Gå til innhold

Ikke bruke solbriller

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bruker nesten aldri solbriller, men går med vanlige briller. Har egentlig ikke tenkt på det så mye, men har jo hørt at enkelte mener det er viktig for øynene i solen. For min del føler jeg det er unødvendig, må en sjelden gang myse litt, og synes det er mer slitsomt å gå med når ting blir så mørkt. Synes dere jeg er rar eller er det andre også som bruker solbriller lite og føler det er en "moteting"?

Anonymkode: f0659...600

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener å ha lest at folk med blå øyne er mer sensitive for sterkt lys, og at folk med mørkere øyne har lettere for å oppholde seg i sollys uten at det er like plagsomt for synet.

Jeg bruker solbriller ytterst sjeldent, men det er bare fordi jeg blir så grusomt irritert av merkene på nesa. 

• Liker 2
Skrevet

Litt vanskelig å bruke solbriller når man bruker vanlige briller, jeg har aldri brukt det. 

Anonymkode: e72eb...ff3

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Øynene mine er sensitive for sollys, (har grønne øyne) så jeg må bruke solbriller. 

Skrevet

Man beskytter øynene og den tynne huden rundt med solbriller. 

Påskesol og snø uten solbriller er dumskap. 

Anonymkode: bc767...0dc

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man beskytter øynene og den tynne huden rundt med solbriller. 

Påskesol og snø uten solbriller er dumskap. 

Anonymkode: bc767...0dc

Ja akkurat på ski i påsken er det nødvendig for min del også 😅

Anonymkode: f0659...600

Skrevet

Bruker det hele tiden. Har solbriller med styrke. Glassene er ikke mørke heller. 

Anonymkode: 572b8...cb3

• Liker 4
Skrevet

De fleste bruker ikke solbriller legger jeg merke til, men når det er sol og veldig lyst ute er det selvfølgelig best for øynene og la dem hvile med solbriller.

Når det kommer til bilkjøring er det rimelig vanskelig å velge mellom vanlige briller eller solbriller med styrke for oss nærsynte. Kan bli ganske farlig å ha på seg solbriller på en solfylt dag, men kjøre gjennom en dritmørk tunnel. Enklere for de som ikke er nærsynte og bare kan ta dem av seg.

Anonymkode: 57de2...bfb

• Liker 2
Skrevet

Mennesket har overlevd fint i 200.000 år uten solbriller. At det skal være farlig de siste tiårene av vår eksistens skjønner jeg ikke. De 199.800 av de 200.00 årene mennesket har eksistert, levde vi like fint uten. 

Så det er en moderne luksusinnretning et menneske kan gå uten. 

• Liker 3
Skrevet

Gjør det ikke pga mote, men fordi jeg er sensitiv for skarpt lys 😊 også i overskyet vær om lyset er skarpt. Får lett hodepine om jeg myser mye.

Anonymkode: 32d06...ccf

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker solbriller fordi jeg trenger det, hva andre gjør og ikke bryr meg mindre. Investerte i solbriller med styrke for noen år siden - det er det beste jeg har kjøpt meg noen gang,

• Liker 2
Skrevet
Daria skrev (4 minutter siden):

Jeg bruker solbriller fordi jeg trenger det, hva andre gjør og ikke bryr meg mindre. Investerte i solbriller med styrke for noen år siden - det er det beste jeg har kjøpt meg noen gang,

Hva gjør du når du kjører bil, og det plutselig kommer en mørk tunnel? (hvis du kjører da)

Skrevet
einsteinium skrev (1 minutt siden):

Hva gjør du når du kjører bil, og det plutselig kommer en mørk tunnel? (hvis du kjører da)

Jeg kjører ikke, så det er ikke en problemstilling jeg trenger å forholde meg til.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, einsteinium said:

Jeg bruker solbriller i bilen når det er sterkt lys, men de gangene jeg ikke har gjort det så hjelper det å lukke øynene et kort sekund rett før man kjører ut av tunnelen. 

Anonymkode: 51424...237

• Liker 1
Skrevet

Kjempeviktig å bruke solbriller!  Det bremser utviklingen av grå stær ved alderdom (Som vil ramme de fleste). Bruker solbriller hele tiden omtrent, pga kronisk regnbuehinnebetennelse. Og for å minske rynker rundt øynene.😇  Og om det fantes solbriller for 200.000 år siden hadde mennesker brukt dem. De klarte seg uten selvsagt for det fantes ikke (De klarte seg uten bil den gangen også). 😉

Anonymkode: 00945...e77

• Liker 1
Skrevet

Jeg har veldig lyse øyne så jeg bruker alltid solbriller når der er sol og føler meg helt handikappet uten. Bruker også solbriller hvis det er stekt lys, som feks på dagen når det er mye snø.

Anonymkode: ee8c2...514

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kjempeviktig å bruke solbriller!  Det bremser utviklingen av grå stær ved alderdom (Som vil ramme de fleste). Bruker solbriller hele tiden omtrent, pga kronisk regnbuehinnebetennelse. Og for å minske rynker rundt øynene.😇  Og om det fantes solbriller for 200.000 år siden hadde mennesker brukt dem. De klarte seg uten selvsagt for det fantes ikke (De klarte seg uten bil den gangen også). 😉

Anonymkode: 00945...e77

Skulle jeg gjerne brukt det av disse grunnene, men blir så stress å bytte mellom solbriller og briller da jeg aldri kan vise meg offentlig uten pga skjeling 😅

Anonymkode: 1a130...b8d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg bruker solbriller i bilen når det er sterkt lys, men de gangene jeg ikke har gjort det så hjelper det å lukke øynene et kort sekund rett før man kjører ut av tunnelen. 

Anonymkode: 51424...237

Er ikke noe problem i lyse tunneler, men tenkte på skikkelig mørke. Man må ta de av, men så hjelper det ikke hvis man er nærsynt og trenger litt tid for å bytte.

Skrevet
4 hours ago, Morpheus said:

Mennesket har overlevd fint i 200.000 år uten solbriller. At det skal være farlig de siste tiårene av vår eksistens skjønner jeg ikke. De 199.800 av de 200.00 årene mennesket har eksistert, levde vi like fint uten. 

Så det er en moderne luksusinnretning et menneske kan gå uten.

Det samme gjelder solkrem. Det er ikke noe vi egentlig skal ha bruk for. Jeg tror ikke det er vitenskapelig enighet om hvorfor hud og øyne er (blitt) så følsomme for sollys hos moderne mennesker, men jeg har sett mange anekdoter fra folk som spiser mer kjøtt og mindre planter, evt. mer dyrefett og mindre umettet plantefett, som forteller om mye høyere toleranse for lys, mindre solbrenthet og bedre farge. Det er forøvrig min erfaring også.

Anonymkode: 1d750...7c8

Skrevet
einsteinium skrev (1 time siden):

Er ikke noe problem i lyse tunneler, men tenkte på skikkelig mørke. Man må ta de av, men så hjelper det ikke hvis man er nærsynt og trenger litt tid for å bytte.

Jeg er veldig nærsynt og bruker solbriller med styrke når jeg kjører. Glassene jeg valgte ble anbefalt av optiker til bilkjøring. De er ikke veldig mørke og jeg har ikke opplevd tunneler som et problem. De kunne gjerne vært litt mørkere ellers da..

Anonymkode: 7f9ef...15c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...