Gå til innhold

Ble ikke gravid med første runde Letrozol, bør jeg be om dobbel dose?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått mensen etter å ha prøvd Letrozol for første gang. Er kjempeskuffet, for jeg hadde virkelig troen denne gangen😢 Nå må jeg ringe legen og si at jeg ikke er blitt gravid, og så skal hun avgjøre hva jeg skal gjøre videre. Men kan jeg be om å ta dobbel dose? Er det vanlig å spørre om slikt selv, eller lar dere legen/gynekologen avgjøre?

Anonymkode: b5590...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man tar letrozol for å få eggløsning dersom en har manglende el eller sen el. Høres ut som du har hatt el siden du fikk mensen, så man går ikke nødvendigvis opp i dose med mindre du fikk el veldig sent 😊 tror ikke letrozol i seg selv øker sjansen for å bli gravid, men det gir deg hyppigere muligheter siden det fremskynder el. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signeres Elise93 over. Letrozol hjelper på å få EL, evnt. tidligere EL enn man hadde før. Dersom du fikk EL av dose 1 og på et normal tidspunkt i syklusen så vil høyst antagelig ikke dobbel dose gjøre noe forskjell. Medisinen hjelper sånn sett ikke på selve befruktningen. Det er 20% sjanse å få klaff på hver EL uansett.

Ring legen som avtalt når mensen nå kom, så får du høre hva hun sier om veien videre. Det vanlige er vel å prøve en stund til slik du har gjort nå, da èn syklus er litt lite å si at det ikke fungerte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt blodprøve for å kontrollere at du fikk EL? 

Jeg fikk ikke EL av enkel dose, men funka på dobbel.

Anonymkode: 809f4...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk el på enkel dose, men ble ikke gravid på 2 prøveperioder. Da økte de til dobbel i to sykluser, ikke gravid da heller. Økte da til trippel, og ble gravid. Hadde stort sett el på samme dager, +/÷ 2 dager. Gynekologen la opp den planen allerede etter første time, så jeg hadde konkrete planer å forholde meg til.

Anonymkode: b7d63...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har akkurat fått mensen etter å ha prøvd Letrozol for første gang. Er kjempeskuffet, for jeg hadde virkelig troen denne gangen😢 Nå må jeg ringe legen og si at jeg ikke er blitt gravid, og så skal hun avgjøre hva jeg skal gjøre videre. Men kan jeg be om å ta dobbel dose? Er det vanlig å spørre om slikt selv, eller lar dere legen/gynekologen avgjøre?

Første runde med letrozol fungerte ikke med meg, men fikk beskjed å ta en runde til med enkel dose også, og da ble jeg gravid! Så ikke mist mote av en runde! 

Testet du for å se om du fikk eggløsning?

Endret av Gåsemor
Lagt til
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har du tatt blodprøve for å kontrollere at du fikk EL? 

Jeg fikk ikke EL av enkel dose, men funka på dobbel.

Anonymkode: 809f4...6b7

Ikke i denne syklusen, men da var jeg til utredning. Var litt vanskelig å tolke om jeg hadde hatt EL mente gynekologen, så derfor ble jeg satt på Letrozol. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåsemor skrev (4 minutter siden):

Første runde med letrozol fungerte ikke med meg, men fikk beskjed å ta en runde til med enkel dose også, og da ble jeg gravid! Så ikke mist mote av en runde! 

Testet du for å se om du fikk eggløsning?

Så godt å høre! Ja, og tempet også, og tror jeg hadde EL, men tempen steg og sank om hverandre, så er litt usikker..

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 15.9.2021 den 9.49):

Signeres Elise93 over. Letrozol hjelper på å få EL, evnt. tidligere EL enn man hadde før. Dersom du fikk EL av dose 1 og på et normal tidspunkt i syklusen så vil høyst antagelig ikke dobbel dose gjøre noe forskjell. Medisinen hjelper sånn sett ikke på selve befruktningen. Det er 20% sjanse å få klaff på hver EL uansett.

Ring legen som avtalt når mensen nå kom, så får du høre hva hun sier om veien videre. Det vanlige er vel å prøve en stund til slik du har gjort nå, da èn syklus er litt lite å si at det ikke fungerte på.

Jeg tester alltid positivt på EL-tester rundt dag 11-12, og ut fra tempen min kan det se ut som jeg har eggløsning hver syklus. Men gynekologen var usikker på lave prog-verdier da jeg tok blodprøve på syklusdag 21. Derfor fikk jeg Letrozol nå. Da høres det ikke ut som dobbel dose vil gjøre noen underverker egentlig. Jeg tror selv at problemet er lutealfasen, som er for kort, 9-10 dager. Har lest at ved for lite progesteronproduksjon i lf vil det (eventuelt) befruktede gule legemet dø, og støtes ut med mensen. Men vet ikke om det går an å gjøre noe med dette? Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elise93 skrev (På 14.9.2021 den 21.13):

Man tar letrozol for å få eggløsning dersom en har manglende el eller sen el. Høres ut som du har hatt el siden du fikk mensen, så man går ikke nødvendigvis opp i dose med mindre du fikk el veldig sent 😊 tror ikke letrozol i seg selv øker sjansen for å bli gravid, men det gir deg hyppigere muligheter siden det fremskynder el. 

Takk for svar😊 Har tatt kontakt med gynekologen nå, og håper på svar i løpet av dagen, så får vi se om jwg skal prøve en runde til. Har alltid tidlig EL, men kort syklus på 23-24 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tester alltid positivt på EL-tester rundt dag 11-12, og ut fra tempen min kan det se ut som jeg har eggløsning hver syklus. Men gynekologen var usikker på lave prog-verdier da jeg tok blodprøve på syklusdag 21. Derfor fikk jeg Letrozol nå. Da høres det ikke ut som dobbel dose vil gjøre noen underverker egentlig. Jeg tror selv at problemet er lutealfasen, som er for kort, 9-10 dager. Har lest at ved for lite progesteronproduksjon i lf vil det (eventuelt) befruktede gule legemet dø, og støtes ut med mensen. Men vet ikke om det går an å gjøre noe med dette? Ts.

Det er kanskje progresteronstilskudd du skulle hatt da... til etter EL. Eller ovitrelle. Jeg brukte komboen letrozol + ovitrelle. Selv om vi trodde jeg fikk EL av meg selv. Gynekologen sa at "det var greit å være på den sikre siden, dessuten gir ovitrelle en progesteronboost som kan bidra i hele lutealfasen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 16.9.2021 den 11.06):

Det er kanskje progresteronstilskudd du skulle hatt da... til etter EL. Eller ovitrelle. Jeg brukte komboen letrozol + ovitrelle. Selv om vi trodde jeg fikk EL av meg selv. Gynekologen sa at "det var greit å være på den sikre siden, dessuten gir ovitrelle en progesteronboost som kan bidra i hele lutealfasen"

Kan jeg be gynekologen om å få begge deler? Eller er ikke det vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan jeg be gynekologen om å få begge deler? Eller er ikke det vanlig?

Mange bruker begge deler ja. Vanlig med både letrozol, ovitrelle og progesterontilskudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...