AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #1 Del Skrevet 12. september 2021 Vi vurderer å kjøpe hytte på fjellet (-som kan brukes alle årstider), og tar gjerne i mot tips og råd 😊 Det er kun forskjellige «ferdigpakker» som er til salgs i området her, og jeg tror ikke at det er mulig å bygge på de i ettertid. Hyttene er fra små på 60m til store på 190m2, med parkering utenfor døren. Vi er en familie og har sett på hytter på 75m2 og 110m2. (3-4 soverom, innlagt vann, strøm og kloakk) Hvor stor hytte har dere? Har dere angret på valget? (For liten? For stor?) Er hytten i et stort hyttefelt med mange andre hytter rundt, eller i et mindre område med færre hytter? Har dere ofte med venner? (Vennepar? Familier? Venner til barna?) Er det mange som spør om å få låne hytten? Ville dere hatt badstu? Hva med Internett? Annet jeg må huske på? Anonymkode: 63e3b...f81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #2 Del Skrevet 12. september 2021 Vi har tre soverom, hems og et lite anneks. Selve hytta er rundt 100kvm, men holder. Kun strøm i annekset og ikke vann. Vi har ikke badstu, men badestamp. Og bruker Internett fra telefonen, har kjøpt abonnement med 1000gb, det funker. Hytta ligger litt for seg selv, med privatliv, men hytter i nærheten. Også parkering til døren. Det holder for det meste, men vi pleier å porsjonere ut gjester og ha besøk av en og en familie Anonymkode: 91686...8c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #3 Del Skrevet 12. september 2021 Vi har kjøpt oss en helt nybygget leilighet på fjellet i sammenheng med et fjellhotell. Den er på 45 kvm med 2 soverom. Skulle ønske vi hadde et soverom til mtp gjester for nå er det bare plass til oss og barna. Likevel så er det godt å bare være oss, og når vi har 2 soverom så er den lettere å leie ut 😊 har ingen utgifter på den pga dette, går i overskudd og tjener penger på den. Så vi har gratis hytte rett og slett 😊 de gangene flere vil være med så kan de leie en annen leilighet så det funker å fra flere likevel. Anonymkode: 45f15...592 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #4 Del Skrevet 13. september 2021 Vi har fjellhytte i et hytteområde uten strøm og vann. Det er ca 100 hytter på vårt hyttefelt, men det er stor plass mellom hyttene og lite/ingen innsyn. Vår hytte er ca 60 m2, med to soverom, Da vi kjøpte hytta hadde den vært ute på markedet en stund, og både megler og selger sa at de trodde grunnen til at den var tungsolgt var at den bare hadde to soverom. (Liknende hytter med tre soverom er nemlig blitt solgt raskt.) De fleste interessenter ønsket tre soverom, eller i det minste en hems. Hvis vi hadde hatt barn ville jeg definitivt valgt en med (minst) 3 soverom. Siden dere ser på hytte i et hytteområde med strøm og vann ville jeg dessuten vurdert sterkt en hytte med mer enn én do. Mange moderne hytter har baderom med toalett + separat toalett utenom (eller to baderom, hvis hytta er enda større). Det er slett ikke dumt når hytta er av en slik størrelse at man har plass til en del personer. Vi er to voksne og for oss er størrelsen på hytta vår perfekt. Vi kan ha gjester hvis vi vil, men foretrekker egentlig å koble ut mest mulig for oss selv når vi er der. Hytta vår er stor nok for 4 personer, men helst ikke flere enn det. I løpet av året har vi overnattingsgjester 3-4 ganger: som regel en gang med mine foreldre, en gang med hans, en venninnetur og/eller en kompistur. Vi bruker hytta 30-40 døgn per år. Når det gjelder badstu og internett: nei til badstu (de jeg kjenner som har badstu på hytta sier at den aldri blir brukt, og det til tross for at de er veldig aktive friluftsfolk som så for seg at badstu skulle være herlig etter harde treningsøkter), men definitivt ja til internett. Stamp/jacuzzi er det litt delte meninger om. Det krever litt vedlikehold, men er utrolig deilig. Et vennepar har skaffet seg det på hytta etter mye frem og tilbake, så det har vært drøftingstema i vennekretsen. Vaskemaskin er derimot en utrolig bra ting å ha. Da slipper du å dra med deg håndklær og sengetøy fram og tilbake, og det samme gjelder en del "faste hytteklær". Anonymkode: d5fee...a72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #5 Del Skrevet 13. september 2021 Vi har hytte på fjellet , populært sted . To voksne og to tenåringer. Vi har 5 soverom, to stuer, kjøkken , 3 bad, vaskerom, teknisk rom, sportsbod, uteplass i form av terrasse rundt og garasje, ca 260kvm. Ny for 6 år siden. Vi skal selge, brukes ikke så mye mer, da vi har hus i Spania også. Men har vært god å ha nå under covid Anonymkode: a4904...680 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #6 Del Skrevet 14. september 2021 Vi har fjellhytte ved sjøen, om det er mulig. Dvs, det er 5 minutter å kjøre til skitrekket, men ligger allikevel ved sjøen. Så den brukes hele året. Det er en gammel enebolig som vi eier sammen med søsteren min og familien hennes (vi er totalt 7 stk), så vi trenger naturlignok mer plass enn én familie. Totalt er vel hytta rundt 150 m2 fordelt på tre etasjer. Vi har fire soverom, så det er fullt mulig å ha besøk samtidig som vi alle er der - noe som er helt supert. Vi har relativt ofte besøk, både andre vennepar med familie, vår egen familie eller ungenes venner. Angrer ikke på størrelsen i det hele tatt! Hytta ligger sammen med andre eldre eneboliger som brukes som hytte, 4-5 stk. Ville ikke hatt badstu (vi har en hjemme som aldri blir brukt...), men internett er et must. Er også enig med bruker over her at vaskemaskin er veldig praktisk. Da slipper dere å drasse med dere sengklær og andre klær hjem hver gang de skal vaskes. Det deiligste med egen hytte er at man slipper å pakke så veldig mye når man skal på hytta. Så ja, lagringsplass er også et must, gjerne en egen utebod eller lignende til å lagre ski og alt det utstyret som følger med. Vi har boblebad ute, en sånn svær plastgreie. Jeg personlig hadde ikke trengt det, men ungene elsker det og den brukes mye. Anonymkode: 132f5...ab0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #7 Del Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (På 12.9.2021 den 18.41): Vi har kjøpt oss en helt nybygget leilighet på fjellet i sammenheng med et fjellhotell. Den er på 45 kvm med 2 soverom. Skulle ønske vi hadde et soverom til mtp gjester for nå er det bare plass til oss og barna. Likevel så er det godt å bare være oss, og når vi har 2 soverom så er den lettere å leie ut 😊 har ingen utgifter på den pga dette, går i overskudd og tjener penger på den. Så vi har gratis hytte rett og slett 😊 de gangene flere vil være med så kan de leie en annen leilighet så det funker å fra flere likevel. Anonymkode: 45f15...592 Går ikke det meste bort i skatt? Tusen takk til alle som svarer! Det er mye nyttig informasjon dere kommer med! 😀 Den ene hytten har et ekstra wc-rom ved inngangsdøren, noe jeg synes virker veldig fornuftig. (Hovedbadet ligger i egen soveroms-fløy) Ellers følger det med bod/ski-rom i alle vi ser på. Vaskemaskin er notert. Men hva tenker dere om tørketrommel? Har dere sånn app-løsning som styrer strømmen på hytta? Har det vært vanskelig å få med ungdommer, eller trives de og på hytta? (Barna er veldig positive til hytte i dag) ts Anonymkode: 63e3b...f81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #8 Del Skrevet 14. september 2021 Vi har en liten hytte uten innlagt vann. Den koster oss veldig lite å ha selv om området er kjent for høy eiendomsskatt. Billig å forsikre og bruker lite strøm. Beliggenheten er perfekt så den har hatt en voldsom verdiøkning siden tomten den ligger på er stor og ski -in ved et fantastisk skisenter. Vi er veldig fornøyd. Vi får en del besøk. Overnatting er helst de nærmeste som kjenner forholdene. Dagsbesøk har vi veldig mye av. Vi har med internett. Anonymkode: 8a2f6...a35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #9 Del Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Går ikke det meste bort i skatt? Tusen takk til alle som svarer! Det er mye nyttig informasjon dere kommer med! 😀 Den ene hytten har et ekstra wc-rom ved inngangsdøren, noe jeg synes virker veldig fornuftig. (Hovedbadet ligger i egen soveroms-fløy) Ellers følger det med bod/ski-rom i alle vi ser på. Vaskemaskin er notert. Men hva tenker dere om tørketrommel? Har dere sånn app-løsning som styrer strømmen på hytta? Har det vært vanskelig å få med ungdommer, eller trives de og på hytta? (Barna er veldig positive til hytte i dag) ts Anonymkode: 63e3b...f81 Nei skatter ikke av det 😊 de 10 første tusen er skattefrie og over det så er 85% av inntektene skattepliktige (22%). Derimot så er det veldig mye vi kan skrive av på skatten, så det går i null stort sett 😊 "Du kan kreve fradrag for alle løpende kostnader, typisk forsikringsutgifter, kommunale avgifter, kostnader til strøm og oppvarming dersom dette er inkludert i leien, eiendomsskatt, vedlikehold og utgifter til annonsering." Når det kommer til tørketrommel så har ikke vi det, kun vaskemaskin. Henger opp klærne og hotellet der hvor hytta ligger har hvis vi til nøds har bruk for (uhell på dyner feks). Ungdommen hos oss er veldig lett å få med, men vi valgte jo den type "hytteliv" nettopp fordi det skal være lett å få de med og oppleves som en spennende plass å være. 150 meter fra skiheisen, riding, basseng, sandstrand, jaktterreng, turterreng, fisker, kano ect ect. Nå er ikke det et hytteliv for de som ønsker å reise for å få sjelero akkurat. Men, kanskje vi har andre behov den dagen ungene er større. Da kan den jo bare stå og generere inntekt uansett 😊 Anonymkode: 45f15...592 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 14. september 2021 #10 Del Skrevet 14. september 2021 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #11 Del Skrevet 14. september 2021 Vi har 2 hytter: En ny tømmerhytte ved et populært skianlegg. Har 3 soverom, 2 bad, 2 boder, vaskerom, 2 stuer og kjøkken. Kunne gjerne hatt 1 soverom til slik vi kunne hatt flere gjester. Vi skal i tillegg ha badstue og jacuzzi. Beste med hytta er uteplassen i le for vind med gode solforhold. Har i tillegg en utepeis som er flittig i bruk. Hytten er kanskje rundt 150 kvm. Brukes hele året, men mest om vinteren ifbm skikjøring. Liten arvet familiehytte langt til skogs ved et fiskevann. Enkel standard med utedo, ingen strøm eller innlagt vann. Brukes kun som sommerhytte. Her er det ingen mennesker, bare skog, ville dyr og lyden fra fugler og små bekker. Jeg elsker begge hyttene, men hadde nok valgt den enkle i skogen dersom jeg kunne velge. Her senker jeg skuldrene og finner en helt egen indre ro. Anonymkode: e1b5b...351 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #12 Del Skrevet 14. september 2021 Vi har 110 kvadrat. Tre soverom og hems med senger og sofa/tv. Ett hovedbad og ett toalett/vaskerom. Vaskemaskin er sånn vask og tørk i ett. Bruker lite tørketrommelen, men god å ha for sengetøy. Innlagt strøm og vann. Strømmer tv og har mobil abonnement for Internett. Har god dekning. Ville sjekket om der er god dekning. Must med eget soverom for barna. Også mtp å ta imot besøk. Anonymkode: c4fa5...499 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #13 Del Skrevet 14. september 2021 Vi har hytte på fjellet på ca 80 kvm. Den ligger i ett lite hyttefelt, rett med skianlegg og populære turområder sommerstid. Tre soverom og ett rom vi har laget om til tv-stue/lekerom/gutterom. Det er det senger og sovesofa, så i alt har vi 12 sengeplasser. Ett lite bad med toalett og dusj, åpen stue-kjøkken og gang/vindfang. Helt perfekt størrelse for oss (2 voksne og 2 barn), og grei størrelse å ha med en ekstra familie på besøk, noe vi ofte har Ville absolutt tenkt at det er greit med en ekstra soveplass, ungene kommer til å ville ha med venner opp. Rundt oss er det ikke mange andre barn, så enten må de leke bare de to eller så må vi ha med lekekamerater Internett er gull, vi har ikke badstu men jaquzzi. Blir brukt en del på vinteren. Ikke mange som spør om å låne, for oss er det nok det at nærmeste familie har egne hytter. Men ofte vennepar/ barnas venner spør om å bli med oss Anonymkode: 865f5...f13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #14 Del Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (På 14.9.2021 den 9.52): Går ikke det meste bort i skatt? Tusen takk til alle som svarer! Det er mye nyttig informasjon dere kommer med! 😀 Den ene hytten har et ekstra wc-rom ved inngangsdøren, noe jeg synes virker veldig fornuftig. (Hovedbadet ligger i egen soveroms-fløy) Ellers følger det med bod/ski-rom i alle vi ser på. Vaskemaskin er notert. Men hva tenker dere om tørketrommel? Har dere sånn app-løsning som styrer strømmen på hytta? Har det vært vanskelig å få med ungdommer, eller trives de og på hytta? (Barna er veldig positive til hytte i dag) ts Anonymkode: 63e3b...f81 Vi har tørketrommel også (gammel enebolig-hytta), men mest fordi vaskerommet ligger i en råkjeller og det tok eeeevigheter å tørke klær (og vi gadd ikke å ta opp plass i stua eller andre steder med tørkestativ). Vi har ovner fra Mill med app-løsning. Perfekt på vinteren å kunne skru opp tempen når vi vet vi skal inn. Anonymkode: 132f5...ab0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #15 Del Skrevet 15. september 2021 Har ekte hytte med en times gange fra parkeringen, ikke strøm og vann men har et enkelt solcelleanlegg og bekk i nærheten. Hytten har en liten stue med 2 soveplasser i køyeseng, kjøkkenet har også 4 soveplasser i køyesenger og det er et lite uthus med utedo. Det dere beskriver over er jo ikke hytter men fritidsbolig i byggefelt, null sjarm og null privatliv med naboer tett på. Anonymkode: e0ff3...36d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #16 Del Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har ekte hytte med en times gange fra parkeringen, ikke strøm og vann men har et enkelt solcelleanlegg og bekk i nærheten. Hytten har en liten stue med 2 soveplasser i køyeseng, kjøkkenet har også 4 soveplasser i køyesenger og det er et lite uthus med utedo. Det dere beskriver over er jo ikke hytter men fritidsbolig i byggefelt, null sjarm og null privatliv med naboer tett på. Anonymkode: e0ff3...36d Helt enig. Anonymkode: 09b3e...541 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #17 Del Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har ekte hytte med en times gange fra parkeringen, ikke strøm og vann men har et enkelt solcelleanlegg og bekk i nærheten. Hytten har en liten stue med 2 soveplasser i køyeseng, kjøkkenet har også 4 soveplasser i køyesenger og det er et lite uthus med utedo. Det dere beskriver over er jo ikke hytter men fritidsbolig i byggefelt, null sjarm og null privatliv med naboer tett på. Anonymkode: e0ff3...36d Så fint for deg at du synes at det du beskriver er sjarmerende. For min del hadde en slik hytte mistet all sin sjarm og jeg hadde ikke hatt lyst til å reise dit. Så hver sin smak. Anonymkode: 132f5...ab0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #18 Del Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ekte hytte med en times gange fra parkeringen, ikke strøm og vann men har et enkelt solcelleanlegg og bekk i nærheten. Hytten har en liten stue med 2 soveplasser i køyeseng, kjøkkenet har også 4 soveplasser i køyesenger og det er et lite uthus med utedo. Det dere beskriver over er jo ikke hytter men fritidsbolig i byggefelt, null sjarm og null privatliv med naboer tett på. Anonymkode: e0ff3...36d Åh godt du kan være her og fortelle andre mennesker hva de skal bruke tid og penger på ❤ Anonymkode: 45f15...592 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #19 Del Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så fint for deg at du synes at det du beskriver er sjarmerende. For min del hadde en slik hytte mistet all sin sjarm og jeg hadde ikke hatt lyst til å reise dit. Så hver sin smak. Anonymkode: 132f5...ab0 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Åh godt du kan være her og fortelle andre mennesker hva de skal bruke tid og penger på ❤ Anonymkode: 45f15...592 Det jeg reagerer på er at fritidsboliger i byggefelt med vei frem til døren og alt av moderne bekvemmeligheter blir kalt for hytter. Noe av sjarmen med en ekte hytte er jo nettopp at den skal ligge litt avsides uten naboer vegg i vegg, det skal være veldig enkel standard sånn at man får hverdagslivet litt på avstand. Har man innlagt fiber, strøm, vann og vei frem til døren og alt det andre man har hjemme så ser jeg egentlig ikke poenget. Tror for øvrig at det er byfolk som til vanlig bor i blokk eller rekkehus som kaller fritidsboligen sin for hytte, blir vel eksotisk å ha mer enn 5 meter til nærmeste nabo. "Hytte er et norsk begrep som tradisjonelt har blitt brukt om en mindre bygning, særlig til fjells, ved sjøen eller ute i skog og mark, beregnet for kortvarig overnatting og med få eller ingen moderne bekvemmeligheter." https://snl.no/hytte Anonymkode: e0ff3...36d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #20 Del Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det jeg reagerer på er at fritidsboliger i byggefelt med vei frem til døren og alt av moderne bekvemmeligheter blir kalt for hytter. Noe av sjarmen med en ekte hytte er jo nettopp at den skal ligge litt avsides uten naboer vegg i vegg, det skal være veldig enkel standard sånn at man får hverdagslivet litt på avstand. Har man innlagt fiber, strøm, vann og vei frem til døren og alt det andre man har hjemme så ser jeg egentlig ikke poenget. Tror for øvrig at det er byfolk som til vanlig bor i blokk eller rekkehus som kaller fritidsboligen sin for hytte, blir vel eksotisk å ha mer enn 5 meter til nærmeste nabo. "Hytte er et norsk begrep som tradisjonelt har blitt brukt om en mindre bygning, særlig til fjells, ved sjøen eller ute i skog og mark, beregnet for kortvarig overnatting og med få eller ingen moderne bekvemmeligheter." https://snl.no/hytte Anonymkode: e0ff3...36d Det "skal" absolutt ingenting 😊 Vi har råd til å kjøpe en "full service hytte" slik at vi kan bruke tiden på hverandre og barna og absolutt ingen tid på måking og bæring av ved og vedlikehold og fyll inn alt som må gjøres med en hytte. Det er helt fantastisk for oss å ta med ungene i bakken en dag for å avslutte i bassenget og kose oss med yatzy på kvelden. Det å kunne dra alene på hytta med ungene og møte opp til varm bolig er også herlig og senker terskelen. I tillegg så betaler vi ingenting for å eie den fordi vi har har inntekter på utleie. På sikt er den en pengemaskin som løfter økonomien vår betraktelig. Jeg respekterer at andre mennesker velger annerledes og ønsker en annen type hyttehold. Jeg skjønner godt at hytta for mange er et pusterom uten modernisering på en annen måte enn den er for oss. Så fint for dem, tenker jeg 😊 Men for oss så er andre ting viktigere, så jeg ser ikke hvorfor folk absolutt skal mene noe om det. Vi solgte også eneboligen vår av de samme grunnene; for å få bedre økonomi og mer kvalitetstid. Tiden vi har med ungene er hellig 😊 Det er jo fantastisk at alle kan velge det som passer best for seg og sin familie 😊 Anonymkode: 45f15...592 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå