Gjest Humlemor Skrevet 1. april #241 Del Skrevet 1. april Hvis det ringer på døra mer enn en gang og det ventes besøk, åpner vi døra, ellers gir vi f-en Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 1. april #242 Del Skrevet 1. april HSV50 skrev (11 minutter siden): Jeg er virkelig alt for nysgjerrig til å ikke åpne døra om noen ringer på. Og uhøflig nok til å avvise selgere eller gi beskjed om at besøk ikke passer. Det er skikkelig typisk norsk å være innesluttet, og bli provosert om noen setter seg ved siden av deg på bussen, om det er ledige seter andre steder. Egentlig litt trist. …og da snakker jeg om friske og raske mennesker, ikke mennesker som ikke åpner døra fordi de er syke. At man ikke svarer telefonen fordi man har besøk/spiser/sitter på do osv - helt normalt og ok. At man ikke svarer fordi man mener forsøk bør sende en sms i stedet - ekstremet sært. …og da snakker jeg ikke om mennesker med telefonskrekk. Jeg savner den tiden da unger ringte på døra til hverandre og man snakket til hverandre og ikke bare kommuniserte via apper. Knirk. Jeg tror barn går glipp av masse og at mange mennesker er ensomme fordi vi er så private. Enig med deg. Jeg er hverken spesielt utadvendt eller voldsomt glad i besøk selv, men hadde aldri hørt om folk som bare lot være å åpne døra før jeg leste om det på kvinneguiden Synes mange virker veldig sære, og ikke minst konfliktsky når de bare lar være å åpne. Hvis det ikke passer, så si det, da vel. Selv har jeg ungdommer som stadig får uanmeldt besøk - hva gjør dere særinger med sånt? Får ungene deres lov til å ha besøk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 1. april #243 Del Skrevet 1. april Enig med sløyfe på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
no shame Skrevet 1. april #244 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (13 timer siden): Til din informasjon så har jeg flere kronisk syke venner som syns jeg er en god venn å ha. Og jeg har dager selv som er tunge og vanskelige men jeg åpner alltid døra og så sier jeg fra at ; idag passer det ikke. Og selv om jeg har såkallt egentid, så er det ikke det jeg sier. Men jeg er alltid vennlig. At det er et problem syns jeg er rart. Anonymkode: ae62d...ce0 Flott at du kan stå opp av sengen når du blir rammet av ditt. Veldig mange kan ikke det. Veldig mange orker ikke, og noen vil ikke. Det vil ikke si at de er slemme fordi ting uttarter seg annerledes enn for deg.. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #245 Del Skrevet 1. april Anonymus Notarius skrev (10 timer siden): Enig med deg. Jeg er hverken spesielt utadvendt eller voldsomt glad i besøk selv, men hadde aldri hørt om folk som bare lot være å åpne døra før jeg leste om det på kvinneguiden Synes mange virker veldig sære, og ikke minst konfliktsky når de bare lar være å åpne. Hvis det ikke passer, så si det, da vel. Selv har jeg ungdommer som stadig får uanmeldt besøk - hva gjør dere særinger med sånt? Får ungene deres lov til å ha besøk? Vi er kanskje for syke til å kunne få barn. Ikke alle vil ha unger heller💪👌 Du kjenner jo null til andres grunner for hvordan ting har blitt i livet deres, men at de er fryktelig søte pga èn ting kan du være sikker på. Toppers. Mer sært å ha så sterke meninger om noe som overhodet ikke påvirker en sjøl det fnugg. Og veldig sært at voksne mennesker på dette forumet er så raskt ute med å dømme. Anonymkode: a8cda...cc7 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #246 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (13 timer siden): Da får folk jammen skaffe seg litt ryggrad! Anonymkode: ae62d...ce0 Så enkelt er det ikke. For de fleste har ikke lyst til å si fra til dem som står på døra at de bare må dra igjen. Bare for å illustrere: En venninne av meg fortalte fra påskens hyttetur at hun og mannen hadde planlagt en skikkelig kosekveld med god mat, slappe av i sofaen med påskekrim, ja, bare ha det hyggelig, kun de to. Så hører de en bil kjøre opp til inngangen, og der står et vennepar som har hytte i nærheten. Klart at da ber man inn, ingen har lyst til å avvise venner. Så sitter man der og er høflig (og har det naturligvis hyggelig, det er ikke det), selv om man hadde planlagt noe helt annet, og egentlig ikke ønsket noe besøk til langt på natt. Hadde de sendt en melding eller ringt på forhånd, kunne de avtalt en kveld senere, så passet det for alle parter. Anonymkode: e7bf4...e04 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #247 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så enkelt er det ikke. For de fleste har ikke lyst til å si fra til dem som står på døra at de bare må dra igjen. Bare for å illustrere: En venninne av meg fortalte fra påskens hyttetur at hun og mannen hadde planlagt en skikkelig kosekveld med god mat, slappe av i sofaen med påskekrim, ja, bare ha det hyggelig, kun de to. Så hører de en bil kjøre opp til inngangen, og der står et vennepar som har hytte i nærheten. Klart at da ber man inn, ingen har lyst til å avvise venner. Så sitter man der og er høflig (og har det naturligvis hyggelig, det er ikke det), selv om man hadde planlagt noe helt annet, og egentlig ikke ønsket noe besøk til langt på natt. Hadde de sendt en melding eller ringt på forhånd, kunne de avtalt en kveld senere, så passet det for alle parter. Anonymkode: e7bf4...e04 Godt forklart.....er DERFOR man skal spørre først Fordi VOKSNE mennesker klarer å planlegge sitt eget liv....HVA og HVEM de VIL bruke tiden sin på... Derfor mener jeg uanmeldt besøk er frekt og usosialt. Anonymkode: dad1e...9b4 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #248 Del Skrevet 2. april On 3/31/2024 at 9:43 PM, AnonymBruker said: Les dette, som en bruker skrev i 2021, så kanskje du kan prøve å forstå hva som er en av flere potensielle årsaker. Og jobb litt med respekten din ovenfor andre. Ingen skal føle seg tvunget til å åpne døren til sitt eget hjem når noen kommer uanmeldt. Det betyr ikke at den som åpner ikke vil se deg, eller ikke bryr seg om deg. Det betyr at de også bryr seg om seg selv, og setter egne behov høyt. De tar gjerne imot deg med åpne armer om du bare avtaler først. Verre er det ikke. Forskjellen nå og «den gang», er at folk har begynt å lære å ta bedre vare på seg selv, det er et tema mange har jobbet mye med, lære seg å si nei når det er nødvendig, og sette egne behov høyt. Jeg syns dette er en fantastisk utvikling! Anonymkode: 15daa...c32 Det der er bare bullshit! Ser man tilbake 40 år siden var det ett enormt mye varmere samfunn, det var mye mindre psykiske problemer blant folk og ikke minst blant ungdom, og vi tok veldig godt vare på oss selv. Utviklingen til i dag er helt tragisk og det er ingenting fantastisk med at vi sitter på "hver vår tue" og isolerer oss selv med den dårlige forklaringen om at vi tar vare på oss selv. Vi tar ikke vare på oss selv når vi lever slik vi gjør nå til dags. Hvorfor tror du det er så mye mer ensomhet blant befolkningen hvis vi tar vare på oss selv? Eller mener du å ta vare på seg selv er å isolere seg og kun tenke på seg selv? Med den egoismen som har vokst frem så utvikler vi oss til mennesker som kun tenker på oss selv, og slik er vi ikke skapt i utgangspunktet. I utgangspunktet er vi skapt som sosiale vesener som trenger hverandre for å ha ett godt liv, og der feiler vi stort. Anonymkode: 5b32a...c0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #249 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 31.3.2024 den 23.45): Helt enig. Jeg er en høflig person som alltid hilser, takker eller sier unnskyld. Slipper folk foran i butikker og når jeg kjører bil. Tar alltid hensyn. Men akkurat hjemme hos meg selv etter lange arbeidsdager har jeg mulighet for å ha litt privatliv. Og det er helt nødvendig. Anonymkode: d139f...b41 Enig! Utrolig slitsomt å sitte i eget hjem og være kunstig hyggelig og måtte forholde seg til folk som tar mye plass og selvoppnente alfahunner.Deilig å slippe mitraljøsene og buldozerne. Anonymkode: 7bdad...c0a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. april #250 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi er kanskje for syke til å kunne få barn. Ikke alle vil ha unger heller💪👌 Du kjenner jo null til andres grunner for hvordan ting har blitt i livet deres, men at de er fryktelig søte pga èn ting kan du være sikker på. Toppers. Mer sært å ha så sterke meninger om noe som overhodet ikke påvirker en sjøl det fnugg. Og veldig sært at voksne mennesker på dette forumet er så raskt ute med å dømme. Anonymkode: a8cda...cc7 Som sagt, er du syk og/eller det ikke passer med besøk, så si det, da vel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #251 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det der er bare bullshit! Ser man tilbake 40 år siden var det ett enormt mye varmere samfunn, det var mye mindre psykiske problemer blant folk og ikke minst blant ungdom, og vi tok veldig godt vare på oss selv. Utviklingen til i dag er helt tragisk og det er ingenting fantastisk med at vi sitter på "hver vår tue" og isolerer oss selv med den dårlige forklaringen om at vi tar vare på oss selv. Vi tar ikke vare på oss selv når vi lever slik vi gjør nå til dags. Hvorfor tror du det er så mye mer ensomhet blant befolkningen hvis vi tar vare på oss selv? Eller mener du å ta vare på seg selv er å isolere seg og kun tenke på seg selv? Med den egoismen som har vokst frem så utvikler vi oss til mennesker som kun tenker på oss selv, og slik er vi ikke skapt i utgangspunktet. I utgangspunktet er vi skapt som sosiale vesener som trenger hverandre for å ha ett godt liv, og der feiler vi stort. Anonymkode: 5b32a...c0b Du har jo missforstått, folk som velger å leve mer for seg selv gjør det også av fri vilje. Tid til seg selv. Man er jo "på" heletiden i dag.....skjermen styrer oss også. Så å være for seg selv etter en dag på jobb kan være helt nødvendig for noen, så da utgår besøk. Anonymkode: dad1e...9b4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #252 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det der er bare bullshit! Ser man tilbake 40 år siden var det ett enormt mye varmere samfunn, det var mye mindre psykiske problemer blant folk og ikke minst blant ungdom, og vi tok veldig godt vare på oss selv. Utviklingen til i dag er helt tragisk og det er ingenting fantastisk med at vi sitter på "hver vår tue" og isolerer oss selv med den dårlige forklaringen om at vi tar vare på oss selv. Vi tar ikke vare på oss selv når vi lever slik vi gjør nå til dags. Hvorfor tror du det er så mye mer ensomhet blant befolkningen hvis vi tar vare på oss selv? Eller mener du å ta vare på seg selv er å isolere seg og kun tenke på seg selv? Med den egoismen som har vokst frem så utvikler vi oss til mennesker som kun tenker på oss selv, og slik er vi ikke skapt i utgangspunktet. I utgangspunktet er vi skapt som sosiale vesener som trenger hverandre for å ha ett godt liv, og der feiler vi stort. Anonymkode: 5b32a...c0b Dette gir kanskje mening om man er en ekstrovert person som sitter alene på kontor hver dag og jobber. Er man en introvert person og jobber tett på og kommuniserer personlig med mennesker på jobben hele arbeidsdagen, kan man ha behov for den frivillige ensomheten på fritiden. Anonymkode: fcf67...b69 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #253 Del Skrevet 2. april HSV50 skrev (På 1.4.2024 den 13.01): Jeg er virkelig alt for nysgjerrig til å ikke åpne døra om noen ringer på. Og uhøflig nok til å avvise selgere eller gi beskjed om at besøk ikke passer. Det er skikkelig typisk norsk å være innesluttet, og bli provosert om noen setter seg ved siden av deg på bussen, om det er ledige seter andre steder. Egentlig litt trist. …og da snakker jeg om friske og raske mennesker, ikke mennesker som ikke åpner døra fordi de er syke. At man ikke svarer telefonen fordi man har besøk/spiser/sitter på do osv - helt normalt og ok. At man ikke svarer fordi man mener forsøk bør sende en sms i stedet - ekstremet sært. …og da snakker jeg ikke om mennesker med telefonskrekk. Jeg savner den tiden da unger ringte på døra til hverandre og man snakket til hverandre og ikke bare kommuniserte via apper. Knirk. Jeg tror barn går glipp av masse og at mange mennesker er ensomme fordi vi er så private. Hva gjør du da om du åpner døra og utenfor står 2-3 truende ungdommer av den kongoide rase. Da kan du fort angre på at du åpnet døren for det er ikke veldig sannsynlig at de er der for å selge havreflarn for å si det sånn. Anonymkode: 8b1ab...243 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 2. april #254 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva gjør du da om du åpner døra og utenfor står 2-3 truende ungdommer av den kongoide rase. Da kan du fort angre på at du åpnet døren for det er ikke veldig sannsynlig at de er der for å selge havreflarn for å si det sånn. Anonymkode: 8b1ab...243 Attehæ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #255 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Dette gir kanskje mening om man er en ekstrovert person som sitter alene på kontor hver dag og jobber. Er man en introvert person og jobber tett på og kommuniserer personlig med mennesker på jobben hele arbeidsdagen, kan man ha behov for den frivillige ensomheten på fritiden. Anonymkode: fcf67...b69 Ensom og alene er jo ikke det samme.. Anonymkode: dad1e...9b4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #256 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det der er bare bullshit! Ser man tilbake 40 år siden var det ett enormt mye varmere samfunn, det var mye mindre psykiske problemer blant folk og ikke minst blant ungdom, og vi tok veldig godt vare på oss selv. Utviklingen til i dag er helt tragisk og det er ingenting fantastisk med at vi sitter på "hver vår tue" og isolerer oss selv med den dårlige forklaringen om at vi tar vare på oss selv. Vi tar ikke vare på oss selv når vi lever slik vi gjør nå til dags. Hvorfor tror du det er så mye mer ensomhet blant befolkningen hvis vi tar vare på oss selv? Eller mener du å ta vare på seg selv er å isolere seg og kun tenke på seg selv? Med den egoismen som har vokst frem så utvikler vi oss til mennesker som kun tenker på oss selv, og slik er vi ikke skapt i utgangspunktet. I utgangspunktet er vi skapt som sosiale vesener som trenger hverandre for å ha ett godt liv, og der feiler vi stort. Anonymkode: 5b32a...c0b Dette er snevert. Man isolerer seg ikke fordi man ønsker å slappe av hjemme alene de få stundene man har en ledig tid. Ellers i hverdagen er man på jobb, er sosial med venner og familie, er ute og ordner ting og tang, er på fritidsinteresser, osv osv. Noen har da behov for å få slappe av hjemme alene iblant, og ønsker derfor planlegge sosiale treff. Ingenting rart med det. Man isolerer seg ikke av den grunn, man er jo likevel sosial, men når det passer og når man har valgt det selv. Anonymkode: 15daa...c32 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #257 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Ensom og alene er jo ikke det samme.. Anonymkode: dad1e...9b4 «å være frivillig alene», da. Anonymkode: fcf67...b69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #258 Del Skrevet 3. april Anonymus Notarius skrev (På 2.4.2024 den 8.52): Som sagt, er du syk og/eller det ikke passer med besøk, så si det, da vel. Det har jeg jo sagt ved å fortelle at jeg har en kronisk sykdom med et variert bilde og at det ikke passer at folk dukker opp uanmeldt. Jeg kan ikke planlegge hvilke dager, så da kan jeg heller ikke legge ut en ukesplan på Facebook om når det passer til neste uke. Eller tenker du at man skal sende en situasjonrapport hver morgen til alle man kjenner og utlevere dagens form? Hvordan si ifra på forhånd til en overraskelse? Jo, ved å si ifra i starten at man ikke kan/vil ha den overraskelsen. Vanskelig å sikre seg mer enn det. Så er det opp til mottakeren om de ønsker å forstå. Eller synes du deres behov for tilgang til mitt hjem skal trumfe min sykdom og min trivsel i eget hjem? Det er alltid den med grensesprengende adferd som må ta til seg andres grenser. . Anonymkode: a8cda...cc7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #259 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 10.23): Og så er det noe med at ; hvor mange ganger prøver dine venner , hvis de stadig blir ignorert? For det ER ignorering og bare la være å åpne døra uten forklaring. JEG hadde gitt opp hvis dette gjentok seg. Og folk trenger venner. Men jeg trenger også å vite at jeg og mitt betyr noe selv om den andre parten er kronisk syk. Anonymkode: ae62d...ce0 Ja, og den bekreftelsen kan du vel få på tiden andre måter enn ved å skulle dukke opp uanmeldt. Mine venner er høyt verdsatt, og det vet de nok helt sikkert. Noen dager klarer jeg å summe meg hvis jeg får tid, og de andre gangene kommer jeg med alternativer for andre dager det passer. Om de spør på forhånd. Anonymkode: a8cda...cc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
no shame Skrevet 3. april #260 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hva gjør du da om du åpner døra og utenfor står 2-3 truende ungdommer av den kongoide rase. Da kan du fort angre på at du åpnet døren for det er ikke veldig sannsynlig at de er der for å selge havreflarn for å si det sånn. Anonymkode: 8b1ab...243 For en kvalm kommentar. Undres hvorfor den ikke er gitt under fullt navn? Raser gjelder hunder, katter etc. Velkommen etter til tusenårsskiftet 👀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå