Gå til innhold

Du må ikke åpne selv om noen ringer på, husk det.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 10.9.2021 den 19.43):

Morsomt å se svarene her, uhøflig å ikke åpne? Nei, hvordan er det mulig. 

Asosialt å ikke åpne? Nei, er jo ikke det. Er det sosialt å kreve tiden til et menneske? Nei! sosialt er det bår 2 mennesker bruker tid sammen av egen vilje og lyst :) 

Det går nok fint, når noen hamrer på døra eller brannalarmen ringer så vekkes nok de fleste. Røykvarsler må du jo såklart i alle rom.

Anonymkode: 46b31...351

litt sykt å mene at en oerson krever din tid bare ved å ringe på døra

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke fan av uanmeldt besøk, men ringer det på så åpner jeg selvsagt! Så fremt jeg ikke er i eller på veg inn i dusjen, eller står midt i legging av barn.

Anonymkode: 8dffb...e0b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (7 minutter siden):

hva om det faktisk var krise en dag... kunne vørt politiet som skulle informere om at din mann var død eller noe. Tenk om du ikke åpna døra da...

De ringer hvis de ikke får tak i deg hjemme, så det hadde ikke vært krise. Dessuten så er det som regel presten som kommer med slike beskjeder, men han klarer og å ringe. 

Men altså vi åpner jo alltid døra om det ringer på eller hører spør hvem det er på porttelefonen for det kan jo være venner av guttungen som vil henge men mine venner og bekjente har ikke som kutyme å komme på døra uten avtale. Kan og høre forskjell på om det er noen som ringer på utenfor blokka eller innenfor. Skjønner ikke at dette er en problemstilling en gang, de aller fleste har telefon og det kan da ikke være så vanskelig å spør 5 minutter før om det passer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På druen
Maleficenta skrev (12 minutter siden):

eller de føler seg ensomme...? De ringer jo ikke for å stjele din tid. Du virker ganske usympatisk

De bare regner med at jeg har tid, fordi de vil slarve. Jeg er ikke interessert i slarv og drittprat. Det er helt ok for meg hvis det gjør meg usympatisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På druen skrev (3 minutter siden):

De bare regner med at jeg har tid, fordi de vil slarve. Jeg er ikke interessert i slarv og drittprat. Det er helt ok for meg hvis det gjør meg usympatisk. 

da koster det sykt mye å svare at du ikke har tid akkurat nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når skjønner jeg hvordan det er mulig at folk ligger døde i leiligheten i ukesvis uten at noen reagere. De åpner jo ikke døren når noen ringer på om de er i live heller.

Anonymkode: a2b32...804

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På druen
Maleficenta skrev (4 minutter siden):

da koster det sykt mye å svare at du ikke har tid akkurat nå?

Jeg gidder ikke å svare når jeg vet at det ikke er viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På druen skrev (Akkurat nå):

Jeg gidder ikke å svare når jeg vet at det ikke er viktig. 

plutselig en dag er det viktig

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På druen
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

plutselig en dag er det viktig

Da får jeg i så fall vite det. Hvis det er sånn at vedkommende dør får jeg jo vite det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når skjønner jeg hvordan det er mulig at folk ligger døde i leiligheten i ukesvis uten at noen reagere. De åpner jo ikke døren når noen ringer på om de er i live heller.

Anonymkode: a2b32...804

Huff godt poeng🙈 

Syns det er litt sært, trist og komisk på en gang, å hevde sin rett til å ikke åpne når det ringer på. Selvsagt gjør man som man vil, greit nok det. Men å hevde at de som ringer på kommer å krever tiden din, som om du liksom må forsvare deg mot et angrep… det blir veldig spesielt. 
Men det er vel dessverre samfunnsutviklingen i et nøtteskall. Folk blir stadig mer selvsentrerte. «Ikke våg å komme her å kreve 1 minutt av min tid» liksom! 

Anonymkode: ac640...b9f

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte ringer det på døra hos folk? Her er det max 3-4 ganger i uka. Det er ikke mye tid eller krefter jeg bruker på det. Er det Jehovas vitner eller selger sier jeg bare « ikke interessert, ha en fortsatt fin dag». Av og til er jeg så heldig at det er gode venner som står på døren. Det er for meg et av livets absolutte goder. Huset mitt er sjeldent strøkent, men det tror jeg ikke mine venner bryr seg om eller holder mot meg.

Dere som har barn må jo også åpne, det kan jo være venner av barn/ungdommer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleluring

Hadde ei "tilbakestående veninne" en gang som ringte på døren 1 time i strekk, Altså i følge naboene så satt hun til slutt på plattingen og brukte kosten til og ringe på dørklokka... Det var sikkert langt over en time også... 

Jeg latet som jeg ikke var hjemme.jeg bodde da i et hybel kompleks med mange andre hybler .... Hun ga seg faen ikke, hun klatret opp til 2 etg der balkongen min var og banket på døra tilogmed ( jeg hørte det så gjemte meg på badet).... Tilslutt kom en nabo og skreik til henne at hun måtte slutte og hun måtte jo skjønne jeg ikke var hjemme og at jeg plaget alle de andre med bråkinga. 

Jeg ble gal til slutt... Det var i den tiden jeg begynte og slite med psyken så det tok på kan man si... Måtte gradvis trekke meg unna henne... Faen for en kjærring..... Ikke kunne jeg være pålogget på face den tiden heller for da plinget det med engang! Jeg følte meg helt låst og ente opp med og hylgrine med panikk angst... 

Jeg har blokkert henne over alt på nett i dag, jeg er så redd hun kontakter meg igjen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (40 minutter siden):

er jo greit å si at det ikke passer. Er noe ganske annet å bare ikke åpne døra

Vedkommende jeg siterte, synes åpenbart ikke det. Da er visst man et menneske som bare bryr seg om seg selv. Da kan jeg forstå at man heller gjemmer seg enn åpner for å si det ikke passer.

Anonymkode: fcf67...b69

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jizez, så iskaldt samfunnet har blitt. På den ene siden så klager folk på at ingen bryr seg, spør hvordan det går, man er så ensom osv. På den andre siden er det galt å ringe på døren uanmeldt.

Så glad for at de jeg har rundt meg er såpass rause og takknemlig, og sier at døra står alltid åpen. Sånn er jeg også. Ingen skal føle at de bruker av min tid. De skal alltid føle seg velkommen, uansett tid på døgnet.

Anonymkode: b9c58...85a

Enig. Skjønner at man ikke vil åpne hvis det ringer på kl 01 og man er alene på natta, skjønner det ikke hvis man sitter i stua og klokka er 13 på dagen. Sist vinter ringte det på i den tida og det sto en redd liten gutt utafor. Han hadde en mann etter seg mente han, og var livredd. Brukte lang tid på å roe ham ned og fulgte ham til slutt hjem. 
Det var nok noe han innbilte seg (tror han spiller litt voksne dataspill) men det var godt at jeg fikk hjulpet ham. 
En annen gang ringte ei eldre nabokvinne på, hun hadde funnet mannen sin død på morgenen. 
Tenk hvis jeg ikke hadde åpnet, bare latt fortvilte medmennesker stå der liksom. 

Joda, er jo en eller annen misjonær eller selger også, da er det bare å avvise på en høflig måte.

Og så har jeg faktisk både venner og slekt som kan finne på å stikke innom uanmeldt, heldigvis.

Lurer på om det er de samme som er så jævla eksklusive og spesielle at de ikke svarer på dørklokken som også klager over ensomhet, er redde for at de skal dø og ligge i månedsvis osv. 

Hvis man mener at folk ikke skal bruke dørklokken, hvorfor har man en?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når guttungen kom og vi hadde problemer med å få han til å sove på dagtid og natt så hadde/har jeg en "veninne" som alltid skulle ringe hver gang han endelig sovna, både på dagtid og kveld. Var værst når hu ringte svarte natta bare for å si hvor lei seg hu var over bruddet med X-en. 
Etterhvert sluttet jeg å ta telefon, fordi hu ringte til alle døgnets tider bare for å skravle, og det hadde jeg ikke ork til, ihvertfall ikke når jeg hadde en mor, far og stemor som ringte konstant også.

Døra her er alltid låst, angrer hardt på at vi ga nøkkel til svigers, for de bare låser seg inn og går inn i stua uten å høre om det er greit at de kan komme først..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg kaller det du beskriver som siling. Jeg tenker det er frekt som fy.

Anonymkode: 7bbc5...19c

Din usikkerhet skal ikke gå utover andre.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuppeluri skrev (7 timer siden):

Når guttungen kom og vi hadde problemer med å få han til å sove på dagtid og natt så hadde/har jeg en "veninne" som alltid skulle ringe hver gang han endelig sovna, både på dagtid og kveld. Var værst når hu ringte svarte natta bare for å si hvor lei seg hu var over bruddet med X-en. 
Etterhvert sluttet jeg å ta telefon, fordi hu ringte til alle døgnets tider bare for å skravle, og det hadde jeg ikke ork til, ihvertfall ikke når jeg hadde en mor, far og stemor som ringte konstant også.

Døra her er alltid låst, angrer hardt på at vi ga nøkkel til svigers, for de bare låser seg inn og går inn i stua uten å høre om det er greit at de kan komme først..

Jeg forstår at folk vegrer seg for å inngå nye bekjentskaper! Nei det er ikke koselig når du sitter der med 5-6 personer som krever din oppmerksomhet natt og dag😟Jeg har tlf på lydløs, men det hagler inn mld stort sett hver eneste natt. Nekter å ha lyd på i tilfelle «det er noe alvorlig!».

Sover dårlig fra før pga smerter så denne friheten, være seg tlf eller å ikke åpne når jeg ligger i trusa med varmeflaska på magen-den tar jeg!!

Anonymkode: 1e89c...48c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg forstår at folk vegrer seg for å inngå nye bekjentskaper! Nei det er ikke koselig når du sitter der med 5-6 personer som krever din oppmerksomhet natt og dag😟Jeg har tlf på lydløs, men det hagler inn mld stort sett hver eneste natt. Nekter å ha lyd på i tilfelle «det er noe alvorlig!».

Sover dårlig fra før pga smerter så denne friheten, være seg tlf eller å ikke åpne når jeg ligger i trusa med varmeflaska på magen-den tar jeg!!

Anonymkode: 1e89c...48c

Lydløs bør man alltid ha på, eller ikke forstyrr. Da kan du sette opp de som er viktig til å kunne ringe deg.

Ingen skal ha på lyd om natta da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...