Gå til innhold

Hvilke bøker bør man ha i bokhylla for å framstå som intelligent?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bøker du har lest, er glad i og kan diskutere. Har du Dostojevski i hylla uten å ha lest det, for å virke intelligent, vil du fremstå som uintelligent når en gjest begynner å snakke om bokas innhold og du sitter der som en idiot.

Anonymkode: 57ed2...d9c

Fjodor Dostojevskij er en forfatter som skrev en rekke bøker. Han er ikke én bok. Dette understreker -ironisk nok- poenget ditt.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Fjodor_Dostojevskij

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I utgangspunktet trenger man ikke å "tenke selv" for å få et utbytte av å lese bøker. 

Anonymkode: 01ab8...add

Om en ikke reflekterer over det en leser, er vel lesingen heller ren underholdning. TS ønsker boktips for å trene opp sitt intellekt, og da må han/hun nødvendigvis trene opp sin refleksjonsevne og underholdningslitteratur er til liten nytte.

Anonymkode: 763ed...34b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The History of the Decline and Fall of the Roman Empire Av Gibbons og Complete works av Shakespeare. Hvis du hadde lest de hadde det vært skikkelig imponerende. Ellers noen klassikere, noe faglitteratur av interesse, noen biografier av mennesker som har gjort noe imponerende og noen hobbybøker. 

Anonymkode: c7ff5...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
ABM skrev (12 minutter siden):

Nææ beklager..forvekslet deg med en annen bruker..😬...ta denne 🌹og beklager igjen! 🙈

Du, det skjer lett, og jeg fikk jo svar selvom jeg synes det var veldig rart 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (7 minutter siden):

Fjodor Dostojevskij er en forfatter som skrev en rekke bøker. Han er ikke én bok. Dette understreker -ironisk nok- poenget ditt.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Fjodor_Dostojevskij

Eller du kan lese vedkommende med litt velvilje og tenke at dette er en skrivefeil?

Anonymkode: e1176...a41

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eller du kan lese vedkommende med litt velvilje og tenke at dette er en skrivefeil?

Poenget mitt var at h*n selv illustrerte sitt eget poeng på en strålende måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest På druen

Folk flest tenker vel ikke så mye over hva slags bøker du har i bokhylla. Du kan sikkert kjøpe en haug av erotikk å stable det opp, så kommer folk til å tro at du er av kunstnertypen. Mange folk tror at kunstnere er mer intelligente enn andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
På druen skrev (1 minutt siden):

Folk flest tenker vel ikke så mye over hva slags bøker du har i bokhylla. Du kan sikkert kjøpe en haug av erotikk å stable det opp, så kommer folk til å tro at du er av kunstnertypen. Mange folk tror at kunstnere er mer intelligente enn andre. 

Kunstnere er både kåtere OG mer intelligente enn gjennomsnittsmennesket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (1 minutt siden):

Jeg tror vi kunstnere er kåtere enn andre, men ikke mer intelligente. Det er noe vi bare tror vi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På druen
Alterego666 skrev (1 minutt siden):

Med tanke på måten de ofte fremstilles på, så virker det som at mange tror det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På druen skrev (4 minutter siden):

Grunnen til at man tror kunstnere er mer intelligente er indirekte. Kunstnere har en lidelseskultur som myte og lidelse er knyttet til genialitet (intelligens).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror vi kunstnere er kåtere enn andre, men ikke mer intelligente. Det er noe vi bare tror vi er.

Takk for svar.😉

Å tro man er mer intelligent enn gjennomsnittet er jo ganske allment.

Endret av Alterego666
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Grunnen til at man tror kunstnere er mer intelligente er indirekte. Kunstnere har en lidelseskultur som myte og lidelse er knyttet til genialitet (intelligens).

Altså jeg mener ikke dette. Men myter er preget av assosiasjoner. Lidelse er lik intelligens (hen er så intelligent at hen tørner!! for intelligent for sitt eget beste!! myten om intelligente mennesker som depressive). Kunst - den lidende kunstneren - intelligens.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alterego666 skrev (2 minutter siden):

Takk for svar.😉

Å tro man er mer intelligent enn gjennomsnittet er jo ganske allment.

oh yes! helvete er de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

I utgangspunktet trenger man ikke å "tenke selv" for å få et utbytte av å lese bøker. 

Jeg har selv vokst opp i et hjem med enormt mye bøker, og spesielt skjønnlitteratur. Jeg kunne lese da jeg var 5 år fordi mine foreldre leste bøker med meg fra jeg var pitteliten og pekte under ordene de leste slik at jeg lærte meg dem. Jeg var grunnet dette foran de fleste i norsk, og så startet jeg å lese engelsk skjønnlitteratur veldig tidlig slik at jeg allerede som tenåring var på nivå C2 i engelsk. 

Anonymkode: 01ab8...add

Eeh, å kunne lese og ha glede av bøker gjør en ikke intelektuell - som jo er hele poenget og som du nå bekrefter :)

Sitat

Intellektuell betegner det å forholde seg abstrakt, rasjonelt og objektivt reflekterende til sin omverden.

Hvilket nivå du er på og om du har gode karakterer osv sier ikke en ting om ditt intelektuelle nivå.. 

Du kan være boksmart, streetsmart, ikke smart og like fullt være intelektuell, det er liksom poenget.. 

Sitat

Intelligens, blir i psykologien brukt som et fellesnavn på menneskers evner til oppfattelse, tenkning og problemløsning, og da spesielt på de områder hvor en finner individuelle ulikheter. Det finnes mange definisjoner på intelligens, fra «evne til abstrakt tenkning», til «utnyttelse av tidligere erfaringer i nye situasjoner».

Endret av Carrot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På druen
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vet. Mange tenker dette ganske fort de møter eller ser noen de synes kan minne om en kunstner. 

Endret av På druen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du virkelig ønsker å imponere bermen så fiks deg en slik hylle:

Pushkin

Dostoevsky

Mailer

Twain

Umberto Eco

Rand

Joyce

Dumas

Bukowski

Homer

Så sper du på med litt Loe, Knausgård, Dan Brown og Paul Coehlo sånn at gjestene ikke føler seg helt utafor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På druen skrev (2 minutter siden):

Jeg vet. Mange tenker dette ganske fort de møter eller ser noen de synes kan minne om en kunstner. 

Ja, myter funker, både på de utenfor og de innenfor. Flere går dukken under vekten av dem også. Å omfavne myter som liksom følger med identitet kan til tider være farlig for helsa, ref. alkoholkonsumet til en del kunstnere, eller leken med overskridelse i alle mulige vinkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På druen
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, myter funker, både på de utenfor og de innenfor. Flere går dukken under vekten av dem også. Å omfavne myter som liksom følger med identitet kan til tider være farlig for helsa, ref. alkoholkonsumet til en del kunstnere, eller leken med overskridelse i alle mulige vinkler.

Ja, det er en kjent sak. Men mange tenker at det bare er naturlig at forfattere, kunstnere, kjendiser osv... sliter med rus/alkoholmisbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange underlige svar i denne tråden, men når det er sagt så har vi med høy utdannelse og over snittet høy intelligens til enhver tid mange bøker vi aldri får lest. Det å ha mange bøker i bokhylla sier mest av alt en del om grad av intellektuell nysgjerrighet, hvilket korrelerer med høy intelligens. Det er jo litt typisk for akademikere, vi går inn i en bokhandel (gjerne antikk) og finner bøker vi vil lese. Man kan fort gå ut av butikken med to poser fulle av bøker. Tiden strekker dessverre ikke til og bøkene forblir ulest. 

Jeg ville derfor ikke bekymret meg for om jeg ble oppfattet som falsk dersom jeg ble spurt om innholdet i en gitt bok i hylla uten å kunne svare. 

Endret av Den Sagnomsuste
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...