Gå til innhold

Koronavaksine og prøving

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og samboer er i vår tredje prøveperiode nå. Jeg har ikke tatt første dosen med koronavaksine enda fordi jeg har trodd at jeg har vært gravid i de andre prøveperiodene. Har også vært engstelig for om vaksinen vil ha noen effekt på eggløsningen og prøvingen vår. Vurderer å ta vaksinen neste torsdag, men har eggløsning dagen før…. Vet ikke hva som er lurt.. Er det noen her med erfaringer?

Anonymkode: 878e1...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De anbefaler jo at man tar vaksinen før man prøver fordi gravide kan bli veldig syke av korona.

Jeg tok en drop-in time på første mensdag, tok også g-test samme morgen på tross av TR for å være heeelt sikker. Måtte riktignok ta dose to etter 6 uker og dermed på EL dagen, så da utgikk den pp’en.

Men nå har vi brukt over et halvt år uten at spiren har dukket opp, så da tåler vi en mnd eller to pause for vaksinen.

Og nå er jeg jammen fullvaksinert og ferdig med det! Ikke merket mye trøbbel med syklus foreløpig. 😊

Anonymkode: 88944...d60

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De anbefaler jo at man tar vaksinen før man prøver fordi gravide kan bli veldig syke av korona.

Jeg tok en drop-in time på første mensdag, tok også g-test samme morgen på tross av TR for å være heeelt sikker. Måtte riktignok ta dose to etter 6 uker og dermed på EL dagen, så da utgikk den pp’en.

Men nå har vi brukt over et halvt år uten at spiren har dukket opp, så da tåler vi en mnd eller to pause for vaksinen.

Og nå er jeg jammen fullvaksinert og ferdig med det! Ikke merket mye trøbbel med syklus foreløpig. 😊

Anonymkode: 88944...d60

Jeg fikk beskjed om at det var trygt å prøve etter vaksinen… Tok dose 1 i dag og har EL i helgen 😳

Anonymkode: 80bac...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakk en dose før jeg ble gravid, skulle gjerne hatt to nå når smitten øker og samfunnet åpner opp...

Anonymkode: 8b63a...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Vi er i prøveperiode 4 nå og har valgt å utsette vaksinen. Synes det er vanskelig, men ser de ikke anbefaler å ta før 2. og 3. trimester. Derfor har det vært vanskelig å ta når jeg ikke har visst om jeg har vært eller ikke.. 

Anonymkode: 41339...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp fullvaksinert. Var veldig klar på at jeg ikke ville ha vaksinen, men endret mening pga press fra samfunnet. Trodde jeg skulle bli gravid før det var min tur til å få vaksinen men vi hadde prøvd 6 mnd uten klaff når jeg fikk tilbudet.. Var kjemperedd for at vaksinen ville påvirke eggløsning og syklus etter å ha lest så mye om det. Fikk pfizer og moderna. Eggløsning kom 4 dager tidligere etter dose 1 med pfizer og som normalt etter dose 2 med moderna. 😊

Anonymkode: d7a41...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er over ett år siden de første vaksinene ble satt på kvinner, og det er ingen nedgang i fruktbarhet påvist i disse gruppene, de er tett overvåket. 

Det som imidlertid er påvist er sammenheng mellom koronainfeksjon og komplikasjoner i 3.trimester, samt komplikasjoner hos nyfødte. Som en vaksine kunne forhindret. 

Anonymkode: 6a8c2...bde

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er over ett år siden de første vaksinene ble satt på kvinner, og det er ingen nedgang i fruktbarhet påvist i disse gruppene, de er tett overvåket. 

Det som imidlertid er påvist er sammenheng mellom koronainfeksjon og komplikasjoner i 3.trimester, samt komplikasjoner hos nyfødte. Som en vaksine kunne forhindret. 

Kilder? :) Jeg ønsker og lese om dette 

Anonymkode: f4d28...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomgang av sykehistoriene til gravide med covid-19 indikerer mulig økt risiko for preterm vannavgang, preterm fødsel og tegn på føtalt distress ved infeksjon i tredje trimester (5, 16, 17). Rapporterte data har vist neonatale komplikasjoner hos enkelte nyfødte til covid-19-syke kvinner, sannsynligvis utløst av prematuritet. Ingen av de nyfødte hadde SARS-CoV-2-positive prøver eller Apgar score ≤7 etter 5 minutter (6, 18).

Fra legeforeningen https://www.legeforeningen.no/contentassets/024ebde6ff784c469a794a406dc35bfd/koronavirus-ved-svangerskap-og-fodsel_versjon-1_240320.pdf

Det er ikke utgitt tilsvarende nasjonalt for fertilitet, da de her viser til WHO sin vurdering. Men om du googler corona vaccine fertility finner du mange artikler som støtter opp om at fruktbarhet ikke påvirkes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Gjennomgang av sykehistoriene til gravide med covid-19 indikerer mulig økt risiko for preterm vannavgang, preterm fødsel og tegn på føtalt distress ved infeksjon i tredje trimester (5, 16, 17). Rapporterte data har vist neonatale komplikasjoner hos enkelte nyfødte til covid-19-syke kvinner, sannsynligvis utløst av prematuritet. Ingen av de nyfødte hadde SARS-CoV-2-positive prøver eller Apgar score ≤7 etter 5 minutter (6, 18).

Fra legeforeningen https://www.legeforeningen.no/contentassets/024ebde6ff784c469a794a406dc35bfd/koronavirus-ved-svangerskap-og-fodsel_versjon-1_240320.pdf

Det er ikke utgitt tilsvarende nasjonalt for fertilitet, da de her viser til WHO sin vurdering. Men om du googler corona vaccine fertility finner du mange artikler som støtter opp om at fruktbarhet ikke påvirkes. 

På lik linje finner man mange artikler som støtter opp om at fruktbarhet påvirkes. 

Kjenner flere i min krets som ikke har fått tilbake sin menstruasjon etter dose 1. Så det at det ikke er nedgang i fruktbarhet er litt misvisende. Det er mange som ikke får startet å prøve fordi mensen ikke kommer tilbake.

Fikk selv corona som høygravid da vaksinen ikke var anbefalt ennå. Fødte til termin. Friskt barn.

Anonymkode: eea53...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble fullvaksinert for noen uker siden og er prøver. Tok aldri noen pause. Hadde EL cirla 1 uke etter første vaksine og  litt over en uke etter 2 dose. Har ikke blitt gravid, men tror ikke det er pga vaksinen. Fått EL og mens som normalt. 

Anonymkode: 0d6f7...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/16/2021 at 11:45 PM, AnonymBruker said:

Rakk en dose før jeg ble gravid, skulle gjerne hatt to nå når smitten øker og samfunnet åpner opp...

Anonymkode: 8b63a...727

Jeg tok vaksinen sent. Jeg valgte pga ivf og alder med tanke på forsøket å bli gravid å utsette vaksinen. Vi misslykkes med første forsøk. Etter det bestillte jeg time for første dose koronavaksine. Gikk på drop in fire uker etter på andre. Er nå glad for å være vaksinert med begge doser med tanke på at jeg jobber i butikk. Men dersom jeg var gravid da hadde jeg ikke tatt vaksinen med det første i redsel for bivirkninger. Er snart klar for nytt ivf forsøk. 

Endret av Eloise12345
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt ærlig så ville jeg ventet. Heller tatt den i andre eller tredje trimester.

Anonymkode: b6cf6...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...