Gå til innhold

Kjøpe hus med stokkmaur?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sørg for å få fullmakt fra selger om kontakt med forsikringsselskapet ved salg og avtal at selger dekker egenandelen dersom det viser seg at det har vært skade av maurene under selgers eietid

I utgangspunkt godt råd, men selger har tegnet selgerforsikring og har ikke slik utvidet forsikring. Jeg er litt redd for at de ikke vil si det om de har sett maur inne, men at jeg ikke kan komme og klage i ettertid siden de har sagt at maur har vært sett ute. 

Anonymkode: db15c...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I utgangspunkt godt råd, men selger har tegnet selgerforsikring og har ikke slik utvidet forsikring. Jeg er litt redd for at de ikke vil si det om de har sett maur inne, men at jeg ikke kan komme og klage i ettertid siden de har sagt at maur har vært sett ute. 

Selgerforsikring har ingenting med dette å gjøre fordi den dekker skjulte feil. Hadde selger derimot hatt utvidet dekning hadde det vært mye bedre enn kjøper og selgerforsikring fordi det er hundre ganger lettere å få gjennom, med mye raskere behandlingstid og en skade som var innenfor helt standard vilkår under forsikringstiden. Men hvis selger ikke har mer enn standard husforsikring, hadde jeg ikke kjøpt enkelt og greit. 

Anonymkode: 4b2c8...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde styrt langt unna dette. Og selv om man kjøper forsikring i forbindelse med kjøp/salg er det likevel ikke "bare å". 

Anonymkode: 46c37...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selgerforsikring har ingenting med dette å gjøre fordi den dekker skjulte feil. Hadde selger derimot hatt utvidet dekning hadde det vært mye bedre enn kjøper og selgerforsikring fordi det er hundre ganger lettere å få gjennom, med mye raskere behandlingstid og en skade som var innenfor helt standard vilkår under forsikringstiden. Men hvis selger ikke har mer enn standard husforsikring, hadde jeg ikke kjøpt enkelt og greit. 

Jo, det har noe med saken å gjøre. Hvis jeg kjøper boligen og finner stokkmaur inne/skader av stokkmaur, vil jeg måtte slåss mot store forsikringsselskap og garantert ikke få gjennomslag. Jeg tenker at det kan være maur inne også, men at takstmann ikke har sett dem der. 
Tror du har rett i at det ikke er lurt å kjøpe, men nærmer meg desperat…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Man er stokk dum hvis man kjøper hus med stokk maur.

Anonymkode: 1168f...b7d

Eller desperat. Det er mange som veldig gjerne vil inn på markedet, men med begrenset budsjett. Jeg er helt sikker på at boligen vil bli solgt raskt og over takst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jo, det har noe med saken å gjøre. Hvis jeg kjøper boligen og finner stokkmaur inne/skader av stokkmaur, vil jeg måtte slåss mot store forsikringsselskap og garantert ikke få gjennomslag. Jeg tenker at det kan være maur inne også, men at takstmann ikke har sett dem der. 
Tror du har rett i at det ikke er lurt å kjøpe, men nærmer meg desperat…

Jeg tror ikke helt du forstår hva jeg prøver å forklare. Dersom selger har husforsikring mot stokkmaur trenger du ikke å involvere selgerforsikring hvis noe blir oppdaget, da kan du gå rett på husforsikring og det er som regel veldig lett å håndtere, akkurat som det er uproblematisk når man mister bagasjen på reise og bruker reiseforsikringen. Grunnen til at det da er uproblematisk er at selger i såfall har betalt for slike skader allerede og dermed ville forsikringsselskapet dekket alt hvis det ble avdekket om 5 år ved riving av vegg og takstmannen ser at skaden startet for for eksempel ti år siden da forrige eier var forsikret. Men så lenge du er helt sikker på at det ikke er tegnet en slik forsikring, bør du ikke kjøpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stokkmaur er jo så ekle 😮 Ville aldri kjøpt hus om jeg visste det var masse stokkmaur, selv om det var ute...

Anonymkode: 681c3...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dersom selger har full forsikringsdekning, altså utvidet dekning med sopp, råte og hele pakka fra langt tilbake, ville jeg kjøpt og tegnet forlengelse av forsikringen ved kjøp av boligen. Dersom det viser seg at de er inne, vil selgers forsikring dekke dette dersom huset var forsikret på skadetidspunktet. Sørg for å få fullmakt fra selger om kontakt med forsikringsselskapet ved salg og avtal at selger dekker egenandelen dersom det viser seg at det har vært skade av maurene under selgers eietid.

Dette.

Men jeg ville ha sjekket det før jeg kjøpte. Ringt til forsikringsselskapet og spurt om de dekker slik. Undersøk først - kjøp etterpå dersom alt ok. 

Personlig hadde jeg gjort MEGET grundige undersøkelser. Ikke sikkert selger har forsikring mot maur. I tillegg må du kanskje påkoste annet sted å bo mens de fikser skaden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tror ikke helt du forstår hva jeg prøver å forklare.

Joda, jeg skjønte det :) Men takk for svaret. Jeg tror du har gode poeng. Ikke sikker på hvordan jeg skal sjekke forsikringen til nåværende eier, men. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda, jeg skjønte det :) Men takk for svaret. Jeg tror du har gode poeng. Ikke sikker på hvordan jeg skal sjekke forsikringen til nåværende eier, men. 

Det er bare å spørre megler om han kan spørre og få skriftlig bekreftelse på hvilken avtale de har. Selskap og polisenummer står alltid på egenerklæringen. Dette har jeg alltid sjekket før jeg har lagt inn bud på hus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...