Sunstone Skrevet 13. september 2021 #1 Skrevet 13. september 2021 Hei. Noen her som har erfaring med å slutte på antidepressiva etter langvarig bruk? Altså flere års bruk. Har lest noe om det, at det er veldig vanskelig. Og nå skjønner jeg hva som menes med det. Det gikk veldig fint og slutte og ikke så veldig seponeringssymptomer, men nå etter ca to måneder uten kjenner jeg at det er vanskelig og fungere. Vet ikke hvordan jeg skal håndtere følelser optimalt, føler meg konstant nedstemt. På en annen måte enn jeg gjorde før jeg begynte på dem. Det frister og begynne på dem igjen, men jeg vil klare meg uten. Grunnen til at jeg sluttet var fordi jeg ble helt følelsesflat. Noen andre som har erfaringer med dette? Blir det bedre evt?
Natta1980 Skrevet 13. september 2021 #2 Skrevet 13. september 2021 Dem sier jo at tiden leger alle sår. Når du slutter med dem er det viktig å få f.eks nok søvn, unngå stress, spis riktig, trene litt, og drikke vann, for å "rense" kroppen og la kroppen helbrede seg selv. Disse medisinene påvirker i aller høyeste grad serotoninen i hjernen, så når du har sluttet med dem, har du jo mindre av det, og dette oppfattes som ubehagelig. Jeg har også dessverre hørt og erfart at å slutte langsiktig er veldig vanskelig. Men er du innstilt på det, kan det jo gå bra på lang sikt. Jeg syns ikke det er noe galt å gå på dem langsiktig. Snakket med en psykiater som sa man kunne godt bruke dem resten av livet. Man trenger jo ikke å gå på høyeste dose. Har man en "ubalanse" eller at hjernen har for lite serotonin, ikke ha dårlig samvittighet om du trenger medisiner Skal heller være glad for at de finnes. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #3 Skrevet 13. september 2021 Jeg bråsluttet etter langvarig bruk (av og på siden 2005!!!), bare kort tid opphold hver gang og sist gang startet jeg i 2014-2021, fikk tilslutt lavt stoffskifte, ble 3 cm lavere og ++++. Sluttet i vinter og det tar laaang tid før du blir normal igjen og du vender deg til følelser osv igjen. HOLD ut!!! Har fristet meg å helle i meg pillene igjen også, men nå har jeg kommet meg så langt, både seponering og mange tøffe mnd med mer symptomer, sterkere følelser, uro og angst. Om jeg starter igjen, må jeg igjennom det helvete på nytt., Anonymkode: ff8c0...4c5 1
Sunstone Skrevet 13. september 2021 Forfatter #4 Skrevet 13. september 2021 Natta1980 skrev (6 timer siden): Dem sier jo at tiden leger alle sår. Når du slutter med dem er det viktig å få f.eks nok søvn, unngå stress, spis riktig, trene litt, og drikke vann, for å "rense" kroppen og la kroppen helbrede seg selv. Disse medisinene påvirker i aller høyeste grad serotoninen i hjernen, så når du har sluttet med dem, har du jo mindre av det, og dette oppfattes som ubehagelig. Jeg har også dessverre hørt og erfart at å slutte langsiktig er veldig vanskelig. Men er du innstilt på det, kan det jo gå bra på lang sikt. Jeg syns ikke det er noe galt å gå på dem langsiktig. Snakket med en psykiater som sa man kunne godt bruke dem resten av livet. Man trenger jo ikke å gå på høyeste dose. Har man en "ubalanse" eller at hjernen har for lite serotonin, ikke ha dårlig samvittighet om du trenger medisiner Skal heller være glad for at de finnes. De funker egentlig gull, men jeg får så fæle bivirkninger. Som å miste følelser. Bli uempatisk, sint, kynisk og likegyldig. Ingen god egenskap i det lange løp. Hadde det ikke vært for det hadde jeg definitivt stått på det resten av livet 😅
Sunstone Skrevet 13. september 2021 Forfatter #5 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bråsluttet etter langvarig bruk (av og på siden 2005!!!), bare kort tid opphold hver gang og sist gang startet jeg i 2014-2021, fikk tilslutt lavt stoffskifte, ble 3 cm lavere og ++++. Sluttet i vinter og det tar laaang tid før du blir normal igjen og du vender deg til følelser osv igjen. HOLD ut!!! Har fristet meg å helle i meg pillene igjen også, men nå har jeg kommet meg så langt, både seponering og mange tøffe mnd med mer symptomer, sterkere følelser, uro og angst. Om jeg starter igjen, må jeg igjennom det helvete på nytt., Anonymkode: ff8c0...4c5 Jeg får prøve og holde ut. Det varierer sånn fra dag til dag. Ene dagen vil jeg nesten ikke leve og andre dagen er alt egentlig helt greit. Hva var bivirkningene dine på de?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #6 Skrevet 13. september 2021 De sier det kan ta flere år før hjernen blir normal igjen. Syns man burde bli strengere med disse. Men anbefaler å holde ut. Ta en dag av gangen, og ta vare på deg selv så godt du kan. For hver dag blir det kortere igjen. Får du noe samtaleterapi/ oppfølging foresten? Man skal jo i hvert fall på papiret ha rett på medisinfrie alternativer. Men vet det er forskjell på teori og praksis. Anonymkode: 6e46f...712
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #7 Skrevet 13. september 2021 Jeg har stått på Zoloft i 17-18 år, og kommer ikke til å slutte. Står på laveste dose og opplever ikke at jeg er flat. Har det fint på Zoloft og det er min «krykke.» Jeg er i full jobb og har et bra liv, det sjanser jeg ikke på ved å slutte. Anonymkode: 4159e...a83
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #8 Skrevet 13. september 2021 Jeg sluttet på antidepressiva etter lang tid i oktober, og innen november kom så var jeg inne i min til nå dypeste depresjon. Fortsatt sjokkert over hvor galt det gikk og grøsser når jeg tenker tilbake. Jeg har prøvd lenge nok nå til å forstå at jeg er syk, og trenger medisin for å i det hele tatt fungere. Sliter fortsatt med depresjon, men klarer å jobbe i det minste og kan ha greie dager. Anonymkode: 7738a...994 1
Cata Skrevet 13. september 2021 #9 Skrevet 13. september 2021 Sunstone skrev (7 timer siden): Noen andre som har erfaringer med dette? Blir det bedre evt? Hvor lenge er lenge? Jeg sluttet etter ca. 3 år uten problemer. Jeg merket at jeg begynte å glemme å ta dem og konkluderte med at kroppen da ikke trengte dem lenger, så jeg sluttet. Har vært frisk siden. En eldre slektning av meg gikk på det i 10-20 år før h*n sluttet (husker ikke helt hvor lenge). Også det problemfritt.
Sunstone Skrevet 13. september 2021 Forfatter #10 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): De sier det kan ta flere år før hjernen blir normal igjen. Syns man burde bli strengere med disse. Men anbefaler å holde ut. Ta en dag av gangen, og ta vare på deg selv så godt du kan. For hver dag blir det kortere igjen. Får du noe samtaleterapi/ oppfølging foresten? Man skal jo i hvert fall på papiret ha rett på medisinfrie alternativer. Men vet det er forskjell på teori og praksis. Anonymkode: 6e46f...712 Går til privat psykolog.. Syns ikke dps psykologene her er så gode og prate med. Men skulle virkelig hatt noen som var billigere
Sunstone Skrevet 13. september 2021 Forfatter #11 Skrevet 13. september 2021 Cata skrev (17 minutter siden): Hvor lenge er lenge? Jeg sluttet etter ca. 3 år uten problemer. Jeg merket at jeg begynte å glemme å ta dem og konkluderte med at kroppen da ikke trengte dem lenger, så jeg sluttet. Har vært frisk siden. En eldre slektning av meg gikk på det i 10-20 år før h*n sluttet (husker ikke helt hvor lenge). Også det problemfritt. Med lenge mener jeg vel 3 år pluss. Jeg selv brukte i 5 år. Men det kommer vel an på dose kanskje. Og hva slags bivirkninger man har. Jeg opplevde jo å bli følelsesløs på alle jeg prøvde. Ikke følt ordentlig følelser på 5 år, og vet nå ikke hvordan jeg skal føle.
Sunstone Skrevet 13. september 2021 Forfatter #12 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg har stått på Zoloft i 17-18 år, og kommer ikke til å slutte. Står på laveste dose og opplever ikke at jeg er flat. Har det fint på Zoloft og det er min «krykke.» Jeg er i full jobb og har et bra liv, det sjanser jeg ikke på ved å slutte. Anonymkode: 4159e...a83 Bra de fungerer for deg 👍🏻😊 jeg vet det fungerer for mange, men jeg er spesifikt ute etter råd fra de som har prøvd og slutte.
Sunstone Skrevet 13. september 2021 Forfatter #13 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg sluttet på antidepressiva etter lang tid i oktober, og innen november kom så var jeg inne i min til nå dypeste depresjon. Fortsatt sjokkert over hvor galt det gikk og grøsser når jeg tenker tilbake. Jeg har prøvd lenge nok nå til å forstå at jeg er syk, og trenger medisin for å i det hele tatt fungere. Sliter fortsatt med depresjon, men klarer å jobbe i det minste og kan ha greie dager. Anonymkode: 7738a...994 Det jeg har lest om antidepressiva. At folk blir avhengig i den grad at de blir deprimerte når de slutter. Er redd jeg er en av de som ikke fungerer optimalt uten 😞
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #14 Skrevet 13. september 2021 Sunstone skrev (1 minutt siden): Bra de fungerer for deg 👍🏻😊 jeg vet det fungerer for mange, men jeg er spesifikt ute etter råd fra de som har prøvd og slutte. Det blir jo vanskelig å sammenlikne. Noen har gjentakende/kronisk depresjon. Og de vil nok være i gruppen «langvarig bruk er bra». Hvordan hadde du det årene før? Har større deler av hverdagen vært preget av psykiske lidelser? Du finner jo litt svaret på hva du kan forvente i det. Om du vanligvis hR hatt det OK ville jeg gitt det en stund til før jeg vurderte oppstart, da på et mildere medikament og lavere dose. Anonymkode: e4d4c...ca4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #15 Skrevet 13. september 2021 Sunstone skrev (3 minutter siden): Det jeg har lest om antidepressiva. At folk blir avhengig i den grad at de blir deprimerte når de slutter. Er redd jeg er en av de som ikke fungerer optimalt uten 😞 Har du lest forskning på at noen blir vedvarende deprimert? Seponering og månedene etter er jo noe annet enn 1-3 år etter. Anonymkode: e4d4c...ca4 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #16 Skrevet 13. september 2021 Har du snakket med lege om å slutte? Jeg merker skremmende stor forskjell de dagene jeg har glemt å ta medisin, jeg har riktignok var fått på det i 2 år. Anonymkode: 36221...f2b
Sirinna Skrevet 13. september 2021 #17 Skrevet 13. september 2021 Jeg har stått på en moderat dose av et SSNRI siden 2015. Dette er løsningen for meg, for at jeg skal kunne fungere i jobb og i det hele tatt leve et normalt liv. Har ingen tanker om å slutte. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #18 Skrevet 13. september 2021 Sunstone skrev (12 minutter siden): Det jeg har lest om antidepressiva. At folk blir avhengig i den grad at de blir deprimerte når de slutter. Er redd jeg er en av de som ikke fungerer optimalt uten 😞 Jeg er ikke avhengig, jeg er syk. Når man er syk så er det nødvendig med medisin. Jeg var like deprimert FØR jeg begynte på medisin. For en idiotisk holdning å ha til psykisk helse, påfører oss som lider skam for at vi trenger medikamenter. Medisinen har gjort at jeg klarer å ha et liv. Anonymkode: 7738a...994 1
Sunstone Skrevet 13. september 2021 Forfatter #19 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke avhengig, jeg er syk. Når man er syk så er det nødvendig med medisin. Jeg var like deprimert FØR jeg begynte på medisin. For en idiotisk holdning å ha til psykisk helse, påfører oss som lider skam for at vi trenger medikamenter. Medisinen har gjort at jeg klarer å ha et liv. Anonymkode: 7738a...994 Oi ikke meningen og krenke deg. Jeg sliter da psykisk selv, og har da ingen holdninger. Den skammen har ikke jeg påført deg.
Sunstone Skrevet 13. september 2021 Forfatter #20 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har du snakket med lege om å slutte? Jeg merker skremmende stor forskjell de dagene jeg har glemt å ta medisin, jeg har riktignok var fått på det i 2 år. Anonymkode: 36221...f2b Ja såklart. Jeg har jo sluttet for en stund siden og er ferdig med seponeringssymptomer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå