Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gjennomført. :)

Endret av Asti
Skrevet (endret)

Gjennomført. :)

Endret av Asti
  • 2 uker senere...
Skrevet

*Mine innlegg*

Jeg flyr lavt foreløpig, er kommet til dag 10 på babystepsene, men har ikke gjort alt jeg skulle..

Idag har jeg fått rydda, tørka støv og støvsugd, håper det gir meg en motivasjonsbooster å se leiligheten ryddig og deilig imorgen tidlig!

• 2 uker senere...
Gjest Dunilla ii
Skrevet

Nå er loppemarkedsesongen igang, så nå er det bare å fokusere på 15 min decluttering, dere! Det kjennes godt hver gang jeg får gitt bort noe jeg ikke bryr megom men som jeg har samlet på altfor lenge. Er passe på track, men det er ekstra motiverende å decluttere når jeg vet at jeg faktisk skal flytte og jo mere jeg declutterer jo lettere blir flyttelasset :)

Det går litt opp og ned med iveren, men jeg er stort sett flink. Jeg har satt inn et ekstraangrep på papirer, og har endelig innsett at gamle forelesningsnotater ++ ikke er nødvendig å ha. Det tar for stor plass, støver ned, og giir meg bare dårlig samvittighet når jeg ser permene og vet at jeg ikke kan alt som de inneholder. Jeg har greid å tilgi meg selv fordi jeg ikke var en stjernestudent, og vet at jeg likevel kan lære meg det jeg trenger når jeg kommer borti nye utfordringer.

det har gått litt sport i å kaste papir for resirkulering i containeren, jeg blir i kjempegodt humør hver gang:-)

Har akkurat vært syk, så idag satte jeg på en vaskemaskin, sydde i en knapp, gikk en liten tur og avleverte noen poser med tøy i en UFF-container, ryddet i mailen min, tok et overblikk i nettbanken og la noen flere planer for sommeren. En fin dag i solen :)

Skrevet

skal jeg prøve igjen.

babysteps har jeg fulgt. Får mail på norsk , er de litt annerledes enn den engelske versjonen?

Gjest Dunilla ii
Skrevet

Hei Camilla!

Jeg tror de norske mailene blir oversatt fra amerikansk, så jeg tror de er ganske like (man har aldri sett den norske versjonen), jeg trives alt for bra på den opprinnelige siden, og så lærer jeg litt dagligdags engelsk samtidig :)

Har ikke lest mail de siste dagene, men skal kose meg i helgen og gå igjennom. Jeg liker nesten best historiene som blir sendt inn fra Flybabies. De inspirerer meg til å yte litt selv, pluss at det alltid er godt å få bekreftet på nytt at jeg ikke er den eneste i verden som lett lar meg avspore og blir litt handlingslammet når jeg ser at en jobb er omfattende og tyngre enn jeg hadde håpet. (Og når jeg følger Flyladys rutiner så viser det seg at mesteparten sitter i hodet mitt og at det slett ikke er så ille som jeg innbiller meg :-)

Idag fikk jeg vasket en klesvask og hengt den opp, har ryddet ut av treningsbagen og vesken jeg har med på jobb, og har ryddet papirer i 15 minutter. Å "decluttere" (gå gjennom, sortere, arkivere eller kaste) papir er nesten det verste jeg vet. Bare male hus er verre å komme igang med, hihi.

Det er enklere å sette på kjøkkenuret på 15 minutter og målbevisst jobbe med en oppgave i 15 minutter, og avslutte når det ringer. Og selv om det bare blir 15 minutter om dagen, så monner det skikkelig på sikt selv om man ikke tror det!

Kjøkkenet er blitt fint. Bortsett fra litt returplast i oppvaskkummen imellom, så er det passe rent men ryddig, og alle flater er tørket over og det er lite som står og tar opp plass.

Og oppvaskkummen er ren og skinnende. Det ER morsomt hvor små ting som skal til for å få en kickstart !

Ha en fin helg Camilla (og andre som er innom tråden).

Mvh

Dunilla

Gjest Dunilla ii
Skrevet

Idag har jeg vært på loppemarked og levert lopper, tatt en tur i skogen, ryddet i hagen, planlagt blomsterbedene og plantet til de store blomsterkrukkene mine.

Klesvask nr 2 er igang, jeg har ryddet bort oppvasken, og nå skal jeg ordne et par ting jeg har utsatt en stund. Og jeg har sett gjennom selvangivelsen og tallene er OK.

Gjest Dunilla ii
Skrevet

Jeg holder på å dele stauder i hagen slik at jeg kan ta noe med meg videre.

Ellers har jeg vært på Ikea og satt ny rekord i å bruke lite penger der; handlet billigste pappkasser (små uten pynt og trykk - de skal stå i en bod og bør heller være solide enn dekorerte.) 47 kroner betalte jeg, hihi! Noen bedre? :)

Har nå laget en kasse for vinterpynt og adventsting, en for påsketing, og julepynt blir en større kasse enn de andre, men mer solid. Vintertøyet er nå vasket opp og ryddet vekk, i en oppbevaringspose m glideås fra Ikea som er ment til f.eks bildekk. Praktisk.

Har ellers hatt noen runder med klesvask, og kjøkkenet er fint. Hadde jeg bare funnet mobiltelefonen min som står på lydløs så hadde jeg vært fornøyd! Fortsatt god helg!

Skrevet

Ugh. Idag har jeg ikke gjort en dritt. Kan noen sende meg en palle med motivasjon?

Gjest dunilla ii
Skrevet

Babord, du må legge om kursen!

Gå ut på kjøkkenet, og shine oppvaskkummen. Ta gjerne oppvasken samtidig.

Og ferdig. Imorgen blir det hyggelig å komme inn på kjøkkenet.

Nå rydder jeg bort kopper og tallerkner, for nå er jeg klar for å ta en dusj før jeg legger meg. Har fylt vaskemaskina slik at den bare er å sette på imorgen etter jobb. Og jeg har gått en times tur i ettermiddag. God kveld!

• 4 måneder senere...
Gjest Gjest_Dunilla_*
Skrevet

Her var det lite liv?

Nå er det decluttering-kampanje hos Flylady, og jeg må si at akkurat det gjør det litt gøy. Jeg synes det er ekstra inspirerende å gå løs på decluttering når man poster antall pounds på Flyladys webside. Nesten så jeg føler jeg er med på noe verdensomspennende svært viktig :)

Oppfodrer andre til å bli med på det. Idag har jeg vært i klesskapet og fjernet ca 3 kg klær (Jeg regner det til 6 pounds)...

Er det noen flere flybabies her?

Gjest Gjest_Dunilla_*
Skrevet

Jeg kan jo ta en rask oppsummering etter flytting.

Jeg var kjempeflink og kjørte på med decluttering før flytting. Sist gang jeg flyttet tok jeg med meg masse overflødig "skrot" bare fordi jeg ikke orket å gå gjennom tingene mine. Denne gangen fikk jeg god hjelp fra FlyLady!

Jeg må innrømme at det fortsatt står et par kasser i garasjen som ble flyttet uåpnet (fra forrige flytting), men de står og venter på meg i garasjen før vinteren.

Jeg har begynt å kjøpe litt mere klær + ting til leiligheten, men da praktiserer jeg regelen om at noe må ut for at noe nytt skal inn.

Klesvask og 5 minutes room rescue er godt innarbeidet, og det holder hjemmet mitt ganske ryddig til en hver tid. Så deilig å ikke skjemmes over å få uventet besøk!

Skrevet

Jeg er vil gjerne starte med dette. Er begynt å lese meg litt opp, men føler meg rimelig "grønn". Har lest inne på flybabies, og tenker på å starte der....?

Andre tips til hva/hvor/hvordan man starter?

Skrevet

Her var denne tråden ja :sjenert:

Jeg får vel inrømme at jeg har falt litt av etter jeg begynte å jobbe igjen (i januar...). Klesvask og å legge frem kvelden i forveien sitter ganske godt, men resten er borte. Huset ser ikke helt bombet ut (for det meste), selv med en ettåring i huset, så noe annet er det vel som sitter også. Sliter for tiden med motivasjonen, og prøver hele tiden å gjøre alt og så detter ut med en gang.

Men hvis denne tråden gjenopptas så kanskje det hjelper på motivasjonen :jepp:

Gjest Dunilla ii
Skrevet

FlyLady har fokus på en god vane hver månede. I september er det "Before Bed Routine".

Dvs hver kveld forbereder man enkle ting som gjør morgenen etter mye lettere.

_Finne frem jobbklær (gjelder også evt barn)

_Legge frem ting du skal ha med deg, inkl veske og nøkler

så slipper du å lete etter noe når man er trøtt om morgenen. Hver nye vane skal vi prøve å gjøre hver dag i en mnd, for en vane fester seg etter ca 20 dager hvis vi bare gjør det samvittighetsfullt.

Men første bud for nykommere er å shine vasken på kjøkkenet (det finner du info om på nettet.) Ta oppvasken og shine den hver ettermiddag/kveld, så er det startet på dine gode vaner. (Det er kjempedeilig å komme ned på kjøkkenet om morgenen når vasken ikke svømmer over av gammel oppvask, og det er fint å komme hjem fra ferie uten muggen oppvask som venter...

Poenget er at hvis du gjør et kvarter med "vedlikeholdsrydding" hver dag som et minimum, så vil hele leiligheten se bra ut etter en stund, uten at du trenger å ha full jule/-vårrengjøring o.l. Men med litt jobb hver dag så får man tingene unna selv om man ikke tror det vil nytte i starten.

(Man kan ikke gjøre alt på en gang, så utfordringen er å jobbe litt hver dag og ha troen på et det blir bra til slutt. Det blir det nemlig! Og fordelen: Du slipper de slitsomme lørdagsrengjøringene som tar hele dagen fordi du ikke orker/gidder gjøre noe ellers i uka.)

Men man må starte med litt for å ikke gå dritt lei før man kommer inn i det. Og når man kommer inn i det, så går det mye lettere enn man tror.

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_Bille_*
Skrevet

Hei!

Jeg er godt i gang med å innføre de nye vanene. Styrer på med morgen- og kveldritualer, Kellys mission og 15 minutter rydding hver dag. I tillegg prøver jeg å sy sammen en bra ukeplan.

Alt dette er faktisk veldig utfordrende og tidkrevende når man har baby. Jeg er hjemmeværende, så det føles nesten som en jobb. Jeg blir liksom aldri ferdig med å dusje og å kle på meg, så disse enkle morgenrutinene er ikke noen selvfølge for meg.

Det som jeg synes er vanskelig, er å lage en ukeplan, med feks handle- og ærend-dag på torsdager osv. Hvordan har dere andre gjort dette?

Jeg er ellers kjempefornøyd med opplegget. Trodde aldri at en naturlig rotekopp som meg skulle klare å holde huset under kontroll til enhver tid!

Det som Flylady ikke funker på etter min mening, er kunsten å delegere arbeidet. Det virker som om målgruppa er en gjeng 50-talls husmødre som gjør alt arbeidet selv. Hvordan inkluderer dere mannen i opplegget?

• 2 uker senere...
Gjest Dunilla ii
Skrevet

Hei, Bille!

Disse Flylady-triksene gjør jeg for min egen del først og fremst. For min egen tilfredsstillelse (har alltid vært lett å spore av og hatt vondt for å organisere meg selv og husarbeide.) Så det er for min egen selvfølelse jeg gjør oppgavene. Så har jeg funnet ut at det meste tar langt kortere tid å gjøre enn hva jeg tror og frykter, så det er bare tull av meg å utsette alt mulig.

Meningen er at familien vil plukke opp ansvar for husarbeide når de legger merke til at du går foran med et godt eksempel, og det gjør de som oftest.

Jeg tror vi bommer litt når vi setter oss defansive på rumpa og forventer at "han" skal ta ansvar hjemme uten at "jeg" gjør det. Kjæresten min fikser vedlikehold av bil og endel andre tekniske ting, og jeg er sjeleglad. Ja jeg kan skifte dekk på en bil, men jeg vil veldig gjerne slippe, om det er en minste mulighet. Da drar jeg heller over med støvkosten eller setter på en klesvask ekstra.

Forresten så er mannen i huset her ganske treig til å gjøre husarbeide uoppfordret, men han mukker aldri når jeg sier "Nei nå er det hybelkaniner her. Det er på tide å støvsuge." Og da er han igang med støvsuging i løpet av få minutter. Han er hjelpsom på oppfordring, og det er like verdifullt som at han skulle oppdage på egen hånd at vinglassene var blitt støvete og trengte en vask inne i glasskapet...

Forøvrig: Jippi! Nå er "Cruisin' through the Holidays"-missions startet igjen! Og jeg henger med! Konseptet er fiktivt; for å slippe det hysteriske stresset rett før julaften med alt man glemte/utsatte og ikke tenkte på, så later vi som om vi skal reise på cruise 1.desember og alt skal være klart til da av juleforberedelser.

FlyLady sender ut en mission hver dag, og hvis vi følger (noen av) dem, så blir det mindre stress i desember og tilogmed økonomibelastningen blir spredd litt bedre utover.

Hun har missions som tar seg av innkjøp (gaver, tilbehør, mat ol), pynting, inkl forberedende rydding eller deloppgaver med vasking, ting som må ordnes/huskes før en deadline (klær på renseri, julekort, sende gaver i posten som kommer frem til jul), ja mye bra. Og det er bedre å følge noe enn å la det skure og gå til midten av desember.

Tidligere år har jeg endelig greid å adressere, skrive og sende julehilsner og julegaver i god tid slik at alt har kommet frem før julaften (Forbedring!). Og jeg har samlet julegavepapir/bånd/pakkelapper/ekstra julekort en plass så jeg finner det nnår jeg skal pakke inn.

Og jeg har en viss formening om matinnkjøp til jul, og det gjøres litt og litt fremover nå, slik at jeg slipper de enorme handlevognlassene når alle andre stresser verre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...