Gjest Gitte Skrevet 27. september 2005 #1 Skrevet 27. september 2005 (endret) Jeg prøver å omformulere meg, siden det ble helt feil i det opprinnelige spørsmålet.. Det var ikke meninga å virke dømmende overhode. Jeg hørte på radioen her om dagen at 10% av norges befolkning sliter med psykiske problemer, og ved å lese mye her på forumet dukker det opp mange tråder om angst, depresjoner, og andre psykiske lidelser. En av mine nærmeste sliter også med dette, og legen hans deler ut antidepressiva i hytt og pine, selv om han mener han ikke trenger halvparten. For en tid tilbake kunne man også lese om en som fikk utdelt 10 000 piller på ett års tid... Hva syns dere om denne utviklingen? Personlig syns jeg den er urovekkende, spesielt når det enkleste for legene, dele ut piller, ikke nødvendigvis er det beste for pasienten.. Endret 27. september 2005 av Gitte
aline Skrevet 27. september 2005 #2 Skrevet 27. september 2005 (endret) Det forskes mindre på psykiske lidelser og helbredelse av disse, en det gjøres på andre lidelser kom det frem i en sak om sykdom som går på hjernene, hvor igjen angst og depresjoner er den mest utbredte lidelsen. mange har det, men lite blir forsket på. mine terapauter mente at piller ikke var noe for meg, da de tar vekk symptomene på at noe er galt, uten å gjøre noe med den virkelige årsaken. men igjen, for noen får de ett bedre liv med, andre burde aldri blitt satt på det. vet legene egentlig nok om både å stille diagnosen og hvem som burde bli satt på lykkepillen eller ikke? legen min spurte en gang om jeg hadde vurdert det, og selv om han ikke er en som tar lett på ting, så hadde jeg nok kunnet fått lykkepiller dersom jeg ville ha det. (noe jeg ikke ville, så jeg sa plent nei og han har aldri spurt igjen) Endret 27. september 2005 av aline
Gjest Gjesta Skrevet 27. september 2005 #3 Skrevet 27. september 2005 Jeg har ikke, og har heller aldri hatt psykiske problem. Jeg kjenner egentlig ikke noen som har det heller. Jeg tror jeg skjønner hva du mener med at det kan se ut som om mange har psykiske problem, og ikke bare her, men ellers også. Det nok mange flere enn vi tror. Jeg tror det er lettere å snakke om sine psykiske problem, få råd og støtte her inne på KG enn i RL. Både fordi man her er mer anonym, men også fordi det er lettere å komme i kontakt med andre man ser sliter. Oppfattet ikke tråden som frekk
Gjest gjest1 Skrevet 27. september 2005 #4 Skrevet 27. september 2005 Har aldri hatt psykiske problemer. Vi kan alle klikke litt iblant, men det er ikke noe å ta piller for her iallfall!
Cata Skrevet 27. september 2005 #5 Skrevet 27. september 2005 Jeg er littegrann enig med Gitte jeg (i det omformulerte spørsmålet altså). Tror noen leger er litt "slepphendte" med antidepressiva. For en tid siden oppsøkte jeg lege etter at typen brått gjorde det slutt. Jeg fikk nemlig alvorlige problemer med nattesøvnen. Kom ut fra legekontoret med innsovningstabletter, beroligende piller og tilbud om antidpressiva. Sistnevnte takket jeg resolutt nei til. Det var sikkert godt ment fra legens side, men kjærlighetssorg og forstyrret nattesøvn burde etter min mening ikke være nok til å bli utstyrt med "hele arsenalet" av piller i første konsultasjon. Kjærlighetssorg er tross alt en temmelig vanlig greie, selv om det er tøft.
vixen Skrevet 27. september 2005 #6 Skrevet 27. september 2005 Jeg er littegrann enig med Gitte jeg (i det omformulerte spørsmålet altså). Tror noen leger er litt "slepphendte" med antidepressiva. For en tid siden oppsøkte jeg lege etter at typen brått gjorde det slutt. Jeg fikk nemlig alvorlige problemer med nattesøvnen. Kom ut fra legekontoret med innsovningstabletter, beroligende piller og tilbud om antidpressiva. Sistnevnte takket jeg resolutt nei til. Det var sikkert godt ment fra legens side, men kjærlighetssorg og forstyrret nattesøvn burde etter min mening ikke være nok til å bli utstyrt med "hele arsenalet" av piller i første konsultasjon. Kjærlighetssorg er tross alt en temmelig vanlig greie, selv om det er tøft. ← Av fare for å tråkke noen på foten, tror jeg det er ganske mange leger som skriver ut den ene eller andre resepten for å bli "kvitt" pasienten... Uansett diagnose, uansett om det er mentalt eller fysisk.
Gjest Gitte Skrevet 27. september 2005 #7 Skrevet 27. september 2005 Da min kjære ble "utstyrt" med disse pillene, fikk han 6 forskjellige typer! For alt fra psykose (noe han aldri har hatt tendens til ifølge journalen hans), beroligende, sovetabletter og 2 forskjellige typer antidepressiva. Han fikk også spørsmål om han syns det var nok med disse pillene, eller om han ville ha psykolog-hjelp i tillegg. Personlig har jeg ikke erfaring med denne typen lidelser, men i min (u)logiske tankegang, vil jeg tro psykolog var 1.skritt, deretter piller.. Og ikke bare et arsenal med piller, "gå hjem å kos deg".. For meg virker dette helt feil, det ser vi også på hva som skjer i samfunnet ellers. Selvmord er ikke akkurat en nyhet, fordi mennesker som virkelig sliter ikke får den hjelpen de trenger. Og for å i det hele tatt bli tatt alvorlig, må du nesten ha hatt et par selvmordsforsøk bak deg (dette blir satt litt på spissen men). Syns dette er skremmende tendenser..
vixen Skrevet 27. september 2005 #8 Skrevet 27. september 2005 Det er foruroligende at medikamentutskriving er en mye enklere løsning enn annen behandling. Ikke alltid like enkelt å bli overlatt til seg selv med en boks piller. Kan ikke se at det skal være den første og beste løsningen...
Gjest Gitte Skrevet 27. september 2005 #9 Skrevet 27. september 2005 (endret) Nettopp.. Kan ikke fatte hvorfor slike ting ikke blir satt mer i søkelyset Endret 27. september 2005 av Gitte
Søtpotita Skrevet 27. september 2005 #10 Skrevet 27. september 2005 Synes at problemstillinga er veldig interessant. Trur mykje av grunnen kan vera markedsføringa som ulike legemiddelfirma fører mot legar. Og stadig nye diagnosar som desse medikamenta kan vera ei hjelp for. Det er eit stort og kompleks tema som også fører til store "unødvendige" kostnadar for staten som vil igjen vil sei kvar enkelt av oss.. Synes ikkje innlegget var overhovudet frekt!
Anglofil Skrevet 27. september 2005 #11 Skrevet 27. september 2005 I startet kunne innlegget ha virket frekt når den hadde sin opprinnelige overskrift.. Det var nok derfor mange også reagerte, inkludert meg. Nå er det derimot fremstilt annerledes.. Mvh Yvonne
Gjest Gitte Skrevet 27. september 2005 #12 Skrevet 27. september 2005 Vi er ferdige med å snakke om hvor frekk jeg var nå Man hører jo også om at leger blir tatt med på turer osv, betalt at legemiddelfirmaene, for at de skal bruke deres produkter. Smøre legene for at de skal skrive ut flest mulig piller. Antidepressiva hjelper nok mange, men det burde være mindre fokus på pillene, og mer på hvordan man best kan hjelpe en person med de problemene h*n har. Har jo lest mye her på Kg om brukere her som tar antidepressiva, og MANGE sier de ikke gir de noe, men det er det eneste tilbudet de har fått... Feil feil feil
Gjest Gjesta Skrevet 27. september 2005 #13 Skrevet 27. september 2005 Det er også veldig mange som får sovetabletter og beroligende feks ved dødsfall i familien, og det også uten å be om det. Har sett "lageret" en venninnes mor fikk, hun valgte imidlertid ikke å ta noe. Noen trenger sikkert hjelp i slike tilfeller, men langt fra alle. Tror bare man utsetter sorgen og savnet om man pøser på med tabletter. Flere leger mener også det nå.
Gjest Ananas Skrevet 27. september 2005 #14 Skrevet 27. september 2005 Problemet er at det ofte ikke finnes andre behandlingstilbud enn antidepressiva skrevet ut av fastlegen. Hva kan fastleger gjøre med folk som er deprimerte? - småprate litt. - skrive ut anti-depressiva. - henvise til spesialister. Og det er stort sett det. Behandlingstilbudet for folk med psykiske problemer er slik jeg ser det ikke på langt nær godt nok utbygd. Fastlegen har ingen å henvise til som kan gi et tilbud til pasienten, veldig ofte. Det man står igjen med da er småpraten, og tabletter. Tabletter har den fordelen for pasienten at man slipper å endre på noenting som helst. Man kan leve akkurat det samme livet med akkurat de samme vanene, selv om man tar tabletter. Tabletter er veldig enkelt og veldig billig i forhold til alle alternativer.
Gjest gjest Skrevet 27. september 2005 #15 Skrevet 27. september 2005 Nå er det faktisk helt vanlig at alle har tunge perioder, og for folk flest går det over bare man tar tiden til hjelp. Noen få trenger antidepressiva, men på langt nær alle som får det utskrevet.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2005 #16 Skrevet 28. september 2005 Antidepresiva kan også bli skrevet ut ved feks lavt stoffskifte og andre hormonforstyrrelser Ved slike sykdommer er det ikke alltid lett å trene seg frisk, tenke seg glad osv.
Gjest Gitte Skrevet 28. september 2005 #17 Skrevet 28. september 2005 Antidepresiva kan også bli skrevet ut ved feks lavt stoffskifte og andre hormonforstyrrelser Ved slike sykdommer er det ikke alltid lett å trene seg frisk, tenke seg glad osv. ← Dette er fysiske lidelser da. Antidepressiva er det enkleste og billigste alternativet for behandling. Men jeg veit neimen ikke om det er det beste..
Gjest Gitte Skrevet 28. september 2005 #18 Skrevet 28. september 2005 bare se her; to prosent av alle jenter mellom 15 og 19 går på antidepressiva Her
Gjest Milah Skrevet 28. september 2005 #19 Skrevet 28. september 2005 (endret) Problemet er at det ofte ikke finnes andre behandlingstilbud enn antidepressiva skrevet ut av fastlegen. Hva kan fastleger gjøre med folk som er deprimerte? - småprate litt. - skrive ut anti-depressiva. - henvise til spesialister. Og det er stort sett det. Behandlingstilbudet for folk med psykiske problemer er slik jeg ser det ikke på langt nær godt nok utbygd. Fastlegen har ingen å henvise til som kan gi et tilbud til pasienten, veldig ofte. Det man står igjen med da er småpraten, og tabletter. Tabletter har den fordelen for pasienten at man slipper å endre på noenting som helst. Man kan leve akkurat det samme livet med akkurat de samme vanene, selv om man tar tabletter. Tabletter er veldig enkelt og veldig billig i forhold til alle alternativer. ← Tror mye av grunnen ligger her! Jeg har vært alvorlig deprimert! Var det i et år, før jeg i det hele tatt oppsøkte lege. Han skrev ut antidepressiva, og skrev henvisning til BUP. (Barne og ungdomspsykiatriske) Jeg gikk hjem, med den tro om at nå skulle alt ordne seg! Gikk ca en uke før jeg fikk svar fra BUP! 8 mnd ventetid!!! Det psykike behandlingstilbudet MÅ utbedres! Endret 28. september 2005 av Milah
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2005 #20 Skrevet 28. september 2005 Dette er fysiske lidelser da. Antidepressiva er det enkleste og billigste alternativet for behandling. Men jeg veit neimen ikke om det er det beste.. ← Selvfølgelig er det fysiske lidelser, Men for alle som lever med stoffskifte problemer kan det være en berg og dalbane uten like og Det er så enkelt å sitte på utsiden å bedømme. Men det er noe helt annet å leve med slike problemer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå