Gå til innhold

Samme ring som giftering og forlovelsesring ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi hadde samme ringer som forlovelsesringer før vi giftet oss. 
For å markere forskjell valgte vi å ha dem på venstre hånd som forlovelsesringer og høyre etter bryllupet. 
De sist ukene før bryllupet var ringene til gravering og oppussing, og kunne derfor ikke brukes. Men ellers har vel begge brukt ring hele tiden. 

Dette med diamant "frierring" har jeg sett på som en amerikansk tradisjon, og ikke hatt noe behov for. 
Å ha en sånn diamantring, eller diamanter på ringen i det hele tatt, passer dårlig med min jobb. 
Bedre med glatt gullring som kan brukes hele tiden. 

Anonymkode: f9440...888

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 2021-9-8 den 11.38):

Det er vanlig i Norge at man ikke har egen forlovelsesring. Dette med forlovelsesring med diamant på er en amerikansk tradisjon. 

Anonymkode: d681f...52d

Fram til langt ut på 90-tallet (eller kanskje tidlig 2000-tall?) var det dette som var "standarden". Egen forlovedesring slik vi så i filmer og serier fra USA, var rart. Husker at vi særlig syntes det var rart at bare kvinnen skulle ha forlovelsering, og ikke begge to. 

Har selv vært forlovet men ikke gift. Både min daværende forlovede og jeg hadde glatte gullringer. Det samme gjaldt for venner og familie. 

Forøvrig var det også vanlig på 80- og 90-tallet å ikke forlove seg i det hele tatt og vente med ring til bryllupet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forlovet oss i attenhundreogpilogbue (1987), og den gang var det vanlig å kjøpe forlovelsesringer og bruke dem som både forlovelses - og giftering. Da vi forlovet oss, ble forlovelsesdato gravert inn, og etter giftemål graverte vi inn bryllupsdato. 

Anonymkode: cc3e1...baa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/9/2021 at 12:24 PM, Kniv & gaffel said:

Fram til langt ut på 90-tallet (eller kanskje tidlig 2000-tall?) var det dette som var "standarden". Egen forlovedesring slik vi så i filmer og serier fra USA, var rart. Husker at vi særlig syntes det var rart at bare kvinnen skulle ha forlovelsering, og ikke begge to. 

Har selv vært forlovet men ikke gift. Både min daværende forlovede og jeg hadde glatte gullringer. Det samme gjaldt for venner og familie. 

Forøvrig var det også vanlig på 80- og 90-tallet å ikke forlove seg i det hele tatt og vente med ring til bryllupet. 

Hvordan gifter man seg uten å være forlovet? 

Anonymkode: cbaf4...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-9-12 den 21.52):

Hvordan gifter man seg uten å være forlovet? 

Anonymkode: cbaf4...ff0

Man går direkte fra å være kjærester til å gifte seg uten noen forlovelse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kniv & gaffel said:

Man går direkte fra å være kjærester til å gifte seg uten noen forlovelse. 

Det går jo ikke, med mindre du får viet deg på minutter i Vegas. Du har jo uansett behandlingstiden hos skatteetaten. Skal man gifte seg er man forlovet 

Anonymkode: cbaf4...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kniv & gaffel skrev (9 minutter siden):

Man går direkte fra å være kjærester til å gifte seg uten noen forlovelse. 

En forlovelse er ganske enkelt bare en avtale om å gifte seg. Man trenger ikke ring eller å si at man er forlovet, men i det man blir enige om at man skal gifte seg, så er man pr definisjon forlovet. ;) 

Anonymkode: 6261d...4c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har samme ringene som da vi ble forlovet. Planen var å bare få gravert inn bryllupsdatoen men det har drøyd litt. Har bare vært gift i 19 år tross alt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.9.2021 den 11.34):

Jeg syns det er unødvendig å bruke mye penger på to ringer når jeg misliker sterkt å ha på ring. Har derfor sagt til min kommende mann at jeg ikke ønsker to ringer. I går fikk jeg velge en ring. Den skal fungere som forlovelse- og giftering. Men hva hvis folk spør ? Den ringen jeg har valgt har tre diamanter. Det er en alliansering. Men du ser den er giftering. Vi har ikke fortalt mange om forlovelsen 🤩

Anonymkode: e129f...5bd

Bukte samme ring vi. Hadde nok utgifter på bryllup, å gå med smykker er ikke noe favoritt uansett. Så føltes ut som sjukt bortkasta penger å ha to ringer, som ikke hadde noen betydning for oss det hele tatt. Og hadde vi kjøpt to, så hadde det vært pga omgivelsene og ikke oss. Og sånn er vi heldigvis ikke 

Anonymkode: 7b6ab...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan gjør man det under vielsen da? Når ringer skal utveksles og man allerede har ringen på? 🤔🤔

Anonymkode: 0b1b8...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvordan gjør man det under vielsen da? Når ringer skal utveksles og man allerede har ringen på? 🤔🤔

Anonymkode: 0b1b8...b9c

Vi tok de av og leverte de til ny gravering før bryllupet. Så utvekslet vi ringene da vi giftet oss. Klarer virkelig ikke folk å tenke seg fram til det på egen hånd? 

Anonymkode: cc3e1...baa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer litt an på hva slags smykker du liker og hvor mye. Jeg har brukt ringer fra tidligere, men litt enkle ringer. Forlovelsesringen min er også veldig smal med diamanter. Jeg ser noen legger til en ekstra ring på forlovelsesringen, men selv synes jeg da den blir for bred. Så her blir det nok en veldig enkel giftering i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/26/2021 at 10:41 AM, AnonymBruker said:

Men hvordan gjør man det under vielsen da? Når ringer skal utveksles og man allerede har ringen på? 🤔🤔

Anonymkode: 0b1b8...b9c

...

Anonymkode: cbaf4...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/26/2021 at 10:41 AM, AnonymBruker said:

Men hvordan gjør man det under vielsen da? Når ringer skal utveksles og man allerede har ringen på? 🤔🤔

Anonymkode: 0b1b8...b9c

Det er ikke et 'must' å måtte utveksle ringer, det er faktist en 'ad on' i vielsesritualet. I "gamle dager" tok man forlovelsesringene av venstre hånd og satte dem på høyre. Men det går an å bli gift uten noe ring-sirkus.  

Anonymkode: ef681...327

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I min verden er gifteringer glatte. Allianseringer er morgengave-ring. 

Anonymkode: b472c...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...