Gå til innhold

Du må ikke åpne selv om noen ringer på, husk det.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ringeklokka har ikke vært i drift på 15 år så ikke noe problem. Er såpass gammel at ingen ringer på uten at vi har avtalt det i forkant, så ikke noe problem for min del 😄

Anonymkode: 54001...1a8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På druen skrev (3 timer siden):

Helt enig. Skjønner ikke hvor selvopptatte folk er som ringer opp igjen flere ganger uten å få svar. "Du SKAL svare MEG!"

Haha, ja dette er fascinerende og irriterende på samme tid😂 Jeg har en nabo som ofte hadde telefonen sin liggende ute på verandaen i sommer, uten at hun var der selv, og den telefonen ringte i ett sett, ofte i 10 minutter i slengen, igjen og igjen. Personen i andre enden ga seg virkelig ikke🤣 Jeg blir veldig nysgjerrig på sånne mennesker😄

Når det ringer på døren min, åpner jeg aldri. Venner og familie sier alltid fra på forhånd, så det er isåfall bare naboer eller ukjente/selgere som ringer på. Ikke søren om jeg gidder å åpne. På kveldstid sitter jeg i sofaen i koseklær, håret har sikkert blitt bustet, mascara ned på kinnene.. og nei, da åpner jeg definitivt ikke😄

Anonymkode: 15daa...c32

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (2 timer siden):

Det er vel heller det motsatte, ingen er så uhøflige og egoistiske som nordmenn...

Nei, man MÅ ikke lukke opp når det ringer på eller ta telefonen når det ringer. Man MÅ veldig lite her i landet, utenom å følge lover og regler. Man MÅ jo ikke si takk, smile eller være hyggelig heller, men du så greit det er når noen er det... 

Selv hadde jeg aldri hørt om å aldri lukke opp når det ringer på uavtalt før jeg leste på kvinneguiden at dette visstnok var vanlig og nærmest en menneskerett.

Selv synes jeg folk som insisterer på å være uhøflige fordi de kan virker veldig usjarmerende. Jeg er ikke en spesielt sosial/utadvendt person, men har heldigvis lært et minimum av folkeskikk.

Hvis det ikke passer med besøk, så si det da vel? Har inntrykk av at mange av dere bare vil unngå ubehag ved å si det direkte til folk at det ikke passer.

Takk!

Endelig en åndsfrende her i tråden. Er også vokst opp med at å svare på telefonen og å åpne døra er normalt å gjøre. 
Fælt så mange asosiale her…

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (2 timer siden):

Det er vel heller det motsatte, ingen er så uhøflige og egoistiske som nordmenn...

Nei, man MÅ ikke lukke opp når det ringer på eller ta telefonen når det ringer. Man MÅ veldig lite her i landet, utenom å følge lover og regler. Man MÅ jo ikke si takk, smile eller være hyggelig heller, men du så greit det er når noen er det... 

Selv hadde jeg aldri hørt om å aldri lukke opp når det ringer på uavtalt før jeg leste på kvinneguiden at dette visstnok var vanlig og nærmest en menneskerett.

Selv synes jeg folk som insisterer på å være uhøflige fordi de kan virker veldig usjarmerende. Jeg er ikke en spesielt sosial/utadvendt person, men har heldigvis lært et minimum av folkeskikk.

Hvis det ikke passer med besøk, så si det da vel? Har inntrykk av at mange av dere bare vil unngå ubehag ved å si det direkte til folk at det ikke passer.

Jeg har også lært på KG at det vanlig å ikke lukke opp når det ringer på uten avtale.

Jeg hadde heller aldri hørt om det før og jeg syns det er merkelig.

Anonymkode: a2b32...804

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har også lært på KG at det vanlig å ikke lukke opp når det ringer på uten avtale.

Jeg hadde heller aldri hørt om det før og jeg syns det er merkelig.

Anonymkode: a2b32...804

Kan komme av mange unge på KG. Sære introverte selvbeskuende egoister uten evne til medmenneskelighet.

Anonymkode: 4a349...ca7

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Haha, ja dette er fascinerende og irriterende på samme tid😂 Jeg har en nabo som ofte hadde telefonen sin liggende ute på verandaen i sommer, uten at hun var der selv, og den telefonen ringte i ett sett, ofte i 10 minutter i slengen, igjen og igjen. Personen i andre enden ga seg virkelig ikke🤣 Jeg blir veldig nysgjerrig på sånne mennesker😄

Når det ringer på døren min, åpner jeg aldri. Venner og familie sier alltid fra på forhånd, så det er isåfall bare naboer eller ukjente/selgere som ringer på. Ikke søren om jeg gidder å åpne. På kveldstid sitter jeg i sofaen i koseklær, håret har sikkert blitt bustet, mascara ned på kinnene.. og nei, da åpner jeg definitivt ikke😄

Anonymkode: 15daa...c32

Tenk om det er en nabo som virkelig trenger din hjelp akutt. Huff og huff for en innstilling du har til dine medmennesker.

Anonymkode: 4a349...ca7

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TheCatLady

Nei, man må jo ikke det. Jeg er ikke så glad i spontane besøk, men nå har jeg ikke den luksusen lenger at jeg kan late som jeg ikke er hjemme hvis jeg ikke vil ha besøk. Enkelte dager er jeg kanskje sur og gretten og vil da være i fred, men de fleste sender melding først. 

Her jeg bor nå så går man forbi stua om man skal til ringe på døra og jeg sitter jo stort sett i stua en eller annen plass hvis jeg er hjemme og er våken. Da er det jo litt frekt om jeg skulle la være å åpne hvis noen ringer på og de ser at jeg sitter der :)

Nå er det ikke mange som gidder å gå ned hit om de ikke skal til meg da så blir ikke nedringt av folk som skal noe akkurat. 

Telefonen er jeg litt sånn at jeg svarer hvis og når jeg har tid. Jeg synes det er en uting at man skal være tilgjengelig 24/7 på telefon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel typisk norsk å ikke like uanmeldt besøk? Jeg synes det er superkoselig når noen stikker innom og det kunne ikke falt meg inn å ikke lukke opp når folk ringer på. Skulle faktisk ønske at flere kom uanmeldt 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (2 timer siden):

Stakkars introverte mennesker. Kan det virkelig være så slitsomt og i det minste finne ut hvem som ringer på, og deretter avgjøre om man skal åpne. Kan jo være et menneske som er i en vanskelig situasjon som trenger litt medmenneskelig støtte.

Egoister av verste sort! Skam dere!

Nei, skammer meg ikke, har alltid på mobil, er det noen av mine nærmeste så ringer de.

Anonymkode: 5b4e8...0fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her åpner jeg alltid døren når det ringer på,det anser jeg som normal høflighet. Og jeg svarer i telefonen hvis jeg rekker den eller det passer, ellers så ringer jeg opp igjen.
Men det er veldig sjelden at venner ringer.

Anonymkode: cacc6...891

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har frakoblet ringeklokken og kun åpner hvis det er avtalt besøk. Hva om blokken brenner og en nabo fortvilt prøver å få kontakt for å redde deg ? Så med den innstillingen kan det faktisk være farlig.

Jeg svarer også ukjente nummer som ringer meg. Jeg vet omtrent hvem som er selger ut fra nummeret. I mitt liv kan det ringe lærere, leger osv.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å se svarene her, uhøflig å ikke åpne? Nei, hvordan er det mulig. 

Asosialt å ikke åpne? Nei, er jo ikke det. Er det sosialt å kreve tiden til et menneske? Nei! sosialt er det bår 2 mennesker bruker tid sammen av egen vilje og lyst :) 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dere som har frakoblet ringeklokken og kun åpner hvis det er avtalt besøk. Hva om blokken brenner og en nabo fortvilt prøver å få kontakt for å redde deg ? Så med den innstillingen kan det faktisk være farlig.

Jeg svarer også ukjente nummer som ringer meg. Jeg vet omtrent hvem som er selger ut fra nummeret. I mitt liv kan det ringe lærere, leger osv.

Det går nok fint, når noen hamrer på døra eller brannalarmen ringer så vekkes nok de fleste. Røykvarsler må du jo såklart i alle rom.

Anonymkode: 46b31...351

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (2 timer siden):

Takk!

Endelig en åndsfrende her i tråden. Er også vokst opp med at å svare på telefonen og å åpne døra er normalt å gjøre. 
Fælt så mange asosiale her…

Sosialisering forstår du ikke så mye av.

Anonymkode: 46b31...351

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig. 

Spesielt de som ringer på sent på kvelden kan dra til helvete!

Anonymkode: 088cf...b9d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hatt to uanmeldte på døra og jeg åpnet ikke! Sikkert samme person men 1. enten han som jeg leier av. 2. en irriterende nabo. 3. selgere. Nr 1 kan ringe meg eller sende melding. Nr 2 og 3 hat jeg ingen interesse av. 

jeg ligger halvt naken på sofa og det må derfor kreves påkledning for å åpne døren. Dessuten er jeg syk og har ingen lyst eller energi til å snakke med «fremmede». Også har jeg angst for å åpne døren da det ikke er kikkhull og jeg bor i blokk hvor løst folk blir innslupne av pensjonistene i blokka. Kan være hvilken gærning som helst jo!!! 

jeg skulle gjerne hatt ringeklokka utkoblet men mannen finner ut av det og plugger den inn igjen og syns jeg er tullete. 

Anonymkode: 90164...179

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ringte det uanmeldt på døra mi. Jeg hadde akkurat kommet ut av dusjen, sto der med håndkle i håret og håndkle rundt kroppen, og hadde faen ikke lyst til å åpne i det hele tatt.

Det var naboen som sto der med eplekake til sønnen min; den beste kaka den ungen vet i hele verden.

Glad jeg åpna, jeg.

(Selv om det var vanskelig har jeg forresten også lært meg å si fra med ORD til folk jeg ikke ønsker kontakt med. Det er mange som ikke skjønner hint, men det gjør dem ikke nødvendigvis til dårlige personer. Folk burde lære seg å kommunisere mer direkte, spør du meg.)

Anonymkode: 8179e...c24

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest theTitanic
På druen skrev (4 timer siden):

Helt enig. Skjønner ikke hvor selvopptatte folk er som ringer opp igjen flere ganger uten å få svar. "Du SKAL svare MEG!" Og det er ingen spesiell grunn til at de ringer heller. Bare for å skravle. Kjenner to som driver sånn. Vurderer å kutte dem helt ut. 

Åpner heller aldri døren når jeg ikke vet på forhånd hvem som ringer på. 

De som ringer deg trenger å bli fortalt om hva ringekultur er. Det var en sånn som ringte meg når jeg satt i et møte, og en der lurte på om det var små barn som ringte ettersom voksne ikke gjør driver på sånn. Forklarte vedkommende at man ringer 1 gang med mindre noen er død, syk eller det brenner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På druen skrev (9 timer siden):

Åpner heller aldri døren når jeg ikke vet på forhånd hvem som ringer på. 

Blir du ikke veldig nysgjerrig på hvem som står utafor døra di? 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å tenke at jeg kunne stått i dusjen nå.

Da er det lov å ikke svare.

Da kan man være heelt utilgjengelig💦

Anonymkode: 97966...09d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg åpner alltid når noen ringer på. Ikke viktig om jeg er pent kledd eller nysminket.

Har noen av dere eremitter tenkt på at det å slutte å åpne døren når noen ringer på, det betyr slutten på idrettslagene som selger lodd, samler inn flasker, selger julekaker osv. Musikkorpsene trenger inntektene fra loddsalg. Bryr dere overhodet ikke om neste generasjon som har fritidsinteresser? Er det bare meg, meg, meg, meg ?

Endret av Pillarguri
Skrivefeil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...