Emma_123 Skrevet 15. september 2021 #1 Skrevet 15. september 2021 (endret) Hei, jeg skriver her siden jeg er litt rådvill... Jeg er en kvinne på 27 år som plages med mareritt. Det utarter seg med at jeg kan kjenne hjertebank og drømmer om veldig fæle ting. Jeg våkner en del ganger i måneden av stygge, vonde drømmer som at fremmede blir hengt, mennesker blir brent levende etc. Drømmene kan være veldig groteske og jeg våkner opp gjennomsvett, redd og med puls. Jeg har bestilt legetime og skal til legen senere i dag.. Jeg kjenner at jeg blir sliten av disse drømmene, det er som at kroppen konstant er på vakt.. Hos legen tenker jeg å spør om sovepiller som vil dempe uroen.. Men er det noen som vet hvorfor en kan drømme så mye om drap og barbariske ting? Ikke ser jeg på krimserier, ikke leser jeg eller oppsøker jeg vold. Jeg er ganske fredfull 😅 Det er veldig ekkelt å være fanget i drømmeland... Noen som opplever lignende? Noen erfaringer? Endret 15. september 2021 av Emma_123
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #2 Skrevet 15. september 2021 Hei! Det høres slitsom ut ❤️ Jeg opplevde ikke dette tidligere, men de siste årene har jeg sovet ekstremt dårlig. Våkner i en dam av svette og kjæresten min våkner om natta av at jeg gråter i søvne og er redd. Plaget med høy/lav puls også. Veldig groteske drømmer eller så er jeg «usynlig» og ingen ser meg. Våkner og føler meg bakfull og helt dehydrert. Tenkte det var fysiologisk/hormonelt og tok utallige tester. Hadde til slutt symptomer på alle mulige sykdommer, men fant omsider ut at det var somatisk som følge av ptsd for min del. Hadde bare bagatellisert det jeg hadde vært gjennom, men kroppen sa i fra til slutt. Etter å ha sovet så dårlig i to år, gikk jeg inn i en periode der jeg kunne besvime uten forvarsel eller gå meg vill i min egen oppgang. Hormoner og stoffskifte kan ellers også tulle med søvnen. 😊 For min del bruker jeg bølgelys og lyd, ingen tv på soverommet og nå har samboeren begynt å massere meg hver kveld for at jeg skal lande i kroppen min. Har hatt flere måneder uten svette og mareritt nå, men begynt litt påan igjen nå pga reaktivering av traumene. Trodde aldri jeg skulle sove godt igjen, men det går an! Har prøvd melatonin og seroqel, men blir rastløs i kroppen av melatonin og på seroqel følte jeg at jeg mistet kontroll på kroppen. Har lav dose med beroligende liggende til de verste panikkanfallene mine, men tar en halv av disse dersom jeg ikke har sovet godt på en uke og blir liggende våken til langt på natt. Håper legen din følger deg opp på en god måte!😊❤️ Anonymkode: a492a...d78 1
Emma_123 Skrevet 15. september 2021 Forfatter #3 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Det høres slitsom ut ❤️ Jeg opplevde ikke dette tidligere, men de siste årene har jeg sovet ekstremt dårlig. Våkner i en dam av svette og kjæresten min våkner om natta av at jeg gråter i søvne og er redd. Plaget med høy/lav puls også. Veldig groteske drømmer eller så er jeg «usynlig» og ingen ser meg. Våkner og føler meg bakfull og helt dehydrert. Tenkte det var fysiologisk/hormonelt og tok utallige tester. Hadde til slutt symptomer på alle mulige sykdommer, men fant omsider ut at det var somatisk som følge av ptsd for min del. Hadde bare bagatellisert det jeg hadde vært gjennom, men kroppen sa i fra til slutt. Etter å ha sovet så dårlig i to år, gikk jeg inn i en periode der jeg kunne besvime uten forvarsel eller gå meg vill i min egen oppgang. Hormoner og stoffskifte kan ellers også tulle med søvnen. 😊 For min del bruker jeg bølgelys og lyd, ingen tv på soverommet og nå har samboeren begynt å massere meg hver kveld for at jeg skal lande i kroppen min. Har hatt flere måneder uten svette og mareritt nå, men begynt litt påan igjen nå pga reaktivering av traumene. Trodde aldri jeg skulle sove godt igjen, men det går an! Har prøvd melatonin og seroqel, men blir rastløs i kroppen av melatonin og på seroqel følte jeg at jeg mistet kontroll på kroppen. Har lav dose med beroligende liggende til de verste panikkanfallene mine, men tar en halv av disse dersom jeg ikke har sovet godt på en uke og blir liggende våken til langt på natt. Håper legen din følger deg opp på en god måte!😊❤️ Anonymkode: a492a...d78 Herregud, tusen takk for så utfyllende svar! 😃❤️ Det var innsiktsfullt! Og av å lese din historie skjønte jeg at jeg må ta mitt eget problemet enda mer alvorlig. Det er godt jeg skal til legen i dag. Jeg har prøvd Serequel 100 g før, men da våknet jeg nesten ikke igjen 😅 Jeg sov for godt så det funket ikke å t hver dag med jobb. Men det funket fint på tankekjøret og jeg følte at hvert lem i kroppen faktisk sov. Ellers skrur jeg av lyset i rimelig tid før jeg skal legge meg og bruker ikke noe form for skjerm og slike ting. Du sier du har pstd, det vet jeg ikke så mye om hva er, men jeg kan google det. Jeg har opplevd opprivende ting tidligere i livet og takler kanskje stress dårligere pga. dette. For jeg er blitt så vant til dette med mareritt på en måte så jeg vet ikke hva som er vanlig lenger nesten, men av å lese din historie skjønner jeg at det ikke er ønskelig, normalt og optimalt. Jeg håper det ordner seg for deg også ❤️
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #4 Skrevet 15. september 2021 Har du vurdert traumeterapi.det har jeg startet med hos BUP Anonymkode: 56fba...ee6
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #5 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du vurdert traumeterapi.det har jeg startet med hos BUP Anonymkode: 56fba...ee6 Mente DPS Anonymkode: 56fba...ee6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå