AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #41 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det kan godt hende at jeg var for uklar, hadde aldri møtt legen før heller, for han var vikar. Sikkert noe kommunikasjonssvikt der. Men jeg håper det går bra, skulle få svar på NIPT testen innen 7-10 dager, så det blir neste uke Har du prøvd lenge, og er du også over 38 år som meg? Jeg krysser fingrene for deg, og håper at det skjer noe i høst 🥰 Anonymkode: 276ee...c13 Jeg er 40. Mistet i juli, da ble jeg gravid på første forsøk (men mistet jo, så vet ikke om det teller med). Nå tror jeg at jeg har normal syklus igjen, men tror dette er tredje sjanse siden juli. Får se hvordan det går. Anonymkode: 359d4...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #42 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg lurer så innmari på HVA som gjør eggene dårlige jeg.. Det kan jo ikke utelukkende være alder, for da hadde jo ALLE 40-åringer hatt dårlige egg. Så vet jeg selvsagt at det er individuelt, men det må jo være noe som gjør at noen har dårligere egg enn andre? Jeg er selv snart 40, og kjenner ei på 46 som nettopp var til GU. Hun fikk beskjed av legen om å passe på å bruke prevensjon hvis hun ikke ville bli gravid, for hun hadde masse egg og full aktivitet der nede. Anonymkode: a381a...909 Dette lurer jeg på også. Jeg f.eks. har aldri røyke, er totalavholds så ingen alkohol heller. Ingen snus, spiser relativt sunt. Trener litt. Er ikke overvektig. Men aner jo ikke om dette har noe å si. Kanskje mine egg er dårlige, selv om jeg har mange egg. Anonymkode: 359d4...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #43 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette lurer jeg på også. Jeg f.eks. har aldri røyke, er totalavholds så ingen alkohol heller. Ingen snus, spiser relativt sunt. Trener litt. Er ikke overvektig. Men aner jo ikke om dette har noe å si. Kanskje mine egg er dårlige, selv om jeg har mange egg. Anonymkode: 359d4...9bb Gener! Anonymkode: ff085...d1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #44 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gener! Anonymkode: ff085...d1f Ja, sikkert. Men det forklarer kanskje ikke alt? Har lest at man får vite noe om hvor lenge man er fruktbar om man finner ut når moren sin kom i overgangsalder. Moren min er død, og jeg aner ikke når hun kom i overgangsalder. Kan bare gjette. Er det ikke i 50-årene de fleste kommer i overgangsalderen, og så er man steril ca. 10 år før det? Anonymkode: 359d4...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #45 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg lurer så innmari på HVA som gjør eggene dårlige jeg.. Det kan jo ikke utelukkende være alder, for da hadde jo ALLE 40-åringer hatt dårlige egg. Så vet jeg selvsagt at det er individuelt, men det må jo være noe som gjør at noen har dårligere egg enn andre? Jeg er selv snart 40, og kjenner ei på 46 som nettopp var til GU. Hun fikk beskjed av legen om å passe på å bruke prevensjon hvis hun ikke ville bli gravid, for hun hadde masse egg og full aktivitet der nede. Anonymkode: a381a...909 Genetikk. Anonymkode: a8200...cfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #46 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er 40. Mistet i juli, da ble jeg gravid på første forsøk (men mistet jo, så vet ikke om det teller med). Nå tror jeg at jeg har normal syklus igjen, men tror dette er tredje sjanse siden juli. Får se hvordan det går. Anonymkode: 359d4...9bb Det er veldig vanlig å miste, hvis det er noe trøst. Men for oss som er i den alderen vi er i, så er det ekstra tungt å miste. Føler liksom tiden renner ut, og man kan lett stresse med det. Stress er jo ikke bra, så jeg prøver å ikke bekymre meg over ting som kan gå galt. Håper det ordner seg for deg Anonymkode: 276ee...c13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #47 Del Skrevet 17. september 2021 Hadde det gjort noe om du hadde fått ett barn med kromosomfeil? Ts Anonymkode: 029d4...af8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #48 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hadde det gjort noe om du hadde fått ett barn med kromosomfeil? Ts Anonymkode: 029d4...af8 Ja, selvsagt. Vil ha et friskt barn, som ikke tar masse tid og ressurser fra barna jeg allerede har og siden jeg er 40 så vil det være ekstra tungt med et barn som ikke er friskt. Det er vel de færreste som med viten og vilje setter et barn med downs syndrom til verden, de har jo massevis av medfødte, alvorlige helseproblemer. Anonymkode: 359d4...9bb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #49 Del Skrevet 17. september 2021 55 minutter siden, AnonymBruker said: Så fint at det gikk fort når du først fikk henvisning. Jeg trodde NIPT ble tatt tidligere, siden grensen for selvbestemt abort er 12 uker og mange velger abort om det blir påvist avvik som f.eks. downs syndrom. Men spurte du om NIPT sent, er det derfor du ikke før i uke 14? Tidlig ultralyd kan vel også si noe om downs syndrom, men da må man vel ha det tidligere enn i uke 14, heller rundt uke 11-12? Anonymkode: 359d4...9bb I praksis får man alltid innvilget abort i nemnd om det er noe galt med fosteret, så det spiller ingen rolle sånn sett om det skjer etter 12 uker, annet enn at det er en ekstra belastning å måtte gå gjennom nemndbehandling. (Faktisk blir så godt som alle abortsøknader opp til uke 18 innvilget i nemnd uansett, som er ett av argumentene for at vi like gjerne kan ha selvbestemt abort fram til uke 18.) Anonymkode: 15b82...148 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #50 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det jeg lurer på er om denne 5% sjansen er allmenngyldig for oss som er 40? Hva med de som skriver at de bare hadde en glipp med prevensjon, og så ble de gravide - som 40-åringer.., eller 41, 42. Det kan jo indikere at det finnes unntak, at noen blir lettere gravide selv når de er 40? At for noen i den alderen, er sjansen hver syklus mye høyere enn 5%? Anonymkode: 359d4...9bb Det er jo basert på et gjennomsnitt, noe som vil si at andre har større sjanse mens andre har enda mindre sjanse (og andre igjen 0 prosent sjanse). Dessuten finnes det jo alltid noen som er en av disse 5 prosentene og bli gravide, og i en befolkning på flere tusen så vil jo 5 prosent bli en del. Så de rundt 40 som har blitt gravide med et uhell kan være mer fertile enn gjennomsnittet, eller de kan ha hatt rundt f.eks 1 prosent sjanse for å bli gravde og faktisk hatt ekstremt uflaks (eller flaks, alt etter som). Anonymkode: edce3...eb0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #51 Del Skrevet 17. september 2021 Million skrev (16 timer siden): " Fosterdiagnostiske undersøkelser i forhold til Downs syndrom inkluderer oftest tidlig ultralydundersøkelse (uke 11–14) og blodprøve av mor før det eventuelt gjøres fostervannsprøve eller morkakeprøve. Diagnosen Downs syndrom stilles ved kromosomanalyse. En kromosomanalyse kan gjøres ved hjelp av prøve fra fostervannet eller morkaken. Dersom diagnosen Downs syndrom blir stilt i svangerskapet, viser beregninger fra Medisinsk fødselsregister at omtrent 90 prosent av foreldrene velger å avbryte svangerskapet." Kilde: https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/psykisk-helse-barn-unge/fakta-om-down-syndrom/ Ikke rart når en 1) blir presset og nærmest befalt til å ta fostervannsprøve når en er eldre og gravid (jeg nektet pga faren for å miste ved denne prøven og fikk heftig kritikk for det) Var og klar på at en abort var utelukket uansett Anonymkode: a0b4e...217 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #52 Del Skrevet 17. september 2021 38 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo basert på et gjennomsnitt, noe som vil si at andre har større sjanse mens andre har enda mindre sjanse (og andre igjen 0 prosent sjanse). Dessuten finnes det jo alltid noen som er en av disse 5 prosentene og bli gravide, og i en befolkning på flere tusen så vil jo 5 prosent bli en del. Så de rundt 40 som har blitt gravide med et uhell kan være mer fertile enn gjennomsnittet, eller de kan ha hatt rundt f.eks 1 prosent sjanse for å bli gravde og faktisk hatt ekstremt uflaks (eller flaks, alt etter som). Anonymkode: edce3...eb0 5% er også sjansen for å bli gravid en gitt måned, ikke sjansen for at man blir gravid overhodet. (Mens for yngre par er sjansene noe sånt som 20% per måned i gjennomsnitt, gitt at man treffer eggløsning.) Om man ligger på gjennomsnittet og har 5% sjanse per PP, så vil ca 25% bli gravide innen 6 måneder, og 50% gravide i løpet av 14 måneder. Så det er jo ikke overraskende at mange over 40 får barn. Men det er store individuelle forskjeller i fertilitet i den alderen, for noen går det lettere og for andre går det ikke i det hele tatt. Anonymkode: 15b82...148 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #53 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 5% er også sjansen for å bli gravid en gitt måned, ikke sjansen for at man blir gravid overhodet. (Mens for yngre par er sjansene noe sånt som 20% per måned i gjennomsnitt, gitt at man treffer eggløsning.) Om man ligger på gjennomsnittet og har 5% sjanse per PP, så vil ca 25% bli gravide innen 6 måneder, og 50% gravide i løpet av 14 måneder. Så det er jo ikke overraskende at mange over 40 får barn. Men det er store individuelle forskjeller i fertilitet i den alderen, for noen går det lettere og for andre går det ikke i det hele tatt. Anonymkode: 15b82...148 Det er disse dårlige oddsene som stresser meg veldig, sammen med tanken på at hva om jeg lykkes i å bli gravid, og så er det noe galt med fosteret og det blir abort. Og så går masse tid, og jeg har lite tid i utgangspunktet. Får prøve igjen denne måneden og se hva som skjer. Anonymkode: 359d4...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #54 Del Skrevet 17. september 2021 14 minutter siden, AnonymBruker said: Det er disse dårlige oddsene som stresser meg veldig, sammen med tanken på at hva om jeg lykkes i å bli gravid, og så er det noe galt med fosteret og det blir abort. Og så går masse tid, og jeg har lite tid i utgangspunktet. Får prøve igjen denne måneden og se hva som skjer. Anonymkode: 359d4...9bb Det er ikke så mye annet å gjøre enn å prøve! Men om barneønsket er sterkt, og dere har prøvd mer enn 6 måneder, ville jeg vurdert prøverør privat. Kanskje dere kan bli gravide med litt hjelp, selv om det er vanskelig på egenhånd. (Og om du ikke kan bli gravid med egne egg lengre, så er det jo åpnet for eggdonasjon også nå.) Anonymkode: 15b82...148 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #55 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, sikkert. Men det forklarer kanskje ikke alt? Har lest at man får vite noe om hvor lenge man er fruktbar om man finner ut når moren sin kom i overgangsalder. Moren min er død, og jeg aner ikke når hun kom i overgangsalder. Kan bare gjette. Er det ikke i 50-årene de fleste kommer i overgangsalderen, og så er man steril ca. 10 år før det? Anonymkode: 359d4...9bb Når man kommer i overgangsalderen avhenger jo også av genetikk... Anonymkode: ff085...d1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #56 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke så mye annet å gjøre enn å prøve! Men om barneønsket er sterkt, og dere har prøvd mer enn 6 måneder, ville jeg vurdert prøverør privat. Kanskje dere kan bli gravide med litt hjelp, selv om det er vanskelig på egenhånd. (Og om du ikke kan bli gravid med egne egg lengre, så er det jo åpnet for eggdonasjon også nå.) Anonymkode: 15b82...148 Jeg mistet i juli, og syklus har vært uforutsigbar til nå, så har egentlig ikke fått prøvd ordentlig før denne måneden. Eggløsning er forhåpentligvis nete uke. Eggdonasjon er ikke aktuelt for oss, av mange årsaker. Tenker å prøve frem til jul i alle fall, da blir det kanskje fire sykluser. Om noe ikke skjer da, så tenker jeg å gå til gynekolog igjen. Er snart ett år siden, men eggreservene blir vel ikke tomt på under ett år når de så veldig bra ut på ultralyd i vinter? Anonymkode: 359d4...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #57 Del Skrevet 17. september 2021 Jeg er 41 og har akkurat fått nr 2 for 1 mnd siden. Jeg var hos gynekolog (spesialist innen fertilitetsproblemer) pga andre ting, og tok samtidig opp det om å bli gravid som 40 åring. Hun var langt mer optimistisk enn alt man leser om på nettet. Sitter man å googler så virker det som om alt er dømt nedenom og hjem før en rekker å prøve. Jeg har i utgangspunktet problemer med å bli gravid pga pcos, men ble gravid på 4 prøveperiode. Fikk fosterdiagnostikk, og legene der la å fram ting på en helt annen måte enn hva man finner ut på nett. Jeg ble lang mer optimistisk etter en prat og undersøkelse der. Håper det ordner seg for deg. Anonymkode: 99aca...9e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #58 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): 5% er også sjansen for å bli gravid en gitt måned, ikke sjansen for at man blir gravid overhodet. (Mens for yngre par er sjansene noe sånt som 20% per måned i gjennomsnitt, gitt at man treffer eggløsning.) Om man ligger på gjennomsnittet og har 5% sjanse per PP, så vil ca 25% bli gravide innen 6 måneder, og 50% gravide i løpet av 14 måneder. Så det er jo ikke overraskende at mange over 40 får barn. Men det er store individuelle forskjeller i fertilitet i den alderen, for noen går det lettere og for andre går det ikke i det hele tatt. Anonymkode: 15b82...148 Var det jeg mente, men det kom kanskje ikke helt tydelig frem Anonymkode: edce3...eb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #59 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg er 41 og har akkurat fått nr 2 for 1 mnd siden. Jeg var hos gynekolog (spesialist innen fertilitetsproblemer) pga andre ting, og tok samtidig opp det om å bli gravid som 40 åring. Hun var langt mer optimistisk enn alt man leser om på nettet. Sitter man å googler så virker det som om alt er dømt nedenom og hjem før en rekker å prøve. Jeg har i utgangspunktet problemer med å bli gravid pga pcos, men ble gravid på 4 prøveperiode. Fikk fosterdiagnostikk, og legene der la å fram ting på en helt annen måte enn hva man finner ut på nett. Jeg ble lang mer optimistisk etter en prat og undersøkelse der. Håper det ordner seg for deg. Anonymkode: 99aca...9e3 Tusen takk. Ble litt glad av å lese svaret ditt. Jeg er selvsagt klart over at mine sjanser er dårlige enn en på 25, men fint å høre at det gikk bra med noen nærmere min alder også. Om du har mulighet, kan du si litt mer om hva din gynekolog fortalte om sjansene for vellykket graviditet rundt 40, og hva legene du snakket med om fosterdiagnostikk kunne fortelle? Anonymkode: 359d4...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #60 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det kan jo godt hende at du får det til lettere enn meg. Det er vel ganske individuelt. Kanskje jeg ikke klarer det, selv om jeg har barn fra før. Håper det lykkes for deg. Anonymkode: 359d4...9bb Så bra da TS, at du har barn fra før, det hjelper jo litt på om det ikke skulle gå igjen nå som du er 40 Anonymkode: a8200...cfc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå