tasjansen Skrevet 16. september 2021 #21 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er ikke operert selv, men kjenner flere. Blant annet onkel, søskenbarn og søster. + et par til utenfor familien. Ingen av dem har klart å holde vekten nede, på en sunn og positiv måte. Onkel la på seg alt og litt ekstra, var tynn i noen år da. Søskenbarnet mitt er operert to ganger og er på vei tilbake til ekstrem fedme, hun er allerede overvektig. Min søster er tynn, men hun er syk. Tarmslyng og mage og tarm er ubrukelig. Sliter med ekstreme plager og problemer. Fikk en infeksjon som spredde seg og hun var nær på å dø. Er nå kronisk underernært. Hun er syk nå, før var hun bare overvektig. De utenfor familien har alle enten gått tilbake til samme vekt som før operasjon. Har ikke noe info om sykdom hos dem. Vektøkningen tar mange år altså, de går ned i vekt først men så snur det etter en stund. To andre ble alvorlig syke og de er ufør, på grunn av konsekvensene av slankeoperasjon. Min søster er på vei til uføretrygd hun også. Jeg er selv overvektig og har vurdert operasjon, helt til min søster tok den. Jeg sier ikke at slankeoperasjon ikke funker. Men jeg personlig har ikke møtt en eneste person som faktisk har fått et bedre liv etter en slik operasjon. Husk at slanking og vektnedgang handler om mat. Trening er en liten prosent og du MÅ ikke trene for å gå ned i vekt. Anonymkode: dc44c...948 Jeg fikk et mye bedre liv, gått ned 80 kg og dette er mange år siden, og jeg kan spise hva som helst men jeg er forsiktig for jeg skal ikke tilbake til der jeg var
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #22 Skrevet 16. september 2021 Tok gastric sleeve for syv år siden, veldig fornøyd. Hadde BMI på rundt 35. Har ingen oppfølging knyttet til operasjonen nå. Gikk raskt ned veldig mye, til en BMI på 21, så opp igjen en del og stabiliserte meg på ca BMI 25. Det lever jeg godt med. Hatt en del bivirkninger i form av magesmerter og følelse av at maten sitter som en "propp" i mellomgulvet ved måltider, kan spise svært lite om gangen. Kan være sosialt utfordrende ved middager og sammenkomster, da jeg spiser så lite at det er påfallende for andre. Har ved noen få anledninger opplevd "dumping" ved at jeg har kaldsvettet og blitt svimmel i forbindelse med måltider, da gjerne fet mat - type frityrstekt. Likevel ikke angret et sekund, trives utrolig mye bedre i meg selv. Anonymkode: 60e4c...357
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #23 Skrevet 16. september 2021 Å ta den operasjonen er det beste som har hendt meg ihvertfall! Ble tvungen til å forandre kostholdet til det sunne, jeg lever et helt annet liv idag. Anonymkode: aaf40...a71
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #24 Skrevet 16. september 2021 Man kan ikke bare velge slankeoperasjon siden man må prøve alle andre utveier først i regi av fedmeavdelingen på skylehuset. Problemet ditt starter i første setning, Tulledietter som er utviklet for personer med sykdommer eller i spesielle situasjoner. Keto er bare å glemme, Det er en usunn tullediet som blir fremmet av mennesker som vil gå ned i vekt uten innsats og livsstilsendring og som i utgangspunktet ble laget for mennesker med epilepsi o.l. Du skal holde dette nye kostholdet ditt resten av livet, Ikke bare i en periode på diett. Som tidligere ansatt i militæret kan jeg også si at den dietten er ren bs. Hver soldat spiser variert og velger selv hva de skal spise. De koser seg med god og sunn mat laget av gode råvarer, Men vi koser oss også i helgene. Regnestykket er veldig enkelt likegyldig av diett, Du må bruke mer kalorier enn du får i deg. Diettene er bare ett verktøy for hvordan du kan oppnå dette. Jeg vil anbefale deg å laste ned myfitnesspal og scanne strekkoden på ALT du spiser, Sett deg ett kalorimål og sørg for å ikke overstige det. Jeg vil i utgangspunktet anbeale deg å sette en grense på 1500-1600 kalorier. Med operasjon vil du måtte belage deg på å ta tabletter resten av livet og økt risiko for flere potensielle alvorlige bivirkninger. Jeg er ikke lege og jeg har ikke holdt meg oppdatert men sist jeg sjekket så er man mer utsatt for ting som tarmslying. Det er heller ikke sånn at du bare kan ta opersjon så løser problemene seg, Den vil ha liten effekt om DU ikke enderer livsstilen din om du spiser usunt og mye fett vil du bare få masse dumping problemer som ikke er noe godt. Anonymkode: ee2c0...32f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå