Gå til innhold

Hva er din favorittsuppe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Elsker gulasj! 

En guilty pleasure er taco suppe:

En pose meksikansk tomatsuppe, kjøttdeig, et glass salsa, en pose tacokrydder, topp med rømme, ost og tortilla chips! 

Anonymkode: f5345...dea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må bli kjøttsuppe kokt på kraftbein og høyrygg av okse. Alle høstens grønnsaker som er i sesong og med flatbrød eller hvitløksbaguetter ved siden av. 

Ellers er ei kremet fiskesuppe laget på skalldyrkraft av blåskjell en sikker vinner i min gane.

Ingen oppskrift dessverre. Lager alt etter hva jeg har lyst på den dagen, hvilket humør jeg er i og hva som er i sesong. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom kah gai

Spinat, godt med et lite dryss Parmesanost og kokt egg

Sopp, sprøstekt bacon eller spekeskinke 

Løk, blandet ofte rød/gul/sjalottløk. Godt å variere ostetopping, feks brie, parmesan eller blåmugg

Mais, godt med litt choritzopølse i

Anonymkode: 72340...149

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.9.2021 den 9.44):

Hva er den beste suppen du vet? Er glad i supper men det blir fort den samme gamle blomkålsuppa🤷‍♀️

Legg gjerne ved oppskrift om du har😊

Anonymkode: 29d65...f28

Er bare suppeelskeren igjen.

Tenke jeg bare ville dere noen forslag for å løfte blomkålsuppen til nye høyder  

Blomkålsuppe med trøffel
1 blomkålhode 
Ca hundre gram jordskokk 
En halv gul løk 
To hvitløksfedd 
To små tørka chilier 
Grønsaksbuljong 
Pepper 
En skvis sitron  
Trøffelsalt og/eller trøffelolje

Ha olje i ei gryte, og stek løken, som du har hakka i biter til den begynner å bli myk. Ha i hakka hvitløk og knust tørka chili, og la det surre litt til. Del blomkålhodet og jordskokken i biter og ha i gryta. Dekk det hele med vann (i underkant av en liter) og ha i en buljongterning. Jordskokken kan du forresten velge om du vil skrelle, den er fin både med og uten skall. La alt koke til det blir mørt, noe som tar i underkant av en halvtime. Nå kan du øse av et par desiliter av vannet før du kjører alt jevnt med stavmikser. Smak til med pepper, sitron og (trøffel)salt. Drisseler så over litt trøffelolje

Ovnsbakt

2 hoder blomkål delt i buketter 
2 sjalottløk kuttet smått 
3 hakket hvitløksfedd  
2.5 dl vann 
7.5 dl  grønnsaksbuljong 
1 ts tørket timian 
4 - 5 dl kokosmelk (anbefaler den fete varianten)

Sett ovnen på ca 200 grader

Fordel blomkål, løk og hvitløk utover et stekebrett, kle den med bakepapir. Dryss over olivenolje, timian, salt og pepper. Bak dette, midt i ovnen i 20 - 30 minutter.

Ta blomkål - blandingen over i en kasserolle, og hell over vann og buljong.

Blend suppen når blomkålen er mør nok. Tilsett kokosmelken og la det småkoke noen minutter til.

Med karri og gulrot  

1 gul løk
2 fedd hvitløk
2 blomkål ( ca 1.2 kg)
120 g gulrot
2 ss karripulver
1 ts malt ingefær
1/2 ts paprikapulver
1/2 ts cayennepepper
8 -10 dl grønnsaksbuljong/kraft
1 boks kokosmelk
sitron
salt, pepper
olje til steking

Til topping: ristede kikerter (fås kjøpt ferdig om du ikke vil lage), friske urter som koriander

Finhakk løk og hvitløk. Skjær blomkål og gulrot i biter.
 Varm olje i en stor kjele. Stek først løken et par minutter uten at den tar farge, før du tilsetter hvitløk, gulrot og blomkål. Stek et par minutter til.
Tilsett så karri, ingefær, paprikapulver og cayennepepper. Stek ytterligere et minutt.
Hell oppi buljong /kraft ( start med 8 d) og kokosmelk og kok opp suppen. Kok så til blomkålen og gulrøttene er møre og kjør deretter suppen glatt med en stavmikser. Tilsett mer kraft buljong/ kraft om nødvendig. Smak til med sitron, salt og pepper.
Serveres med for eksempel ristede kikerter og koriander.

 

Anonymkode: 59001...556

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småmat fra Hallingdal! Servert med lefsekling, og selvfølgelig et glass Aass Halling.

Må tilstå at jeg ikke lager selv men kjøper frossen (selv om den ikke er like god som svigermors…).

Anonymkode: 9c1d7...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er glad i suppe, hadde det til middag  i dag....

Den suppen som jeg får best tilbakemelding må nok bli LittHotKyllingsuppe :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns den aller beste suppen er gul ertesuppe, laget fra bunnen av, gjerne på en salt/røkt knoke. I tillegg til erter har jeg i løk, gulrot, kålrabi og potet. Noen pølsebiter til slutt og nystekte rundstykker ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tom yum suppe. Kjøper boks på asiatiske matbutikker, og koker opp med strimler av kylling eller svin, og koker ris til.

 

Potet og purresuppe. Lager uten oppskrift, men tar det på slump 🙈 Toppes gjerne med stekt løk og svinestrimler 😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttsuppen jeg lager på restene av fenalåret og grønnsaker. Fenalåret er først lagt i vann noen timer før det sammen med løk, gulrot og sellerirot og laurbærblad til en kraft.

Kraften blir silt etter noen timer og jeg tilsetter flere grønnsaker og koker til det blir mørt sammen med kjøttet fra fenalåret.

Suppen serveres med flatbrød og er utrolig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomkål, tomat og en asiatisk suppe jeg ikke husker navnet på, den lukter så godt, min «tante» fra Thailand lager den😍

Anonymkode: 8b27f...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...