Gå til innhold

Ikke bruke solbriller

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er helt avhengig av solbriller ved sol eller lyse dager. Er ekstremt lyssensitiv, og har endt opp med å kjøpe nye solbriller dager der jeg har glemt solbrillene mine hjemme, fordi jeg blir helt desperat. Har heldigvis linser, men har også kjørt bil med solbriller utenpå de vanlige brillene mine☺️

Anonymkode: aa9fd...d17

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har lyst på ekstra-rynker og potensielle øyeskader, så be my guest. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det samme gjelder solkrem. Det er ikke noe vi egentlig skal ha bruk for. Jeg tror ikke det er vitenskapelig enighet om hvorfor hud og øyne er (blitt) så følsomme for sollys hos moderne mennesker, men jeg har sett mange anekdoter fra folk som spiser mer kjøtt og mindre planter, evt. mer dyrefett og mindre umettet plantefett, som forteller om mye høyere toleranse for lys, mindre solbrenthet og bedre farge. Det er forøvrig min erfaring også.

Anonymkode: 1d750...7c8

Kosthold har mye å si ja. Samt at vi generelt er lite ute i naturlig lys som gjør øynene vant med sollys. 

Når jeg gikk over til plantekost endret øynefargen min seg. Jeg fikk mye klarere øyefarge (utrolig fascinerende å se og at andre la merke til det), og var ikke lengre like sensitiv for sol. Før kunne jeg få migrene når jeg ikke brukte solbriller, som var veldig hemmende. Ble heller ikke solbrent av å være ute i solen uten solkrem. Før ble jeg solbrent selv med høy faktor. Vet om flere som har samme erfaring. 

Anonymkode: 6c47c...02d

• Liker 1
Skrevet
Morpheus skrev (6 timer siden):

Mennesket har overlevd fint i 200.000 år uten solbriller. At det skal være farlig de siste tiårene av vår eksistens skjønner jeg ikke. De 199.800 av de 200.00 årene mennesket har eksistert, levde vi like fint uten. 

Så det er en moderne luksusinnretning et menneske kan gå uten. 

Det er som å si at alt gikk jo fint i gamle dager da alle gravide røkte og barna satt uten bilbelte. Men det gjorde jo ikke det. Mange døde. Derfor utvikling. De med diabetes får insulin og de med kreft får cellegift eller stålebehandling. Utvikling som beskytter og forlenger liv og bedrer vår velferd. 

Solbriller er også en liten utviklet ting for dette. Med UV beskyttelse også. Fordi uv-stråling kan påføre øyet sykdom, bl.a grå stær. Rart å redusere det til en "luksusinnretning".

Anonymkode: ee8c2...514

• Liker 1
Skrevet

Brukte ikke solbriller bortsett fra i sterk Syden-sol før jeg var i slutten av 30-årene og begynte å se en sinnarynke som ble sterkere på sommeren fordi jeg myste så mye mot solen. Nå går jeg alltid med solbriller når det er sol ute, og rynkene har blitt mindre fremtredende. Solbriller er billigere enn botox 😄 Så for meg så var det det estetiske. Tviler på at øynene i seg selv har tatt så mye skade av solen, men huden har definitivt det. 

Anonymkode: 0468c...d0f

• Liker 2
Skrevet

Det er som å si at alt gikk jo fint i gamle dager da alle gravide røkte og barna satt uten bilbelte. Men det gjorde jo ikke det. Mange døde. Derfor utvikling. De med diabetes får insulin og de med kreft får cellegift eller stålebehandling. Utvikling som beskytter og forlenger liv og bedrer vår velferd. 

Solbriller er også en liten utviklet ting for dette. Med UV beskyttelse også. Fordi uv-stråling kan påføre øyet sykdom, bl.a grå stær. Rart å redusere det til en "luksusinnretning".

Hadde ikke diabetes, kreft, bil eller røyk langt tilbake. Vi, som alle andre dyr, er skapt for å tåle solen. Men når vi skal inn å forstyrre alt naturlig med menneskekroppen og rundt oss så blir jo det en konsekvens. Vi er i ubalanse. Også må vi finne opp ting som beskytter oss for alt som kan oppstå med alle disse nye problemene/utfordringene. Som solbriller. 

• Liker 2
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Kosthold har mye å si ja. Samt at vi generelt er lite ute i naturlig lys som gjør øynene vant med sollys. 

Når jeg gikk over til plantekost endret øynefargen min seg. Jeg fikk mye klarere øyefarge (utrolig fascinerende å se og at andre la merke til det), og var ikke lengre like sensitiv for sol. Før kunne jeg få migrene når jeg ikke brukte solbriller, som var veldig hemmende. Ble heller ikke solbrent av å være ute i solen uten solkrem. Før ble jeg solbrent selv med høy faktor. Vet om flere som har samme erfaring. 

"Kjøtt" kan betyr pølser og "plantekost" kan bety potetgull og sjokolade. Jeg tipper det vi har til felles er at vi har kuttet ut mye ultraprosessert drittmat :)

Skrevet

"Kjøtt" kan betyr pølser og "plantekost" kan bety potetgull og sjokolade. Jeg tipper det vi har til felles er at vi har kuttet ut mye ultraprosessert drittmat :)

Det har du helt rett i at vi da har til felles 😊

• Liker 1
Skrevet
einsteinium skrev (16 timer siden):

Hva gjør du når du kjører bil, og det plutselig kommer en mørk tunnel? (hvis du kjører da)

Jeg har kjørt i en del mørke tunneler med solbriller med styrke og det har gått bra hittil 😅 Jeg har alltid sett enten gulstripa eller hvitstripa, så sånn sett "lett" å navigere når man ikke ser noe. Problemet kommer den dagen det er en sau eller no annet. Dog prøver jeg å la vær å kjøre med solbriller om jeg vet jeg skal kjøre i tunnel. Ellers går det jo fort å bytte briller. 

Var forøvrig veldig glad for å ha den erfaringen på oppkjøringen da jeg kjørte med solbriller og måtte kjøre i en relativ mørk tunnel🙈 

Anonymkode: 39bd2...e91

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hadde ikke diabetes, kreft, bil eller røyk langt tilbake. Vi, som alle andre dyr, er skapt for å tåle solen. Men når vi skal inn å forstyrre alt naturlig med menneskekroppen og rundt oss så blir jo det en konsekvens. Vi er i ubalanse. Også må vi finne opp ting som beskytter oss for alt som kan oppstå med alle disse nye problemene/utfordringene. Som solbriller. 

Du vet hva evolusjon er ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...