Gå til innhold

Hvilke bøker bør man ha i bokhylla for å framstå som intelligent?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men jeg er ikke intelligent, så jeg kan ikke lese vanskelige bøker 😞 alt jeg kan gjøre er å late som 😔

Anonymkode: e3e38...9da

Det har jo med interesse og gjøre og. Jeg er normalt intelligent ( litt høyere iq enn gjennomsnittet i befolkningen, men langt lavere enn folk på kg her ligger visst snittet på 130), men da jeg var yngre leste jeg mye tung litteratur fordi jeg hadde stor interesse av det. Jeg ble ikke mer intelligent , selvsagt noe mer kunnskapsrik, og har en god boksamling . Nå leser jeg stadig mindre da jeg ikke har samme roen til og lese som da jeg var yngre, og de bøkene jeg har kjøpt og lest de siste årene har vært på padden, så samlingen i bokhylla vokser ikke 😅 

du blir ikke mer intelligent av og ha bøker i bokhyllen og du vil heller ikke framstå slik, hvis jeg besøker deg og ser at du har noen av mine favoritter vil jeg jo spørre hva du synes, om du kan anbefale noe lignende osv..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg alt fra tung filosofi og annen akademisk lektyre til dameromaner og lettere krim i bokhyllen. 

Jeg har lang utdannelse og leser alltid på noe, men gidder ikke å fremstå som mer tungvekter enn jeg er.

Anonymkode: 81d36...a80

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men jeg er ikke intelligent, så jeg kan ikke lese vanskelige bøker 😞 alt jeg kan gjøre er å late som 😔

Å late som er det dummeste du gjør. Man kan rett og slett ikke fremstå som smartere enn man er. Det vil avsløres.

Så er ikke det å være smart essensielt for å få et bra liv heller. Eller for å bli likt. Ekte er derimot vesentlig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er ikke hva du har i bokhylla, men at du faktisk har en. I veldig mange hjem er bøker en mangelvare, og er det bøker i hjemmet er det ofte for pynt.

Bygg deg opp din egen bokhylle med forfattere du liker og har lyst til å samle på. I min bokhylle er det en salig samling av krim, kjærlighet, selvhjelp, Margit Sandemo, Ibsen, helse og politikk. Ikke alt er kjempebra litteratur, men det spiller ingen rolle for det viktigste er faktisk at man leser. Hva man leser er underordnet etter min mening.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Man blir ikke automatisk smart av å kunne lese bøker altså, virkelig ikke. Vi har alle våre interesser og du er nok god til noe annet enn de som er så voldsomt leseglade. :) Det er ingen grunn for å late som om du leser og det er noe du liker hvis du ikke har interesse for det. Jeg leser bøker som et tidsfordriv, det blir som når jeg ser tv eller gaming, kobler av, er ikke mye av det jeg leser som kan gå som høyintellektuelle greier altså. :P 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulven skrev (1 minutt siden):

Det viktigste er ikke hva du har i bokhylla, men at du faktisk har en. I veldig mange hjem er bøker en mangelvare, og er det bøker i hjemmet er det ofte for pynt.

Bygg deg opp din egen bokhylle med forfattere du liker og har lyst til å samle på. I min bokhylle er det en salig samling av krim, kjærlighet, selvhjelp, Margit Sandemo, Ibsen, helse og politikk. Ikke alt er kjempebra litteratur, men det spiller ingen rolle for det viktigste er faktisk at man leser. Hva man leser er underordnet etter min mening.

Tja. Jeg er en lesehest, og tidligere var bokhylla viktig. Der hadde jeg skattene mine, og ble forbanna om jeg ikke fikk tilbake noe jeg hadde lånt bort. 

Nå har jeg ikke lenger en bokhylle, selv om jeg fremdeles sverger til papirbøker. Jeg gir faktisk bort alle bøkene når de er lest. Alle de tidligere skattene mine er også gitt bort. 

At man  leser er også mer vesentlig enn å vise det frem ved å ha en bokhylle. Tenker jeg iallefall. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jeg har noen bøker av Kafka jeg har lest. Men de ligger ikke fremme, i frykt for at noen vil diskutere desse bøkene jeg aldri forstod; var bare nyskjerrig.

Kanskje jeg legger frem Homer, den er ikonisk og egentlig litt vakker» å sangmø fortell om hin rådsnare helt…» skrevet i heksameter😜

Anonymkode: 76757...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Ja, jeg er enig med de andre at man ikke bør kjøpe bøker kun for å fremstå som intelligent. Jeg har egentlig litt av hvert i min bokhylle og ikke alt er spesielt intellektuelt eller høykulturelt, men det er bøker jeg har lyst til å lese og det er bøker jeg er glad i. Bokhylla mi sier også endel hvem jeg er og hva jeg er interessert i og liker. 

Hadde aldri kjøpt bøker kun fordi de ble sett på som intellektuelle og/eller høykulturelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis jeg skal spille med på leken, da. På et eller annet tidspunkt vil du bli avslørt, men hvis skal spille på myten om intelligens og imponere i "et øyeblikk" så kan jeg gi deg en pakke! Det kommer også an på målgruppen. Noen tips er allerede nevnt. Klassikere i bokhyllen, både sakprosa og skjønnlitteratur. Hvis du vil imponere menn, holder det med klassikere bare skrevet av menn. Da tror menn du liksom er dyp og tung i hue, eller lærd, som noen liker å si. For å imponere damer må du også ha klassikere skrevet av damer og flere enn en og to av dem. Da skal du i tillegg vise at du ikke er en sirkelrunker som bare beundrer menn. Fremstår du som en manneelsker så vil damene synes du er mindre intelligent uansett om du har mange bøker eller ikke.  I tillegg bør du, som det er skrevet ha en rekke bøker som er spesiallitteratur og som gir inntrykk av at du har et felt du interesserer deg særlig for. På et eller annet tidspunkt vil du bli avslørt, men du kan leve en liten kort stund på det.

Anonymkode: e1176...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en bokorm, men leser ikke noe av disse store forfatterne. Har nok på over 30 år lest ett 4 sifret antall bøker, men er ikke en eneste bok å se i noen hyller i stua mi. Kan hende om jeg får uventet besøk at det ligger den boka jeg holder på med på stuebordet, men ingen bryr seg med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hemingway! De er faktisk ganske lettleste og korte, men virker imponerende likevel. Du må naturligvis lese noen av dem, da slipper du å late som. 

Anonymkode: 3bdc2...170

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvordan vet du at du ikke er i stand til å reflektere og tenke selv? Eller til å være kritisk i din tenking, ikke klare se at en sak eller en hendelse har mer enn en reaksjon, at din første reaksjon kanskje ikke er den beste osv? Dette er jo noe man kan lære seg uten å lese bøker - intelekt er ikke det samme som boksmart.. At noen er intellektuell sier noe om hvordan personen forholder seg abstrakt, rasjonelt og objektivt reflekterende til det som skjer i ens liv og i omverden generelt.

Å være intellektuell handler altså ikke nødvendigvis om å være spesielt intelligent; det skal mer forstås som en bestemt måte å anvende sin intelligens på i sitt møte med verden i følge definisjoner ergo er det ingen bok i verden som kan gjøre deg intelektuell - men du kan ved å justere måten du reagerer, tenker, analyserer og opptrer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Veggdyret skrev (52 minutter siden):

HVIS du skal ha en bokhylle "for å imponere folk" men uten å lese bøkene, så sørg for et ganske bredt spekter av bøker (type Ringenes Herre, noen norske klassikere, noen amerikanske klassikere, Knausgård, Ari Behn, Erlend Loe og så litt faglitteratur på toppen) og så legger du til et dusin bøker i "din spesialinteresse" (enten det er kokebøker, akvariefisk eller sci-fi). Vil du ikke lese bøkene i seg selv, så les iallefall et sammendrag av hva de handler om. Poenget med å ha litt variasjon og utvalg i bokhylla er jo at besøkende som gidder å se på bokhylla di skal klare å finne noe dere kan snakke om. Da er det dumt om du ikke vet hva boka handler om selv. 

Var ingenting i det utvalget der som fikk meg til å tenke på eieren som intelligent.?..det du beskriver er bokhyllen til en med IQ på 100...som forsøker å fremstå som en med IQ på 105...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (1 minutt siden):

Var ingenting i det utvalget der som fikk meg til å tenke på eieren som intelligent.?..det du beskriver er bokhyllen til en med IQ på 100...som forsøker å fremstå som en med IQ på 105...

Men du er jo tydeligvis opptatt av å fremstå som intelligent. Så kanskje du kan gi ts oppskriften?

Anonymkode: e1176...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker at antall bøker i bokhylla er synonymt med intelligens, så har skipet seilt med tanke på å virke intelligent, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Ingen kan det over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...