Gå til innhold

Opprivende opplevelse ved innsett

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er ille. Skriv til dem. Gå til media. Dette er ekstremt. 

Og nei, du skal ikke godta dette. 

Hilsen og varme klemmer fra en som har opplevd overgrep som barn og har sterke traumer vedr gynekologiske undersøkelser. 

Anonymkode: 30bac...d29

Ja gå til media! Vær så snill.. da får du et hardt og etterlengtet møte med virkeligheten.. hva er det med dere? Selvom dere har opplevd overgrep og har problemer med gynekologiske undersøkelser så er det vel ikke alltid alle andre sin feil? Les innlegget over her, dere overfører deres eget trauma.. gud, la vær å få hjelp hvis du ikke takler det og heller har tenkt å shame personen som hjelper deg etterpå! Dette er så sykt provoserende.. denne legen har mest sannsynlig ikke gjort NOE galt!!

Anonymkode: 06ff9...950

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Dette er ille. Skriv til dem. Gå til media. Dette er ekstremt. 

Og nei, du skal ikke godta dette. 

Hilsen og varme klemmer fra en som har opplevd overgrep som barn og har sterke traumer vedr gynekologiske undersøkelser. 

Anonymkode: 30bac...d29

Gå til media?? Dette henger ikke på greip. Det er TS sine følelser og tidligere opplevelser som har skapt den ubehagelige situasjonen. Hun fikk ikke den kvinnelige legen hun skulle ha, men sånt skjer dessverre. De kan jo ikke garantere for at det er en kvinnelig lege tilgjengelig når man skal ha innsett. Det er flere som skal ha innsett samtidig. 

Jeg har selv gått igjennom dette flere ganger. I Haugesund på det offentlige sykehuset er det to leger som driver med dette, en dame og en mann. To av gangene fikk jeg den kjekke, kvinnelige legen jeg ellers hadde vært på kontroller hos. Den siste gangen fikk jeg den mannlige legen, hadde aldri møtt han før. Jeg visste ikke hvem jeg skulle få før jeg var til uttaket. Uttak er mer brutalt enn innsett. Nå har ikke jeg samme fortidshistorie som TS, så jeg mener ikke at det ikke oppleves like ubehagelig med en hvilken som helst undersøkelse der nede - for det gjør det sikkert for henne. 

Jeg har ingen tro på at dette ble gjort med tvang! Hun la seg ned i stolen og klemte sikkert beina sammen, og alle i rommet var kanskje ikke orientert rundt situasjonen hennes. Da er det vanlig at man forsiktig prøver å hjelpe med å spre beina. Her tror jeg virkelig ikke det er legen, sykepleierne og teamet som har gjort noe feil. Da er det i så fall kommunikasjonssvikt fra de hun har pratet med på telefonen. 

Anonymkode: 2bbcf...f0d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør jo ikke få barn i det hele tatt. Utrolig at de har godkjent deg for å gå gjennom fertilitetsbehandling. 

Anonymkode: b5c6f...d80

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du bør jo ikke få barn i det hele tatt. Utrolig at de har godkjent deg for å gå gjennom fertilitetsbehandling. 

Så enig!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Gå til media?? Dette henger ikke på greip. Det er TS sine følelser og tidligere opplevelser som har skapt den ubehagelige situasjonen. Hun fikk ikke den kvinnelige legen hun skulle ha, men sånt skjer dessverre. De kan jo ikke garantere for at det er en kvinnelig lege tilgjengelig når man skal ha innsett. Det er flere som skal ha innsett samtidig. 

Jeg har selv gått igjennom dette flere ganger. I Haugesund på det offentlige sykehuset er det to leger som driver med dette, en dame og en mann. To av gangene fikk jeg den kjekke, kvinnelige legen jeg ellers hadde vært på kontroller hos. Den siste gangen fikk jeg den mannlige legen, hadde aldri møtt han før. Jeg visste ikke hvem jeg skulle få før jeg var til uttaket. Uttak er mer brutalt enn innsett. Nå har ikke jeg samme fortidshistorie som TS, så jeg mener ikke at det ikke oppleves like ubehagelig med en hvilken som helst undersøkelse der nede - for det gjør det sikkert for henne. 

Jeg har ingen tro på at dette ble gjort med tvang! Hun la seg ned i stolen og klemte sikkert beina sammen, og alle i rommet var kanskje ikke orientert rundt situasjonen hennes. Da er det vanlig at man forsiktig prøver å hjelpe med å spre beina. Her tror jeg virkelig ikke det er legen, sykepleierne og teamet som har gjort noe feil. Da er det i så fall kommunikasjonssvikt fra de hun har pratet med på telefonen. 

Anonymkode: 2bbcf...f0d

Spot on!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ts her. Hva feiler det deg som får deg til å si noe slikt? 

Jeg er i full jobb, har alt i livet på stell. Gift, stort nettverk, flott hus og økonomi i orden. Skal et traume etter en voldtekt bety at jeg ikke «fortjener» å bli mor? Skam deg. 

Anonymkode: 2cbe7...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her. 
Blir helt rystet av å lese enkelte av svarene her inne. Om det er uvitenhet eller totalt mangel på empati vet jeg ikke.

Jeg er i full jobb, har alt i livet på stell. Gift, stort nettverk, flott hus og økonomi i orden. Skal et traume etter en voldtekt bety at jeg ikke «fortjener» å bli mor? Skam dere som skriver noe sånt. 

Er ikke ute etter å lage «leven i media», ei heller melde saken til pasientombudet. Det jeg reagerer på er at St. Olavs hele veien har vært forståelsesfull rundt dette, og forsikret meg om at dette er ei utfordring flere av pasientene deres har. Jeg har gang på gang blitt betrygget med at dem hadde gode innøvde rutiner for å ivareta pasienter som har vært utsatt for voldtekt. Det jeg opplevde sist nå, var en svikt i disse «gode rutinene, noe jeg vil ta opp med dem. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil forøvrig også rette en takk til de av dere som har svart på en empatisk og forståelsesfull måte, uten å oppfordre til «krig» med avdelinga. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ts her. 
Blir helt rystet av å lese enkelte av svarene her inne. Om det er uvitenhet eller totalt mangel på empati vet jeg ikke.

Jeg er i full jobb, har alt i livet på stell. Gift, stort nettverk, flott hus og økonomi i orden. Skal et traume etter en voldtekt bety at jeg ikke «fortjener» å bli mor? Skam dere som skriver noe sånt. 

Er ikke ute etter å lage «leven i media», ei heller melde saken til pasientombudet. Det jeg reagerer på er at St. Olavs hele veien har vært forståelsesfull rundt dette, og forsikret meg om at dette er ei utfordring flere av pasientene deres har. Jeg har gang på gang blitt betrygget med at dem hadde gode innøvde rutiner for å ivareta pasienter som har vært utsatt for voldtekt. Det jeg opplevde sist nå, var en svikt i disse «gode rutinene, noe jeg vil ta opp med dem. 

Kjære deg. Jeg fikk helt vondt da jeg leste innlegget ditt. Forstår veldig godt at du reagerte som du gjorde. Her må det ha skjedd en feil et sted, informasjonen om din bakgrunn har ikke kommet frem til vedkommende eller så har legen ikke lest eller forstått beskjeden. Det skjer dessverre altfor ofte. Har selv opplevd det. Selvom fastlegen skriver at de må ta hensyn i henvisningen så skjer det sjeldent. (Det er ikke st.Olavs.)

jeg håper du klarer å ta dette opp med sykehuset, dette må de lære av. Vet ikke hva mer jeg kan skrive, men sender deg en stor virtuell klem 💖

Anonymkode: be7c8...e7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.9.2021 den 11.47):

Tror kanskje du bør vente litt med å få barn. Om dette var traumatisk, vil du slite enormt ved en ukontrollert fødsel. 

Anonymkode: 58d85...a31

Hvem har sagt at TS skal ha en ukontrollert fødsel? Det er vel heller nærliggende å tro at det i TS sin situasjon, ligger nøye planlegging rundt fødsel, og at det sannsynligvis blir keisersnitt. Og er det ikke lagt en plan på det ennå, så vil det bli gjort så snart graviditeten er en realitet. Hvorfor skulle TS vente med å få barn, mener du? Hvor lenge syns du at hun bør vente? Tror du virkelig traumene rundt det hun har delt, vil trylles bort, bare hun venter litt? Jeg tolker at ditt svar kommer som et resultat av lite empati og mangel på kunnskap. Tenker rett og slett at det var et kynisk og unødvendig svar! Og til deg TS, du har full støtte fra meg, om at din opplevelse/erfaring på ingen måte var ok, og tenker at det er viktig at du melder dette inn. Her forsikrer du deg om at de vet, og dobbeltsjekker, og så klarer de allikevel å feile. Føler så med deg, for det der er på ingen måte greit! Krysser fingrene for at alt lykkes, så du slipper å tenke på å snarlig gjøre dette på nytt. Og hvis det må flere forsøk til, så er jeg sikker på at du finner styrken i deg til å forsøke på nytt! Sanser lykke, og at du blir en fantastisk mor! Klem til deg❤

Endret av Lykkehjerte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...