Gå til innhold

Du må ikke åpne selv om noen ringer på, husk det.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har ytterdøra alltid låst hos meg. 

Folk har reagert mye på at de kommer til låste dører. 

Selv om jeg ber de ta kontakt på forhånd hvis de ønsker å komme besøk. 

De ringer meg heller når de står utenfor døra, herav prinsippet med å ta kontakt før de kommer på besøk faller bort. 

Jeg har døra låst fordi huset mitt er mitt fristed. Ingen skal få trø inn fritt villt her. Mitt fristed ønsker jeg å regulere selv. Hvem som får komme, når de får kommer og om de får komme. 

Dette reagerer som sagt folk på, men det driter jeg i. Ferdig snakka.

Det har for øvrig resultert i at folk sjeldent kommer på besøk. Det passer meg egentlig bra, men jeg har aldri nektet noen å komme på besøk. De bare gidder ikke følge mitt eneste krav om å ta kontakt først.

Anonymkode: e8f45...327

Hvor i all verden bor du, der folk tror de bare kan åpne døra og gå ubedt inn til andre? Frekt! Man må da banke på eller ringe på uansett hvem det er hos!

Å ha døren låst til enhver tid selv om man er hjemme er jo bare sunn fornuft, i alle fall hvis man bor i by. Jeg bor i Oslo, og er vokst opp med at døren må være låst til enhver tid, uansett. Og det har jeg videreført i voksen alder. Føler meg utrygg med ulåst dør. Det har vært flere ganger hvor noen har tatt i dørhåndtaket utenfra og prøvd å åpne døren her jeg bor, og selv om jeg vet at det stort sett er naboer som går til feil etasje, så hadde jeg ikke likt å få dem inn i gangen her ubedt!

En gang da jeg var liten, var det to narkomane som snek seg inn hjemme hos oss der jeg vokste opp (Oslo). Moren min synes hun hørte det gikk i døren (selv om de prøvde å være stille), og gikk til gangen for å se hvem det var, siden hun ikke hørte noen av oss ungene rope "Jeg er hjemme!" Da så hun de to neddopa narkisene stå der. Hun begynte å hyle og skrike til dem, og da skyndte de seg ut igjen. De hadde vel tenkt å prøve og stjele lommebøker e.l.

Etter den episoden fikk vi totalforbud mot å gå fra døren ulåst, uansett om vi var hjemme. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Million skrev (3 minutter siden):

Å ha døren låst til enhver tid selv om man er hjemme er jo bare sunn fornuft, i alle fall hvis man bor i by.

Det fungerer kanskje greitt hvis man er få i huset og er mest i ro, men på en gård der man går inn og ut av huset hele dagen fungerer ikke dette overhode. Eller unger springer ut og inn hele dagen slik vi gjorde som barn. 

For mange er ikke hjemme det samme som inne i huset. 

Anonymkode: a2b32...804

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid like morsomt med xn som ringer meg i tide og utide. Svarer jeg ikke, ringer han til tenåringene og spør de om han kan få prate med meg 🤦‍♀️

Jeg ringer tilbake når jeg har tid!! 

Døra her er alltid låst, åpner ikke til uinviterte. Synd for de, men de som kjenner meg vet at jeg HATER uanmeldt besøk. 

Anonymkode: fcea7...6b2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo det fine med sms, kan svare når det passer. 

Nordmenn lever dessverre etter sosial kontroll, utrolig kuet. Gir bare etter, står aldri opp for seg selv.

Anonymkode: 46b31...351

Det er vel heller det motsatte, ingen er så uhøflige og egoistiske som nordmenn...

Nei, man MÅ ikke lukke opp når det ringer på eller ta telefonen når det ringer. Man MÅ veldig lite her i landet, utenom å følge lover og regler. Man MÅ jo ikke si takk, smile eller være hyggelig heller, men du så greit det er når noen er det... 

Selv hadde jeg aldri hørt om å aldri lukke opp når det ringer på uavtalt før jeg leste på kvinneguiden at dette visstnok var vanlig og nærmest en menneskerett.

Selv synes jeg folk som insisterer på å være uhøflige fordi de kan virker veldig usjarmerende. Jeg er ikke en spesielt sosial/utadvendt person, men har heldigvis lært et minimum av folkeskikk.

Hvis det ikke passer med besøk, så si det da vel? Har inntrykk av at mange av dere bare vil unngå ubehag ved å si det direkte til folk at det ikke passer.

Endret av Anonymus Notarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På druen skrev (1 time siden):

Helt enig. Skjønner ikke hvor selvopptatte folk er som ringer opp igjen flere ganger uten å få svar. "Du SKAL svare MEG!" Og det er ingen spesiell grunn til at de ringer heller. Bare for å skravle. Kjenner to som driver sånn. Vurderer å kutte dem helt ut. 

Åpner heller aldri døren når jeg ikke vet på forhånd hvem som ringer på. 

Ææææ! Og det er ikke selvopptatt å ikke svare når andre vil noe? Tenk over at du kan redde dagen for andre om du tar deg tid. Eller knuse en annen om du gir F. 

Tenk litt på den. 

Anonymkode: ae62d...ce0

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha morsom tråd😝tvangssosialisering er et bra ord ja. Samtidig som man må huske på folkeskikkk også.

Selv hater jeg uanmeldt besøk😒foretrekker å få ryddet først(bor veldig trangt).

Men har en veninne som bruker flere uker på å svare på konkrete spørsmål fra meg, og kjenner at jeg er litt lei av at det kun er hun som styrer tiden. Jeg må rette meg etter henne for å ses. Og er sluttet å ta kontakt nå😟

Anonymkode: 1e89c...48c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest På druen
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ææææ! Og det er ikke selvopptatt å ikke svare når andre vil noe? Tenk over at du kan redde dagen for andre om du tar deg tid. Eller knuse en annen om du gir F. 

Tenk litt på den. 

Anonymkode: ae62d...ce0

Jeg tenker at hvis det er noe veldig viktig de vil, så sender de en hastemelding rett etterpå om de ikke får svar. Da ringer jeg opp igjen. Men det er sjelden noe viktig når folk ringer. De vil skravle i flere minutter om uinteressante ting fordi de kjeder seg. Jeg er ikke noens selvfølge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På druen skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at hvis det er noe veldig viktig de vil, så sender de en hastemelding rett etterpå om de ikke får svar. Da ringer jeg opp igjen. Men det er sjelden noe viktig når folk ringer. De vil skravle i flere minutter om uinteressante ting fordi de kjeder seg. Jeg er ikke noens selvfølge. 

Jeg går stadig glipp av viktig informasjon, fordi jeg logger av nå og da. Og alltid samme begrunnelse»du tok ikke tlf!».

Det var sårt for meg å ikke vite at et familiemedlem var på akutten alene, fordi jeg ikke hadde med meg tlf på fjelltur. Ikke alle gidder å sende mld om viktige ting. Jeg har fått litt angst ift å logge av; tenker «hva hvis» hele tiden🥲

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars introverte mennesker. Kan det virkelig være så slitsomt og i det minste finne ut hvem som ringer på, og deretter avgjøre om man skal åpne. Kan jo være et menneske som er i en vanskelig situasjon som trenger litt medmenneskelig støtte.

Egoister av verste sort! Skam dere!

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (Akkurat nå):

Stakkars introverte mennesker. Kan det virkelig være så slitsomt og i det minste finne ut hvem som ringer på, og deretter avgjøre om man skal åpne. Kan jo være et menneske som er i en vanskelig situasjon som trenger litt medmenneskelig støtte.

Egoister av verste sort! Skam dere!

Mulig du er ironisk. Jeg leser deg uansett ironisk for å prøve å forstå det du skriver her. Hvis ikke så henger det ikke på greip.

Jeg har for øvrig kamera foran døra med bevegelsessensor slik at jeg kan se hvem som er der. 

Ingen vet at jeg har kamera. Det vises ikke.

Anonymkode: e8f45...327

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden om hvordan folk reagerer på å bli kontaktet, enten på døren eller på tlf, så er jeg ikke lenger det minste overrasket over at det er så mange mennesker som strever med psyken i dette landet. Når dere klarer å klage på at det ringer på døren eller noen sender dere en sms, da er man sær. Dere velger den sikreste vei til ensomhet ved å være så sosialt klønete. 

Anonymkode: 9e0b5...d8a

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenk litt på dette, du er ikke forpliktet til å åpne døren om noen ringer på. Ingen kan kreve det.

Startet med dette pga en nabo som ikke helt forstod hvor ofte man trenger å ta kontakt, forstod ikke grenser. Så da fortalte jeg dette mennesket at jeg åpner når det passer meg, det er jo min tid. Tiden min bestemmer jo jeg over.

Om noen ringer deg, må du heller ikke svare.

Så har du jo disse menneskene som lurer på hvorfor man ikke svarer, sosialt tilbakestående mennesker som krever svar.

Nei, ingen kan kreve at du skal svare på hverken tlf, sms eller døren.

Punktum :) 

Anonymkode: 46b31...351

Du kan jo gre håret ditt snart og tenke at det er respektløst og ikke gi en lyd tilbake ila dagen. 

Anonymkode: 71661...02c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som ser at man åpner når det ringer på døren?🤔

Personlig så har jeg koblet fra ringeklokken og lar kun avtalte avtaler komme innom blokken jeg bor i. Ingen avtaler, ingen inngang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg åpner aldri når noen ringer på. Heldigvis kan ingen se inn i boligen fra gatenivå.

Går ut i fra at det bare er tull eller en feil om ringeklokka ringer. Vanlig mennesker ringer på forhånd og avtaler.

Anonymkode: 71aa6...562

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

L'Eau D'Issey skrev (1 minutt siden):

Hvem er det som ser at man åpner når det ringer på døren?🤔

Personlig så har jeg koblet fra ringeklokken og lar kun avtalte avtaler komme innom blokken jeg bor i. Ingen avtaler, ingen inngang.

Ingen sier at du MÅ, men hvis noen ringer på døren din så ligger det i sakens natur at de ønsker å snakke med deg.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pillarguri skrev (Akkurat nå):

Ingen sier at du MÅ, men hvis noen ringer på døren din så ligger det i sakens natur at de ønsker å snakke med deg.

Så pass skjønner jeg.. Var bare interessert i høre om det lå noe mer bak ordet🤷‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest På druen
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg går stadig glipp av viktig informasjon, fordi jeg logger av nå og da. Og alltid samme begrunnelse»du tok ikke tlf!».

Det var sårt for meg å ikke vite at et familiemedlem var på akutten alene, fordi jeg ikke hadde med meg tlf på fjelltur. Ikke alle gidder å sende mld om viktige ting. Jeg har fått litt angst ift å logge av; tenker «hva hvis» hele tiden🥲

Jeg svarer alltid de som ringer sjeldnere. For da er det noe de vil. De samme to som ringer flere ganger i uka og kanskje flere ganger om dagen, gidder jeg ikke å svare ofte. Jeg vet at de bare vil skravle om uinteressante ting som f.eks slarving om andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er venner av barnet mitt så trenger man ikke å komme på døra mi uten avtale, da må det være krise, død og fordervelse. Hvis jeg skal treffe noen så har jeg avtale med de, har overhodet ikke behov for besøk uanmeldt av venner og bekjente, man har da telefon som man kan bruke og avtale slikt med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye man ikke må gjøre. Men det er også mye av det du ikke må gjøre andre ser på deg som litt enkel og dum om du ikke gjør.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt flinkere på dette i år, er 30 nå. Skulle ønske jeg begynte med det tidligere.

Man trenger ikke svare på meldinger med en gang.

Hvis noen spør "er du ledig på lørdag?" så kan du svare nei selv om du ikke skal noe, å være alene hjemme og slappe av er en plan. Ingen har rett på å vite hva du skal eller retten til å kuppe tiden din bare fordi du ikke har konkrete planer.

Anonymkode: 838ee...d12

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...