Gå til innhold

Problemstilling ang eks-familie i konf

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde invitert de uansett hva. De er familie til faren.

Anonymkode: 6abb7...e43

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du gjort ditt for å opprettholde kontakten ? 

Anonymkode: ae522...358

Skrevet

Ville latt barnet velge, og heller satt mine egne følelser til sides for at barnet skulle få invitere de han ønsket selv å ha der på en slik dag. 

Anonymkode: 07638...368

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er fortsatt et par år til problemstillingen kommer opp, men har begynt å tenke på det i det siste, og vil gjerne ha innspill fra andre utenforstående.

Saken er at jeg har en ungdom som skal stå til konfirmasjon om et par år. Barnefar døde (tok livet sitt) da barnet var 3 år, og dette er foreløpig eneste barnebarnet på fars side

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Anonymkode: b3a9b...ae6

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Njaa, far hadde 4 barn, to eldre og to yngre med ny dame, nå har far satt all sin formue fra 50/50 til 1/3, og fruen får resten, så at de nå omgår arv til barnebarnet føles litt kjipt faktisk. Som om hen ikke er fullverdig del av familien. Men det er ikke en del av problemstillingen.

Hadde far flere barn eller ikke? 

Jeg ville invitert,  det er barnets familie 😊

• Liker 2
Skrevet

Ville latt konfirmanten velge.. hva sier han selv? 

Anonymkode: 62e21...ac1

Skrevet

Jeg tenker man ber familie i konfirmasjon. Besteforeldre er jo familie, ikke eks familie 

Skrevet
Ariam skrev (På 17.9.2021 den 21.24):

Hadde far flere barn eller ikke? 

Jeg ville invitert,  det er barnets familie 😊

Ble litt feil der. Barnefar hadde ikke flere barn. Men barnefar har 3 søsken, altså farfar har 3 barn til.

-----

Jeg opprettholder kontakten ved å sende oppdateringer og bilder flere ganger i året, inkl julekort, julegaver osv. Mer enn det får jeg ikke gjort. Har vel spurt et par ganger de siste årene om de vil ha besøk, men da passet det ikke. Så da sa jeg at da må de si fra når det passer.

Skrevet

Selvfølgelig ber du fars familie. Det er fa virkelig ikke noe å tenke på.

Anonymkode: 4d3bf...59d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2021 den 16.50):

Det er noe vi har snakket om, men jeg velger å la barnet selv bestemme dette etter fylte 18 år. Men stefar vil gjerne det. :)

Kan man la seg bortadoptere etter fylte 18???

Anonymkode: 7ecf8...6b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2021 den 16.08):

Det er fortsatt et par år til problemstillingen kommer opp, men har begynt å tenke på det i det siste, og vil gjerne ha innspill fra andre utenforstående.

Saken er at jeg har en ungdom som skal stå til konfirmasjon om et par år. Barnefar døde (tok livet sitt) da barnet var 3 år, og dette er foreløpig eneste barnebarnet på fars side, (farmor og farfar er skilt og har nye partnere). De første årene hadde både farmor og farfar barnebarnet på besøk og overnatting regelmessig, men med årene har det blitt mindre og mindre, til det plutselig tok helt slutt for ca 2 år siden, uten noen forklaring, nå er det kun innom i et par min ved jul og bursdag, ellers svært sjeldent kontakt.

Jeg er gift på nytt, og ungdommen har en stefar som opptrer som far i det daglige og har gjort i mange år. Så vi har fått en super og inkluderende familie der.

Så. Kommer problemstillingen. Er det forventet at jeg skal be familien på farsiden til konfirmasjon? Når vi overhodet ikke hører noe fra noen av dem, og det stort sett kun er enveis kommunikasjon (hender jeg sender oppdateringer om store ting, bilder osv). Dette er ikke noe jeg har tatt opp med ungdommen, og det er som sagt fortsatt et par år til. Men kjenner jeg kvier meg for hele situasjonen.

Man skjønner nok utifra spørsmålet at jeg ikke synes noe om å ha de der, da de har stilt opp så lite de siste årene, og ungdommen savner dem, og ofte spør hva som skjedde osv. Og når det i tillegg er eneste barnebarnet osv. Så ja.. (hadde bf levd hadde det jo vært han som hadde fikset sin del/side av konfen, men jeg må jo stå alene med alt).

Hadde de vært mer inkluderende, og nysgjerrig på ungdommen, og hatt regelmessig kontakt, hadde nok hele situasjonen føltes annerledes, tror jeg.

Så, hva tenker KG?

For det første vil jeg påpeke at det er barnet sitt sin konfirmasjon. Og når tiden nermer seg, så spør konfirmanten om tanker rundt det. Hvis det ikke gir godt nok svar, så ville jeg ha sendt en invitasjon. Da setter den familien litt standard på fremtidig kontakt. Uteblir de, så har de avskrevet seg selv. Kommer de, er de forsåvidt litt der. 

Anonymkode: 66d3c...fb5

• Liker 1
Skrevet
minister-mio skrev (På 17.9.2021 den 23.30):

Jeg tenker man ber familie i konfirmasjon. Besteforeldre er jo familie, ikke eks familie 

Når eks familie er besteforeldre, tanter og onkler til konfirmanten, så ber man de til fest ja. Det kan være at noen av de ønsker mer kontakt enn de har i dag, men lar være pga familiefynamikk. 

Anonymkode: 66d3c...fb5

Skrevet

Selvfølgelig skal de inviteres. Om du ikke gjør det har du definitivt ødelagt forholdet til dem for all fremtid. Og det er så fullstendig feil med tanke på sønnen din!

Og hvorfor i all verden har du ikke spurt hvorfor de har trukket seg tilbake? De kommer jo tydeligvis innom med gaver fortsatt, så noe kontakt ønsker de vel? Kan det være at din nye manns familie har kommet inn sånn at de føler at de "blir i veien" eller noe sånt? Snakk med dem!

Anonymkode: ec9d6...61c

• Liker 1
Skrevet

Sikker på at barnet vil ha konfirmasjon?

Hvis det er like lite kontakt frem til den eventuelle konfirmasjonen, så ville jeg vurdert å invitere kun besteforeldrene. 

Blodsbånd er virkelig ikke så viktig hvis man ikke har kontakt med vedkommende. (Derfor ville jeg ikke invitert tanter, onkler og søskenbarn.)

Anonymkode: 777de...abf

Skrevet

Selvsagt bør de inviteres, det er barnets familie uavhengig av dine følelser. Hvis barnet selv ikke ønsker å invitere de er der annerledes. 

Hvorfor legger du hele ansvaret om kontakt/samvær over på besteforeldrene? Det er også ditt ansvar at barnet ditt får beholde kontakten med fars familie. 

Skrevet

Ja, besteforeldre skal så klart inviteres til konfirmasjon.

At du i det hele tatt må spørre gjør at jeg tenker du må være koko i hodet. Håper det er feil. 

Besteforeldre har kapasitet til å stille opp i varierende grad gjennom livet. De var der jo masse for dere da barnet var yngre. Nå som du har ny mann som pløyer deg nattlig i fire stillinger samt nye unger som skriker og hyler, ønsker de ikke å komme på overnattinger og lignende. Eller var det barnet som dro til dem på overnattinger? 

Uansett, så virker det kaldt og følelsesløst å snakke om at "vi har ikke lenger kontakt". familie er familie, og det burde heller hete at "for tiden har vi ikke så mye kontakt som vi pleide, men ..."

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det kan man. Da er det barnet som bestemmer. Før 18 er det da jeg, og det føler jeg blir feil.

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Selvfølgelig skal de inviteres. Om du ikke gjør det har du definitivt ødelagt forholdet til dem for all fremtid. Og det er så fullstendig feil med tanke på sønnen din!

Og hvorfor i all verden har du ikke spurt hvorfor de har trukket seg tilbake? De kommer jo tydeligvis innom med gaver fortsatt, så noe kontakt ønsker de vel? Kan det være at din nye manns familie har kommet inn sånn at de føler at de "blir i veien" eller noe sånt? Snakk med dem!

Anonymkode: ec9d6...61c

Stefar har vært i livet siden barnefar døde, så det er ikke noe nytt som har skjedd de siste årene. 

De unnskyldte seg med at det var endringer på jobb, og derfor mindre tid til andre ting, som barnebarnet. Også har de jo kunnet skylde på korona nå i senere tid.

Chroma skrev (3 minutter siden):

Selvsagt bør de inviteres, det er barnets familie uavhengig av dine følelser. Hvis barnet selv ikke ønsker å invitere de er der annerledes. 

Hvorfor legger du hele ansvaret om kontakt/samvær over på besteforeldrene? Det er også ditt ansvar at barnet ditt får beholde kontakten med fars familie. 

Hvis du har lest noen av svarene mine, så har jeg skrevet at jeg kommer med oppdateringer og bilder flere ganger i året, om stort og smått. Så det er jeg som tar kontakt, ikke de (utover to ganger i året, jul og bursdag). Så føler at det kun er meg det står på og har gjort veldig lenge.

----

Men da skal jeg ta det opp med barnet når den tid kommer, og la hen få bestemme selv. Og håpe på at jeg blir for travel til at det blir for ubehagelig for egen del.

Skrevet
On 9/17/2021 at 4:50 PM, AnonymBruker said:

Det er noe vi har snakket om, men jeg velger å la barnet selv bestemme dette etter fylte 18 år. Men stefar vil gjerne det. :)

Det er mye vanskeligere å stebarnsadoptere etter 18 år, spesielt når det søsken i bildet.

Anonymkode: 64e6e...82e

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, men det er nesten umulig. Søskenbarna mine fikk avslag.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er mye vanskeligere å stebarnsadoptere etter 18 år, spesielt når det søsken i bildet.

Ikke når far er død, og stefar har vært i livet siden barnet var lite.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men det er nesten umulig. Søskenbarna mine fikk avslag.

Var den ene foreldern død, og steforeldre i bildet i to sifret år? Har lest at det er strengere etter 18 år, men ikke så lenge flere kriterier er tilstedet?

Skrevet

Ligner din sønn, sin far av utseende? Kanskje de ser trekk fra ham i din sønn, og det blir for vanskelig for dem å takle?

Anonymkode: 3a4fa...377

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...