Gå til innhold

Buss med 1,5 - åring


Silla123

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har barnet i vogn. Ser ikke problemstillingen. Dette gjør folk i Oslo hver dag.

Anonymkode: c9033...584

Ja men, folk i dag kan jo ikke ha ungene sine i noe som går på hjul uten bakovervendt stol. Helst til de er konfirmert 🤣

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Silla123 skrev (38 minutter siden):

TS her.

Tusen takk for mye gode svar! Bussen kjører langs E39, men det er bare en tur på ca 10 minutter +- etter hvor mange ganger den stopper på veien. Dere som tar med vogn inn på bussen, er det ikke veldig kronglete å gjøre hver dag? Hjelper sjåføren dere å ta inn hele vogna eller har dere noe god teknikk på det?

Og er det trygt nok å ha barnet i en barnevogn på bussen langs E39 eller tror dere setet ville vært å foretrekke? Huff synes det er så vanskelig, men satser på at det ordner seg.

Vi har kjørt med vogn med bussen på E6. Kjiper’n, men sånn er det. 
Er det trapp opp på bussen? Ellers trenger man ingen hjelp opp på bussen som oftest. Bare tilter opp vogna..

Anonymkode: c9033...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg tror jeg hadde satset på lappen fort. Å ta buss med barnehagebarn blir skikkelig styr. Du må vel hente han i vogn? Da må du inn og ut med vogn, få han i stol. For 10 minutter.. 

Det er noe annet med bybussee, der tar folk inn vogna med ungen oppi

Anonymkode: cb443...1d2

Skikkelig styr? Ærlig talt. 

Anonymkode: c9033...584

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent alle små barn sitter i vogna på bussen. Fra de er rundt 3 år+ sitter de fleste på seter med belte. Før det vogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok buss med min hver dag til bhg i flere år. Dette var i Oslo og ikke på noe motorvei, kan ikke huske det var noe barnesete på bussen. Dessuten var det mange vogner på og av hele tiden så var bare å stå og holde vognen.

Gikk helt fint. Men klart er det motorvei, så burde jo sikkerheten blitt bedre ivaretatt.

Anonymkode: f1f8c...b41

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, det er ikke rocket science å ta bussen!?!? Har tatt bussen til/fra barnehage med ungen i barnevogn/trille daglig i flere år... ikke har jeg blitt æresmedlem av Mensa av den grunn.. 

Anonymkode: 77e0f...499

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tussi84 skrev (32 minutter siden):

Omtrent alle små barn sitter i vogna på bussen. Fra de er rundt 3 år+ sitter de fleste på seter med belte. Før det vogn.

Har aldri sett barn sitte i vogn. Men her er det bare 60-og 80 soner, så godt er det. 

 

For øvrig kan bussen velge å kjøre forbi passasjerer med vogn, så det er risky business. 

Anonymkode: 22713...57e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Herregud, det er ikke rocket science å ta bussen!?!? Har tatt bussen til/fra barnehage med ungen i barnevogn/trille daglig i flere år... ikke har jeg blitt æresmedlem av Mensa av den grunn.. 

Anonymkode: 77e0f...499

Jeg synes det er litt vanskelig faktisk når det er helt nytt og ukjent for oss, skal man ha pute eller vogn eller bare belte osv. Ønsker bare det beste for barnet. Spør derfor om råd og tips og tenkte det kunne være fint å høre fra andre med samme erfaring.

Handler ikke om at det er rocket science eller at man er medlem i Mensa fordi du selv har tatt buss i flere år og kan dette, det handler om at å ta buss med barn er helt nytt for oss så vil heller researche litt og spørre om hva som er den beste måten 😊

 

TS

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Finnes belter på bussen. Så ta med et barnesete uten rygg. Kommer han litt i høyden. Noen busser har også innebygde barneseter. Det gjelder ikke alle. 

Anonymkode: 87280...411

Hvordan hjelper det med barnesete uten rygg på bussen for et barn på 1.5 år? 😮 

TS, hvis bussen ikke har innebygde barneseter som passer for ditt barn, må du enten ha barnevogn på bussen, eller sikre barnet på en annen måte. Spør firma som driver bussene og ikke gjør kompromiss med ditt barns sikkerhet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Først vil jeg bare si tusen takk til alle som har svart, så har jeg en oppdatering 😃 Jeg snakket med busselskapet og for en fantastisk service! Han ringte rundt og styrte for å høre om man kunne installere barnesete på en fast buss, men siden de bytter buss hele tiden så var det vanskelig. Han skulle tenke litt og se om han fant en annen løsning.

Dagen etter ringte han meg og sa at han har en fast minibuss som kjører tom hver dag der som jeg skal, og han skal ha installere et bakovervendt isofix sete der som er reservert hver dag for min lille. Så hver dag klokka 08:30 så plukker han oss opp som avtalt med barnesetet installert så jeg slipper å bære rundt på et 😊

Helt fantastisk service!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg hatt barnet i vogn og festet vognen i bussen. Eller bare hatt barnet ved siden av meg på bussen. Bybussene her har hverken bilbelte eller seter til småbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.9.2021 den 20.43):

Har aldri sett barn sitte i vogn. Men her er det bare 60-og 80 soner, så godt er det. 

 

For øvrig kan bussen velge å kjøre forbi passasjerer med vogn, så det er risky business. 

Anonymkode: 22713...57e

I Oslo kjører bussene i 110 på E6 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: c9033...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg tenkte i forhold til sikkerhet osv"

Hva mener du med det? Buss sammenlignet med sikkerhet?

Anonymkode: 9fafe...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

"Jeg tenkte i forhold til sikkerhet osv"

Hva mener du med det? Buss sammenlignet med sikkerhet?

Anonymkode: 9fafe...d4b

Mente så klart hvordan det ville vært tryggest å ta buss med ungen, siden mange bare tar inn hele vogna når de helst skal i et vendt sete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...