Gå til innhold

Grønne planter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har mange grønne planter fra plantasjen. Men de dør alltid rundt Jul sånn ca. Mistenker at de får for lite lys eller for mye vann.

Må man ha plantelys i Norge? 
Noen som har en rimelig å anbefale da? Plantene mine er jo spredd i hele stua og kjøkkenet, som er på 50-60 kvadrat…..

Anonymkode: 68cdc...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har mange grønne planter fra plantasjen. Men de dør alltid rundt Jul sånn ca. Mistenker at de får for lite lys eller for mye vann.

Må man ha plantelys i Norge? 
Noen som har en rimelig å anbefale da? Plantene mine er jo spredd i hele stua og kjøkkenet, som er på 50-60 kvadrat…..

Hvis de dør rundt jul er det kanskje en kombo av mye vann (de trenger mindre vann i vinterhalvåret) og for lite lys. 

Sett alle plantene i det lille lyset som er hver dag (eller bor du i Nord?) og vann vesentlig mindre! 
Du må ikke ha plantelys, men hvis alle plantene dør ville jeg jo heller kjøpt det enn å kjøpe nye planter. 

er du forresten skkker på at de dør, og ikke bare går i dvale? 

Anonymkode: 8a2ac...9bf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvis de dør rundt jul er det kanskje en kombo av mye vann (de trenger mindre vann i vinterhalvåret) og for lite lys. 

Sett alle plantene i det lille lyset som er hver dag (eller bor du i Nord?) og vann vesentlig mindre! 
Du må ikke ha plantelys, men hvis alle plantene dør ville jeg jo heller kjøpt det enn å kjøpe nye planter. 

er du forresten skkker på at de dør, og ikke bare går i dvale? 

Bor ikke i nord, men har vel 3t med lys (og er ofte på jobb da) 

Dvale?! Visste ikke at planter gikk i dvale 🙈

Pleier å kaste de når jeg har gitt de opp…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som naturen utenfor går i dvale så går også planter i "dvale". Altså, på vinteren trekker de seg mer inn i seg selv og roer ned vekst og blomstring, mens det eskalerer mot våren og sommeren igjen. Det er årstider for en grunn! :) 

Men hvis du har eksotiske planter som naturlig bor i et annet klima enn norsk tørr vinter så bør du jo prøve å etterlikne deres naturlige livssyklus hjemme. 

Hvilke planter har du? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Bor ikke i nord, men har vel 3t med lys (og er ofte på jobb da) 

Dvale?! Visste ikke at planter gikk i dvale 🙈

Pleier å kaste de når jeg har gitt de opp…

Har du ikke tenkt over hvorfor alt ute blir grønt igjen om våren? 😅 røttene lever selv om bladene dør, de må ikke få for mye vann, og mange vil komme opp igjen bare du gir dem tid. 

Anonymkode: e17e2...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På samme måte som naturen utenfor går i dvale så går også planter i "dvale". Altså, på vinteren trekker de seg mer inn i seg selv og roer ned vekst og blomstring, mens det eskalerer mot våren og sommeren igjen. Det er årstider for en grunn! :) 

Men hvis du har eksotiske planter som naturlig bor i et annet klima enn norsk tørr vinter så bør du jo prøve å etterlikne deres naturlige livssyklus hjemme. 

Hvilke planter har du? 

Hehe, godt spørsmål!

Jeg har noen draketre, prukkblad, fuglerede og mange mini blomster

Hadde en monstera også, men den drepte jeg :( Ganske sikker på at jeg druktnet den….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du ikke tenkt over hvorfor alt ute blir grønt igjen om våren? 😅 røttene lever selv om bladene dør, de må ikke få for mye vann, og mange vil komme opp igjen bare du gir dem tid. 

Anonymkode: e17e2...1fb

Joda, men er ikke akkurat snø og frost inne i stua mi da! 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hehe, godt spørsmål!

Jeg har noen draketre, prukkblad, fuglerede og mange mini blomster

Hadde en monstera også, men den drepte jeg :( Ganske sikker på at jeg druktnet den….

Drepte også en pachira. Men har en smaragspalme som såvidt overlevde (og nå har de veldig fint!) etter at jeg begynte å vanne 1 eggeglass i mnd(!!!!)

Tips fra Belinda Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mye vann og lite lys. Vinteren holder det fort å vanne en gang i måneden på mange grønne planter. Google is your friend her 🙂 ofte lurt å stue alle planter sammen i den vinduskarmen med mest lys (sørvendt) akkurat i de mørkeste ukene  

Ps: om grønne planter dør innen ett år har plantasjen garanti. Så bare ta med kvittering og den døde planten så får du ny. 

Endret av Bondenisse
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann mindre. Stikk en finger godt ned i jorda. Hvis du kjenner at det er fuktig må du ikke vanne.

Anonymkode: 4b6df...536

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe

Å huff gjør de? Nå ble jeg bekymret for mine yukkapalmer,  areka og monstera :( Har holdt de 2 første i live siden påske, monsteraen er bare 2 uker gammel. Men det er ny rekord, alt dør hos meg innen en uke egentlig! Vanner de et lite glass hver søndag. Håper de klarer seg gjennom vinteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...