Gå til innhold

Hvilke ord som er skrevet feil gir deg grøsninger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Anonymus Notarius skrev (1 time siden):

Navn på folkegrupper der man bruker flertallsformen som entall. "En asiater", "en skandinaver". Nei, det heter en asiat, mange asiater, en skandinav, mange skandinaver. 

Forhåndsregler (det heter forholdsregler). 

Misliker også sterkt bruk av garpegenitiv (Per sin bok, Kari sin sykkel), selv om det vel ikke akkurat er skrivefeil.

Jeg pleier ikke å påpeke andres skrivefeil sånn utav det blå, men jeg tenker jo mitt når noen har ekstremt mange.

Vil det være feil å skrive Per sin bok og Kari sin sykkel? Eller er det mest hva man selv foretrekker? Jeg lurer også på om noen vet om det er feil å skrive: Det er sykkelen til Kari. Det er boka til Per?  

Og så må jeg si jeg virkelig har bomma på asiater og skandinaver. Jeg ville skrevet mange skandinaverE og mange asiaterE. Er dette riv ruskende galt? 😳

Anonymkode: 225a5...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jepp, ser det ofte. Det samme med de/dem, subjekt/objekt som folk blander. 

«Dem er hyggelige» og «jeg snakket med de». Aaaaarrrrrgggghhhh 😡

Anonymkode: d565b...f3b

Jeg skriver aldri dem er hyggelige, men tror  jeg skriver «jeg snakket med de» faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye feilstaving irriterer meg. Bl.a. skrivd, syntes, medesin, statestikk, diskriminasjon, hvert (vært), aldrig.

Anonymkode: 8dc63...139

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil det være feil å skrive Per sin bok og Kari sin sykkel? Eller er det mest hva man selv foretrekker? Jeg lurer også på om noen vet om det er feil å skrive: Det er sykkelen til Kari. Det er boka til Per?  

Og så må jeg si jeg virkelig har bomma på asiater og skandinaver. Jeg ville skrevet mange skandinaverE og mange asiaterE. Er dette riv ruskende galt? 😳

Å skrive Per sin bok er ikke direkte galt, men regnes som dårlig norsk (bokmål). Garpegenitiv heter det. Å si boka til Per er helt greit, men det er vel mer noe man bruker muntlig.

Å kalle det asiatere og skandinavere er helt feil, ja. Det heter en asiat, asiaten, asiater, asiatene, og en skandinav, skandinaven, skandinaver, skandinavene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller når noen skal forklare hvem noen er fks, å sier: Ida til Martin. Istenfor å si Ida, kona til Martin.

Anonymkode: 33222...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deprisjon.  Tror den irriterer meg litt fordi den gjøres av folk som åpenbart leser en del om temaet - og når man ser at de fleste skriver ordet på en annen måte - hvorfor retter man seg ikke etter det eller googler hvem som har rett?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uovervinnelig skrev (16 timer siden):

Ingen. Det som gir meg grøssninger, er rettskriviningspolitiet,

Det kan du si. Men det sier litt om nivået i samfunnet generelt når det er overvekt av de som staver ord feil, ikke kan kommaregler, skriver setninger uten punktum, ikke kan pronomen regler osv.

Senest i går, i forkant av partilederdebatten på NRK, var det mulig å sende inn spørsmål. Begynte å lese, men måtte gi meg, for jeg ble helt oppgitt over alle norskfeilene. 

Anonymkode: 803a0...69a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det kan du si. Men det sier litt om nivået i samfunnet generelt når det er overvekt av de som staver ord feil, ikke kan kommaregler, skriver setninger uten punktum, ikke kan pronomen regler osv.

Senest i går, i forkant av partilederdebatten på NRK, var det mulig å sende inn spørsmål. Begynte å lese, men måtte gi meg, for jeg ble helt oppgitt over alle norskfeilene. 

Anonymkode: 803a0...69a

Enig med deg. Jeg gikk inn på en tråd her nettopp, men måtte gi meg fordi der ble for slitsomt å lese. Da fikk heller ikke vedkommende et svar på sitt spm.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værre og værst

Sykkle

God stevning når man mener stemning

Dysje

Psykriater

Sikkelig

Hvet 

Hvem bil er finest?

Jeg skal sjøpe sjylling og legge den i det sjempefine nye sjøleskapet på sjøkkenet

Så fint bildet 

Alt av særskrivingsfeil!

Når engelske ord slenges inn overalt. Helt random, det er så obvious at...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Enig med deg. Jeg gikk inn på en tråd her nettopp, men måtte gi meg fordi der ble for slitsomt å lese. Da fikk heller ikke vedkommende et svar på sitt spm.

Anonymkode: 8dc63...139?

Åååå som jeg hater ''paga''! 😣

Skal det liksom bety 'på grunn av'? Altså 'pga.'?

Ser så mange skrive det nå! Fy søren så dumt det ser ut. Hvorfor ikke bare skrive pga!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Zidji skrev (1 time siden):

Åååå som jeg hater ''paga''! 😣

Skal det liksom bety 'på grunn av'? Altså 'pga.'?

Ser så mange skrive det nå! Fy søren så dumt det ser ut. Hvorfor ikke bare skrive pga!

Mest sannsynlig ja. Det gir ingen mening å skrive en så enkel forkortelse helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Å, men trodde det bare var to skriftspråk i Norge. Bokmål og nynorsk? 

2 som en må lære i skoleverket, bokmål/nynorsk/samisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden):

2 som en må lære i skoleverket, bokmål/nynorsk/samisk. 

Glemte samisk! Hva er riksmål da? Er det et skriftspråk man liksom bruker? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Glemte samisk! Hva er riksmål da? Er det et skriftspråk man liksom bruker? 😊

Riksmål er ikke offisiell skriftform, nei.

Anonymkode: 62227...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...