Gå til innhold

Får man ALLTID symptomer på progesteron-økning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I tiden etter eggløsning, når kroppen begynner å produsere progesteron, får man da alltid symptomer på dette, som feks ømme bryster? Og hvis man ikke får det, betyr det at man ikke har hatt eggløsning eller at man ikke er befruktet? 

Anonymkode: 7ba5c...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært gravid fem ganger, aldri kjent på ømme bryster ved eggløsning som jeg har visst om.

Anonymkode: 2a13b...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har vært gravid fem ganger, aldri kjent på ømme bryster ved eggløsning som jeg har visst om.

Ikke i tiden etter eggløsning altså? Dpo-land, som det kalles? Har lest at ømme bryster er et absolutt tegn på progesteronøkning, og tolker dermed fraværet av ømhet som at progesteronen ikke har økt og at jeg ergo ikke er blitt gravid😔 Men dette er kanskje feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke i tiden etter eggløsning altså? Dpo-land, som det kalles? Har lest at ømme bryster er et absolutt tegn på progesteronøkning, og tolker dermed fraværet av ømhet som at progesteronen ikke har økt og at jeg ergo ikke er blitt gravid😔 Men dette er kanskje feil?

I "dpo-land" har du ikke symptomer på graviditet, du har symptomer på at du har hatt eggløsning. Økt progesteron er ett slikt symptom (på eggløsning, ikke graviditet), men det er ikke sånn at alle får ømme bryster mellom eggløsning og mens for det. Den enkleste måten å følge med på dette selv er å måle basaltemperaturen, som gir et hopp etter eggløsning nettopp som følge av økt progesteron. (Om man ikke har blitt gravid synker progesteronet rett før mensen kommer, som også gir tilsvarende fall i temperaturen. Se gjerne Den Store Tempetråden om du vil lære mer.)

Graviditetssymptomer skyldes hormonet hcg, som kroppen begynner å produsere når et eventuelt befruktet egg har festet seg i livmoren (vanligvis en gang mellom 6 og 10 dpo). 

Anonymkode: e0b73...26b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er det et bombesikkert tegn hvertfall og de gangene jeg har hatt Lang syklus og stusset på det har det alltid stemt, el har kommet Sent og da blir puppene ømme. Når de er ømme har alltid mensen kommet ca 2 uker etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

I "dpo-land" har du ikke symptomer på graviditet, du har symptomer på at du har hatt eggløsning. Økt progesteron er ett slikt symptom (på eggløsning, ikke graviditet), men det er ikke sånn at alle får ømme bryster mellom eggløsning og mens for det. Den enkleste måten å følge med på dette selv er å måle basaltemperaturen, som gir et hopp etter eggløsning nettopp som følge av økt progesteron. (Om man ikke har blitt gravid synker progesteronet rett før mensen kommer, som også gir tilsvarende fall i temperaturen. Se gjerne Den Store Tempetråden om du vil lære mer.)

Graviditetssymptomer skyldes hormonet hcg, som kroppen begynner å produsere når et eventuelt befruktet egg har festet seg i livmoren (vanligvis en gang mellom 6 og 10 dpo). 

Hei og takk for svar. Jeg vet alt dette, og har tempet over lang tid. Vet også at man ikke har symptomer på graviditet i dpo-land, mente mer det om fraværet av ømme bryster kan skyldes at kroppen ikke produserer nok progesteron. Og produserer den ikke nok progesteron blir man jo ikke gravid, man klarer i alle fall ikke holde på spiren. Så spørsmålet mitt var egentlig om det er et dårlig tegn å ikke få ømme bryster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laura80 skrev (2 minutter siden):

Hos meg er det et bombesikkert tegn hvertfall og de gangene jeg har hatt Lang syklus og stusset på det har det alltid stemt, el har kommet Sent og da blir puppene ømme. Når de er ømme har alltid mensen kommet ca 2 uker etterpå.

Så at jeg ikke har ømme bryster nå 5-6 dpo betyr at jeg kanskje ikke har hatt eggløsning? Tempen min tyder på det, da den har økt ca 0.3 grader, men har altså ingen andre symptomer. Og jeg har innimellom hatt så ømme bryster i dpo-land at jeg netsen ikke har visst hvor jeg skal gjøre av meg. Så dette MÅ jo være et dårlig tegn🙁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan ikke tolke ømme bryster eller mangel på det som et troverdig tegn på noe som helst. I hvert fall ikke hvis ikke du kjenner din egen kropp så godt at du vet at du "alltid" har ømme bryster etter eggløsning. Da kunne man begynne å lure på om dette var et tegn på et eller annet.

Anonymkode: 35d4a...b45

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri ømme bryser etter eggløsning, men har fint klart å bli gravid og holde på spirene uten problemer. Tror derfor ikke det i seg selv er et tegn på for lavt progesteronnivå. De eneste gangene jeg har ømme bryster er rundt ikm når jeg faktisk er gravid :)

Hvor lang er lutealfasen og hvor høyt er temp-hoppet ditt? Hvis du har veldig kort-lutealfase og lav temperaturforskjell (før/etter eggløsning) kan det indikere progesteronmangel, og gir nok mer info om systemet enn fraværet av ømme bryster :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vet ikke så mye om det objektivt sett, men vet at jeg aldri har hatt ømme bryster i tiden rundt eggløsning. Kun etter fødsel med brystspreng har jeg opplevd det. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri kjent forskjell på kroppen før og etter EL her nei. Verken når jeg har blitt gravid eller ikke blitt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hei og takk for svar. Jeg vet alt dette, og har tempet over lang tid. Vet også at man ikke har symptomer på graviditet i dpo-land, mente mer det om fraværet av ømme bryster kan skyldes at kroppen ikke produserer nok progesteron. Og produserer den ikke nok progesteron blir man jo ikke gravid, man klarer i alle fall ikke holde på spiren. Så spørsmålet mitt var egentlig om det er et dårlig tegn å ikke få ømme bryster.

Vi er mange som ikke får ømme bryster etter eggløsning, men som fremdeles ble gravide uten problemer og uten å miste tidlig. Så jeg har vanskelig for å tro at dette er noe tydelig tegn på progesteronmangel. Om du ikke har (for) kort lutealfase eller vanligvis spotter fra eggløsning til mens så tror jeg ikke du har noen grunn til å mistenke for lite progesteron. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir kjempekvalm når jeg er i dpo land/økt progrestoron. slutter å være kvalm når jeg får mensen, og frem til EL. Sterke El smerter i tillegg, verre enn pms smertene. 

tror man reagerer relativt ulikt. sluttet på prevansjon I januar, og hver eneste måned har jeg vært veldig kvalm. 

håper ikke det kan gi indikasjoner på at jeg blir veldig kvalm I graviditet. 

Anonymkode: 3ce47...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har lest at ømme bryster er et absolutt tegn på progesteronøkning, og tolker dermed fraværet av ømhet som at progesteronen ikke har økt

Men dette er jo en feilslutning. Selv om ømme bryster skulle være et absolutt tegn på progesteronøkning (noe jeg tviler på) så betyr ikke det noe annet enn at ømme pupper alltid betyr økning, ikke at økning alltid må gi ømme pupper. 

Anonymkode: 1b6ef...431

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg blir mer nervøs og anspent før eggløsning, og mer nervøs og anspent før mensen.

Puppene er stort sett ømme etter eggløsning, men ikke alltid.

Når jeg har vært gravid har jeg ikke kjent noen forskjell fra andre sykluser, og om testen er positiv eller ikke kan bare merkes med 2 streker.

Anonymkode: 18cc5...f11

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

I tiden etter eggløsning, når kroppen begynner å produsere progesteron, får man da alltid symptomer på dette, som feks ømme bryster? Og hvis man ikke får det, betyr det at man ikke har hatt eggløsning eller at man ikke er befruktet? 

Aldri hatt ømme bryster...tror slikt er individuelt altså. 

Jeg pleier få smerter i sidene , der eggstokkene ligger når jeg har eggløsning. De siste mnd har jeg vel og merke ikke hatt disse smertene i siden da. 

Og vet jeg har hatt eggløsning når PMDD setter inn for full kraft, siden det pleier jeg ha i ca 14 dager før mensen kommer, og endring fra å være vanlig til å gå i helvetes modus er stor

Anonymkode: b58fd...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merket ingenting jeg, hverken til eggløsning eller graviditet 😅 Eneste jeg vet er at jeg har mensen når jeg ser blod.

Anonymkode: 8fa70...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men dette er jo en feilslutning. Selv om ømme bryster skulle være et absolutt tegn på progesteronøkning (noe jeg tviler på) så betyr ikke det noe annet enn at ømme pupper alltid betyr økning, ikke at økning alltid må gi ømme pupper. 

Anonymkode: 1b6ef...431

Det er sant😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Merket ingenting jeg, hverken til eggløsning eller graviditet 😅 Eneste jeg vet er at jeg har mensen når jeg ser blod.

Anonymkode: 8fa70...4b7

Jøss! Ingen symptomer? Det er så rart hvordan vi er forskjellige😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi er mange som ikke får ømme bryster etter eggløsning, men som fremdeles ble gravide uten problemer og uten å miste tidlig. Så jeg har vanskelig for å tro at dette er noe tydelig tegn på progesteronmangel. Om du ikke har (for) kort lutealfase eller vanligvis spotter fra eggløsning til mens så tror jeg ikke du har noen grunn til å mistenke for lite progesteron. 

Nei da er nok det jeg har trodd helt feil. Så takk for oppklaringer! Har litt kort LF, 10-11 dager, men spotter aldri før mens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...