Gå til innhold

Buss med 1,5 - åring


Silla123

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurte på om noen her vet hvordan man gjør det om man skal ta buss med et barn på 1,5 år? Jeg tenkte i forhold til sikkerhet osv. Forsøkte å Google meg frem men ble ikke særlig klokere av det.

Vi har vært på husjakt en stund men her vi bor så er det så dyrt og nesten alle går langt over takst, så vi skal muligens kjøpe bolig som ligger 10 min med bil/buss unna barnehagen. Denne plassen har også en lokal barnehage, men lillegull har blitt så trygg i den han går i nå og de ansatte der er helt fantastiske, så vil heller kjøre en 10 minutters tid enn å bytte til nærmeste.

Jeg har ikke fått tatt bil lappen ennå men jeg jobber med saken. Mannen min kjører men her vi bor nå så pleier jeg å levere før jobb så blir han den som henter, så om vi flytter så blir jeg avhengig av å ta buss 10 minutter hver dag med 1,5 åringen.

Alle råd tas godt imot :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes belter på bussen. Så ta med et barnesete uten rygg. Kommer han litt i høyden. Noen busser har også innebygde barneseter. Det gjelder ikke alle. 

Anonymkode: 87280...411

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk de innebygde barnesetene. Pute+belte til en 1,5åring har null og niks for seg. 

Anonymkode: 22713...57e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mulig å bare trille hjem, evt sykle?

Anonymkode: 538c0...a44

Dessverre så er det en bilvei uten plass til å sykle eller gå ellers skulle jeg gjort det 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bruk de innebygde barnesetene. Pute+belte til en 1,5åring har null og niks for seg. 

Anonymkode: 22713...57e

Åååh har alle busser innebygde barneseter? Er evigheter siden jeg har tatt buss. Vet du om det er noen fast plassering i bussene de pleier å ha dem eller varierer det? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke alle busselskap som har belter i by-nære busser. Her i vår by er det ikke…

Anonymkode: b87b6...0c3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Finnes belter på bussen. Så ta med et barnesete uten rygg. Kommer han litt i høyden. Noen busser har også innebygde barneseter. Det gjelder ikke alle. 

Anonymkode: 87280...411

Det har jeg ikke tenkt på, har du forslag til noen typer barneseter som er enkle å ta bære med? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke alle busselskap som har belter i by-nære busser. Her i vår by er det ikke…

Anonymkode: b87b6...0c3

Så dumt, kanskje jeg bare burde ta en telefon til busselskapet og høre? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste busser har seter med seler som bare skal over magen, ikke på tvers. Du kan bruke de. Evnt kan du bruke en sportstrille, og håpe på plass der disse er beregnet å stå, og sitte/stå ved vognen.

Det er veldig mange som er avhengig av buss, og det går som hovedregel bra. Den største utfordringen, slik jeg har observert, er hvor flinke foreldrene er til å lære barnet at det må sitte i ro i setet sitt. Har sett barn som vandrer rundt i bussen mens den kjører, og sjåføren må stoppe og forklare foreldrene at dette er farlig!! 

Forklar barnet at nå skal dere kjøre stor bil med mange andre barn. Han må sitte pent ved siden av deg og ha et belte på.

Det er bra at barn lærer seg å bruke kollektiv.

Anonymkode: 567f1...976

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De fleste busser har seter med seler som bare skal over magen, ikke på tvers. Du kan bruke de. Evnt kan du bruke en sportstrille, og håpe på plass der disse er beregnet å stå, og sitte/stå ved vognen.

Det er veldig mange som er avhengig av buss, og det går som hovedregel bra. Den største utfordringen, slik jeg har observert, er hvor flinke foreldrene er til å lære barnet at det må sitte i ro i setet sitt. Har sett barn som vandrer rundt i bussen mens den kjører, og sjåføren må stoppe og forklare foreldrene at dette er farlig!! 

Forklar barnet at nå skal dere kjøre stor bil med mange andre barn. Han må sitte pent ved siden av deg og ha et belte på.

Det er bra at barn lærer seg å bruke kollektiv.

Anonymkode: 567f1...976

*stor bil med mange andre mennesker.

Anonymkode: 567f1...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silla123 skrev (17 minutter siden):

Så dumt, kanskje jeg bare burde ta en telefon til busselskapet og høre? 

Det ville jeg gjort. Men de fleste busser i dag har integrerte barneseter, utenom bybusser. Men det er gjerne bare 1 eller 2, så jeg ville nok tatt med eget sete. 

Hvor stort er barnet? F.eks har jeg sett barn på 2år enda passe i babystolen Cabriofix. Det et en halvdårlig babystol i dag, men langt bedre enn bussen belter, eller ingen belter. Evt ville jeg kanskje brukt en forovervendt med 5punktssele som festes med bussens belte. Kun på bussen, så klart. Å montere en bakovervendt beltemontert i buss hadde jeg aldri giddet selv, og jeg er over gjennomsnittet interessert i bilsikring altså. 

Anonymkode: 22713...57e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg setter alltid barna på de setene som blir mot kjøreretningen. De setene har også bare magebelte her i byen, så da slipper de problem med at beltet kommer for høyt opp. Noen busser har integrerte barneseter, men ikke alle. Jeg anbefaler deg å se på nettsiden til selskapet, evnt ta en telefon. 
Det kan også være en grei løsning å la barnet sitte i vogna si hvis det ikke er slik at bussen skal ut på motorveg. (Det gjør den her. Vogn i 80kmt har jeg ikke stor tro på.)

Anonymkode: 9ff69...96b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barnet i vogn. Ser ikke problemstillingen. Dette gjør folk i Oslo hver dag.

Anonymkode: c9033...584

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Tusen takk for mye gode svar! Bussen kjører langs E39, men det er bare en tur på ca 10 minutter +- etter hvor mange ganger den stopper på veien. Dere som tar med vogn inn på bussen, er det ikke veldig kronglete å gjøre hver dag? Hjelper sjåføren dere å ta inn hele vogna eller har dere noe god teknikk på det?

Og er det trygt nok å ha barnet i en barnevogn på bussen langs E39 eller tror dere setet ville vært å foretrekke? Huff synes det er så vanskelig, men satser på at det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Silla123 skrev (14 timer siden):

Hei! Jeg lurte på om noen her vet hvordan man gjør det om man skal ta buss med et barn på 1,5 år? Jeg tenkte i forhold til sikkerhet osv. Forsøkte å Google meg frem men ble ikke særlig klokere av det.

Vi har vært på husjakt en stund men her vi bor så er det så dyrt og nesten alle går langt over takst, så vi skal muligens kjøpe bolig som ligger 10 min med bil/buss unna barnehagen. Denne plassen har også en lokal barnehage, men lillegull har blitt så trygg i den han går i nå og de ansatte der er helt fantastiske, så vil heller kjøre en 10 minutters tid enn å bytte til nærmeste.

Jeg har ikke fått tatt bil lappen ennå men jeg jobber med saken. Mannen min kjører men her vi bor nå så pleier jeg å levere før jobb så blir han den som henter, så om vi flytter så blir jeg avhengig av å ta buss 10 minutter hver dag med 1,5 åringen.

Alle råd tas godt imot 🙂

Lillegull🤯

Anonymkode: ca81d...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde satset på lappen fort. Å ta buss med barnehagebarn blir skikkelig styr. Du må vel hente han i vogn? Da må du inn og ut med vogn, få han i stol. For 10 minutter.. 

Det er noe annet med bybussee, der tar folk inn vogna med ungen oppi

Anonymkode: cb443...1d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror jeg hadde satset på lappen fort. Å ta buss med barnehagebarn blir skikkelig styr. Du må vel hente han i vogn? Da må du inn og ut med vogn, få han i stol. For 10 minutter.. 

Det er noe annet med bybussee, der tar folk inn vogna med ungen oppi

Anonymkode: cb443...1d2

Jeg holder på med lappen, håper den kommer i boks om ikke så lenge til. Busstoppet fra selve barnehagen han går i er ikke langt, så jeg trenger ikke nødvendigvis å hente han i vogn, kan gå med han eller bære.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...