AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #1 Del Skrevet 15. september 2021 - Jeg er sjokkert (dagbladet.no) Dette hadde jeg aldri trodd om Færøyene. Dette er sånt man hører om fra steinalderland som Kina, men ikke i vårt eget nabolag. Denne "tradisjonen" må det bli slutt på. Naturen er ikke vår til å misbrukes. Anonymkode: f1109...60e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #2 Del Skrevet 15. september 2021 Steinalderland som Kina? Som i verdens største økonomi med verdens fremste teknologi på mange områder? Norge driver forresten også med hvalfangst. Det er vel omtrent bare Japan, Færøyene og Norge som driver med det. Skikkelig steinalderland altså. Anonymkode: 43f96...cd6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
panzerpølsa Skrevet 15. september 2021 #3 Del Skrevet 15. september 2021 Som tradisjonen her i Norge med pinnekjøtt, fårikål og smalahove. Og Fårepølse! Drepes mange tusen dyr. Steinalderen der altså. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 15. september 2021 #4 Del Skrevet 15. september 2021 Dette er jo en velkjent tradisjonell fangst på Færøyene. Såvidt jeg vet er ikke grindhval spesielt truet. Det er forskjell på misbruk og å høste av naturen. Det kan sies mye om Kina, men steinalderland? Det bare viser hvor lite orientert du er. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 15. september 2021 #5 Del Skrevet 15. september 2021 (endret) Ser ikke forskjell på dette og annen jakt. Det SER veldig dramatisk ut pga vannet blir farget av blodet. Og at flere dyr tas samtidig. Men det er nok ikke særlig annerledes enn når man skyter en elg f eks. (Og jeg mener begge former for jakt er helt innafor.) Endret 15. september 2021 av solmåneogstjerner 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #6 Del Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): - Jeg er sjokkert (dagbladet.no) Dette hadde jeg aldri trodd om Færøyene. Dette er sånt man hører om fra steinalderland som Kina, men ikke i vårt eget nabolag. Denne "tradisjonen" må det bli slutt på. Naturen er ikke vår til å misbrukes. Anonymkode: f1109...60e Er mest sjokkert over hvor uopplyst du er. Anonymkode: 5b789...b61 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #7 Del Skrevet 16. september 2021 Det er defliner. De bruker båter til å jage store flokker delfiner inn mot land før de drepes i vannet og slepes på land. Det er samme som vi ser fra Japan fra tid til annen. Ganske barbarisk. Rart at det har fått foregå så lenge uten verdens oppmerksomhet. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/1-400-delfiner-slaktades-nu-ser-faroarna-over-jakten Anonymkode: c00d2...590 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 17. september 2021 #8 Del Skrevet 17. september 2021 (endret) 15 hours ago, AnonymBruker said: Det er defliner. De bruker båter til å jage store flokker delfiner inn mot land før de drepes i vannet og slepes på land. Det er samme som vi ser fra Japan fra tid til annen. Ganske barbarisk. Rart at det har fått foregå så lenge uten verdens oppmerksomhet. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/1-400-delfiner-slaktades-nu-ser-faroarna-over-jakten Anonymkode: c00d2...590 Hva er problemet med å spise delfiner (som du liker å omtale dyrene som), så lenge det er en bærekraftig beskatning? Endret 17. september 2021 av Tiuren Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 17. september 2021 #9 Del Skrevet 17. september 2021 (endret) 11 minutter siden, Tiuren said: Hva er problemet med å spise delfiner (som du liker å omtale dyrene som), så lenge det er en bærekraftig beskatning? De jakter både delfiner og grindhval på Færøyene, dette var delfiner. Jeg leste et sted at de delfinene har såpass mye tungmetaller i seg at de ikke kan spises. Hvis det stemmer syns jeg det er ganske barbarisk å drepe de kun for tradisjonens skyld. Blir som tyrefekting, primitivt og usivilisert. Hvis det er faktisk matauk og arten ikke er truet er det jo greit at de tar ut noen. Men i dette tilfellet var det ekstremt mange. Det er vanlig at de tar mellom 10 og 40 delfiner hvert år. Nå tok de 1400 i ett jafs, til og med folk som er aktive deltagere i hvalfangsten på Færøyene har uttrykt motstand mot det og sier at dette er for drøyt (https://www.bbc.com/news/world-europe-58555694). Endret 17. september 2021 av Gliffy la til link Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 17. september 2021 #10 Del Skrevet 17. september 2021 1 hour ago, Gliffy said: De jakter både delfiner og grindhval på Færøyene, dette var delfiner. Jeg leste et sted at de delfinene har såpass mye tungmetaller i seg at de ikke kan spises. Hvis det stemmer syns jeg det er ganske barbarisk å drepe de kun for tradisjonens skyld. Blir som tyrefekting, primitivt og usivilisert. Hvis det er faktisk matauk og arten ikke er truet er det jo greit at de tar ut noen. Men i dette tilfellet var det ekstremt mange. Det er vanlig at de tar mellom 10 og 40 delfiner hvert år. Nå tok de 1400 i ett jafs, til og med folk som er aktive deltagere i hvalfangsten på Færøyene har uttrykt motstand mot det og sier at dette er for drøyt (https://www.bbc.com/news/world-europe-58555694). Jeg er enig med deg dersom det stemmer at de ikke kan brukes til mat, om ikke arten må beskattes pga at den er for stor. Vanlige kriterier er vel "nytteverdi"-"bærekraftig"-"tradisjon", og er arten bærekraftig men ikke utnyttbar så kan man ta noen individer for å opprettholde tradisjonen. Men jeg antar at vi ikke får samme historie i sensasjonspressen som de lokale ville fortalt oss.... Antar at det de kaller delfin er nise? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå