AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #21 Del Skrevet 15. september 2021 Full respekt for at folk setter pris på ulike ting, men la oss kalle en spade for en spade og en fritidsbolig for en fritidsbolig 😄 Vi har Hytte på fjellet. Gammaldags og uten vann og strøm. Utedassen i seg selv gjør at vi ikke får så mye overnattingsbesøk, det er for de som evner å "slumme" litt. Men jeg vil si som personen over med den enkle hytta i skogen: fytti som jeg slapper av her! Selv om det må hogges ved og bæres vann. For oss er dette helt riktig type hytte. Vi hadde ikke trivdes i hyttefelt med store fritidsboliger og tett mellom enhetene. Hytta er på ca 50(?) kvadrat med 2 soverom samt mulighet for å sove i stua. Anonymkode: 2a24e...b5e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #22 Del Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det jeg reagerer på er at fritidsboliger i byggefelt med vei frem til døren og alt av moderne bekvemmeligheter blir kalt for hytter. Noe av sjarmen med en ekte hytte er jo nettopp at den skal ligge litt avsides uten naboer vegg i vegg, det skal være veldig enkel standard sånn at man får hverdagslivet litt på avstand. Har man innlagt fiber, strøm, vann og vei frem til døren og alt det andre man har hjemme så ser jeg egentlig ikke poenget. Tror for øvrig at det er byfolk som til vanlig bor i blokk eller rekkehus som kaller fritidsboligen sin for hytte, blir vel eksotisk å ha mer enn 5 meter til nærmeste nabo. "Hytte er et norsk begrep som tradisjonelt har blitt brukt om en mindre bygning, særlig til fjells, ved sjøen eller ute i skog og mark, beregnet for kortvarig overnatting og med få eller ingen moderne bekvemmeligheter." https://snl.no/hytte Anonymkode: e0ff3...36d Vi er enige i det jeg har understreket, «få hverdagslivet på avstand». Det er hele poenget vårt med å ha en hytte, men for oss betyr ikke det at standarden må være primitiv av den grunn. For meg er ikke enkel standard avslapning. Vi vil ha bedre standard der enn hjemme. Det skal ikke være et ork å dra på hytta, men en ferieplass vi ønsker å dra til, og ha med venner. Vei til døren er en fin ting som inkluderer eldre generasjoner, slik at de og kan nyte hyttelivet lenger enn de ville kunnet med en gammel, tradisjonell hytte inni skogen. Ang hytte-begrepet, så er det helt normalt i dagens norske språk å omtale fritidsboliger på fjellet som hytter. Du ser selv hva jeg har understreket, « tradisjonelt har blitt brukt». Utrolig at voksne folk gidder å sutre over den typen ting. ts ps jeg er oppvokst med en gammel hytte i familien. For meg er det hytte-livet alt annet enn avslapning, selv om den ligger midt i Norges vakreste natur. Anonymkode: 63e3b...f81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #23 Del Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har ekte hytte med en times gange fra parkeringen, ikke strøm og vann men har et enkelt solcelleanlegg og bekk i nærheten. Hytten har en liten stue med 2 soveplasser i køyeseng, kjøkkenet har også 4 soveplasser i køyesenger og det er et lite uthus med utedo. Det dere beskriver over er jo ikke hytter men fritidsbolig i byggefelt, null sjarm og null privatliv med naboer tett på. Anonymkode: e0ff3...36d Så bra at dere har en hytte dere trives med😊 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Vi har 110 kvadrat. Tre soverom og hems med senger og sofa/tv. Ett hovedbad og ett toalett/vaskerom. Vaskemaskin er sånn vask og tørk i ett. Bruker lite tørketrommelen, men god å ha for sengetøy. Innlagt strøm og vann. Strømmer tv og har mobil abonnement for Internett. Har god dekning. Ville sjekket om der er god dekning. Must med eget soverom for barna. Også mtp å ta imot besøk. Anonymkode: c4fa5...499 Takk for tips! Høres ut som den type hytte vi vurderer. 😊 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Vi har hytte på fjellet på ca 80 kvm. Den ligger i ett lite hyttefelt, rett med skianlegg og populære turområder sommerstid. Tre soverom og ett rom vi har laget om til tv-stue/lekerom/gutterom. Det er det senger og sovesofa, så i alt har vi 12 sengeplasser. Ett lite bad med toalett og dusj, åpen stue-kjøkken og gang/vindfang. Helt perfekt størrelse for oss (2 voksne og 2 barn), og grei størrelse å ha med en ekstra familie på besøk, noe vi ofte har Ville absolutt tenkt at det er greit med en ekstra soveplass, ungene kommer til å ville ha med venner opp. Rundt oss er det ikke mange andre barn, så enten må de leke bare de to eller så må vi ha med lekekamerater Internett er gull, vi har ikke badstu men jaquzzi. Blir brukt en del på vinteren. Ikke mange som spør om å låne, for oss er det nok det at nærmeste familie har egne hytter. Men ofte vennepar/ barnas venner spør om å bli med oss Anonymkode: 865f5...f13 Så kjekt!! 😀 vil gjerne ha det sånn! AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi har tørketrommel også (gammel enebolig-hytta), men mest fordi vaskerommet ligger i en råkjeller og det tok eeeevigheter å tørke klær (og vi gadd ikke å ta opp plass i stua eller andre steder med tørkestativ). Vi har ovner fra Mill med app-løsning. Perfekt på vinteren å kunne skru opp tempen når vi vet vi skal inn. Anonymkode: 132f5...ab0 Takk for tips om Mill-ovner, det hadde jeg ikke kommet på selv 😊👍 Anonymkode: 63e3b...f81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå