Gå til innhold

Du må ikke åpne selv om noen ringer på, husk det.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lydløs bør man alltid ha på, eller ikke forstyrr. Da kan du sette opp de som er viktig til å kunne ringe deg.

Ingen skal ha på lyd om natta da. 

Anonymkode: 46b31...351

Jeg vet om flere som tar tlf midt på natta☺️Altså ikke at jeg har ringt dem, men de forteller det. Haha forstår det ikke.

Men tilbake til diskusjonen; noen mennesker vil alltid være ekstremt påtrengende, og det er viktig å sette grenser. Jeg åpner hvis jeg kan, men går ikke ut av dusjen om det ringer på.

Anonymkode: 1e89c...48c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lydløs bør man alltid ha på, eller ikke forstyrr. Da kan du sette opp de som er viktig til å kunne ringe deg.

Ingen skal ha på lyd om natta da. 

Ingen skal ha på lyd om natta? Har du så liten fantasi at du ikke ser for deg situasjoner hvor det er viktig?

Anonymkode: 9e943...09d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skal ha på lyd om natta? Har du så liten fantasi at du ikke ser for deg situasjoner hvor det er viktig?

Det er noe man gjør når det er forventet noe.

Ikke ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså foreldre vil vel gjerne vite om barnet/tenåringen er havnet på sykehus, trenger hjelp eller whatever når det er borte?

Har man syke foreldre vil man vite det om de havner akutt på sykehus?

Men så kan man ikke ha lyd på tlf fordi man har desse innpåslitne menneskene rundt seg som ville ødelagt nattesøvnen alle de andre 364 nettene i året😔🥲

Anonymkode: 1e89c...48c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke ellers.

Og "noe spesielt " kan strekke seg over uker, og i mange tilfeller måneder og år.

Selv kunne jeg ikke ha telefonen min på "ikke forstyrr" på 6 år, og da var jeg takknemlig for at folkene rundt meg skjønte at de ikke kunne ringe eller sende meldinger på natten.

Spoiler

Du kan ikke legge telefonnummer inn i tillatelseslisten, fordi du aldri vet hvilket nummer de ringer fra (hjemmesykepleien, sykehus, sykehjem osv har ikke bare ett eller to nummer de ringer fra).

Anonymkode: 920dc...682

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen merkelige liv dere lever, dere som ikke åpner døra eller tar telefonen. Så utrolig kjedelig og begrenset livene deres må være i utgangspunktet, og så rart at dere ikke ser hvilke muligheter dere går glipp av. Sitte inne i stua, full av mistenksomhet og ikke åpne døra på gløtt for livet - både bokstavelig og i overført betydning.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (11 timer siden):

da koster det sykt mye å svare at du ikke har tid akkurat nå?

Du må skjønne at noen er så viktige at de har ikke tid til å kaste bort et sekund på andre mennesker. Skal jeg gjette vilt her, så tipper jeg at den du svarer ikke får særlig mye besøk - verken uanmeldt eller anmeldt. 

Anonymkode: 99549...8ec

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

For noen merkelige liv dere lever, dere som ikke åpner døra eller tar telefonen. Så utrolig kjedelig og begrenset livene deres må være i utgangspunktet, og så rart at dere ikke ser hvilke muligheter dere går glipp av. Sitte inne i stua, full av mistenksomhet og ikke åpne døra på gløtt for livet - både bokstavelig og i overført betydning.

Dersom jeg ikke åpner døren når det ringer på, vil jeg gå glipp av muligheten til å snakke med en masete selger eller kanskje en som vil snakke om Jesus. Det er helt greit, de mulighetene har jeg fått mange ganger tidligere. Det samme gjelder telefonoppringninger fra ukjent nummer.

Anonymkode: fcf67...b69

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2021 den 13.47):

Hahahaha, denne er på kornet! :hoho: Min mor er akkurat slik! Fortsetter å ringe som besatt til jeg tar telefonen selv om hun vet jeg er opptatt! En gang jeg var i bassenget, og var borte fra telefonen i kanskje 2 timer, så hadde jeg 47 ubesvarte anrop! Og da hadde hun ringt x'n min for å få han til å lete etter meg:P (vi har et godt forhold) Han er en veldig tålmodig mann men når han fikk høre at det dreide seg om TO timer og at det ikke var noe viktig(ulykke, dødsfall etc), så mista han besinnelsen :fnise:  Stopper det henne fra å ringe? Niks:D INGEN kan fortelle henne hvem og når hun kan ringe:P

En til, en til :fnise: En annen gang klarte hun å spore opp sjefen min og hennes private nummer og ringte på hennes FRITID for at jeg ikke kunne ta telefonen på jobb(noe min mor er fullstendig klar over). Var det noe viktig? Nei:P Hun skulle klage på at ingen vannet blomstene i borettslaget. Jeg anbefalte sjefen å bytte til hemmelig nummer, og hun tok meg ikke på alvor først, men når dette gjentok seg 2 ganger til så ble det hemmelig nummer gitt!

Jeg bor alene og det er ingen av mine venner som kunne finne på å dukke opp uanmeldt. Ringer det på så er det 99% av tiden en nabo som vil låne vaskedagen min i fellesvaskeriet, kakefat, eller noe i den duren, og det er ikke noe problem så lenge de tåler å se meg i min unicorn onesie :fnise:

Anonymkode: 78c2a...281

Moren din høres psyk ut.
Du må si tydelig fra om at den masingen må slutte.  Jeg hadde blitt gal av den oppførselen hennes

Anonymkode: 8e60f...b58

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg ikke åpner døren når det ringer på, vil jeg gå glipp av muligheten til å snakke med en masete selger eller kanskje en som vil snakke om Jesus. Det er helt greit, de mulighetene har jeg fått mange ganger tidligere. Det samme gjelder telefonoppringninger fra ukjent nummer.

Det vet du jo ikke da. Kanskje du går glipp av en ny nabo som vil presentere seg, et blomsterbud med en bukett til deg, et nabobarn som har glemt nøkkel og er kald og sulten, en venn som tilfeldigvis er i området, en nabo som vil varsle om vannlekkasje eller som trenger hjelp til noe, en slektning som vil overraske deg med en gave, noen som går dør til dør for å lete etter en savnet person, politiet som etterforsker et innbrudd og lurer på om du har sett noe osv.

Og nei. Alle disse har ikke nummeret ditt og uansett faller det ikke alle inn at man må sende melding først når man likevel står utenfor.

Ukjente nummer kan også være alt mulig… naboer, gamle venner eller kolleger som har lyst til å ta opp tråden igjen, headhuntere, smittesporere, helsearbeidere eller skoleansatte  som søker kontakt for å informere om akutte ting som gjelder folk du er pårørende eller foresatt til osv osv. Her kan jeg fortsette i det uendelige. 

Som sagt, hvis du ikke klarer å se for deg at andre enn selgere og religiøse fanatikere tar kontakt, så må du leve et noe begrenset liv.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det vet du jo ikke da. Kanskje du går glipp av en ny nabo som vil presentere seg, et blomsterbud med en bukett til deg, et nabobarn som har glemt nøkkel og er kald og sulten, en venn som tilfeldigvis er i området, en nabo som vil varsle om vannlekkasje eller som trenger hjelp til noe, en slektning som vil overraske deg med en gave, noen som går dør til dør for å lete etter en savnet person, politiet som etterforsker et innbrudd og lurer på om du har sett noe osv.

Og nei. Alle disse har ikke nummeret ditt og uansett faller det ikke alle inn at man må sende melding først når man likevel står utenfor.

Ukjente nummer kan også være alt mulig… naboer, gamle venner eller kolleger som har lyst til å ta opp tråden igjen, headhuntere, smittesporere, helsearbeidere eller skoleansatte  som søker kontakt for å informere om akutte ting som gjelder folk du er pårørende eller foresatt til osv osv. Her kan jeg fortsette i det uendelige. 

Som sagt, hvis du ikke klarer å se for deg at andre enn selgere og religiøse fanatikere tar kontakt, så må du leve et noe begrenset liv.

Jeg har bodd her i 15 år, og 95 % av tilfellene det har ringt uanmeldt på døren, har det vært selgere eller religiøse folk. Jeg åpner altså stort sett, med unntak av når jeg dusjer eller har lagt meg. Jeg forstår bare ikke at jeg liksom skal tro det er noe fantastisk som skal skje når jeg åpner døren, så jeg kunne like godt latt være.

Jeg lever ikke noe begrenset liv, men det vanlige i min vennekrets er at vi avtaler å møtes, da alle har travle jobber. Familie har jeg ikke her jeg bor.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2021 den 15.30):

Etter å ha lest denne tråden om hvordan folk reagerer på å bli kontaktet, enten på døren eller på tlf, så er jeg ikke lenger det minste overrasket over at det er så mange mennesker som strever med psyken i dette landet. Når dere klarer å klage på at det ringer på døren eller noen sender dere en sms, da er man sær. Dere velger den sikreste vei til ensomhet ved å være så sosialt klønete. 

Anonymkode: 9e0b5...d8a

Signerer! 

Tror mange hadde fått det bedre med seg selv ved å "slippe andre mer inn" -både bokstavelig og billedlig talt 😁 

Ta telefonen -si at det ikke passer, men du vil ringe opp igjen. At mennesker ringer og besøker hverandre er fullstendig normalt -ikke dårlig folkeskikk (sett bort fra når man blir oppring på jobb for uviktige ting, selvfølgelig finnes der grenser!) Åpne døra, om du ikke ønsker de inn; smil og si det ikke passer nå. DET er folkeskikk, langt mer enn å la være å opne døra. 

Anonymkode: 0d06b...47f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
Lilleluring skrev (12 timer siden):

Hadde ei "tilbakestående veninne" en gang som ringte på døren 1 time i strekk, Altså i følge naboene så satt hun til slutt på plattingen og brukte kosten til og ringe på dørklokka... Det var sikkert langt over en time også... 

Jeg latet som jeg ikke var hjemme.jeg bodde da i et hybel kompleks med mange andre hybler .... Hun ga seg faen ikke, hun klatret opp til 2 etg der balkongen min var og banket på døra tilogmed ( jeg hørte det så gjemte meg på badet).... Tilslutt kom en nabo og skreik til henne at hun måtte slutte og hun måtte jo skjønne jeg ikke var hjemme og at jeg plaget alle de andre med bråkinga. 

Jeg ble gal til slutt... Det var i den tiden jeg begynte og slite med psyken så det tok på kan man si... Måtte gradvis trekke meg unna henne... Faen for en kjærring..... Ikke kunne jeg være pålogget på face den tiden heller for da plinget det med engang! Jeg følte meg helt låst og ente opp med og hylgrine med panikk angst... 

Jeg har blokkert henne over alt på nett i dag, jeg er så redd hun kontakter meg igjen.. 

Hun høres jo helt gal ut, men hadde det ikke vært ekstremt mye enklere å bare lukket opp og sagt at det ikke passer? Fremfor å sitte der og gjemme seg i sin egen leilighet og høre på at hun ringte på i en time... :klo:

Når det er sagt tror jeg overhodet ikke denne dama er representativ for folk som ringer på uten avtale.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke ellers.

Folk kan få hjerteinfarkt eller bli skada/drept i en ulykke, det er ikke alt som kan forventes eller planlegges her i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har bodd her i 15 år, og 95 % av tilfellene det har ringt uanmeldt på døren, har det vært selgere eller religiøse folk. Jeg åpner altså stort sett, med unntak av når jeg dusjer eller har lagt meg. Jeg forstår bare ikke at jeg liksom skal tro det er noe fantastisk som skal skje når jeg åpner døren, så jeg kunne like godt latt være.

Jeg lever ikke noe begrenset liv, men det vanlige i min vennekrets er at vi avtaler å møtes, da alle har travle jobber. Familie har jeg ikke her jeg bor.

Hva slags «travel jobb» er det da, som aldri innebærer telefoner fra ukjente nummer? Jeg tror forresten heller ikke det skal skje deg noe fantastisk, med den innstillingen du har til livet. For at fantastiske ting skal skje må man være åpen, nysgjerrig, litt eventyrlysten, interessert i andre. Tipper folk skygger unna.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kunne stått i dusjen eller vært ute...

Anonymkode: 97966...09d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2021 den 13.19):

Ringer det på døren uten at det er avtalt at noen skal komme, åpner jeg ikke lengre. Er lei alle selgerene og jehovas vitner som dukker opp 😂

Om det skulle være et spontanbesøk får de sende meg en melding «hei står utenfor, er du ikke hjemme», eller noe. 

Anonymkode: 06694...1b8

Bor du alene? Er ikke så lett når man bor med mann og 4 barn..... Jeg elsker ikke at folk kommer ubedt, men jeg får ikke angstanfall. Folk får ta huset som det er, og om jeg går i treningsklær uten BH, så er det slik :)

Anonymkode: c86f3...f4b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva slags «travel jobb» er det da, som aldri innebærer telefoner fra ukjente nummer? Jeg tror forresten heller ikke det skal skje deg noe fantastisk, med den innstillingen du har til livet. For at fantastiske ting skal skje må man være åpen, nysgjerrig, litt eventyrlysten, interessert i andre. Tipper folk skygger unna.

Jeg forstår ikke hvorfor du må være så ufin, og jeg forstår heller ikke din intoleranse overfor at ikke alle mennesker gjør de samme valg som du gjør. 

Jeg har en jobb med menneskelig kontakt og pasienter hele dagen, men jobben innebærer ikke at ukjente nummer ringer meg på min private mobil. Når arbeidsdagen er over, er jeg utladet etter å ha pratet og smilt i ett sett, så da synes jeg det er fint å få ha det rolig i noen timer og få styre fritiden min selv. Det betyr ikke at jeg ikke er interessert i andre mennesker, bare at jeg behøver litt tid for meg selv. Jeg har vært deprimert og utbrent tidligere, og dette er det jeg behøver for ikke å havne der igjen.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor du må være så ufin, og jeg forstår heller ikke din intoleranse overfor at ikke alle mennesker gjør de samme valg som du gjør. 

Jeg har en jobb med menneskelig kontakt og pasienter hele dagen, men jobben innebærer ikke at ukjente nummer ringer meg på min private mobil. Når arbeidsdagen er over, er jeg utladet etter å ha pratet og smilt i ett sett, så da synes jeg det er fint å få ha det rolig i noen timer og få styre fritiden min selv. Det betyr ikke at jeg ikke er interessert i andre mennesker, bare at jeg behøver litt tid for meg selv. Jeg har vært deprimert og utbrent tidligere, og dette er det jeg behøver for ikke å havne der igjen.

Fint at du har funnet en livsstil som passer for deg, og jeg mener ikke å være ufin, men - hallo - det er da ikke vanlig å være så lite fleksibel at man ikke kan ta telefonen eller åpne døra av frykt for å bli utbrent! Du har tydeligvis en jobb det ansvaret tar slutt i det du går ut døra. (Mange av oss andre får jobbtelefoner nesten hel døgnet). Du bor tydeligvis alene. Du har tydeligvis ikke særlig kontakt med naboer eller et nært forhold til familie eller mange bekjente. Eller så er du ikke en sånn type folk oppsøker. Helt OK hvis det er sånn du trives. Men. Jeg tror de aller fleste mennesker har det bedre hvis man er litt mer imøtekommende og åpen for menneskene rundt seg, enten det er nabobarna som skal selge lodd eller gamle venner som bare fikk lyst til å stikke innom.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (På 10.9.2021 den 14.05):

Hvor i all verden bor du, der folk tror de bare kan åpne døra og gå ubedt inn til andre? Frekt! Man må da banke på eller ringe på uansett hvem det er hos!

Å ha døren låst til enhver tid selv om man er hjemme er jo bare sunn fornuft, i alle fall hvis man bor i by. Jeg bor i Oslo, og er vokst opp med at døren må være låst til enhver tid, uansett. Og det har jeg videreført i voksen alder. Føler meg utrygg med ulåst dør. Det har vært flere ganger hvor noen har tatt i dørhåndtaket utenfra og prøvd å åpne døren her jeg bor, og selv om jeg vet at det stort sett er naboer som går til feil etasje, så hadde jeg ikke likt å få dem inn i gangen her ubedt!

En gang da jeg var liten, var det to narkomane som snek seg inn hjemme hos oss der jeg vokste opp (Oslo). Moren min synes hun hørte det gikk i døren (selv om de prøvde å være stille), og gikk til gangen for å se hvem det var, siden hun ikke hørte noen av oss ungene rope "Jeg er hjemme!" Da så hun de to neddopa narkisene stå der. Hun begynte å hyle og skrike til dem, og da skyndte de seg ut igjen. De hadde vel tenkt å prøve og stjele lommebøker e.l.

Etter den episoden fikk vi totalforbud mot å gå fra døren ulåst, uansett om vi var hjemme. 

Det jeg har sitert der: da jeg var yngre og bodde hjemme gjorde alle dette. Jeg kunne være 12 år og alene hjemme, gikk gjerne rundt i truse og topp, så plutselig stod hele slekta i gangen. Det var utrolig vanlig og jeg HATET!!!!!! det. Det var så irriterende. Sitter og slapper av, plutselig styrter døra opp og jeg hører «HALLO ER DET NOEN HJEMME?!?» skrikende gjennom hele huset. Ikke fikk jeg låse heller. 

Anonymkode: ae328...152

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym373 skrev (På 10.9.2021 den 13.01):

Sånn jeg alltid har levd😅 responder heller ikke når jeg møter overgira mennesker, de må ro seg ned å møte min energi ellers så gidder jeg ikke å svare eller ta inn det dem sier.

sånn mann spare mental energi

Jeg og!! 

Anonymkode: b3d99...9ff

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...