil dele med flere... Det er noen uker siden eg nå var i Trondheim for å besøke noen venner av meg. Og et absolutt must på turen var seff en tur i Nidarosdommen. Men ble overrasket over opplevelsen eg fikk i dommen...; Ble overveldet av størrelsen når eg først kom inn inngangspartiet. Men på venstre siden rett innenfor døren, der hvor man kan gå inn i et annet rom...eller noe sånt, var opplevelsen en annen. Eg følte på en måte at det var noe der, at eg hele tiden måtte holde et øye på den avkroken der. Det var ingen god følelse. Videre gikk det rimelig greit til vi kom litt lenger frem på høyre siden. der dukket det opp et slags hull, der man kunne kome ned tror eg. Uansett var dette en plass hvor eg følte meg svært utilpass; turde ikke frem til kanten for å kikke ned, følte en slags redsel eller ærefrykt...for det lille hullet. Nesten som det var noe der som ikke burde forstyrres, eller som man ike burde oppsøke I ettertid fikk eg vite at det er faktisk gravkamer ned det hulet der!!! Videre frem mot alteret i kirken tok ting bare mer overhånd; en slags utilpass følelse, ærefrykten ble forsteket, og det fysisk slo inn; kaldsvette, hetbølger, våte håndflater, en slags vaktsomhet, og ikke minst pustevanskene som meldte seg etterhvert. Det ble så vanskelig for meg å være der at eg måtte ut i luft. Utenfor hentet eg meg raskt inn igjen... Noen som vet om noe lignende? Har noen opplevd det samme? Lille Du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #2 Del Skrevet 27. september 2005 Gravkammeret er ikke så skummelt. Ble nesten skuffet jeg. Hadde ventet meg en fuktig og kald krypt med spindelvev og gode greier. Kanskje det var munken i Nidarosdomen som holdt øye med deg. Men er enig med deg, det er en fantastisk kirke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arielle Skrevet 3. oktober 2005 #3 Del Skrevet 3. oktober 2005 Det er mange historier om munken som går igjen der, så kanskje det var det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2005 #4 Del Skrevet 7. oktober 2005 Nei, det trenger ikke nødvendigvis å være myten om munken. Det kan være du plukket opp hva som har skjedd på denne plassen fra gammelt av og selv om gravkammeret ikke er særlig skummelt kan det likevel være at du sanser de som engang døde. Jeg får akkurat samme følelsen når jeg går inn der og føler også noe av det same i Oslo Domkirke. I enkelte andre kirker kan jeg også "plukke" opp steminger, men det er ikke i alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Totalya Skrevet 9. oktober 2005 #5 Del Skrevet 9. oktober 2005 Da vet jeg at jeg ikke skal dit, hadde nemmelig mareritt om et slikt "hull" for en stund tilbake, og det sitter i skikkelig i. Drømte bl.a. at jeg sleit med å komme meg ut igjen. Fatter egentlig ikke hvor denne drømmen kommer fra... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå