no shame Skrevet 31. mars #221 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde nok ledd om noen fortalte meg at de ikke hadde åpnet døra fordi de hadde egentid. Det er way to navlebeskuende i min verden! Anonymkode: ae62d...ce0 Da er det nok ikke mange kroniske syke rundt deg som tør å være ærlig. Lett å tenke at det må være noe tull og tøys, men det er noen hundre tusen mennesker i landet her alene som er så dårlig at de må ha mye hvile/egenpleie.. Du røper jo her at du går utifra at alle i verden har samme utgangspunkt og behov som deg sjøl. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 31. mars #222 Del Skrevet 31. mars Å bare dukke opp uanmeldt på døra vitner om et fravær av sosiale antenner. Det holder lenge å sende en melding, og spørre om det passer med et kort besøk. Får man ikke tak i personen betyr det at vedkommende er opptatt eller av andre grunner ikke vil ha besøk. Jeg forstår at det eksisterer noen som synes dette er hårreisende og ikke ser noen problemer med å plage andre med sine uanmeldte besøk. Problemet er at andre er for høflige til å si at det er plagsomt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #223 Del Skrevet 31. mars 1 hour ago, AnonymBruker said: Les dette, som en bruker skrev i 2021, så kanskje du kan prøve å forstå hva som er en av flere potensielle årsaker. Anonymkode: 15daa...c32 Jeg har ingen problemer med å se mange potensielle årsaker, ellers takk. 🙂 1 hour ago, AnonymBruker said: Og jobb litt med respekten din ovenfor andre. Anonymkode: 15daa...c32 Ellers takk, igjen, men min respekt for andre er det ingen problemer med. 🙂 Anonymkode: d65db...8bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #224 Del Skrevet 31. mars 21 minutter siden, no shame said: Lett å tenke at det må være noe tull og tøys, men det er noen hundre tusen mennesker i landet her alene som er så dårlig at de må ha mye hvile/egenpleie.. Og det er de aller aller færreste i samfunnet som forstår hvordan det føles, og hva det kan gjøre med en som person. De fleste som tror de forstår gjør heller ikke det. Anonymkode: d65db...8bc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #225 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har ingen problemer med å se mange potensielle årsaker, ellers takk. 🙂 Ellers takk, igjen, men min respekt for andre er det ingen problemer med. 🙂 Anonymkode: d65db...8bc Du skriver det jo rett ut, at du savner gamle dager hvor folk var glade i hverandre og brydde seg om hverandre, og at man kunne komme på besøk til hverandre uten å skrive skriftlig søknad. Da viser du jo tydelig at du ikke skjønner dette her da, hvorfor noen mennesker har behov for å ikke åpne døren for uanmeldt besøk, og at det ikke betyr at de ikke er glade i menneskene rundt seg og at de ikke bryr seg. Det er ikke respektfullt å skrive på den måten, for da viser du ikke respekt for de som har behov for å ikke åpne døren, uansett hva årsaken måtte være. Anonymkode: 15daa...c32 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #226 Del Skrevet 31. mars Jeg må også ha hvile på grunn av sykdom, men lukker alltid opp i tilfelle noen er i nød og trenger hjelp. Selgere og religiøse takker jeg høflig nei til. Venner sender først melding og gjør en avtale om når det passer og nær familie kan komme uanmeldt. Ingen stor sak det. Anonymkode: af6f3...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #227 Del Skrevet 31. mars Hvis noen ringer på så titter jeg i kikkehullet, hvis det er en god kompis åpner jeg, hvis det er noen andre så åpner jeg ikke. Anonymkode: 8b1ab...243 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #228 Del Skrevet 31. mars Utrolig så lett krenket mange har blitt. Man trenger da ikke å bli krenket over at andre folk skriver her inne at de ikke alltid åpner døra. Når det ikke en gang er folk man vet hvem er så behøver man da ikke å ta det så personlig. Jeg har full forståelse for at man ikke alltid ønsker å åpne når det ringer på. Her er venner og bekjente alltid velkommen om jeg er hjemme. Men åpner ikke for selgere og ellers folk jeg ikke kjenner. Har kikkhull på døra heldigvis. Anonymkode: c4c38...272 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #229 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er veldig veldig stor forskjell på å hilse når man møter på kjente, og si unnskyld når man dulter borti noen, og det å velge å åpne døren eller ei når noen ringer på uanmeldt. De to første scenarioene er selvskrevne i min bok, men å åpne døren for uanmeldt besøk/selgere/naboer, det har man fullt lov til å velge selv om man ønsker eller ei, det ene eller det andre valget har ingenting med respekt eller mangel på sådan å gjøre. Det er 100% innafor å la være å åpne døren fordi man har behov for egentid eller ikke føler seg i form eller i humør til å åpne, man er ikke frekk eller respektløs av den grunn. Det må være lov å ta vare på seg selv og egne behov. Anonymkode: 15daa...c32 Helt enig. Jeg er en høflig person som alltid hilser, takker eller sier unnskyld. Slipper folk foran i butikker og når jeg kjører bil. Tar alltid hensyn. Men akkurat hjemme hos meg selv etter lange arbeidsdager har jeg mulighet for å ha litt privatliv. Og det er helt nødvendig. Anonymkode: d139f...b41 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #230 Del Skrevet 31. mars 28 minutter siden, AnonymBruker said: Du skriver det jo rett ut, at du savner gamle dager hvor folk var glade i hverandre og brydde seg om hverandre, og at man kunne komme på besøk til hverandre uten å skrive skriftlig søknad. Da viser du jo tydelig at du ikke skjønner dette her da, hvorfor noen mennesker har behov for å ikke åpne døren for uanmeldt besøk, og at det ikke betyr at de ikke er glade i menneskene rundt seg og at de ikke bryr seg. Det er ikke respektfullt å skrive på den måten, for da viser du ikke respekt for de som har behov for å ikke åpne døren, uansett hva årsaken måtte være. Anonymkode: 15daa...c32 Nei, at jeg skulle ønske at det var mere som før, betyr ikke at jeg ikke forstår at det ikke finnes årsaker til at noen tenker annerledes enn meg. Anonymkode: d65db...8bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #231 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er så glad for at jeg er så gammel at jeg husker en tid hvor mennesker brydde seg om hverandre, ble glade for å se hverandre, og hadde alltid tid til de rundt seg. Jeg husker faktisk gamle dager sånn, og må si jeg er skuffet over voksenlivet. Over hvordan samfunnet har forandret seg. At man ikke lenger kan ringe noen uanmeldt, uten å ha først sendt inn en skriftlig søknad, eller noe. Jeg ønsker meg tilbake i tid, til før alle disse dingsebomsene og appene kom. Gi meg en DeLorean med flukskapasitor. Anonymkode: d65db...8bc Hvordan er det mer å «bry seg om andre» å kunne besøke folk uanmeldt enn å ringe/melde 30/60/90/120 minutter på forhånd og spørre om det passer? Ingen av mine venner bor i gangavstand fra hjemmet mitt, så det blir jo kjipt å reise kollektivt i 20-30 minutter for en bomtur. Anonymkode: fcf67...b69 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #232 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Helt enig. Jeg er en høflig person som alltid hilser, takker eller sier unnskyld. Slipper folk foran i butikker og når jeg kjører bil. Tar alltid hensyn. Anonymkode: d139f...b41 Morsom du, fru perfekt. 😅 Anonymkode: dad1e...9b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #233 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Utrolig så lett krenket mange har blitt. Man trenger da ikke å bli krenket over at andre folk skriver her inne at de ikke alltid åpner døra. Når det ikke en gang er folk man vet hvem er så behøver man da ikke å ta det så personlig. Jeg har full forståelse for at man ikke alltid ønsker å åpne når det ringer på. Her er venner og bekjente alltid velkommen om jeg er hjemme. Men åpner ikke for selgere og ellers folk jeg ikke kjenner. Har kikkhull på døra heldigvis. Anonymkode: c4c38...272 Utrolig så lett krenket folk har blitt. Man trenger da ikke å bli krenkte av at folk syns det er kjipt å bli utestengt ved døra eller ved telefonen. Det koster så lite å åpne og si at " du , jeg er midt oppi noe så kan du komme en tur en annen dag?" . JEG greier ikke med beste vilje å forstå at det er et problem. Anonymkode: ae62d...ce0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #234 Del Skrevet 1. april no shame skrev (11 timer siden): Da er det nok ikke mange kroniske syke rundt deg som tør å være ærlig. Lett å tenke at det må være noe tull og tøys, men det er noen hundre tusen mennesker i landet her alene som er så dårlig at de må ha mye hvile/egenpleie.. Du røper jo her at du går utifra at alle i verden har samme utgangspunkt og behov som deg sjøl. Til din informasjon så har jeg flere kronisk syke venner som syns jeg er en god venn å ha. Og jeg har dager selv som er tunge og vanskelige men jeg åpner alltid døra og så sier jeg fra at ; idag passer det ikke. Og selv om jeg har såkallt egentid, så er det ikke det jeg sier. Men jeg er alltid vennlig. At det er et problem syns jeg er rart. Anonymkode: ae62d...ce0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #235 Del Skrevet 1. april Man må verne om seg selv . Enklere å avvise skriftlig enn muntlig og det vet de mest frekke og pågående menneskene. Anonymkode: 7bdad...c0a 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #236 Del Skrevet 1. april Og så er det noe med at ; hvor mange ganger prøver dine venner , hvis de stadig blir ignorert? For det ER ignorering og bare la være å åpne døra uten forklaring. JEG hadde gitt opp hvis dette gjentok seg. Og folk trenger venner. Men jeg trenger også å vite at jeg og mitt betyr noe selv om den andre parten er kronisk syk. Anonymkode: ae62d...ce0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #237 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og så er det noe med at ; hvor mange ganger prøver dine venner , hvis de stadig blir ignorert? For det ER ignorering og bare la være å åpne døra uten forklaring. JEG hadde gitt opp hvis dette gjentok seg. Og folk trenger venner. Men jeg trenger også å vite at jeg og mitt betyr noe selv om den andre parten er kronisk syk. Anonymkode: ae62d...ce0 Hvis jeg hadde ringt på hos noen og de ikke åpnet, ville jeg bare antatt at de ikke var hjemme. Så ville jeg sendt melding neste gang for å høre om de var hjemme før jeg dro dit. Anonymkode: fcf67...b69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #238 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Utrolig så lett krenket folk har blitt. Man trenger da ikke å bli krenkte av at folk syns det er kjipt å bli utestengt ved døra eller ved telefonen. Det koster så lite å åpne og si at " du , jeg er midt oppi noe så kan du komme en tur en annen dag?" . JEG greier ikke med beste vilje å forstå at det er et problem. Anonymkode: ae62d...ce0 Hvis man først har åpnet, ville de fleste ha invitert de som stod der inn, hvis det var noen kjente. Men ofte mot sin vilje, med et «å nei», inni seg, men med et høflig smil på utsiden. Anonymkode: 15daa...c32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 1. april #239 Del Skrevet 1. april Jeg er virkelig alt for nysgjerrig til å ikke åpne døra om noen ringer på. Og uhøflig nok til å avvise selgere eller gi beskjed om at besøk ikke passer. Det er skikkelig typisk norsk å være innesluttet, og bli provosert om noen setter seg ved siden av deg på bussen, om det er ledige seter andre steder. Egentlig litt trist. …og da snakker jeg om friske og raske mennesker, ikke mennesker som ikke åpner døra fordi de er syke. At man ikke svarer telefonen fordi man har besøk/spiser/sitter på do osv - helt normalt og ok. At man ikke svarer fordi man mener forsøk bør sende en sms i stedet - ekstremet sært. …og da snakker jeg ikke om mennesker med telefonskrekk. Jeg savner den tiden da unger ringte på døra til hverandre og man snakket til hverandre og ikke bare kommuniserte via apper. Knirk. Jeg tror barn går glipp av masse og at mange mennesker er ensomme fordi vi er så private. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #240 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvis man først har åpnet, ville de fleste ha invitert de som stod der inn, hvis det var noen kjente. Men ofte mot sin vilje, med et «å nei», inni seg, men med et høflig smil på utsiden. Anonymkode: 15daa...c32 Da får folk jammen skaffe seg litt ryggrad! Anonymkode: ae62d...ce0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå