AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #1 Skrevet 15. september 2021 Jeg har slitt med overvekt i mange år. Har gått på forskjellige dietter, keto, 5:2 dietten, lavkalori, epledietten, militærdietten and so on. Også holdt på med mange typer treningsformer, vært på treningssenter, prøvd dansing, zumba, aerobic osv. Men kroppen hæler det ikke. Jeg har kronisk muskelsmertesyndrom (fibro?), hypermobile ledd, prolaps i ryggen og jeg går som en pingvin fordi jeg har en "skeivstilling" i hofta som egentlig burde vært fikset med pute mens jeg var baby. Og for å toppe det hele, så har jeg migrene, som blir værre hver forbanna gang jeg trener og anstrenger meg. Smertene jeg går med i dag er uutholdelige. Går daglig på smertestillende. Jeg vil jo absolutt ikke, men jeg ser snart på det som siste løsning fordi selvfølelsen er lav, BMI'en er på 42, jeg har et barn under 2 år jeg gjerne vil følge opp som alle andre kan. Jeg klarer ikke jobbe (Er under arbeidsutprøvning) i mer enn korte tider av gangen. Jeg håper at mye av disse smertene forsvinner med vekta, det er drømmen, men hadde mye av disse problemene før jeg ble så overvektig som jeg er nå også, de var bare ikke like fremtredende. Hvordan har det vært for dere som tok siste utveien og valgte operasjon? Hva var kriteriene? Fikk dere det dekt? Hva må man igjennom før operasjon, og hva må man igjennom etterpå? Hvor mye oppfølgning får du, og hadde du noen plager som kvalme osv? Anonymkode: 914f7...17c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #2 Skrevet 15. september 2021 Det du gjør feil ligger allerede i første setningen din. Å miste vekt handler nemlig ikke om å gå på diett, men om å endre livsstil. Anonymkode: 365a6...c3e 8
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #3 Skrevet 15. september 2021 Har du prøvd de nye slankemedisinene? Mysimba og Saxenda, er kanskje verdt et forsøk før operasjon? Trening trenger du ikke tenke på, det er kostholdet som ofte er problemet når man er overvektig. Er det selv altså, så jeg vet at det ikke er enkelt. Du trenger bare ikke henge deg opp i at du ikke får trent, ettersom du må trene voldsomme mengder for å forbrenne kalorier. Det er derfor ofte mer å spare der enn med å trene dem bort. Anonymkode: b450a...780 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #4 Skrevet 15. september 2021 Jeg hadde bmi på 40 da jeg tok slankeoperasjon. Jeg hadde ingen problemer før slankeoperasjonen, og jeg har ingen etter. Det er det beste jeg noen gang har gjort!! Jeg klarte å slanle meg maaange ganger. Men som regel klarer vi ikke å bli der. Derfor tok jeg slankeoperasjon, og etter 3 år går jeg fremdeles ned. Anonymkode: e27cc...feb 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #5 Skrevet 15. september 2021 Aldri blitt operert selv, men en venninne av meg ble. Hun gikk ned 40-50 kg, men etter et par år falt hun tilbake på gamle vaner og ble tjukk og god igjen. Har ikke hatt så mye kontakt de siste årene, men nå tror jeg hun prøver "vanlig" slanking med kosthold og trening. Anonymkode: 646dc...189 3
Sheik Skrevet 15. september 2021 #6 Skrevet 15. september 2021 Jeg ønsker meg operasjon selv, men jeg ble henvist til et senter for overvektige hvor det da er kurs fra fysioterapeut, ernæringsfysiolog, diabetessykepleiere osv osv. De første to gangene jeg var der, snakket jeg med diabetessykepleier, og neste gang med lege. Til legen fortalte jeg at jeg ønsket operasjon, men det var ønskelig at jeg skulle gå gjennom disse kursene som skulle holdes før jeg skulle sende søknad om operasjon. I tillegg måtte jeg gå ned 10% av kroppsvekta. For 3 uker siden begynte jeg på Saxenda og har god effekt av den. En plagsom bivirkning er kvalme, men så lenge jeg ikke overspiser klarer jeg å holde det i sjakk. Til nå har jeg gått ned mer enn 10% av daværende kroppsvekt og ønsker å nevne for legen at jeg nå vil søke om operasjon.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #7 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det du gjør feil ligger allerede i første setningen din. Å miste vekt handler nemlig ikke om å gå på diett, men om å endre livsstil. Anonymkode: 365a6...c3e Jeg har også prøvd å endre livsstil uten store resultater. Jeg var henvist til overvektsklinikk for noen år tilbake, levde som de sa i over 1 år, og jeg gikk ned 1kg på det året. Dvs at med mine 40kg for mye må leve sånn i 40 år før jeg er normalvektig, og da er jeg 65 år gammel. Anonymkode: 914f7...17c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #8 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har du prøvd de nye slankemedisinene? Mysimba og Saxenda, er kanskje verdt et forsøk før operasjon? Trening trenger du ikke tenke på, det er kostholdet som ofte er problemet når man er overvektig. Er det selv altså, så jeg vet at det ikke er enkelt. Du trenger bare ikke henge deg opp i at du ikke får trent, ettersom du må trene voldsomme mengder for å forbrenne kalorier. Det er derfor ofte mer å spare der enn med å trene dem bort. Anonymkode: b450a...780 Jeg har bare lest om de. Jeg vet ikke om tør å ta de, for de har mange uheldige bivirkninger mtp min mentale helse 😅 Du sier noe der! Jeg har prøvd å endre kostholdet og hva jeg spiser. Godteri holder jeg til lørdagen, drikker kanskje 1-2glass brus i helga, spiser kornbrød med magert pålegg. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor vekta ikke går ned. Spiser relativt sunt. TS Anonymkode: 914f7...17c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #9 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg hadde bmi på 40 da jeg tok slankeoperasjon. Jeg hadde ingen problemer før slankeoperasjonen, og jeg har ingen etter. Det er det beste jeg noen gang har gjort!! Jeg klarte å slanle meg maaange ganger. Men som regel klarer vi ikke å bli der. Derfor tok jeg slankeoperasjon, og etter 3 år går jeg fremdeles ned. Anonymkode: e27cc...feb TS Åh så utrolig bra! Hvordan var det med mat og sånn etterpå? Måtte du holde deg mest til proteiner, og må du ta kosttilskudd hver dag? Anonymkode: 914f7...17c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #10 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Aldri blitt operert selv, men en venninne av meg ble. Hun gikk ned 40-50 kg, men etter et par år falt hun tilbake på gamle vaner og ble tjukk og god igjen. Har ikke hatt så mye kontakt de siste årene, men nå tror jeg hun prøver "vanlig" slanking med kosthold og trening. Anonymkode: 646dc...189 Er gjerne det som er problemet om man ikke omstiller vanene sine.. Vet om en som gjorde det samme. Han tok operasjon, den typen hvor de binder magesekken med strikk(?), trøkte i seg en burger mens han grein fordi det gjorde så vondt i magen. Ble god og rund igjen han og. Anonymkode: 914f7...17c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #11 Skrevet 15. september 2021 Sheik skrev (6 timer siden): Jeg ønsker meg operasjon selv, men jeg ble henvist til et senter for overvektige hvor det da er kurs fra fysioterapeut, ernæringsfysiolog, diabetessykepleiere osv osv. De første to gangene jeg var der, snakket jeg med diabetessykepleier, og neste gang med lege. Til legen fortalte jeg at jeg ønsket operasjon, men det var ønskelig at jeg skulle gå gjennom disse kursene som skulle holdes før jeg skulle sende søknad om operasjon. I tillegg måtte jeg gå ned 10% av kroppsvekta. For 3 uker siden begynte jeg på Saxenda og har god effekt av den. En plagsom bivirkning er kvalme, men så lenge jeg ikke overspiser klarer jeg å holde det i sjakk. Til nå har jeg gått ned mer enn 10% av daværende kroppsvekt og ønsker å nevne for legen at jeg nå vil søke om operasjon. Er det tilfeldigvis Nordagutu? Er henvist dit nå, og har vært der en gang tidligere og da gikk jeg igjennom den regla du holdt på med. Er litt redd for at de skal si at jeg må klare dette på egenhånd, noe jeg har prøvd i mange år... Har du ingen andre bivirkninger med saxenda? Er det injeksjoner eller tablett form? TS Anonymkode: 914f7...17c 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #12 Skrevet 15. september 2021 Jeg sliter selv med vekta etter spiseforstyrrelse og medisiner som gav meg ulvehunger. BMI på 38. Jeg har også bipolar lidelse. Startet på saxenda for en mnd siden, og har hatt stor suksess. Ikke merket noe på psyken, heller andre veien når jeg endelig føler at jeg har funnet noe som funker. Ville bare tipse om det siden du skrev at du var skeptisk mtp psyken 😊 Lykke til. Anonymkode: 55827...abe
Sheik Skrevet 15. september 2021 #13 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det tilfeldigvis Nordagutu? Er henvist dit nå, og har vært der en gang tidligere og da gikk jeg igjennom den regla du holdt på med. Er litt redd for at de skal si at jeg må klare dette på egenhånd, noe jeg har prøvd i mange år... Har du ingen andre bivirkninger med saxenda? Er det injeksjoner eller tablett form? TS Anonymkode: 914f7...17c Nei, det er ikke Nordagutu. Vet ikke hvilket opplegg de har. Det er klart det går mye på at "dette må du klare selv" og at de egentlig bare står på sidelinja og heier, samtidig som de gir gode råd om kosthold og bevegelse. Jeg vet at det ikke er "bare bare" med vektreduksjon. For meg har det hjulpet med belønning når jeg når mine minimål (jeg har 5 kg om gangen som er delmål). Nei, ingen andre bivirkninger ved bruk av Saxenda. Det er injeksjon. Det står at en mulig bivirkning kan være søvnproblemer, men det hadde jeg fra før også.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #14 Skrevet 15. september 2021 Har gjort det i 2009 . Angrer som en hund. Mye dritt. Gått opp igjen mye. Prøv mysimba, saxenda eller ozempic før du tar en operasjon. De hjelper deg veldig Anonymkode: d3386...3b5 1
got2go Skrevet 15. september 2021 #15 Skrevet 15. september 2021 (endret) . Endret 15. september 2021 av got2go
tasjansen Skrevet 15. september 2021 #16 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg har bare lest om de. Jeg vet ikke om tør å ta de, for de har mange uheldige bivirkninger mtp min mentale helse 😅 Du sier noe der! Jeg har prøvd å endre kostholdet og hva jeg spiser. Godteri holder jeg til lørdagen, drikker kanskje 1-2glass brus i helga, spiser kornbrød med magert pålegg. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor vekta ikke går ned. Spiser relativt sunt. TS Anonymkode: 914f7...17c Saxenda kan jeg anbefale da. 1
KristinF Skrevet 15. september 2021 #17 Skrevet 15. september 2021 Har sett mye dritt av bivirkninger som følge av slankeoperasjoner, og flere som angrer pga bivirkninger. Ville aldri ha turt å gjøre det. 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #18 Skrevet 15. september 2021 Jeg er ikke operert selv, men kjenner flere. Blant annet onkel, søskenbarn og søster. + et par til utenfor familien. Ingen av dem har klart å holde vekten nede, på en sunn og positiv måte. Onkel la på seg alt og litt ekstra, var tynn i noen år da. Søskenbarnet mitt er operert to ganger og er på vei tilbake til ekstrem fedme, hun er allerede overvektig. Min søster er tynn, men hun er syk. Tarmslyng og mage og tarm er ubrukelig. Sliter med ekstreme plager og problemer. Fikk en infeksjon som spredde seg og hun var nær på å dø. Er nå kronisk underernært. Hun er syk nå, før var hun bare overvektig. De utenfor familien har alle enten gått tilbake til samme vekt som før operasjon. Har ikke noe info om sykdom hos dem. Vektøkningen tar mange år altså, de går ned i vekt først men så snur det etter en stund. To andre ble alvorlig syke og de er ufør, på grunn av konsekvensene av slankeoperasjon. Min søster er på vei til uføretrygd hun også. Jeg er selv overvektig og har vurdert operasjon, helt til min søster tok den. Jeg sier ikke at slankeoperasjon ikke funker. Men jeg personlig har ikke møtt en eneste person som faktisk har fått et bedre liv etter en slik operasjon. Husk at slanking og vektnedgang handler om mat. Trening er en liten prosent og du MÅ ikke trene for å gå ned i vekt. Anonymkode: dc44c...948 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #19 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er ikke operert selv, men kjenner flere. Blant annet onkel, søskenbarn og søster. + et par til utenfor familien. Ingen av dem har klart å holde vekten nede, på en sunn og positiv måte. Onkel la på seg alt og litt ekstra, var tynn i noen år da. Søskenbarnet mitt er operert to ganger og er på vei tilbake til ekstrem fedme, hun er allerede overvektig. Min søster er tynn, men hun er syk. Tarmslyng og mage og tarm er ubrukelig. Sliter med ekstreme plager og problemer. Fikk en infeksjon som spredde seg og hun var nær på å dø. Er nå kronisk underernært. Hun er syk nå, før var hun bare overvektig. De utenfor familien har alle enten gått tilbake til samme vekt som før operasjon. Har ikke noe info om sykdom hos dem. Vektøkningen tar mange år altså, de går ned i vekt først men så snur det etter en stund. To andre ble alvorlig syke og de er ufør, på grunn av konsekvensene av slankeoperasjon. Min søster er på vei til uføretrygd hun også. Jeg er selv overvektig og har vurdert operasjon, helt til min søster tok den. Jeg sier ikke at slankeoperasjon ikke funker. Men jeg personlig har ikke møtt en eneste person som faktisk har fått et bedre liv etter en slik operasjon. Husk at slanking og vektnedgang handler om mat. Trening er en liten prosent og du MÅ ikke trene for å gå ned i vekt. Anonymkode: dc44c...948 Så utrolig kjedelig å høre om familien din... Jeg meldte meg inn i en gruppe på facebook her om dagen, og der ser man jo bare alle suksesshistoriene, et fåtall av mennesker som legger ut om relapse. Å jeg trur nok det er mange mange fler. Får jeg lov å spørre hvor mange år siden det er siden søstra di tok den? Å hvilken type hu tok? Var det sleeve eller den hvor de kobler om tarmene? Noen bivirkninger og risker er det jo med en så stor operasjon, det regner jeg jo med, men livredd for å havne der søstra di har havna for eksempel. Har et barn på over året og vil helst ikke falle i fra han.. TS Anonymkode: 914f7...17c
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #20 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har bare lest om de. Jeg vet ikke om tør å ta de, for de har mange uheldige bivirkninger mtp min mentale helse 😅 Du sier noe der! Jeg har prøvd å endre kostholdet og hva jeg spiser. Godteri holder jeg til lørdagen, drikker kanskje 1-2glass brus i helga, spiser kornbrød med magert pålegg. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor vekta ikke går ned. Spiser relativt sunt. TS Anonymkode: 914f7...17c Bivirkninger av medisinene er det bare et fåtall som får, og i tillegg er halveringstiden så kort at det bare er å slutte om det blir for ille. Jeg tenker det er verdt et forsøk? Jeg støtter deg fullt ut om du ender opp med operasjon til slutt, men jeg ville i hvert fall ha prøvd litt mindre inngripende tiltak først. En operasjon kan du ikke angre på, og de mest uheldige får jo et mye verre liv etterpå. Har du prøvd å telle kaloriene du inntar? Jeg bruker Lifesum, der får jeg meg noen overraskelser av og til altså. At ei tacolefse inneholder nesten 150 kalorier, og en sjokoladefamilien-bit fra smågodtet inneholder 55 kalorier er noe som kan gjøre meg helt svett. Ost er også veldig kaloririkt, så om man spiser to brødskiver med smør med fire-fem osteskiver så utgjør det veldig mye (kan fort bli 400 kalorier). Jeg skjønner det høres helt horribelt ut å logge mat, men for meg er det mest for å få en viss oversikt over kalori-innholdet på diverse mat så jeg blir mer bevisst hva jeg putter i munnen. Go morgen yoghurt er f.eks. mer dessert enn noe annet, ettersom det er så mye kalorier i det. Dersom man ikke er klar over sånt så er det fort gjort å tro at man inntar mindre kalorier enn man gjør. Anonymkode: b450a...780
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå