Gå til innhold

Langvarig bruk av antidepressiva

Fremhevede innlegg

Skrevet
Sunstone skrev (1 minutt siden):

Ja såklart. Jeg har jo sluttet for en stund siden og er ferdig med seponeringssymptomer. 

Beklager, klart ikke lese det ut ifra innlegget ditt😊

Anonymkode: 36221...f2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har du lest forskning på at noen blir vedvarende deprimert?

Seponering og månedene etter er jo noe annet enn 1-3 år etter. 

Anonymkode: e4d4c...ca4

Jeg mente ikke at folk blir vedvarende deprimerte. Men at man kan slite med mye og ikke fungere optimalt etter de slutter. Og derfor begynner mange igjen. Har lest masse. Bare søk på long term effects antidepressants feks 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Beklager, klart ikke lese det ut ifra innlegget ditt😊

Anonymkode: 36221...f2b

Jeg skrev det gikk fint og slutte og ikke så veldig mye seponeringssymptomer 😊

Skrevet
Sunstone skrev (49 minutter siden):

Med lenge mener jeg vel 3 år pluss. Jeg selv brukte i 5 år. Men det kommer vel an på dose kanskje. Og hva slags bivirkninger man har. Jeg opplevde jo å bli følelsesløs på alle jeg prøvde. Ikke følt ordentlig følelser på 5 år, og vet nå ikke hvordan jeg skal føle. 

Da var det nok ikke sammenliknbart nei. Selv hadde jeg ikke bivirkninger utover litt munntørrhet (kjent bivirkning) og jeg sov bedre om natten, noe som definitivt var en fordel. Nesten så jeg angrer på at jeg sluttet på dem når jeg tenker på det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det blir jo vanskelig å sammenlikne. 

Noen har gjentakende/kronisk depresjon. Og de vil nok være i gruppen «langvarig bruk er bra».

Hvordan hadde du det årene før? 

Har større deler av hverdagen vært preget av psykiske lidelser?

Du finner jo litt svaret på hva du kan forvente i det.

Om du vanligvis hR hatt det OK ville jeg gitt det en stund til før jeg vurderte oppstart, da på et mildere medikament og lavere dose. 

Slet ikke noe særlig med depresjon før. Mer tvangstanker og angst. Etter jeg slutta gikk det veldig fint, men har på en måte blitt forandret i psyken. Sliter på en annen måte enn jeg gjorde før. Nå er jeg deprimert av og på. Har prøvd 4 forskjellige medisiner. Ssri, snri ++. Men i verste fall blir det en av de jeg fungerte best på på laveste effektive dose. 

Skrevet
Sunstone skrev (10 timer siden):

Slet ikke noe særlig med depresjon før. Mer tvangstanker og angst. Etter jeg slutta gikk det veldig fint, men har på en måte blitt forandret i psyken. Sliter på en annen måte enn jeg gjorde før. Nå er jeg deprimert av og på. Har prøvd 4 forskjellige medisiner. Ssri, snri ++. Men i verste fall blir det en av de jeg fungerte best på på laveste effektive dose. 

Tja.

Det blir vanskelig igjen å vurdere - høna eller egget?

Du slet før, ergo grunn til oppstart. Livet og helsen endrer seg, og du vet ikke hvordan det ville vært uten. 

Men forskningen indikerer ikke at ssri generelt skal gi en signifikant uttelling på dette.

Samtidig er jo noen alltids i kategorien «funket ikke optimalt». 

Men mange er jo også i kategorien «depresjon fra tid til annen» helt uten å noensinne ha prøvd ssri.

Dette finner du nok ikke ut av dessverre. 

Et alternativ er terapi fremfor lavdose. 

Skrevet

Det høres jo ut til at sykdommen din blusser opp igjen når du slutter på medisinen.  Kanskje det finnes andre varianter av medisinen som du kan tåle bedre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...