Gå til innhold

Fuktskade og insekter på rommet


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Jeg går i år på folkehøgskole, og har vært så heldig å få eget rom med tilhørende bad. Problemet er at det begynner å bli en nokså stor sprekke i taket hvor det detter ned litt takpulver og insektene kravler ut fra listene i taket. Jeg bor i tredje etasje så jeg synes at det er litt unaturlig å ha maur og andre krypdyr på rommet mitt..

Da jeg sa fra til skolens ledelse i dag så var de med opp på rommet og så på problemet.. Og da bare kjente de litt i taket og sa at her var det en liten fuktskade (sprekken er kanskje 1,5 meter) og ingenting å bekymre seg for.. Og at det var fluer på rommet var bare naturlig, og at det var maur og andre ting hadde de liten tro på.. Men bare for å gjøre meg fornøyd så sprøyta de lista med innsektsmiddel...

Hovedproblemet er at jeg har vært kjempeslapp og trøtt siden jeg flytta hit, og jeg sovner til og med i timene (det har aldri skjedd før), jeg har også fått utslett på beina og på armene, og det var noen som fortalte meg at det kunne være en reaksjon på å bo i fuktskadde rom.

Jeg ble helt sjokkert over den uprofesjonelle måten de behandlet meg på, og at de fremdeles lar elever bo på fuktskadede rom.. Og når jeg i tillegg skrev i søknaden at jeg hadde astma så synes jeg at de burde da mer hensyn.. Med tanke på insektene så tror jeg bare de tenkte at jeg var at overhysterisk kvinnfolk som bare var redd for dyr :/

Så det jeg lurer på her er hvordan skal jeg takle denne situasjonen, nå er rommet mitt både insektssprøyta og fuktskadet.. Har jeg rett på å få bytte rom? Eller kan de bare avfeie meg med at det ikke er farlig? Jeg betaler jo tross alt 6500 kr i måneden for å bo her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Se etter mugg, eller få greie på hvordan man kan påvise sopp (og krev at skolen undersøker dette for deg, du skal jo ikke betale for det selv). Det er i tilfelle dette du kan reagere på - og NEI, det er ikke greit å bo på et rom med sopp. En "hvilken som helst" lege vil fraråde deg det, og det er ikke tvil om at det kan føre til hodepine, trøtthet, allergi o.l.

Ellers hender det at det er andre grunner til trøtthet på folkehøgskole - seine kvelder, sosialt krevende, dårlig ventilasjon i undervisningsrom e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuktskader er IKKE bra! Du kan få varige skader av det

Har dere ikke en helsesøster tilknyttet skolen?

Stå på ditt og krev at de sjekker skikkelig, eller at de gir deg et annet rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vanskelig å påvise.

Dersom du mener at bosted er helseskadelig så hadde jeg byttet/ funnet noe annet.

Jeg har soverom i en kjeller. Særlig i vinterhalvåret er jeg tett i nesa om natta. Jeg har fått kortisonspray av legen og han har testet meg for muggsopp og husstøvmidd. Intet utslag. Tror så gjerne at man kan føle seg dårlig/redusert uten at noen leger kan påvise det.

Som sagt så hadde jeg byttet bosted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke bytte, jeg har spurt.. For de hadde ikke ledige rom nå siden det var et par som hadde slått opp og skulle flytte hver for seg på skolen.. Så jeg har nesten ingen andre muligheter for å bo her på skolen, og hvis jeg flytter til kjæresten min (som bor 35 minutter unna, det er overkommelig pendling) så må jeg uansett betale her, så derfor ser jeg ikke helt vitsen i det.. Idiotskole..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...