Gå til innhold

Trekantdrama mellom jenter..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg trenger noen råd om hvordan vi skal håndtere denne situasjonen. En jente som bor i naborekkehuset har i lang tid sagt stygge ting til min datter på 7 år i situasjoner både på skolen og hjemme. Årsaken er en felles venninne som de begge kjemper om og som har resultert i en slags maktkamp.

Nabojenta sier slemme ting til min datter som "jeg hater deg", "jeg vil ikke leke med deg" eller utestenger henne ved at hun løper avgårde og drar med seg deres felles venninne. Dette skjer daglig i skolegården, men også i lekesituasjoner utenom skolen. Min datter faller lett utenfor og har ikke hatt så lett for å få venninner, og det har stort sett kun vært disse to jentene i over et år. I tillegg ble hun splittet fra disse jentene under pandemien med ulike kohorter over lang tid, der de to andre jentene hadde hverandre og fikk lekt sammen. Det har derfor vært veldig sårt med utestengelsen og det har resultert i at vår datter ved en anledning sa noe stygt tilbake, noe hun sa unnskyld til nabojenta for. Når de leker to og to er det harmonisk, men når de er tre hagler det stygge ord og utestengelse fra nabojenta. 

Jeg forsøkte for en stund siden å ta situasjonen opp med de andre mammaene, men moren til nabojenta skjøt tilbake det var datteren hennes som følte seg utenfor. Naboene sørger for å invitere den andre jenta ofte, hvis vår datter løper over klikker nabojenta og vår datter blir sendt hjem igjen gråtende av foreldrene. Hun sier også på skolen til vår datter at hun ikke er velkommen når venninnen er på besøk. Vår datter blir ikke inkludert eller invitert av noen av de andre familiene lengre og forholdet er blitt betent både mellom barna og voksne.

Skolen opplever selv konflikten og utestengelsen i skolegården og har nå sendt alle foreldrene en mail hvor de ber alle å snakke med barna sine og jobbe med situasjonen. Jeg føler for å ta en prat med naboene på nytt men jeg synes det er vanskelig å ta ting opp der man kritiserer andres barn og er usikker på om denne praten fører noe vei eller om forholdet blir enda mer anstrengt. 

Vi forsøker selvfølgelig å skaffe nye venner til vår datter, men håper at dette trekantdramet løser seg. Noen som har lignende erfaringer eller råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg husker selv hvordan dette var. Jeg tror dere må være taktiske. Det er ikke noen vits i å snakke med de foreldrene (til nabojenta). Og barn velger selv hvem de vil leke med. 
Jobb derfor med å styrke datterens relasjon til andre barn, så hun får flere å spille på. Dere kan eventuelt kontakte den andre jentas foreldre, og styrke den relasjonen. Om det nå ikke er slik at de andre to foreldrepartnere er omgangsvenner? 
Lær jenta deres at hun ikke skal være nødt til å være femte hjul. La de andre komme til henne. Kjøp 3D-briller og barnevennlig spill på PlayStation. Inviter den andre jenta og et par stykker til på spill og pizza. Lag mario-kart-turnering. Ta med en liten gjeng ut på noe gøy. Men ikke inkluder den andre utestengeren før foreldrene eventuelt kontakter dere. Dere må snu tankegangen litt. Hvorfor i alle dager vil dere egentlig at disse jentene skal henge sammen?

Anonymkode: e19d9...095

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg husker selv hvordan dette var. Jeg tror dere må være taktiske. Det er ikke noen vits i å snakke med de foreldrene (til nabojenta). Og barn velger selv hvem de vil leke med. 
Jobb derfor med å styrke datterens relasjon til andre barn, så hun får flere å spille på. Dere kan eventuelt kontakte den andre jentas foreldre, og styrke den relasjonen. Om det nå ikke er slik at de andre to foreldrepartnere er omgangsvenner? 
Lær jenta deres at hun ikke skal være nødt til å være femte hjul. La de andre komme til henne. Kjøp 3D-briller og barnevennlig spill på PlayStation. Inviter den andre jenta og et par stykker til på spill og pizza. Lag mario-kart-turnering. Ta med en liten gjeng ut på noe gøy. Men ikke inkluder den andre utestengeren før foreldrene eventuelt kontakter dere. Dere må snu tankegangen litt. Hvorfor i alle dager vil dere egentlig at disse jentene skal henge sammen?

Anonymkode: e19d9...095

Tusen takk for innspill. Det er nettopp det at barn selv velger hvem de vil leke med som gjør at vi ikke kommer helt unna denne floken. Datteren vår leker så fint med denne jenta i midten av dette dramaet, de går i klasse sammen og hun trekkes mot disse to i skolegården. Fordi det er en nabojente, blir datteren vår veldig eksponert for sårende kommentarer over hekken når naboen har besøk av den andre jenta.

Skrevet

Enig med deg over. Styrk relasjonen til andre jenter. Inviter hjem til dere. Ikke inviter den som utestenger. De er jo ikke venninner? Men ville ikke utesteng om hun kommer til dere. De er små enda og må få nye sjanser til å lære. 

Har opplevd litt det samme. Tre jenter og mye krangling. Spesielt med den ene. Men ikke sånn som du TS opplever det. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...